Stigma Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Hei, Jeg vil gjerne ha noen annbefalinger og forslag til en ny laptop. Her er røfft sett hva jeg ser etter: Generellt: - Laptop erstatter / stor laptop type (alt opp til 17 tommers er aktuellt) - mest for økonomien sin skyld. - Mye for pengene - Trenger ikke veldig mye mobilitet / vekt og størrelse er ikke så viktig. Så lenge den er "slepbar" i sekk så er det mye det samme for min del. - Jeg ser etter noe rimelig, men likevel kraftig. Prisklasse fra 4000 til 6000. Noe mer er ikke aktuellt tror jeg. - Funksjon over form. Om det er plastikk-chassis osv. betyr lite i mine øyne så lenge det er funksjonellt. Standard utseende med andre ord. Spesifikt: - Ser etter 1600x900 eller mer (fullHD hadde vært flott men er ikke et must-have hvis det koster for mye) - Sterk prosessor (kun Intel). Quadcore hadde vært knall om det er mulig til prisen jeg ønsker. - Lite behov for dedikert grafikk, så lenge det er god HW akselerasjon for video. Intel HD4000 f.eks. hadde holdt siden jeg skjeldent spiller noe avansert på laptop (har skikkelig gaming-PC for slikt). Å ha plass til en ekstra harddisk er vel ikke noe som er spesiellt vanlig å ha mulighet til eller hva? Jeg har en SSD fra før jeg kommer til å sette inn, men jeg vil ha mulighet til ha en normal større harddisk til typisk lagring. Jeg kan jo selvfølgelig bare bruke en HDD-caddy som erstatter CD-ROM (som jeg uansett bruker lite) men om det faktisk finnes laptopper som har en ledig HDD plass så er jo det selvfølgleig ekstra beleilig. Grunnen til at jeg nevner "avansert bruker" er at jeg vet veldig klart hva jeg vil ha i forhold til hardware - så jeg lurer på om det fremdeles finnes butikker som selger laptopper der man kan velge maskinvare og som sparer på å ikke selge med operativsystem osv. Finnes det seriøse butikker med slik valgfrihet enda, og som likevel kan konkurrere på pris? (for hvis de ikke kan det så blir det litt meningsløst og jeg kan heller finne billig hyllevare som passer sånn noenlunde til behov) Snuste litt på denne etter å ha sortert gjennom prisjakt: http://www.prisjakt....t.php?e=1132665 Den ser jo særdeles overraskende sprek ut hardware-messig (til og med dedikert skjermkort som jeg egentlig ikke har behov for) for den prisen. Finner den ikke andre steder dog så jeg lurer på om dette kanskje er en forrige-generasjons topmodell som de selger ut billig eller noe sånt... Det er jo ikke nødvendigvis noe problem i seg selv men jeg vil jo være litt forsiktig og skeptisk og finne ut hvorfor denne modellen ikke selges hos "alle de andre". Finnes det noe som kan konkurrere med denne i forhold til hardware?.. (EDIT: Ser nå at dette er en demovare, men det plager meg egentlig ikke så mye. Det forklarer vel dog i stor grad hvorfor den er prisgunstig). All feedback mottas med stor takk. Det er mange år siden jeg sist la mye research ned i laptopmarkedet så mye har forandret seg -Stigma Endret 30. januar 2013 av Stigma Lenke til kommentar
Occi Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Du kan jo også vurdere å kjøpe en brukt Thinkpad eller Elitebook, typisk brukt av bedrifter. Disse er ofte i god stand, og du får dem gjerne til en billig penge. De har også ofte mye bedre chassis og ikke minst skjermer enn ny konsumerlaptoper (Acer). - Funksjon over form. Om det er plastikk-chassis osv. betyr lite i mine øyne så lenge det er funksjonellt. Standard utseende med andre ord. Form er nå en del av funksjonaliteten. Byggekvalitet er viktig for hvor lenge du har laptopen, om den tåler at du søler litt på den osv. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 30. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Du kan jo også vurdere å kjøpe en brukt Thinkpad eller Elitebook, typisk brukt av bedrifter. Disse er ofte i god stand, og du får dem gjerne til en billig penge. De har også ofte mye bedre chassis og ikke minst skjermer enn ny konsumerlaptoper (Acer). Form er nå en del av funksjonaliteten. Byggekvalitet er viktig for hvor lenge du har laptopen, om den tåler at du søler litt på den osv. Kan jo ta meg en titt på brukmarkedet selvfølgelig. Der selger vel ikke så mange bedrifter dog. Tenkte du på noe spesifikt i forhold til bedrifter eller? Brukt-PC er ikke et noe jeg personlig har så mye problem med, men det må jo svare seg i forhold til hva man får ut av det. Ved nykjøp har man tross alt reklamasjonsrett å lene seg på om noe går galt. -Stigma Endret 30. januar 2013 av Stigma Lenke til kommentar
Occi Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Det hender at bedrifter selger på bruktmarkedet faktisk. Finn/QXL. Men du må vel gjerne ha litt flaks og tålmodighet i tillegg, så kan kanskje ikke kalles noen stabil kjøpskilde. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Siden du stopper på 6000,- er det litt begrensninger, om du er villig til å strekke deg litt mer er det flere muligheter som jeg mener du kan titte innom: http://www.dustinhome.no/product/5010656642/acer-aspire-v3-571g-ci7-2-2-8gb-500-gt730m-fhd-15-6-w8 Grunnen til at jeg har plukket ut denne er at den har en meget god IPS skjerm, og er så vidt jeg vet den rimeligste maskinen med IPS skjerm (og FullHD oppløsning) som gir svært gode innsynsvinkler og over gjennomsnittlig fargegjengivelse og kontrast. Ellers har den intel quadcore CPU og dedikert grafikk (selv om du ikke trenger det). Tviler dog på at den har to HDD plasser. Denne er 15". http://cdon.no/elektronikk/17inch_dell_inspiron_17r_se_7720_core_i7-3610qm_8gb_1500gb_w7hp_17.3_geforce_gt_650m-21242782 Supert tilbud til 6990,- på maskin som normalt sett koster over 9000,- 17" FullHD skjerm, quadcore CPU, kommer med 2 x 750Gb HDD'er, bytt den ene med en SSD og det skulle fungere fint. Har denne selv og det er mye for pengene (jeg betalte dog mye mer for min i august.... ) Du nevner også konfigurerbare maskiner, da er det jo multicom.no sine Xishan modeller som fås i både 15" og 17": Multicom har "ferdigpakker" fra 6495,- uten OS. Og sett ut fra specs vil Dell'en over være et mye mer fornuftig kjøp. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761540 Pen maskin med god FullHD skjerm som er på tilbud med greie specs, dog ikke quadcore CPU. Har bevisst plukket ut maskiner med ok skjermer, da jeg selv syns det er ganske viktig. "med på kjøpet" får du dog dedikert grafikk på alle disse, som nok drar opp prisen litt siden du ikke trenger det. Men syns likevel alle disse maskinene kvalifiserer som "mye for pengene". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå