Gå til innhold

S-ATA disk - får det ikke til


ZelaaZ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er rart du ikke finner den i bios. Den skal nemlig være der. Mener den skal ligge under advanced bios settings. Så kommer du inn til menyen der du velger first,second og third boot device. Så skal den være der en plass.

Du bør også sjekke sata-kabeln, fordi den kan ha en tendens til å hoppe ut av tilkoplinga på hk'et, den sitter ganske løst. Selv om kortet støtter sata, må du innstallere drivern til den først. Hvis du skal bruke sata som system disk med en fersk xp innstallasjon velger du cd rom som first boot device og sata som second boot device. Lykke til!

Lenke til kommentar
Det du må gjøre er å først boote fra win. Cd. så  trykker du F6 for tredjeinstallasjon av bla bla bla..

Så må du ha diskett som mest sannsynlig fulgte med med driver til disken for at systemet skal finne den. Så legger du inn den så er det plankekjøring resten.

 

Slik gjoeres det!

I bunnen av skjermen, helt i begynnelsen, kommer det opp en beskjed, varer ikke lenge heller.

Du trykker F6.

Etter dette faar du beskjed om aa sette inn en egen disket. Saa setter du inn disken, og haaper det er xp-drivere paa den.

 

Da kommer enhetene opp. (fungerte slik med raid-kortet mitt ihvertfall)

Lenke til kommentar

I manualen på side 3-4 Chapter 3 Under "Standard CMOS features" står det følgende:

 

Item "IDE Channel 3 Master" og "IDE Channel 4 Master" vises kun når "On chip serial-ATA" i menyen "On chip IDE device" er satt i [Enhanced mode] og "On chip serial-ATA mode" i menyen "On chip IDE device" er satt som [iDE]

 

På godt norsk må du vel gjøre disse endringene.

Lenke til kommentar
Det du må gjøre er å først boote fra win. Cd. så  trykker du F6 for tredjeinstallasjon av bla bla bla..

Så må du ha diskett som mest sannsynlig fulgte med med driver til disken for at systemet skal finne den. Så legger du inn den så er det plankekjøring resten.

 

Slik gjoeres det!

I bunnen av skjermen, helt i begynnelsen, kommer det opp en beskjed, varer ikke lenge heller.

Du trykker F6.

Etter dette faar du beskjed om aa sette inn en egen disket. Saa setter du inn disken, og haaper det er xp-drivere paa den.

 

Da kommer enhetene opp. (fungerte slik med raid-kortet mitt ihvertfall)

 

EDIT: Etter nærmere ettersyn ser jeg at det er faktisk snakk om å legge inn windows på nytt. Var nok litt for rask der. Må nok lese litt bedre neste gang. Beklager....:oops:

 

Det er slik det skal gjøres hvis du skal legge inn windows på nytt på disken. Det er foreløpig ikke tilfellet her. Han ønsker kun å finne den, både i bios og i windows.

 

Gjør som tbruelan sier, og når windows er startet opp så går du inn på 'administrative tools -> domputer management -> disk managenment'. Der skal du finne disken slik at du får formattert den.

Lenke til kommentar

Kjøpte nesten samme oppsett som deg i forrige uke: Abit IC7 MAX3, Pentium 2,8 PC800, Raptor systemdisk.

Jeg kjører 2 u-ata disker sammen med denne og må gjøre 3 forandringer for at diskene skal samkjøres.

Item "IDE Channel 3 Master" og "IDE Channel 4 Master" vises kun når "On chip serial-ATA" i menyen "On chip IDE device" er satt i [Enhanced mode] og "On chip serial-ATA mode" i menyen "On chip IDE device" er satt som [iDE]
Dette måtte jeg gjøre for at diskene skulle samkjøre u-ata og s-ata sammen. Usikker på om det trengs for å få gang på s-ata'ene alene.

Men jeg fikk alikevell frem diskene i bios. Var i windows jeg fikk trøbbel pga innstillingene. Muligens du har koblet noen ledninger feil? Jeg fikk som sagt alle diskene frem i bios uten å endre på noe i bios!

Det kan også selvsagt være store forskjeller på hovedkortet ditt og mitt!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...