Gå til innhold

Setter sammen ny spillpc, trenger innspill på delene jeg har tatt ut!

Anbefalte innlegg

Satt sammen denne nye spillpcen, og trenger råd og innspill om dette vil bli en bra pc. Her er dele jeg har tatt ut :

Hovedkort :ASUS Sabertooth 990FX

Skjermkort:ASUS Radeon HD 7950 3GB

Processor:AMD FX-8350 8-Core (Vil overclocke denne)

Ram:Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB

Vil helst ikke putte så mye mere penger i pcen enn det jeg har tatt ut her, som vil ligge på en rundt 7000kr.

Er det noen deler jeg burde bytte ut for andre?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller gått for Intel når du først skal legge så mye penger i CPU. De aller fleste spill klarer ikke å utnytte mer enn fire kjerner, om ikke mindre. Den enkelte kjerne på eksempelvis i5 3570 er også kraftigere enn hos FX-8350 så den er bedre egnet til spill på alle måter.

Hvis du skal overklokke behøver du også en tredjeparts CPU-kjøler.

Endret av Loefthal
Lenke til kommentar

Jeg ville heller gått for Intel når du først skal legge så mye penger i CPU. De aller fleste spill klarer ikke å utnytte mer enn fire kjerner, om ikke mindre. Den enkelte kjerne på eksempelvis i5 3570 er også kraftigere enn hos FX-8350 så den er bedre egnet til spill på alle måter.

Hvis du skal overklokke behøver du også en tredjeparts CPU-kjøler.

Først, tusen takk for svaret! Har tatt etterretning at jeg må ha en tredjeparts kjøling på CPUen, however kikket på en video på Youtube (
) hvor de sier at man vil få et bedre resultat hvis man overclocker amd'en enn i5 3570. Må ha en tredjeparts kjøler på i5 også hvis man overclocker den? For hvis det gir bedre resultater på amd enn i5 og begge trenger en tredjepart køjlekilde kan man likegodt gå for amd'n som er billigere og som de sier i den videoen der da, gir bedre resultater.
Lenke til kommentar

Hvis man overklokker 8530 til 4.8GHz som gjort i klippet vil den sikkert være bedre enn 3570 i flere tilfeller, men 3570K kan jo også overklokkes så jeg er ikke helt med på den. Prisforskjellen er på 200kr, noe du uansett må betale iform av høyere strømforbruk ved valg av FX8350 ;) AMD FX har adskillig høyere strømforbruk enn Intels konkurrenter, spesielt siden sistnevnte har gått over til 22nm produksjonsteknologi.

Det er ingen dårlig CPU, men du må nesten spørre deg om når du faktisk har behov for 8 kjerner. Sånn sett er f.eks FX-4300 på sett og vis et bedre valg til spill. Se litt på tester og sammenlign så blir nok valget lettere. Anandtech, Techpowerup, Guru3D og TomsHardware er f.eks gode og seriøse testsider.

Lenke til kommentar

Var sikker på at han hadde overclocka begge, men ser nå at det hadde han ikke (fause, beklager det).

Da ble plutselig valget veldig mye lettere, Tusen takk for hjelpen, halp masse!

Et siste spørsmål, vil jeg trenge en ekstra kjøler på 3570 hvis jeg overclocker det?

Lenke til kommentar

En bedre kjøler er absolutt å anbefale ja. Du kan sikkert klokke noen hundre MHz på standardkjøleren, men det blir fort varmt. Husk å velge i5 3570K da det kun er denne som kan overklokkes. Den "vanlige" 3570 kan strengt tatt overklokkes den også, men ikke via multiplikator så man kommer ikke langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...