Hyuki Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Hei! En venn av meg skal spille sin første "konsert" med bandet hans, og han ville gjerne at jeg skulle ta noen bilder. Dette skjer da imorgen, og jeg har verken mulighet eller råd til fancy utstyr, så jeg har dette til rådighet: Canon 50mm f/1.8, Canon 18-55mm (ett ganske dårlig, og litt ripete på glasset foran) og Canon EOS 1100D og ett lite stativ. Problemet er bare tiden; og det begrensede området. De har omtrent seks-syv minutter med spilletid, siden det er åpen scene, men siden han er en såpass god venn, skulle jeg ta bilder, mens den andre vennen min skal filme det til live videoer. Har dere noen tips til hvordan jeg kan ta bilder? Om noen fra Bodø ser dette, er det på Gimle. De spiller metall musikk, så jeg må kunne ta bilder selv om det blir mye bevegelser, og det er også ganske mørkt der. Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Du må nesten teste ut litt i forhold til hvor mørkt det er der. Du vil nok ende på enten 1600, 3200 eller i verste fall 6400 iso og du kan godt ha blender 1.8. Da vil du forhåpentligvis få en lukker som er kjapp nok til å ta bilder. Men ikke forvent deg at du får fryst skikkelige bevegelser. Da skal lyskasterne være ganske direkte på det du tar bilder av tror jeg... Sett kameraet i AV modus og prøv først med 1600 iso og blender 1.8. Blir det for sakte lukker så skru opp isoen... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Nå var du heldig Er ikke lenge siden Akam lagde en guide for akkurat dette. Det eneste jeg kan anbefale er og ta bildene i raw og ikke i JPG siden du da har mye større kontroll over hvitbalansen i etterkant, konsertbilder kan være meget vanskelig og få lyset riktig. Endret 29. januar 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Har faktisk tatt bilder på Gimle en gang i tida (jobber for AN, lokalavisa i Bodø), og den scena er mørk. Bruk 50mm'ern din på full åpning, altså F1.8, og kjør på med høy ISO. Jeg lå på F1.8, ISO 5000 \ 6400 og 1\80 lukker på de fleste bildene. Prøv å stille deg opp slik at du får mest mulig hjelp fra lyset som er der, hvis jeg ikke husker helt feil er det mer lys fra sidene enn rett forfra, ergo kan det lønne seg å stå litt på siden av scena og ta bilder på skrå innover. Ellers står det mye fornuftig i artikkelen Nautica linket til, og kan bare støtte rådet om å skyte i råformat hvis du har mulighet og kompetanse til å redigere litt på bildene i etterkant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå