Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie og vedlikeholdsansvar


eisa01

Anbefalte innlegg

Skal leie en treroms med en kamerat i Oslo, og vi har nå fått kontrakten.

 

Der stusser jeg på en ting når det gjelder vedlikehold, hvor vi bl.a. har ansvar for vedlikehold av maling/tapet og taket utvendig. Kan dette være riktig? Ser at det helt på toppen er nevnt "sedvanemessig vedlikehold". Har sjekket en kontrakt fra Huseiernes Landsforbund, og der har man bare ansvar for maling hvis man har leid over 6 år. Ser heller ikke hvordan vi skal være ansvarlige for vedlikeholdet av taket, da dette er en bygård.

 

Skal sende dette som spørsmål til utleiemegleren, men vil gjerne ha litt input herfra også.

 

Leierens vedlikeholdsplikt

Leieren skal for egen regning forestå det sedvanemessige indre vedlikehold av boligen og av ytre rom som tilhører boligen.

 

Leietaker skal vedlikeholde bl.a maling, tapeter, gulvbelegg, innvendige dører samt den innvendige delen av utgangsdører, ildsteder, låser og nøkler, sikringer, ledninger, ruter, kraner, brytere, kontakter, brannvarslings- og slukningsutstyr og lignende forbruksmateriell. Leietaker skal forestå vedlikehold, herunder oppstaking av rør til og med vannlås og sluk. For møblerte leieforhold omfattes også vedlikehold av møblene av leierens vedlikeholdsplikt.

 

Medfører vedlikeholdet forandringer i boligen, skal det gis et skriftlig forhåndssamtykke fra utleier som godkjenner forandringene. Slikt forhåndssamtykke gir ikke leieren rett til å kreve vederlag for forbedringer jf. husleielovens § 10-5.

 

Medfører vedlikeholdet at gjenstander må skiftes ut, påhviler utskiftning utleier med mindre gjenstanden er installert av leieren eller gjenstanden er ødelagt, grunnet leierens bruk eller av manglende vedlikehold fra leierens side.

Dersom boligen har utvendige fasader/ terrasser skal utleier, uansett hvor lenge leieforholdet varer, ivareta normalt utvendig vedlikehold.

 

Leier er likevel ansvarlig for å etterse og vedlikeholde hageanlegg, tak, balkonger, terrasser, takrenner, nedløpsrør, innkjørsel/ parkeringsområde. Leier plikter også å holde eiendommen ryddet og rengjort og forestå egen snømåking.

 

Alle arbeider som leieren plikter å utføre etter denne kontrakt, må utføres uten ugrunnet opphold og håndverksmessig forsvarlig og iht. Norsk Standard.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet i husleieloven er at leier skal vedlikeholde "dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen.", men annen løsning kan avtales, jf. § 5-3. Dette er med andre ord helt uproblematisk.

 

Om du lurer på hva det i praksis innebærer, eller mener avtaleteksten er litt vanskelig, kan du jo spørre, men det er altså avtaleefrihet her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ser ut som en standardkontrakt, og da vil jo ytre vedlikehold, snømåking, trappevask m.m bare kunne gjelde i den utstrekning det faktisk gjelder for boligen. I en leilighet i en bygård vil jo ansvaret for sånne ting normalt ligge til sameie/borettslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye står og faller med tolkningen av "etterse og vedlikeholde". Holde øye med en takrenne og si fra til eier hvis den ikke fungerer som den skal? Ja. Kakke løs istapper som henger fra takrenna utenfor stuevinduene? Ja, forsåvidt. Bytte takrenne og betale for det? Nei.

Lenke til kommentar

Som påpeikt så er ein slik avtale lovlig, det som er viktig her er å få definert med kva utleiger legger i ordet vedlikehold.

 

Vedlikehold kan bety noke så lite som at du må holde eit auge med at ting ikkje forfaller raskare enn det som er forventa, men det kan også bety at du skal skifte ut bygningsdelar som ikkje er meint å vare like lenge som bygninga ellers.

 

Det står "sedvanemessige vedlikehold" i kontrakta, normalt sett så betyr dette at du har ansvaret for det vedlikeholdet som det burde være rimelig å forvente frå ansvarlige folk. Men som sagt så kan det være greit at dette spesifisert.

 

Dersom utleiger her meiner heilt vanlig vedlikehold så vil ikkje denne kontrakta bety så mykje for deg i praksis. Alt du trenger å gjere er å opptre ansvarlig og ta slike småting etterkvart som det dukker opp.

 

 

Det største problemet som eg ser er ansvaret for vedlikehold av tak og takrenner. Her kan det være spesielt greit å be om å få dette klargjort. Betyr dette at du har forplikta deg til å klatre på tak og fasade og regelmessig undersøke at alt er slik som det skal, eller begrenser det seg til at du skal seie ifrå dersom du oppdager at noke er galt?

Særlig med tanke på ansvar for takras og istapper så kan dette være greit å få klargjort.

Lenke til kommentar

Men i setningen foran står det jo

 

"Dersom boligen har utvendige fasader/ terrasser skal utleier, uansett hvor lenge leieforholdet varer, ivareta normalt utvendig vedlikehold."

 

Ut fra dette slutter jeg at avsnittet om tak og takrenner kun gjelder dersom boligen som leies har et selvstendig ansvar for tak/takrenner, slik man har i eneboliger, men ikke i bygårder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, det er nok standardkontrakten til Utleiemegleren. Ville trodd de strøk det som ikke passet, men megleren sa forståelsen ville være slik dsgf sier.

 

Gjenstår bare å oppklare to små ting med selve utleieren, så er det endelig klart for kontraktsfest ;)

 

Takk for input!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...