Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nesten død data

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått tilsendt et nytt hovedkort pga en garantisak og har bygget pcen opp igjen fra scratch.

Hovedkortet er et Asus MAximus v Extreme.

Jeg var veldig nøye med å sette kontakter inn skikkelig og på rett plass og ikke kladdet på komponentene, fri for statisk strøm osv, men når jeg trykker på powerknappen så får jeg bare en lite slags "klikk" som pcen pleide å lage når den slo seg på eller av, men den er helt død.

Når pcen bare står med strøm så ser alt normalt ut med lysene på hovedkortet og sånt. Alt skal være satt inn rett vei, leste manualen til prosessoren sikkert 8 ganger for å være sikker på å gjøre det rett. Det eneste jeg grublet litt på var at jeg måtte bruke litt kraft på den bøylen som holder prosessoren fast for å putte den i hakket sitt, men den skal vel stå med litt press?

Jeg har satt strøm på alle strøminntakene som det vel er 4 stykker av, så jeg vet ikke helt hva som kan være galt. Nå skal det sies at jeg på ingen måte er noen dataguru så det var kanskje idiotisk å i det hele tatt prøve meg på dette her.

Har prøvd feilsøkingsmetodene jeg fant på Komplett.no bortsett fra å prøve med andre komponenter da jeg ikke har tilgang til noe sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, den som går til cpu er 8 kontakter på, ikke noe 6+2 eller noe sånt. Jeg har for det meste koblet på igjen de samme ledningene som var i bruk på det forrige kortet, altså skal de være rette siden de virket helt fint før. Det er også noen ekstra strøminntak på kortet, har satt i kabler der også, men ingen forandring.

Lenke til kommentar

Ja, de er firkantet på ene siden og buet på den andre. Totalt idiotsikkert egentlig, så jeg vet ikke hva jeg skal kalle meg for nå.

Er det mulig å få jordfeil på et hovedkort? Det er jo skrudd fast i sånne små pinner som stikker ut fra kabinettet, men går det an likevel?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei.

Jeg har fått tilsendt et nytt hovedkort pga en garantisak og har bygget pcen opp igjen fra scratch.

Hovedkortet er et Asus MAximus v Extreme.

Jeg var veldig nøye med å sette kontakter inn skikkelig og på rett plass og ikke kladdet på komponentene, fri for statisk strøm osv, men når jeg trykker på powerknappen så får jeg bare en lite slags "klikk" som pcen pleide å lage når den slo seg på eller av, men den er helt død.

Når pcen bare står med strøm så ser alt normalt ut med lysene på hovedkortet og sånt. Alt skal være satt inn rett vei, leste manualen til prosessoren sikkert 8 ganger for å være sikker på å gjøre det rett. Det eneste jeg grublet litt på var at jeg måtte bruke litt kraft på den bøylen som holder prosessoren fast for å putte den i hakket sitt, men den skal vel stå med litt press?

Jeg har satt strøm på alle strøminntakene som det vel er 4 stykker av, så jeg vet ikke helt hva som kan være galt. Nå skal det sies at jeg på ingen måte er noen dataguru så det var kanskje idiotisk å i det hele tatt prøve meg på dette her.

Har prøvd feilsøkingsmetodene jeg fant på Komplett.no bortsett fra å prøve med andre komponenter da jeg ikke har tilgang til noe sånt.

Hva endte det til slutt med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...