Cooky Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) For tiden har jeg nettopp gått inn i mitt andre år som mottakker av arbeidsavklaringspenger, og aldri vært i en jobb, utenom 1 jobb gjennom NAV, hvor lønnen var 200,- per dag (om jeg husker riktig). Jeg har derfor følgende spørsmål: - Dersom jeg lider av/har psykiske lidelser og/eller en sjelden nevrologisk sykdomstilstand som gjør at arbeidsevnen min er blitt nedsatt med minst 50% eller lignende, min livsstilsituasjon er blitt betraktelig forverret som resultat av dette, og dette begrenser mine muligheter til å gjøre dagligdagse aktiviteter/ting, har jeg/kan jeg ha rett på andre stønader eller lignende, og/eller mer penger fra NAV enn det jeg allerede får? - Dersom svaret er "ja", hvilke stønader eller lignende bortsett fra Arbeidsavklaringspenger har/kan jeg ha rett på? Fakta: - Den sjeldne nevrologiske sykdomstilstanden jeg har/lider av forekommer hos ca. 25 av 100.000 personer i Norge. - Jeg er under 21 år gammel, men eldre enn 18 år gammel Endret 29. januar 2013 av Cooky Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Du vil ikke ha krav på ytterligere inntektsstønader fra NAV ut fra den situasjonen du har beskrevet. Du kan ha krav på stønader til utgiftsdekning dersom du har utgifter. Dette kan være tilleggsutgifter i forbindelse med deltagelse i arbeidsrettede tiltak, grunnstønad til dekning av visse utgifter man har som følge av en sykdom, eller stønad til bedring av funksjonsevnen i dagliglivet (typisk i form av gjenstander utlånt fra hjelpemiddelsentralen). 2 Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 30. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Du kan ha krav på stønader til utgiftsdekning dersom du har utgifter. Gjelder dette også utgifter som i form av nødvendige legetimer hos fastlege, medisiner, undersøkelser, utgifter som kommer som resultat av behandlingen(e), og lignende? Endret 30. januar 2013 av Cooky Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Ja. Men denne stønaden mottar fastlegen din direkte fra HELFO, fastlegen krever bare inn egenandel av deg. 2 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 AAP er en midlertidig ordning for å avgjøre hvordan og hvorvidt du kan fungere i arbeidslivet. Siden du er under 26 og har en sjelden sykdom som flere leger kan være enige om at reduserer arbeidsevnen din med minst 50% (ikkke sant?), ville jeg anbefalt å søke om uførepensjon. Så sant du er 26 eller yngre vil en uførepensjon bli beregnet etter bestemmelsene for unge uføre, som er langt mer fordelaktig enn en vanlig uførepensjon. Blir du erklært ufør på et senere tidspunkt enn året du fyller 26 vil du derimot ende opp som sosialklient resten av livet, da du sannsynligvis vil ha jobbet og tjent for lite til at uførepensjonen blir høy nok til å leve av. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Tøv, Spartapus. 1) Uførepensjon for unge uføre utgjør et par tusenlapper brutto ekstra i måneden. Ikke "langt mer fordelaktig". "Ung ufør"-fordelen kan man også få på AAP. 2) Hvorvidt man fyller vilkårene for "ung ufør" avhenger av uføretidspunktet (og, hvis man har hatt arbeid etter fylte 26, at man søker før fylte 36). 3) Cooky fyller sannsynligvis ikke vilkårene for uførepensjon. 4) Minstesats uførepensjon er netto noe høyere enn minstesats AAP. Overlever han nå vil han gjøre det på uførepensjon. Endret 30. januar 2013 av krikkert 3 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 1) Uførepensjon for unge uføre utgjør et par tusenlapper brutto ekstra i måneden. Ikke "langt mer fordelaktig". "Ung ufør"-fordelen kan man også få på AAP. Dette avhenger bare av hva du legger i "langt mer fordelaktig"; et par tusenlapper ekstra i måneden er ganske mye penger hvis man ligger godt under gjennomsnittsinntekt. Jeg er klar over at han kan klare seg på AAP, men det er en midlertidig ytelse. 2) Hvorvidt man fyller vilkårene for "ung ufør" avhenger av uføretidspunktet (og' date=' hvis man har hatt arbeid etter fylte 26, at man søker før fylte 36).[/quote'] Riktig, men hvis man er vært i arbeid etter fylte 26 er man helt avhengig av at NAV er villig til å sette uføretidspunktet tilbake i tid i stedet for å bruke siste sykmeldingsdato. Jeg ville ikke overlatt levestandarden min til en saksbehandlers skjønn. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Han kan da fint søke om ''ung ufør''? Trenger ikke å måtte bli ufør, og utifra hva TS forteller så oppfyller han jo kravene for ung ufør-tillegg. En nervrologisk lidelse er jo mer eller mindre langvarig. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 TS har ikke gitt indikasjoner på å fylle vilkårene for "ung ufør" (ut over å være ung og ufør, noe som er tre av de fem vilkårene). Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Han skriver jo at han er under 26, ikke jobbet, har en nevrologisk sykdom som mest sannsynlig vil være langvarig (hvor lenge denne har vart hittil er jo også av betydning, selvsagt) og som reduserer hans arbeidsevne med 50 %. Hvilke andre krav er det han må oppfylle for å kvalifiseres mener du? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Langvarig er hverken pretendert eller lagt til grunn. De fem vilkårene er ufør, ung, og at lidelsen er alvorlig, varig, og klart dokumentert. Det er vilkårene alvorlig, varig, og klart dokumentert som er tvilsomme. Som alltid. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå