Gå til innhold

Jobber for einstøinger

BlackMarch

Anbefalte innlegg

Det er like greit å innrømme det før som siden, jeg er en einstøing. Og til og med ganske så ekstrem på feltet, det betyr ikke at jeg ikke kan snakke med folk eller jobbe med folk. Eller at jeg er spesielt sjenert av meg. Men jeg er ikke spesielt god på for eksempel relasjonsbygging.

Nå, det er enkelt å si at jeg "Må lære meg det". Men jeg tror egentlig ikke at det er løsningen, jeg kan fint få folk til å like meg når jeg møter dem eller være ett av festens midtpunkt når det skal til. Men når jeg stort sett trives best alene eller i sammen med en kompis, veninne eller to så ser jeg ikke akkurat på relasjonsbygging som et naturlig karrierevalg for meg selv.

For å si det på en enkel måte, når fredagen kommer og jeg står der med valget mellom å ta en fredagspils med gutta på jobben eller å stikke hjem og se en film, stikke ut å trene for så å lage middag med ei venninne litt senere på kvelden så er valget latterlig lett. Fredagspilsen gidder jeg rett og slett ikke.

Men nok om det, nok om meg. Arbeidslivet i dag er fult av relasjonsbyggere, og det er helt klart dem bedriftene mener at har den høyeste verdiskapningen. En revisor som er aktiv på facebook har i dag høyere verdi enn en vesentlig flinkere revisor som ikke drikker fredagspils. Fordi den første revisoren har lettere for å skape kontakter og skaffe nye kunder. Så etter ett par tre år må normalt sett den flinke revisoren se seg forbigått av den talentløse som nå er sjefen hans. Greit nok, det er sånn verden fungerer.

Så, hvis du som meg hadde vert en lite sosial mann 20 årene i dag og skulle velge deg en utdannelse. Hva ville du ha valgt?

Aktuelle utdannelser kan være feks:

Revisjon og Regnskap

Geologi

Aktuar

Siv. Øk

Siv. Ing av diverse slag.

Endret av BlackMarch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok bli forfatter, det er vel den eneste karrieren hvor slike "kvaliteter" kan regnes som et pluss.

Really? Det er det beste du kan finne på?

Jeg har plenty av "Pluss" i boka. Jeg er snarttenkt, effektiv, nøyaktig og objektiv. Det eneste "minuset" jeg har er at jeg foretrekker å ha ett kort og konstruktivt møte som er ferdig på 10 minutter for så og fortsette dagen min fremfor å bruke 45 minutter på det samme møte der 35 minutter av det består av småprat og kaffedrikking.

Noe brorparten av befolkningen har store problemer med å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Jobb med noe som interesserer deg! Da kommer resten av seg selv.

Pleide selv å være veldig introvert, men det endret seg når jeg kom i kontakt med mennesker som hadde samme interesse!

Du treffer nok spikeren på hodet i stor grad, men jeg tror det handler mer om tankemåte enn interesser. I selskap med andre som trives best med kjappe (og presise) avgjørelser og jobbing fremfor møter ville jeg nok ha gjort en fantastisk god jobb.

Det jeg spør om er stort sett hvilke yrker man relativt lett kan finne en arbeidskultur av denne typen i.

Endret av BlackMarch
Lenke til kommentar

I selskap med andre som trives best med kjappe (og presise) avgjørelser og jobbing fremfor møter ville jeg nok ha gjort en fantastisk god jobb.

Det jeg spør om er stort sett hvilke yrker man relativt lett kan finne en arbeidskultur av denne typen i.

Næringslivet er ikke akkurat en homogen masse av hypersosiale møteelskere; menneskene og kulturen du skisserer kan du finne nærmest overalt. Noe møtevirksomhet er ofte et nødvendig onde, men i det store og det hele ser jeg ikke helt bekymringen din. Tror kanskje du har et litt feilaktig bilde av hvilke personlige egenskaper som verdsettes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...