Gå til innhold

Aksesspunkt eller repeater hjelp, dlink dir655

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DIR-655 støtter ikke repeater.

Sette opp en router som aksesspunkt og switch.

Koble deg først til hovedrouteren. Gå i det sorte CMD-vindu i Windows (du finner den under tilbehør, ledetekst) og skriv ipconfig <enter>

Noter ned gatewayadressen. F.eks 10.0.0.1 eller 192.168.1.1.

Koble så PC til en av lanportene i aksesspunktet (router 2). Ikke koble til noe annet til det.

Logg så inn på aksesspunkt og finn menyen der du setter opp ipadresse for routeren.

Endre IP fra xxx.xxx.xxx.xxx til den gatewayadressen du hadde på router nr 1 pluss 199 (Hvis du har Telenor, så bruk heller pluss 1, så du ikke kommer over 254 :-) ).

Feks 10.0.0.200 eller 192.168.1.200. Lagre innstillinger.

Logg inn på aksesspunktets sin nye ipadresse. Mulig du må fornye ip på PC eller restarte aksesspunkt.

Sjekk så innstillinger for LAN, finn DHCP og fjern haken. Lagre.

Koble kabel fra LAN hovedrouter i en av lanportene til aksesspunkt.

Du har nå et aksesspunkt + switch som får IP fra hovedrouteren. Kommer du ikke på nett, så forny IP eller restart PC. Det kan hende du henger igjen med feil gateway (som du finner med ipconfig). Den skal være lik ipadressen til hovedrouter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg finner standar gateway på hovedruteren (telenor ruter) som er 10.0.0.138.

Logger av hovedruter. Kobler meg til dlink med kabel og endrer ruterens ip addresse til 10.0.0.138 og slår av DHCP. Lagrer og ruteren restarter seg med dette her.

Så skjer det det at jeg ikke kommer inn på ruteren(dlink) igjen. Jeg skriver inn ip addresse 10.0.0.138 i nettleseren men ingenting skjer, og jeg får en gul trekant i høyre hjørne på nett tilkolbingen.

Hva er det jeg gjør feil ?

For jeg har ikke fysisk tilgang til hovedruter (telenor) da jeg leier leilighet og sitter på huseiers nett.

Men jeg har litt dårlig nett akkurat her jeg sitter, og vil da sette opp et Aksesspunkt slik at jeg forbedrer nettet i hele leiligheten jeg leier.

Lenke til kommentar

Mulig jeg har misforstått her. Har du ikke nettverkskabel fra hovedrouteren?

Routeren din støtter ikke klientmodus (motta internett trådløst).

Det jeg tenkte var at du fikk nett via ethernetkabel og så skulle sette opp et eget aksesspunkt.

(Du får kjøpt repeatere fra ca 3-400kr bla Netgear WN2000RPT.)

Du må ikke sette samme adresse på begge routerne. Du kan sette f.eks 10.0.0.200 i D-link og så slå av DHCP (LAN) i den. Koble så nettverkskabelen fra Telenor-router til en av de fire lanportene på D-link.

Hvis du nå sjekker ipadresse på din egen PC (CMD, ipconfig), så skal du ha 10.0.0.xxx og gateway 10.0.0.138. Du kan nå logge inn på 10.0.0.200 (D-link) og 10.0.0.138 (Telenor) og få internett i tillegg.

Uten at Telenor-routeren er tilkoblet og deler ut IP til din PC, så vil du ikke få ipadresse automatisk.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...