Gulrotsaft Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Hei. Jeg har plutselig etter 01.01.13 begynt å miste nettet med jevne mellomrom flere ganger om dagen. Har hatt en person over fra internettselskapet som har sjekket osv samt koblet kabelen direkte i modemet fra leverandør som funker utmerket. Synderen ser da ut for å være routeren. Mister internett i 30 sek - 1 minutt om gangen og får beskjed fra Windows at jeg muligens må oppgi ekstra påloggingsinformasjon for å få tilgang til internett. Routeren har firmware 2.34EU som ser ut for å være nyeste versjon, jeg ser i allefall ikke noe nyere om jeg googler etter det. Noen som har vært borti lignende og eventuelt vet hva som er problemet og hvordan man kan løse dette? Har forøvrig to PCer koblet i via kabel samt en via WiFi samt to telefoner via WiFi. Den tredje PCen brukes kun når de to andre ikke brukes og selv om alt har vært koblet på tidligere så har det ikke forårsaket noen problemer. Sitter på en 120/10 Linje. På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
WhatWorld Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Du har den ruteren ja... Den er ganske kjent for det problemet, og ofte forskjellige grunnar til kvifor det skjer... Er det ved spessielle anledningar at dette skjer? Eller er det heilt tilfeldig? D-Link sine rutere er kjent for å gjera dette når det er stor pågang på linja... Men det fyrste du burde prøva, er å ta ein 'Reset to factory default', og sjå om det løyser seg då... Veit du kva kanal ruteren står på? Den burde helst stå på 1, 6 eller 11, då dette er så kalt, ikkje overlappande kanalar... Eg ville anbefalt 11, då denne skapar ikkje problem for div. anna, slik som smart-telefonar og nettbrett å koble seg til. Firmwaret til D-Link generellt er kjent for å ha eindel slike problem... Så eg ville anbefalt å prøve å legge inn annan firmware, som f.eks. dd-wrt eller tomato. Om du skulle ynskje å legge inn f.eks. dd-wrt, så er ein fin guide og informasjon her Endret 29. januar 2013 av WhatWorld 1 Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Om dette er et kjent problem med routeren så koster det meg ikke en kalori å dra på sjappa å handle en ny en da jeg ikke gidder å bruke tid og energi på det. Noen som kan anbefales? Lenke til kommentar
WhatWorld Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Ja, det er alt etter kva bruk det er, om det er viktig at signalet har lang rekkevidde, ønska pris, osv... Men av dei eg har testa, så er det Asus sine rutere eg har vore mest fornøgd med, samt med WRT54GL som har vore ein trufast god og billeg ruter i mange år Min favoritt, er Asus RT-N66U, i litt dyrare klasse, men veldig god på signal rekkevidde og styrke... sjølv om det er tjukke veggar, golv og tak i huset du held til i, så gjev denne godt signal. Endret 29. januar 2013 av WhatWorld Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Trenger ikke noe så avansert i utgangspunktet så lenge den er stabil osv. Leiligheten vår er 50m2 så rekkevidde er ikke et stort problem der. For å si det slik så betaler jeg heller litt ekstra for kvelitet en litt for lite for noe som må bytes ut etter kort tid. Lenke til kommentar
Speed_It_Up_Yamaha_X Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Trenger ikke noe så avansert i utgangspunktet så lenge den er stabil osv. Leiligheten vår er 50m2 så rekkevidde er ikke et stort problem der. For å si det slik så betaler jeg heller litt ekstra for kvelitet en litt for lite for noe som må bytes ut etter kort tid. Denne er kanskje grei? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=753313 Eller så har du favoritten min: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757756 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 En Asus RT-N56U får du fra 622 kr. (yter inntil 100Mbit trådløst med gode klienter) Du bør ikke kjøpe WRT54GL som anbefalt lengre oppe da dette er for gammel teknologi. Du må også ha en router som støtter gigabit, ellers vil du aldri få over ca 90Mbit via kabel heller. Lenke til kommentar
WhatWorld Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Då ville eg gått for den siste eg linka til, den og favoritten til Yamaha er så og sei heilt like, utanom at favoritten hans har støtte for 802.11ac, som vert trådlaus standard mot slutten av året. Ein gjennomsnittleg person vil ikkje merka noko forskjell på dei. 1 Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Då ville eg gått for den siste eg linka til, den og favoritten til Yamaha er så og sei heilt like, utanom at favoritten hans har støtte for 802.11ac, som vert trådlaus standard mot slutten av året. Ein gjennomsnittleg person vil ikkje merka noko forskjell på dei. Jepp. Kommer til å handle den ASUS saken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå