lassejl Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Hallo Jeg har nå kjøpt meg ny hardisk og har 2 fra før. Jeg vil gjerne bruke alle tre samtidig og lurer på om jeg skal kjøpe en RAID kontroller, men jeg har hørt at hardiskene må være like om de skal kobles i RAID sammen. Det jeg lurer på er: Må hardiskene være like (samme type/merke/størrelse) eller går det bra med forskjellige? Om noen kan gi meg litt info om hvordan RAID funker? Venligst svar. Lenke til kommentar
covah Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Dersom du skal kjøre 2 (eller flere) disker i raid, bør de være like, men de MÅ det ikke. Setter du feks 1 stk 80 gb og en stk 120 gb opp i Raid0, vil du bare få 2x80 gb (dvs du mister 40 gb). Setter du de opp i Raid1, vil du bare få 80 gb. De bør også ha sånn nogenlunde lik hastighet. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Se her for info om hvordan RAID fungerer. Lenke til kommentar
lassejl Skrevet 13. september 2003 Forfatter Del Skrevet 13. september 2003 Cluet er at jeg har bare 3 disker og 2 cdrommer og jeg trenger en IDE plass til. Kan jeg bare kjøre en disk i raiden? Lenke til kommentar
Booth Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Kan jeg bare kjøre en disk i raiden? Da har det jo relativt lite hensikt. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Trenge du bara flere IDE plasser så hadde denna passa bedre enn raid kontrol. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Cluet er at jeg har bare 3 disker og 2 cdrommer og jeg trenger en IDE plass til. Kan jeg bare kjøre en disk i raiden? Ja, det kan du. Lenke til kommentar
lassejl Skrevet 14. september 2003 Forfatter Del Skrevet 14. september 2003 Takk for alle svar. Lenke til kommentar
covah Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Cluet er at jeg har bare 3 disker og 2 cdrommer og jeg trenger en IDE plass til. Kan jeg bare kjøre en disk i raiden? Ja, det kan du. Det er ikke alle RAID kontrollere som tillater bare 1 disk. Sjekk dette før du kjøper kontrolleren. Dersom du ikke skal kjøre raid i framtiden, bør du heller kjøpe en vanlig IDE kontroller i stedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå