Gå til innhold

Reklamasjon på nesten fire år gammel datamus


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en mus av typen Razer Lachesis hos Multicom i mars 2009, og den sluttet plutselig å virke for et par dager siden. (Den er helt død; registreres ikke en gang i USB-porten.) Jeg tenkte at det måtte være fem års reklamasjonsfrist på denne, så jeg sendte returforespørsel til Multicom. Svaret jeg fikk var skuffende, men ikke helt uventet. De sa at musa kun hadde to års garanti og returen var derfor avslått.

 

Jeg har så klart ikke tenkt å gi meg så lett. PC-er har 5 års reklamsjonsrett, og mus leveres som en del av PC-er. De tas også ofte med til neste PC. På toppen av det hele var dette en dyr kvalitetsmus (586 kroner), så jeg bør forvente at den varer minst like lenge som de som følger med PC-er.

 

Det eneste jeg ikke er helt sikker på er om det er en mangel at den slutter å virke etter nesten fire år. Da jeg kjøpte den forventet jeg å bruke den i godt over fire år, og jeg har sett og hatt billigere mus som har vart mye lengre. Men det er ikke sikkert Multicom kjøper den, eller at jeg får medhold hvis jeg begynner å eskalere saken.

 

Min plan er i utgangspunktet å skrive tilbake til Multicom og referere til 5 års reklamasjonsrett, og påstå at dette bør anses som en mangel, men jeg tenkte det kunne være lurt å høre hva folk her synes først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for at du tok deg bryet med å svare, men jeg kan ikke si at jeg ble noe særlig klokere. Den første setningen var nytt for meg, er du sikker på at det stemmer? (Datamus bør uansett ha 5 år av andre grunner.) Og jeg er helt klar over at en feil som dukker opp innenfor reklamasjonsfristen ikke nødvendigvis er en mangel. En banan har 2 års reklamasjonsrett, men det er ikke en mangel hvis den er råtten etter et halvt år.

Lenke til kommentar

Hvis musa har 2 års garanti, mener jeg å huske at den automatisk har 5 års reklamasjonsfrist.

Det er ikke riktig. Fristen er fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lengre enn to år. Ellers er det du sier riktig.

 

Spørsmålet er er hvorvidt musen har en mangel i juridisk forstand. Forbrukerkjøpslovens §15 sier bl.a. at "Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen [...] svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper".

 

Du må gjerne forsøke å kontakte forbrukerrådet hvis dette er viktig for deg, men det er slett ikke sikkert du vil få medhold. At musen slutter å virke etter fire år skyldes gjerne slitasje, f.eks. på kabelen, noe som ikke dekkes av verken garanti eller lovverk. Selv kan jeg ikke ta igjen å ha hatt en mus så lenge som fire år engang, før den må byttes ut.

 

Det som også er viktig er at bevisbyrden her ligger på deg; altså er det ditt ansvar å bevise/sannsynliggjøre at feilen på musen ikke skyldes slitasje dersom selger hevder dette.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Takk for et saklig svar, srbz. Svaret ditt var omtrent det jeg forventet/var klar over. Så vidt jeg vet er det ikke normalt at slike produkter slutter å virke helt pga. slitasje. Det kan som du sier skyldes at kontakten eller kabelen har blitt utslitt, men dette skal da normalt ikke være slitasjedeler. Og det er vel slik at normal slitasje ikke dekkes av lovverk, mens slitasje grunnet svakhet i konstruksjon ol. kan være reklamasjonsgrunnlag. Angående bevisbyrde virker det ikke som det er mulig å skru opp for å se inni, så det eneste jeg har er argumentet om at dette ikke virker som normal slitasje (defekt eller dårlig konstruksjon).

 

Akkurat nå heller jeg mot å skrive tilbake til Multicom, si at det er reklamasjon og ikke garanti, og at jeg mener det er en mangel som bør dekeks av forbrukerkjøpsloven. Så får jeg se hvor stae de er. Det er grenser for hvor langt jeg vil dra en sak om 600 kroner når jeg ikke er helt sikker på at jeg har rett.

 

Jeg bruker forresten den gamle musa mi nå, og den er over 8 år (var 4,5 da den ble byttet ut, og ble brukt aktivt de årene).

Lenke til kommentar

Og det er vel slik at normal slitasje ikke dekkes av lovverk, mens slitasje grunnet svakhet i konstruksjon ol. kan være reklamasjonsgrunnlag.

Riktig. Der jeg jobber selger vi bl.a. støvsugere, og der har vi særlig én modell, en svært billig sådan, som har en tendens til å falle fra hverandre under vanlig bruk (støvsuging).

 

Jeg har ingen problem med å se på dette som en mangel all den tid det skyldes svak konstruksjon. Vel mulig man bør forvente kortere levetid på en slik variant til rundt 400 kr sammenlignet med de dyrere alternativene som kan koste flere tusen, men like fullt skal en støvsuger tåle å støvsuges med. Om du derimot kjøper den billigste varianten til 400 kr, og bruker den opptil flere ganger i uken, er det vel ikke annet å forvente enn at den slites og kan ramle fra hverandre etter noen års bruk, mens f.eks. toppmodellene fra Miele bør tåle dette over betydelig lengre tid (og er for den saks skyld testet for 20 års levetid).

 

Sånn sett bør man vel kanskje også med rimelighet kunne forvente noe bedre levetid fra en Razer til nesten 600 kr sammenlignet med f.eks. en billig mus fra Trust. Men igjen så har jo musen også vart i fire år allerede, og jeg tror ikke du vil få noe konkret svar på hva som er rimelig forventet levetid for noe slikt uten å ta det gjennom forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Hei igjen. Jeg er først og fremst ute etter å få en ny mus, eller å få denne fikset om mulig.

 

Jeg fikk svar fra Multicom om at returen nå var godkjent, samt denne lille detaljen:

Dersom reparasjonen ikke dekkes av garanti eller reklamasjon, vil det sendes ut prisoverslag på e-post.

Undersøkelseskostnader på kr 600,- faktureres dersom reparasjon ikke dekkes, selv om det ikke ønskes reparasjon av produktet.

 

Jeg er ikke helt sikker på om dette er rimelig. Musa kostet jo rett under 600 kroner. Er det da rimelig at butikken skal bruke mer enn varens verdi på å finne ut om det er en mangel eller ikke, og så kreve meg for beløpet om det ikke dekkes? Dessuten lurer jeg på hva de kan teste. For meg ser det umulig ut å åpne musa uten å ødelegge den. Jeg mener også å ha lest at butikken kan kreve at kunden betaler for testing om feil ikke dekkes, men finner ikke det ved å skumme gjennom forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Jeg hadde kjøpt ny mus, da en Corsair :p Razer er dyr plast, men de jeg har hatt tåler mer misshandling enn flere andre, men samtlige har streiket før 5 år var nådd. Betaler du for en ny corsair, så er den laget i metall, er helt ny, du slipper å stresse med å kansje måtte betale 600kr og sitte igjen uten mus.

Lenke til kommentar

Jeg mener også å ha lest at butikken kan kreve at kunden betaler for testing om feil ikke dekkes, men finner ikke det ved å skumme gjennom forbrukerkjøpsloven.

Butikken kan ikke kreve forbrukeren for betaling med mindre h*n er opplyst om det på forhånd, det er derfor de opplyser om dette nå.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#30

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

Normalt når butikken sender produkter til verksted, og det viser seg at skaden/feilen ikke dekkes av garanti, vil verkstedet fakturere butikken for arbeidet som er gjort. Teknikere jobber ikke gratis. Dog har jeg aldri hørt om en mus som har blitt sendt på verksted.

Lenke til kommentar

Takk, der var det ja. Det var vel først og fremst størrelsen på beløpet jeg reagerte på. Jeg hadde nylig en retur til Komplett, og de krevde bare 190 kroner i testgebyr. Jeg syntes gebyret virket urimelig høyt. Men som du skriver har ikke jeg heller hørt om en mus som blir sendt på verksted. Så jeg tviler på at de vil gjøre noe mer enn å konstatere at musa ikke virker når jeg sender den inn.

Lenke til kommentar

Jeg sendte en mail der jeg spurte om en forklaring på det høye gebyret, og fikk bare som svar at "det er kostnadene vi tar." Jeg begynner å bli litt usikker på om jeg skal sende musa inn eller ikke. Jeg hadde ikke blitt overrasket om Multicom bestemte seg for at det er en vanlig slitasjefeil og ikke kan anses som en mangel. Og det hadde vært veldig kjipt å både måtte betale for testing og ny mus...

Lenke til kommentar

Hei igjen. Jeg er først og fremst ute etter å få en ny mus, eller å få denne fikset om mulig.

 

Jeg fikk svar fra Multicom om at returen nå var godkjent, samt denne lille detaljen:

 

 

Jeg er ikke helt sikker på om dette er rimelig. Musa kostet jo rett under 600 kroner. Er det da rimelig at butikken skal bruke mer enn varens verdi på å finne ut om det er en mangel eller ikke, og så kreve meg for beløpet om det ikke dekkes? Dessuten lurer jeg på hva de kan teste. For meg ser det umulig ut å åpne musa uten å ødelegge den. Jeg mener også å ha lest at butikken kan kreve at kunden betaler for testing om feil ikke dekkes, men finner ikke det ved å skumme gjennom forbrukerkjøpsloven.

 

Viss den er utenfor garanti/reklamasjon så må du dekke frakt til verksted+teknikkerjobben. Og da eventuelt reservedeler viss du godkjenner prisoverslaget.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beklager bump..

 

Jeg kjøpte en mus av typen Razer Lachesis hos Multicom i mars 2009, og den sluttet plutselig å virke for et par dager siden. (Den er helt død; registreres ikke en gang i USB-porten.) Jeg tenkte at det måtte være fem års reklamasjonsfrist på denne, så jeg sendte returforespørsel til Multicom. Svaret jeg fikk var skuffende, men ikke helt uventet. De sa at musa kun hadde to års garanti og returen var derfor avslått.

 

Jeg har så klart ikke tenkt å gi meg så lett. PC-er har 5 års reklamsjonsrett, og mus leveres som en del av PC-er. De tas også ofte med til neste PC. På toppen av det hele var dette en dyr kvalitetsmus (586 kroner), så jeg bør forvente at den varer minst like lenge som de som følger med PC-er.

 

Det eneste jeg ikke er helt sikker på er om det er en mangel at den slutter å virke etter nesten fire år. Da jeg kjøpte den forventet jeg å bruke den i godt over fire år, og jeg har sett og hatt billigere mus som har vart mye lengre. Men det er ikke sikkert Multicom kjøper den, eller at jeg får medhold hvis jeg begynner å eskalere saken.

 

Min plan er i utgangspunktet å skrive tilbake til Multicom og referere til 5 års reklamasjonsrett, og påstå at dette bør anses som en mangel, men jeg tenkte det kunne være lurt å høre hva folk her synes først.

 

Først: En mus er ikke en PC, men tilbehør til en PC. Tilbehør, som ladere og mus etc, har reklamasjonsrett på 2 år og ikke den samme som hovedproduktet. Se det på samme måte som en TV, tv-en har 5 år, fjernkontrollen 2.

 

At prisen skal ha noe å si ang. reklamasjonsretten er helt feil. Ta for eksempel en støvsuger som er nevnt over her, selv om en Miele til 2600 kr er testet for å vare i 20 år, er reklamasjonsretten like fullt på 2. På samme måte som en Ferrari og en Lada begge har 5 års reklamasjonsrett, men prisforskjellen kan være 7 millioner.

 

Så til han som skriver at 2 års garanti gir automatisk 5 års reklamasjon, det er tull. Garanti og reklamasjonsrett har ingenting med hverandre å gjøre, rent bort i fra at en garanti må dekke mer enn en reklamasjonsrett for å få lov til å kalles en garanti. Reklamasjonsretten er en lovbefestet rett som ingen kommer unna, mens en garanti er noe produsenten setter selv, om de ønsker det. (men jo han har rett i at kombinasjonen 2 års garanti og 5 års rekl.rett ofte er tilfelle).

 

Som andre har skrevet ang 600 kr i undersøkelsesgebyrer, så er Multicom i sin fulle rett til å ta den pris de måtte ønske for en tjeneste som ikke dekkes av reklamasjonsretten, DERSOM den ikke gjør det. Noe jeg kan garantere deg at den ikke gjør.

 

Som du sikkert forstår har jeg bakgrunn i bransjen, men svarer her som privatperson.

Endret av verdtåvite
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fjernmkontroll er en del av TVn, så lenge de kjøpes som samme enhet, og har sågar 5 års reklamasjonsrett. Kjøpes PCn som "en pakke" så er det et enkelt produkt, og alt har derfor lik reklamasjonsrett.

 

Ellers så har støvsugere 5 års reklamasjonsrett, da de er forventet å vare mer enn 5 år :)

 

Som du sikkert forstår har jeg bakgrunn som forbruker, men svarer her som privatperson.

Lenke til kommentar

Jeg liker den siste linjen din, Zepticon ;)

 

Men jeg er ikke enig i at TV og fjernkontroll er samme produkt, heller ikke mus og pc, selv om de kjøpes som "pakke". Hvorfor har da ladere til laptop og mobiltelefon ikke 5 års reklamasjonsrett, men to?

 

Om jeg er helt på villspor her, så beklager jeg, men mener bestemt at dette er tilfelle.

 

Uansett, så har TS kjøpt en mus for seg selv til nesten 600 kr, derfor absolutt ikke en del av en PC.

Lenke til kommentar

Jeg liker den siste linjen din, Zepticon ;)

Hehehe :D glemte å forandre privatperson til "kranglefant" da;)

 

Men jeg er ikke enig i at TV og fjernkontroll er samme produkt, heller ikke mus og pc, selv om de kjøpes som "pakke". Hvorfor har da ladere til laptop og mobiltelefon ikke 5 års reklamasjonsrett, men to?

Hvor er det spesifisert at de ikke har det? Jeg mener at man skal kunne klage på en lader til en telefon så lenge det ikke er tydelige slitasjeskader (feks skader på ledning)

Uansett, så har TS kjøpt en mus for seg selv til nesten 600 kr, derfor absolutt ikke en del av en PC.

Nei, det er jeg enig i, om jeg kjøper en Logitec fjernkontroll så skal jeg ikke hevde den har 5 års relkamasjonsrett, men om den følger med TVn, så vil jeg påstå det er 5 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...