haugen1 Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Hei! Jeg lurer på om hvilke muligheter man har for å jobbe med fly når man har utdannet seg som automatiker? Hvilken skole må man helst gå, hvilke firmaer er det lurt å jobbe i osv... Håper virkelig å jobbe med fly en gang i tiden, drømmejobben! Takknemlig for alle svar. Endret 29. januar 2013 av haugen1 Lenke til kommentar
lberland Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Jobbe med fly, som i ground service? Eller tenker du mer teknikker? Jeg jobber med fly som load master. Trenger en del kurs men ikke utdannelse 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Som tekniker må du ha utdanning. Du må skaffe deg en Part 66-lisens på en skole som er part 147-godkjent. http://part-66.kursbase.net/ B1 = Mekaniker B2 = Avioniker 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Har jobbet innenfor begge områdene, dvs flymekaniker og automatiker og mener å vite litt. Dessverre så er det slik at det er forholdsvis "store formelle stengsler" mellom disse yrkeskategoriene, selv om en hel del av det faglige faktisk er likt. Tidliger så var det i alle fall mulig å ta faktisk hele flymekanikerutdanningen som privatist. Dette var også mulig med flyteknikerutdanningen. Vet ikke om det har kommet noen restiksjoner her. Gikk selv motsatt vei, dvs fra flybransjen og over til industriell automasjon. Den største utfordringen var å få godkjent praksis fra flybransjen som praksis for fagbrev som automatiker. Tok VG1 og VG2 automatiker som privatist bare for å slippe hele diskusjonen om godkjenning av teorien, og så ble det nå også til et automatikerfagbrev. For den motsatte vei, dvs fra automatiker til flymekaniker, så vil jeg tro at det helt sentrale vil være å få seg noe praksis som kan gi grunnlag som "godkjent praksis for fagbrev som flymekaniker". Man bør vel så også undersøke om det stadig vekk finnes mulighet til å gå opp til teoridelen som privatist. selv om det er en del faglig som er likt, så er det også mye av det samme som er helt forskjellig. Når det gjelder dette med dokumentasjon og formaliteter, så er vel flybransjen noe for seg selv. Der driver man vel ikke så mye med "improvisasjon". Edit: Det kan se ut som om privatistordningen fortsatt finnes. Slik som det fungerte tidligere så jobbet man formelt som "hjelpearbeider" i forhold til flyfaget, mens man leste VG2/VG3 på kveldstid. Selv om man var hjelpearbeider i forhold til det flytekniske regelverket så kunne man allikevel ha lønn som "fagarbeider". Det avhenger jo av bedriften. http://flyfag.no/flytekniske-fag/ Endret 29. januar 2013 av arne22 1 Lenke til kommentar
haugen1 Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Jobbe med fly, som i ground service? Eller tenker du mer teknikker? Jeg jobber med fly som load master. Trenger en del kurs men ikke utdannelse Mener teknikker ja. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Med forbehold om at tingene har endret seg siden min tid i flyfaget, så var en "flymekaniker" det samme som en "fagarbeider". Som fagarbeider så jobbet man på verksted eller i hanger og man kunne kvittere ut arbeider på enkelte komponenter eller inspesjons og reparasjonsarbeider. Flytekniker var trinnet videre. Da kunne kan jobbe i hangar eller på line og ha ansvaret for "hele flyet". Flytekniker kviterte ut hele flyet som "luftdyktig". Man må først være en "brukbar fagarbeider" før man kan "rykke opp" og bli til en flytekniker. Ellers så er det nok slik at en automatikerutdanning gir en ganske utmerket "dybdekunnskap" omkring hvordan automatiserte systemer fungerer, også på fly. Dette har sammenheg med at innenfor automatikerfaget, så utfører man ofte arbeider på forholdvis små verksteder, som i forhold til flybransjen ville være reservert for flyfabrikk og store verksteder. Dette har selvfølgelig sammenheng med flybransjens krav til sikkerhet. I følge Wikipedia så er det meste slik som det var og lite har endret seg mht hovedprinsipper: http://no.wikipedia.org/wiki/Flymekaniker Endret 29. januar 2013 av arne22 Lenke til kommentar
haugen1 Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Med forbehold om at tingene har endret seg siden min tid i flyfaget, så var en "flymekaniker" det samme som en "fagarbeider". Som fagarbeider så jobbet man på verksted eller i hanger og man kunne kvittere ut arbeider på enkelte komponenter eller inspesjons og reparasjonsarbeider. Flytekniker var trinnet videre. Da kunne kan jobbe i hangar eller på line og ha ansvaret for "hele flyet". Flytekniker kviterte ut hele flyet som "luftdyktig". Man må først være en "brukbar fagarbeider" før man kan "rykke opp" og bli til en flytekniker. Ellers så er det nok slik at en automatikerutdanning gir en ganske utmerket "dybdekunnskap" omkring hvordan automatiserte systemer fungerer, også på fly. Dette har sammenheg med at innenfor automatikerfaget, så utfører man ofte arbeider på forholdvis små verksteder, som i forhold til flybransjen ville være reservert for flyfabrikk og store verksteder. Dette har selvfølgelig sammenheng med flybransjens krav til sikkerhet. I følge Wikipedia så er det meste slik som det var og lite har endret seg mht hovedprinsipper: http://no.wikipedia....ki/Flymekaniker Okei, nå ble det litt klarere ja. :-) Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Jobbe med fly, som i ground service? Eller tenker du mer teknikker? Jeg jobber med fly som load master. Trenger en del kurs men ikke utdannelse Går ut ifra at med en teknisk utdannelse så er du ikke så intresser i å laste/losse kofferter eller å pushe ut flyene fra en gate! Er ikke helt sikker på hvordan du går frem her som Automatiker. Men med den utdannelsen er du nok ettertraktet som flytekniker. Men mulig du trenger noe mere skole Lenke til kommentar
Quote Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Nei, man er ikke ettertraktet som flytekniker dersom man er automatiker... Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Nei, man er ikke ettertraktet som flytekniker dersom man er automatiker... Han har vel hvertfal en god sjans til å bli ettertraktet? må vel ha mere skole men. Som automatiker har man hvertfal teknisk forståelse. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Han har vel hvertfal en god sjans til å bli ettertraktet? må vel ha mere skole men. Som automatiker har man hvertfal teknisk forståelse. Ja, les innlegget jeg skrev nesten øverst. Han må velge B1 eller B2, og fullføre alle sammen med minst 75% rett. Jeg tror også det er krav til at han har fått undervisning i alle fagene. Det hjelper lite med teknisk forståelse dersom man ikke får lov til å signere på arbeid som er gjort. En person som har gått flyfag er alltid mer ettertraktet til en jobb som flytekniker, enn en som har gått automasjon. Det vil jeg rett og slett tørre å påstå. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Ja, les innlegget jeg skrev nesten øverst. Han må velge B1 eller B2, og fullføre alle sammen med minst 75% rett. Jeg tror også det er krav til at han har fått undervisning i alle fagene. Det hjelper lite med teknisk forståelse dersom man ikke får lov til å signere på arbeid som er gjort. En person som har gått flyfag er alltid mer ettertraktet til en jobb som flytekniker, enn en som har gått automasjon. Det vil jeg rett og slett tørre å påstå. Det har du nok rett i. Lite vist om man ikke har lov å jobbe med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå