Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Usynlig tannregulering

Arcturus2

Anbefalte innlegg

(Jeg så en gammel bumpet post om akkurat dette med tannregulering. Jeg tenkte svaret jeg skulle skrive var litt mer interessant som en egen tråd enn som et svar. Here it goes:)

Jeg hadde regulering på ungdomskolen, men det skled ut helt i årene som gikk. Jeg fikk en henvisning fra min faste tannlege til en spesialist som setter på regulering på baksiden av tennene. Veldig artig, regulering både oppe og nede. Det syns ikke med mindre man stikker hodet inn i munnen min.

I begynnelsen var det ganske vanskelig å prate og bite. S'er og R'er var umulige, D'er og T'er ble daue. Det tok kanskje to-tre uker før jeg mestret å prate normalt. Sånn ser systemet ut:

incognito.gif

Som dere ser brukes det gull som materiale. Det er mykere enn emaljen, tro det eller ei. Visstnok det mest effektive. Grunnen til at de er veldig store er fordi de er veldig tynne og flate. Jo flatere regulering, jo større flate for at det ikke skal knekke/bøye. (Basic ingeniørkunst.) Ståltråden de bruker er i ulike grader elastisk og byttes fra myk til hardere grad utover i prosessen. Reguleringen "strammes" ikke. Det brukes gummistrikker rundt de fremste bracketsene foran. Ellers gjøres rettingen av elastisiteten/rigiditeten av metallstrengen. Når man er ferdig festes en fast rigid stålstreng som stanser forflyttingen av tennene. Iogmed at prosessen gjøres gradivis i dette systemet går man glipp av de store smertene ved ordinær "stramming". Veldig deilig å slippe smerten.

Her er ulempen: 3M i Tyskland bygger reguleringen etter datamodell. Det koster rundt 30.000 per sett. (Oppe+nede). Så kommer tannlegebesøk hver sjette uke for å bytte streng, strikker, rense, etc. Totalpris kommer vel på rundt det samme som en brukt Honda før man er ferdig. Til gjengjeld blir det perfekt. Helt, helt perfekt. Det beste er at ingen ser det mens det står på. Jeg har i skrivende stund har på mine siden sommeren 2009. Det har gått stort sett smertefritt uten de store sosiale hindringene.

Smilet mitt anser jeg for å være en av mine styrker utseendemessig så jeg valgte å prioritere å få det perfekt. Noen kan kanskje kalle det detaljstyring med utseendet, men jeg leker ikke med utseendet mitt. :wee:

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg så glad for at jeg fant posten din! Jeg har sett etter informasjon om dette lenge, men har ikke funnet noe særlig. Tror du at du kunne svart på noen spørsmål for meg..?

1. Fikk du noen støtte fra nav til dette?

2. Hvor mye kom dette på til sammen, sånn omtrent? Dvs. konsultasjoner, selve tannreguleringen oppe og nede og pris for å stramme reguleringen?

3. Hvor gjorde du det?

Hadde blitt kjempeglad for svar!

Maria

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, men har funnet ut at jeg dessverre ikke kan bruke invisalign.. Jeg må ha "vanlig regulering" bak tennene:)

(Jeg så en gammel bumpet post om akkurat dette med tannregulering. Jeg tenkte svaret jeg skulle skrive var litt mer interessant som en egen tråd enn som et svar. Here it goes:)Jeg hadde regulering på ungdomskolen, men det skled ut helt i årene som gikk. Jeg fikk en henvisning fra min faste tannlege til en spesialist som setter på regulering på baksiden av tennene. Veldig artig, regulering både oppe og nede. Det syns ikke med mindre man stikker hodet inn i munnen min.I begynnelsen var det ganske vanskelig å prate og bite. S'er og R'er var umulige, D'er og T'er ble daue. Det tok kanskje to-tre uker før jeg mestret å prate normalt. Sånn ser systemet ut:incognito.gifSom dere ser brukes det gull som materiale. Det er mykere enn emaljen, tro det eller ei. Visstnok det mest effektive. Grunnen til at de er veldig store er fordi de er veldig tynne og flate. Jo flatere regulering, jo større flate for at det ikke skal knekke/bøye. (Basic ingeniørkunst.) Ståltråden de bruker er i ulike grader elastisk og byttes fra myk til hardere grad utover i prosessen. Reguleringen "strammes" ikke. Det brukes gummistrikker rundt de fremste bracketsene foran. Ellers gjøres rettingen av elastisiteten/rigiditeten av metallstrengen. Når man er ferdig festes en fast rigid stålstreng som stanser forflyttingen av tennene. Iogmed at prosessen gjøres gradivis i dette systemet går man glipp av de store smertene ved ordinær "stramming". Veldig deilig å slippe smerten.Her er ulempen: 3M i Tyskland bygger reguleringen etter datamodell. Det koster rundt 30.000 per sett. (Oppe+nede). Så kommer tannlegebesøk hver sjette uke for å bytte streng, strikker, rense, etc. Totalpris kommer vel på rundt det samme som en brukt Honda før man er ferdig. Til gjengjeld blir det perfekt. Helt, helt perfekt. Det beste er at ingen ser det mens det står på. Jeg har i skrivende stund har på mine siden sommeren 2009. Det har gått stort sett smertefritt uten de store sosiale hindringene.Smilet mitt anser jeg for å være en av mine styrker utseendemessig så jeg valgte å prioritere å få det perfekt. Noen kan kanskje kalle det detaljstyring med utseendet, men jeg leker ikke med utseendet mitt. happy.png

:)

Lenke til kommentar

Nå er jeg så glad for at jeg fant posten din! Jeg har sett etter informasjon om dette lenge, men har ikke funnet noe særlig. Tror du at du kunne svart på noen spørsmål for meg..?

1. Fikk du noen støtte fra nav til dette?

2. Hvor mye kom dette på til sammen, sånn omtrent? Dvs. konsultasjoner, selve tannreguleringen oppe og nede og pris for å stramme reguleringen?

3. Hvor gjorde du det?

Hadde blitt kjempeglad for svar!

Maria

Det koster masse penger. Sikkert oppimot 150.000, alt ettersom. Det støttes neppe av NAV ettersom baksideregulering av kosmetiske årsaker antakeligvis ikke er godt nok grunnlag. Men noe støtte kan sikkert fås, men det blir en liten andel tenker jeg. Hver kjeve koster ca 40.000 å ferdigstille, stramminger og annet koster rundt 1000 kroner per konsultasjon. (Hver sjette uke.)

Jeg angrer ikke! Lykke til!:)

Lenke til kommentar

Hvis du er over 18, og ikke får støtte ligger det mellom 30 000 og 50 000. (så vidt jeg vet) Prisen kommer veldig an på hvor mye tennene trenger å bli fikset, hvor lenge du skal ha det, om du skal ha det oppe og nede, om du skal ha nattbøyle osv. Så prisene varierer veldig, og det varierer også fra klinikk til klinikk. Noen tannleger er billigere enn andre.

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

Jeg er 22 år og valgte og ikke bruke tannregulering når jeg var yngre. Fikk alltid skryt og tannlegen mente tennene ville rette seg selv etterhvert, noe som aldri skjedde. Nå har jeg da spessielt 2 tenner som er veldig merkelig posisjonert, men ser jo passe dumt ut og gå med regulering som 22 åring. Jeg har da heller ikke krav på gratis tannlege lenger.. Er det noen som helst måte jeg kan få fikset dette på uten å punge ut 100 000vis av kroner?

Anonymous poster hash: 9bc21...25c
Lenke til kommentar

Vel, jeg kjenner mange som er langt eldre enn deg som bruker regulering. Spør du meg er det mye teitere å gå med skjeve tenner resten av livet enn å bruke regulering i 2 år. Tenk på regulering som at det er 2 år også har du fine tenner. Gjør det nå mens du er ung, så slipper du å vente mer. Det er bare å hoppe i det, og det er absolutt verd det.

For øvrig så er ikke tannregulering gratis, uansett om du er voksen eller ikke(med mindre du har så problematiske tenner at du får støtte uavhengig av alder) Les mer om det her: http://helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/Sider/kjeveortopedi.aspx

Eneste jeg vet om er vanlig tannregulering, det får du for under 100 000. Vil du ha usynlig tannregulering(som sitter bak tennene, eller som er gjennomsiktig) må du derimot punge ut med litt mer.

Uansett hva du velger- du blir (nesten) garantert fornøyd med sluttresultatet :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er 22 år og valgte og ikke bruke tannregulering når jeg var yngre. Fikk alltid skryt og tannlegen mente tennene ville rette seg selv etterhvert, noe som aldri skjedde. Nå har jeg da spessielt 2 tenner som er veldig merkelig posisjonert, men ser jo passe dumt ut og gå med regulering som 22 åring. Jeg har da heller ikke krav på gratis tannlege lenger.. Er det noen som helst måte jeg kan få fikset dette på uten å punge ut 100 000vis av kroner?

Anonymous poster hash: 9bc21...25c

Hei! Har du funnet ut av det? :)

Jeg er også 23, og jeg skjønner godt problemet ditt. Etter å ha blitt feilbehandlet siden jeg var 6 år, med overbitt, kryssbitt og smal gom, oppsøkte jeg ny tannlege da jeg flyttet til Oslo for å studere etter videregående. 3 år senere (med inkognito tannregulering).. jeg er storfornøyd! Men det kostet også utrolig mye.

Har du tenkt på å skjekke ut tannleger i utlandet? Mye man kan gjøre uten tannregulering. Gi beskjed om du vil jeg skal tipse om noen tannklinikker her i Thailand (bor i Bangkok). De er utrolig proffe og flinke, og til en brøkdel av prisen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...