petterpann Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Har dere vært borti slike tilfeller? Ser at Ebay/Paypal har et slags beskyttelsesopplegg man kan åpne mot selgeren. Er det lite å åpne sak etter det har gått en uke uten respons, dog etter man har sendt pengene? Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Du må åpne en paypal dispute. Mener det finnes linker på ebay.com , eventuelt finner du mer info om det på paypal.com. Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Hva om selgeren er slesk og lyver til Paypal? Hva om vedkommende sier at varen er sendt? Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Hva om selgeren er slesk og lyver til Paypal? Hva om vedkommende sier at varen er sendt? Den som åpner dispute vinner alltid saken. Altså kjøper. Endret 28. januar 2013 av Lunalotic Lenke til kommentar
Mad86 Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 så lenge han ikke har "requested payment" så kan transasksjonen reversjeres. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 så lenge han ikke har "requested payment" så kan transasksjonen reversjeres. Hvordan ser man dette? Har prøvd å sjekke dette på min Paypal tidligere. Jeg har blant annet sendt penger til en selger der statusen har stått som "unclaimed" i over en uke. Finner ingen alternativer som gir meg pengene tilbake. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Det står ihvertfall at betalingen er fullført. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Ser ut som man må vente veldig lenge for å få refundert penger som eventuelt ikke blir tatt ut av selger. Uansett, hvor lenge vil dere si man bør vente før man lager sak av det hele? Om selgeren ikke har svart eller sendt varen på en uke, er det fort kort tid til å lage sak? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Hvis selger ikke svarer på forespørsel så ville jeg opprettet en sak på det. I det øyeblikk du oppretter sak, så får ikke selger ut noen penger før saken har blitt løst - oppretter du ikke sak vil selger før eller senere få ut penger, da stillhet fra kjøpers side tolkes som "alt ok". Jeg kjenner ikke til Paypal sin betalingsformidling i detalj, men jeg kjenner godt til prinsippet med betalingsformidling. Opprett sak, om ikke annet så får du selgers oppmerksomhet. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Jeg har handlet noe fra en selger med flere positive karakterer. Jeg vant auksjonen i forrige uke, og selger svarte på spørsmål når auksjonen var aktiv. Etter å ha vunnet auksjonen betalte jeg, og det er nå fem dager siden. Det er kanskje kort tid, men pakken er ikke merket som sendt, og selger svarer ikke. På auksjonen står det at den skal sendes innen 3 virkedager. Dette er en lite aktiv person, så Paypal hannes kan like gjerne være tom. Er det tidlig å klage? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 https://www.paypal.com/uk/webapps/mpp/buyer-protection Du må åpne en sak innen 45 dager etter at betalingen ble foretatt. Så du har fortsatt litt tid på deg, hvis du tror at fyren bare ikke er veldig aktiv online. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Den som åpner dispute vinner alltid saken. Altså kjøper. Et særdeles tvilsomt utsagn uten nærmere kildehenvisning. Om selger ikke kan sannsynliggjøre at varen er sendt (pakkesporing, evt som et minimum kvittering på betalt porto ved ikke sporbar brevforsendelse) bør denne saken imidlertid være krystallklar i kjøpers favør. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Et særdeles tvilsomt utsagn uten nærmere kildehenvisning. Om selger ikke kan sannsynliggjøre at varen er sendt (pakkesporing, evt som et minimum kvittering på betalt porto ved ikke sporbar brevforsendelse) bør denne saken imidlertid være krystallklar i kjøpers favør. Da har man ihvertfall et håp om å få pakken. Er en uke for kort tid med tanke på å lage sak på Ebay? Det er da snakk om ingen kommunikasjon eller sendt vare fra selger. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 En uke er da ikke så mye at du må tro han svindler. Har selv hundrevis av handler på eBay, både som kjøper og selger. 1 gang har jeg åpnet sak i resulution center i PayPal (hadde ikke mottatt varen etter 6 uker og selger kunne ikke bevise at den var sendt), ellers har jeg fått løst det sammen med selger via meldinger. Det er trege selgere der, om noen bare uheldige. Jeg ville sendt en purring til selger, der du forklarer at du åpner dispute om du ikke får noe svar innen f. eks. 4. februar. Selgere, særlig de med god historikk, har alt å tape ved å ikke sende solgte gjenstander. Det skal ikke mange negative kommentarer eller mange åpne disputer til før eBay begynner å fryse pengene og sperre auksjonene. Om vedkommende selger har mange positive tilbakemeldinger er de livredde for ødelegge dette og gjør hva som helst for å omvende det. Det er ikke få ganger selgere har refundert pengene mine eller sendt meg en ny vare. Dette betaler jeg selvfølgelig tilbake når det etter 3 måneder viser seg at varen(e) likevel dukker opp. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 En uke er da ikke så mye at du må tro han svindler. Har selv hundrevis av handler på eBay, både som kjøper og selger. 1 gang har jeg åpnet sak i resulution center i PayPal (hadde ikke mottatt varen etter 6 uker og selger kunne ikke bevise at den var sendt), ellers har jeg fått løst det sammen med selger via meldinger. Det er trege selgere der, om noen bare uheldige. Jeg ville sendt en purring til selger, der du forklarer at du åpner dispute om du ikke får noe svar innen f. eks. 4. februar. Selgere, særlig de med god historikk, har alt å tape ved å ikke sende solgte gjenstander. Det skal ikke mange negative kommentarer eller mange åpne disputer til før eBay begynner å fryse pengene og sperre auksjonene. Om vedkommende selger har mange positive tilbakemeldinger er de livredde for ødelegge dette og gjør hva som helst for å omvende det. Det er ikke få ganger selgere har refundert pengene mine eller sendt meg en ny vare. Dette betaler jeg selvfølgelig tilbake når det etter 3 måneder viser seg at varen(e) likevel dukker opp. Vel, det står som sagt i annonsen at selger blir å sende innen 3 virkedager. Når selger ikke svarer etter en uke, eller merker varen som "sendt" vet man at det ikke stemmer. I tillegg er det irriterende at selger svarer imiddelbart mens auksjonen er aktiv, men blir stille det sekundet den er over. Regner med det tar lang tid fra man oppretter sak på Ebay, til pengene eventuelt blir refundert, så da burde man vel begynne så tidlig som mulig om selger ikke gir respons? Det er ikke verre en å fjerne saken om selger plutselig gir lyd fra seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå