AnonymDiskusjon Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Hei. Jeg er en forholdsvis ung mann/gammel unge og har i noen måneder nå begynt å lure på om jeg skulle ha fått fjernet noen føflekker. Jeg har alltid hatt mange, og er derfor i faresonen, men det har aldri bekymret meg noe særlig inntil jeg jeg for noen uker siden oppdaget at jeg har en føflekk som jeg tror viser en del faresignaler. I tillegg til dette merket jeg for kanskje halvannet år siden et ubehag i venstre testikkel. Fordi jeg er dum så søkte jeg litt på google, fant noen som foreslo at det var en slags infeksjon i testikkelledningene, at man kunne forsøke å avstå fra onanering en stund, og se om det gikk bort. Jeg merket ingen kuler, og da ubehaget ble borte etter en ukes tid, antok jeg at denne googlepersonen hadde rett. Men, rundt nyttår begynte jeg igjen å merke et ubehag, og det har vedvart. Jeg tror jeg kjenner en kul omtrent der min venstre testikkel er festet sædkabelen (nei, jeg har ikke studert medisin, selv om mitt eminente fagspråk tyder på noe annet), og er derfor litt redd. Jeg fikk min mor til å avtale en time (jeg er student, altså avhengig av min mor til å gjøre det meste for meg) for å få sjekka føflekkene neste mandag, men, for unngå å uroe henne, nevnte jeg ikke noe om testikkelsmertene. Jeg regner med at legen ikke har noen innvendinger mot en rask ballesjekk? Uansett, det jeg lurer på er hva jeg kan forvente meg i både et best og worst case scenario? Om jeg får påvist kreft, enten av begge typer, eller av en, vil jeg kunne fortsette å studere i nærmeste fremtid? Hva vil legen kunne svare på allerede på mandag? Hvor fort vil eventuell behandling begynne? Beklager at dette blir litt rablete, jeg ville egentlig mest bare fortelle om dette til noen. Anonym poster: 24fb730e7299ac957c0d05a1c74b699c Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Nå skal jeg ikke begi meg ut på noen diagnose, men hva angår testiklene kan det være fryktelig mye som ikke har med kreft å gjøre. Det du kjenner kan være bitestikkelen. Kreftsvulster er harde og du vil merke forskjell på testikkelen som er rammet. Ikke tenk så mye på worst case før du har vært til lege. Det er tross alt bare en lege som har undersøkt deg som kan gi deg et fornuftig svar på dette. Kvakksalvere på nettet er sjelden løsningen. Når det er sagt så er det sjelden det er noe så alvorlig som kreft. Lykke til. Forhåpentligvis går det der helt fint. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Som regel vil de kjenne på kulen. Men for å være sikker, hvis du er usikker/nervøs, kan en ultralydsjekk av ballene være greit å gjennomføre. Tar 5 min. Pluss venting selvsagt... Lenke til kommentar
festen Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Jeg tror at frykten du beskriver er en form for alvorlig depresjon. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Jaha, hvorfor det? Det er i hvert fall vanskelig for meg å gå rundt uten å tenke på dette nå, og jeg vil gjerne, om mulig, ha svar på de spørsmålene jeg stilte i første post. Anonym poster: 24fb730e7299ac957c0d05a1c74b699c Lenke til kommentar
festen Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Det at du tror du har 2 relativt alvorlig og helt ulike ting samtidig betyr nok at det somatisk. Hadde det bare vært en ting hadde det vært noe annet. Hvis du har ganske alvorlig depresjon, kan du få en slags ekstrem negativitet som gjør det mulig å tro slike ting. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Mulig, og at jeg antageligvis har depresjon tror jeg på. Jeg har dog følt meg mye bedre det siste året. Har slanka meg og begynt å trene og føler meg i dete hele tat bedre. Kanskje det har noe med saken å gjøre; jeg føler meg bedre og depresjonen prøver derfor å finne andre ting som er galt? Uansett, at jeg er i faresonen for føflekkreft, og at jeg har ubehag i en testikkel gjør at jeg ikke tror jeg burde avfeie dette, og det vil nok føles godt om noen kan hjelpe meg med spørsmålene mine Anonym poster: 24fb730e7299ac957c0d05a1c74b699c Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Uansett, det jeg lurer på er hva jeg kan forvente meg i både et best og worst case scenario? Om jeg får påvist kreft, enten av begge typer, eller av en, vil jeg kunne fortsette å studere i nærmeste fremtid? Hva vil legen kunne svare på allerede på mandag? Hvor fort vil eventuell behandling begynne? Beklager at dette blir litt rablete, jeg ville egentlig mest bare fortelle om dette til noen. Anonym poster: 24fb730e7299ac957c0d05a1c74b699c Først: Selv om du har en depresjon og at din uro over somatiske lidelser skulle kunne ha en årsakssammenheng med hypokondri, finnes det ingen årsak til å ikke sjekke opp dine plager. Tvert om; er det anbefalt at man også utelukker det som kalles "funksjonelle lidelser" (tidligere kallet psykosomatikk). Best case scenaria: Du er frisk som en fisk. Worst case: Du har både føflekkreft og testikkelkreft. Best case dersom du har det; er at du har søkt om hjelp i tide og at det lar seg behandles med full friskmelding. Legen kan ikke svare noe på mandag. Dersom legen velger å fjerne en føflekk, skal denne sendes til nærmere undersøkelse, svaret tar som regel 2-3 uker. Dersom legen finner noe på dine testikler som krever nærmere undersøkelse, vil du sannsynlig bli henvist til ultralydundersøkelse. Dette kan du få innen en uke, avhengig av legens vurdering av hastegrad. Nærmere en dette er det liten vits å gå innpå nå. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Dette ang ubehag i pungen kan være noe som heter åreknuter som oftest skjer på venstre del av pungen. Er som oftest helt ufarlig men kan være ganske så ubehageli til tider. Står litt om det her slik https://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/ubehag-i-venstre-del-av-pungen-hva-er-aareknuter-i-pungen-varicocele.html Men hør med legen din, det er fort gjort å sjekke. Lenke til kommentar
festen Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Viktig i forhold til det med hypokondri at en ikke driver og sjekker hele tiden. Da det kan skape irritasjon som opprettholder troen på at noe er galt. Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Har ikke gadda å lest alt som står over her.. Men eg og har hatt en periode eller 2 der eg føler en lang svak stikking i venstre testikkel. Merka dette spesielt når eg hadde en pc på fanget. En kompis hadde akkuratt det samme. Vi begge har vært til legen og tatt ultralyd av ballesteinen. Fant ingenting på noken av oss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå