Gå til innhold

Nikon D700 vs. D600

Anbefalte innlegg

Oppgraderte selv nettopp fra D90 til D600 og kan si "Fy f** for en herlig forskjell". Vurderte selv D700 en stund, men ser på div tester at D600 har mindre iso støy, noe som var avgjørende for meg da jeg tar mye nattbilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel akkurat det flere er uenig i om dagen, en ting er sensorrens som ikke akkurat er drømmesituasjonen for de som tar noen tusen bilder iløpet av en mnd og risikerer å sitte å pirke på bilder til de blir blå i trynet, de gigantiske filene til D800 er en utfordring for de fleste som ikke har en state of the art gamer PC sak tilgjenglig, og sammenlignet med D700 er det gjort ett par endringer som ikke er positivt bla noen av bryterene og funksjonen på selve huset og lavere skuddtakt er ingen bonus heller. Med unntak av foreldet sensor og mangel på video så er D700 fortsatt ett av de mest allsidige husene Nikon har laget de siste 10 årene som takler det meste av motivtyper som blir kastet mot det.

Det er jo også litt morsomt å se hvordan enkelte grenser til hysteri når de sitter å venter på nye kameramodeller som er rett rundt hjørnet, for så å ende opp med ett kamera hvor problemer og feil står i kø, etterfulgte av firmwareoppdateringer som nesten slår Java sin oppdateringsfrekvenser på en PC...

Jeg har selv vært først i køen på ett drømmeprodukt fra Yamaha for noen år siden, som på papiret både kunne hoppe, danse og var ett produkt som var enerådende på markedet og som kombinerte flere duppeditter i en boks. Når man så nesten 2 år senere fortsatt ikke har drivere som er stabile, en support avdeling og utviklere som gradvis flagger ut og til slutt legger produktet død så må man etterhvert bare innse at man har kjøpt pus i posen...

Joda litt hysteri var det nok rundt feks D800 , men det var betydelig mere frustrasjon rundt leveringsproblemene og Nikon sin elendige support/service, men det er jo ikke noe nytt .

Og ja det kan være feil på et nytt produkt,men en skulle tro det skulle være unødvendig i dette tilfelle da Nikon har laget "tilsvarende" kamera i mange år (D700 , D3 osv ) men jeg mistenker Nikon for å ha hentet inn en del "billige" underlevrandører til D600/D800 nettop for å holde prisene lavere enn konkurentene og at dette er årsaken til feil/problemer på disse to modellene. :hmm:

Lenke til kommentar

Mange gode poenger!

Video er ikke avgjørende for meg ettersom jeg har et dedigert lite Panasonic til det. Det jeg er mest opptatt av er

1. Iso-egenskaper. Jeg forstår det slik at D600 er litt bedre, samt generelt litt bedre "bildekvalitet", men at det ikke er "veldig" til forskjell....?

2. Siden jeg stort sett skal bruke fast optikk må jeg påregne litt "cropping", og det er da viktig at det fortsatt er igjen kvalitet til å kunne forstørre et bilde.(Dette skjønner jeg er vanskelig å svare på det det avhenger hvor mye jeg cropper og hvor stor forstørrelse), men dere har sikkert litt erfaring omkring dette.

Og jeg vil ikke utelukke at jeg sannsyneligvis kan få et pent brukt D700 til halve prisen. Det er vel fortsatt slik at god optikk bør gå foran det "hotteste" av kamera, eller er dette nå duset ned ettersom de nye kameraene er blitt så bra?

Dette innlegget kan oppfattes som jeg har bestemt meg for D700, det er vel det jeg heller imot, men langt fra bestemt.

tow: det var da en vannvittig bra pris du hadde fått, hvor mange eksponeringer hadde den gått?

Lenke til kommentar

2. Siden jeg stort sett skal bruke fast optikk må jeg påregne litt "cropping", og det er da viktig at det fortsatt er igjen kvalitet til å kunne forstørre et bilde.(Dette skjønner jeg er vanskelig å svare på det det avhenger hvor mye jeg cropper og hvor stor forstørrelse), men dere har sikkert litt erfaring omkring dette.

Men holder det med 12mpx når man skal "croppe" nok...?

Et D800 m/ 70-200mm blir av flere satt veldig stor pris på pga. et hyggelig antall mpx å bearbeide i etterkant(croppe)...

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

tow: det var da en vannvittig bra pris du hadde fått, hvor mange eksponeringer hadde den gått?

12 200 bilder tatt med kameraet

:)

Ett lite merke på undersiden av batterigrepet, ellers så alt som nytt ut. Objektivet var nesten ikke brukt, og så sånn ut også, så alt er rosenrødt.

Legg merke til at dette bilder er tatt håndholdt 1/6 sek (uten stabilisator), med 0,3 EV over 6400 ISO, så det sier litt om hva D700 klarer på høy ISO.

post-225826-0-44917800-1359463720_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Sier ikke at det støyfritt, men for meg som er vokst opp med Kodachrome 64 og Ektachrome 200, og presset TMax 400 til 1600 når jeg ikke hadde noe valg, er det ganske så mye enklere i dag :)

Ser forresten at jeg må finjustere fokus...

Endret av tow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste poenga, og fakta er vell kommet på bordet så jeg skal ikke tilføje så mye.

Jeg tror du har blitt meget godt fornøyd med D700 og ett godt stykke FF objektiv.

Du sparer penger, og har en liten følelse at du hadde blitt ikke helt fornøyd med D600 i å med den situasjonen den er i dag. Dog folk er forskjellige. :)

Lenke til kommentar

D700 er et fantastisk, jeg vil si, legendarisk kamera som kommer til å overleve i mange mange år fremover.

Det tar likevel ikke bort noe fra D800 (og D600) som har helt enestående dynamisk rekkevidde på lav ISO, bedre evne til å ikke blåse ut røde plagg og blomster hvis en ikke passer på, og langt høyere detaljgjengivelse, uansett ISO - også etter nedskalering til tilsvarende oppløsning.

I julen tok jeg noen bilder innendørs på ISO3200 (D800) - og etter nedskalering til 12Mp er bilene rett og slett utrolig gode - og vesentlig bedre enn D700 både med tanke på korn, og fargegjengivelse (særlig rødt).

Lenke til kommentar

Du sparer penger, og har en liten følelse at du hadde blitt ikke helt fornøyd med D600 i å med den situasjonen den er i dag. Dog folk er forskjellige. :)

Nesten: Det er mer at om jeg først skal bruke såpass med penger vil jeg heller bruke litt til og få det beste, forskjellen i pris er ikke større enn at jeg heller vil helt opp. Hovedpoenget der er forskjellen på lysmåler og autofokus, som gjør det lettere å få bildene som de bør være.

Lenke til kommentar

Nesten: Det er mer at om jeg først skal bruke såpass med penger vil jeg heller bruke litt til og få det beste, forskjellen i pris er ikke større enn at jeg heller vil helt opp. Hovedpoenget der er forskjellen på lysmåler og autofokus, som gjør det lettere å få bildene som de bør være.

Var ment til trådstarter da(d90) :) Men jeg skjønner, når man først vil hoppe på FF så vil en ha noe som holder en del år.

Lenke til kommentar

Jeg har og hatt D90 men klarer ikke ikke husker ikke hvordan fokusen er i forhold til D600 som jeg har i dag.

Skal du bruke mye fastoptikk så ville jeg ha valgt D600, uten tvil!

Dette grunnet meget gode iso egenskaper og filer som tåler mye crop.

Jeg bruker nesten ikke blitz innendørs lengere. Kjører bare opp ISO, opptil 3200 synes jeg gir meget gode resultater.

tow har kjøpt kamera til en veldig lav pris, tror ikke du kan forvente og få det like billig.

Jeg solgte mitt D700 for 1 uke siden, solgte den med 24-120 f/3,5-5,6. Fikk kr 9000,- for pakken.

Mitt kamera hadde rundet 18000 eksponeringer.

Det skal ikke være enkelt! :-)

Lenke til kommentar

For å forvirre meg selv ytterliggere…..

Ettersom jeg har litt ”eldre”optikk som , 35/50/85 mm D. Hvordan vil D600 fokuserer med disse? Vil det oppleves som mye kjappere og bedre enn med mitt nåværende D90?

Etter hva jeg har sett og lest f.eks flickr, så er mange meget fornøyd. Den er nokk en del kjappere enn d90'n ja.. Er nyere å forbedret teknologi i denne enn d90'n.

Så var det dette oljeproblemet med d600 da, hvordan opplever du det ?

Jeg skal ikke svare for kurt, men fra min side så ble det noen flekker som ikke gikk bort med rocket blåseren. Jeg sendte det inn for en full gratis rens, og nå ser det meget bra ut. Har ikke sett noe til flekker enda etter ca 3800 eksponeringer.

Blir nokk mere bildetaking nærmeste dagene så får en se da.

Støv vil det nokk alltids forekomme, men disse er lett å få bort med et blås.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Jeg hadde D600 på lån fra Nikon og kan si at søkeren på D600 er lysere enn den på D800.

Riktig nok så er det færre punkter i D600, men så fokuserer D600 ett hak kjappere i mørke enn D700. Til konserter og halv-pressebruk hadde jeg valgt D700 - til alt annet D600 - spesielt natur og studio.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda litt hysteri var det nok rundt feks D800 , men det var betydelig mere frustrasjon rundt leveringsproblemene og Nikon sin elendige support/service, men det er jo ikke noe nytt .

Og ja det kan være feil på et nytt produkt,men en skulle tro det skulle være unødvendig i dette tilfelle da Nikon har laget "tilsvarende" kamera i mange år (D700 , D3 osv ) men jeg mistenker Nikon for å ha hentet inn en del "billige" underlevrandører til D600/D800 nettop for å holde prisene lavere enn konkurentene og at dette er årsaken til feil/problemer på disse to modellene. :hmm:

Det er akkurat det som skuffer meg selv, jeg kunne reist til FV eller Interfoto og kjøpt D600 eller D800 når som helst men inntil videre gir jeg jernet med D700 og har også tenkt å ta fram D300 n fra barskapet på noen litt mer risikoprosjekter hvor det kan ofres. Får ikke noe for det brukt da det har vært i asfalten en tur allerede og flatkabelen som gir liv i søkeren strøk med i fallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...