Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har fått forelegg på 10 000 kroner for ordensforstyrrelse - Trenger noen gode råd

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

do-you-have-the-skills-to-be-a-bouncer.jpg

;)

Men, for å prøve å holde det litt til topic: hadde vært morsomt å få en jurists betraktning rundt det å ikke få utlevert eiendelene sine slik som her. Har steder som tilbyr slike garderobetjenester rett til å tilbakeholde eiendeler etter eget forgodtbefinnende?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Å ikke få utlevert jakken overhodet er åpenbart ikke greit, men om utestedet har som policy at man må vente til lysene går på, eller til dagen etter, med å få tilbake jakker som man ikke har jakkelapp på, må man forholde seg til det. Du har frivillig levert jakken der, og dermed avtalt at de skal ta vare på den for deg. Da må du hente den ut på den forskrevne måten.

Se for deg at du leier fjernlager hos en av de mange som tilbyr slike tjenester i Oslo-området. Dersom de bare har åpent mellom 0800 og 2000, kan ikke du dukke opp på kvelden og kreve å få komme inn på deres eiendom, hvor en mengde andre folk har sine fjernlager, for å få tilgang til det som tross alt er dine ting.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Det gir mening.

Hvis det blir opplyst om på forhånd er jo saken klar, men jeg har aldri sett noen slik avtale svart på hvitt og hvis jeg ikke blir opplyst om noe annet i det jeg leverer jakken så forventer jeg at jeg får med meg tingene mine når jeg drar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg leverer fra meg noe til noen, så mener jeg det er rimelig å forvente at jeg får det tilbake når jeg ber om det med mindre annet er eksplisitt avtalt eller åpenbart fremgår av omkringliggende forhold. Jeg forventer f.eks. selvsagt ikke å få hente jakken min etter stengetid dersom jeg glemmer den.

Jeg forventer dog at jeg får jakken tilbake dersom garderoben fortsatt er åpen og bemannet - hvorvidt jeg har jakkelappen eller ikke er irrelevant; det betyr bare at det er en større praktisk ulempe for bemanningen å finne frem til jakken min. Jeg skal ikke uttale meg om løsningen du skisserte (få tilbake jakken dagen etterpå dersom jakkelappen mangler) er standard eller ikke - det kan godt være - men jeg er uenig i at det er en rimelig løsning. Man har gjerne ikke på seg jakker for moro skyld; de tjener en relativt essensiell funksjon (beskytte mot vær og vind og holde varmen), og jeg ser ingen grunn til at den manglende jakkelappen på magisk vis skulle bli et mindre problem over natten.

Klart, i praksis er jo problemet marginalt; det er en relativt enkel sak å holde styr på jakkelappen sin, spesielt i edru tilstand, men jeg mener prinsipielt sett at man skal vokte seg vel når man tar på seg å forvalte andres eiendeler, og f.eks. å nekte utlevering fordi "du har ikke lappen og det er helt vanlig å vente til neste dag" holder ikke vann. Uhell skjer, jakkelappen kan forsvinne. Jeg skal ha jakken min, det er kaldt ute og jeg trenger den. Med en gang. Punktum.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er du på et større utested, så kan det fort henge noen jakker der. Når en beruset person kommer og beskriver jakken sin, tror du ikke muligheten for å ta feil er til stedet? Jeg har selv vært så full at jeg har fått med meg feil jakke hjem. Hvis du ikke klarer ta vare på en lapp, så har du deg selv å skylde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Hvilken farge har jakken? Hvilken størrelse er den? Ligger det noe i lommene? Kan du beskrive det for meg?" Ikke fryktelig vanskelig, men litt mer jobb enn å bare matche to tall. Har utestedet ikke ressurser til å takle denne typen situasjoner, så bør de etter min mening avvikle ordningen, alternativt henge opp et skilt: "Vi gidder ikke stresse med å finne jakken din".

Klarer man ikke å svare forståelig på disse spørsmålene så er det neste naturlige stoppestedet uansett enten legevakten for pumping, eller fyllearresten.

Vi har vel beveget oss greit off topic nå, men hovedpoenget mitt er at "du er for full, så vi gidder ikke finne jakken din" overhodet ikke er greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vakter er flinke til å yppe. Jeg har blitt bra provosert av noen.

Og så har jeg en følelse at noen utesteder her i området ser an hvem som kommer inn. Er det en som ikke har klærne i orden, trur jeg de tenker at han aldri kommer til å legge igjen penger i baren. For å si det sånn, så har vaktene ment at jeg har vært drita når jeg har gått edru på byen. De har hivd ut kompiser som de mener er rusa på kokain eller andre ting.

Allikevel, det må jo være folk med lav iq når de ikke ser at det er en person uten jakke som vil inn og hente jakken sin. Som regel er det flere vakter, så om en vakt bruker 1 min på å være serviceinnstilt, burde ikke det vært noe problem.

Utestedene jeg ikke kommer inn på av tulleårsaker, unngår jeg av en grunn: Jeg vil ikke legge igjen penger til et sted jeg blir behandlet som en idiot.

Kortet mitt var rimelig slitt en gang, og det ene tallet går ned i innrissingen av kortnummeret på andre siden. Og noe av den ytre beskyttelsen var slitt vekk. Han trudde jeg hadde fake leg og nekta meg adgang. Forsåvidt greit, men han slapp meg inn på samme kortet helgen før, og jeg hadde vært der flere ganger når han var dørvakt. Eneste hensikt den kvelden var tydelighvis å være idiot. Jeg sa at han kunne se førerkortet mitt, og det gjorde han. Da var det greit, men da sa jeg at jeg drar et annet sted fordi jeg gadd ikke å være med på dette tullet. Han ble jaggu lang i maska da.

Men, dette betyr ikke at man kan slenge ting etter dørvakter. Selv om de kan være de verste tullingene, så har politiet mer respekt for dem enn for deg, fordi de skal holde orden på sine steder og passe på at ting går riktig for seg. Jeg hater å legge noe fra meg på et utested, så har aldri vært utsatt for dette. Men, trur jeg hadde blitt bra krakilsk selv om dette hadde skjedd. Hadde jeg begynt å kaste noe etter noen, trur jeg at jeg hadde roet ned alkoholmengden/type alkohol. Kompisen min gikk fra sprit(lagde mye kvalm, skjelte ut folk) til vin. Plutselig er det en helt annen fyr på fylla.

Trur nok du må betale en stor bot, men en advokat kan kanskje justere den litt ned

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig i mye av det du sier. Men man legger heller ikke inn en god søkned ved å kaste mobilen din i retning dørvaktene :thumbdown:

Er du på ett relativt populært utested, og alle 200 gjestene har hengt fra seg jakka, er oddsene ganske store for at en drita person tror han har fått riktig jakke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som sakt så er hovedproblemet her at uteplassen har overskjenka ein gjest som dei slepper ut frå skjenkeplassen i ein tilstand (og utrustning) som tilseier at gjesten ikkje kan ta vare å seg sjølv.

På mange måtar så redda trådstarter seg sjølv ved å framprovosere uteplassen til å tilkalle politiet, når politiet kom så hadde han i alle fall muligheita til å få hjelp til å ta vare på seg sjølv (heimkjøyring, fyllearrest, heim til foresatte, whatever). Uteplassen ansåg tydeligvis problemet som løyst i det gjesten var ute av skjenkestaden, utan å opprettholde plikta til å yte nødvendig bistand.

Det uteplassen kunne ha gjort var å la gjesten sitte i gangen til stengetid. Då hadde dei gitt nødvendig bistand ved å holde gjesten varm, dei hadde hindra gjesten i å få meir skjenking, og det hadde vært lett å finne igjen rette jakka etter at dei øvrige gjestane hadde forlatt stedet. Kanskje dei til og med hadde vært så heldige at det hadde passert ein anna gjest som ville være villig til å ta seg den overskjenka gjesten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vakter er flinke til å yppe. Jeg har blitt bra provosert av noen. Og så har jeg en følelse at noen utesteder her i området ser an hvem som kommer inn. Er det en som ikke har klærne i orden, trur jeg de tenker at han aldri kommer til å legge igjen penger i baren. For å si det sånn, så har vaktene ment at jeg har vært drita når jeg har gått edru på byen. De har hivd ut kompiser som de mener er rusa på kokain eller andre ting. Allikevel, det må jo være folk med lav iq når de ikke ser at det er en person uten jakke som vil inn og hente jakken sin. Som regel er det flere vakter, så om en vakt bruker 1 min på å være serviceinnstilt, burde ikke det vært noe problem. Utestedene jeg ikke kommer inn på av tulleårsaker, unngår jeg av en grunn: Jeg vil ikke legge igjen penger til et sted jeg blir behandlet som en idiot. Kortet mitt var rimelig slitt en gang, og det ene tallet går ned i innrissingen av kortnummeret på andre siden. Og noe av den ytre beskyttelsen var slitt vekk. Han trudde jeg hadde fake leg og nekta meg adgang. Forsåvidt greit, men han slapp meg inn på samme kortet helgen før, og jeg hadde vært der flere ganger når han var dørvakt. Eneste hensikt den kvelden var tydelighvis å være idiot. Jeg sa at han kunne se førerkortet mitt, og det gjorde han. Da var det greit, men da sa jeg at jeg drar et annet sted fordi jeg gadd ikke å være med på dette tullet. Han ble jaggu lang i maska da. Men, dette betyr ikke at man kan slenge ting etter dørvakter. Selv om de kan være de verste tullingene, så har politiet mer respekt for dem enn for deg, fordi de skal holde orden på sine steder og passe på at ting går riktig for seg. Jeg hater å legge noe fra meg på et utested, så har aldri vært utsatt for dette. Men, trur jeg hadde blitt bra krakilsk selv om dette hadde skjedd. Hadde jeg begynt å kaste noe etter noen, trur jeg at jeg hadde roet ned alkoholmengden/type alkohol. Kompisen min gikk fra sprit(lagde mye kvalm, skjelte ut folk) til vin. Plutselig er det en helt annen fyr på fylla. Trur nok du må betale en stor bot, men en advokat kan kanskje justere den litt ned

Kleskoder er helt vanlig, latterlig og bli sur fordi du blir nekta inngang når du går med grilldress på byen. Hadde heller ikke sluppet inn en person dersom jeg var i tvil om alderen, spesielt ikke om ID-en var i den tilstanden som du beskriver.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter oversjenking, det er derimot noe som heter å drikke for mye.

Joda, i følge "Forskrift om omsetning av alkoholholdig drikk mv." så er det skjenkaren som har ansvaret, ikkje gjesten som drikker for mykje. Så sjølv om folk har eit ansvar sjølv så har ikkje skjenkeplassen lov til å la deg kjøpe nok alkohol til å bli åpenbart påvirka av alkohol.

§ 4-2. Det må ikke skjenkes alkoholholdig drikk til person som er åpenbart påvirket av rusmidler, eller skjenkes på en slik måte at vedkommende må antas å bli åpenbart påvirket.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, i følge "Forskrift om omsetning av alkoholholdig drikk mv." så er det skjenkaren som har ansvaret, ikkje gjesten som drikker for mykje. Så sjølv om folk har eit ansvar sjølv så har ikkje skjenkeplassen lov til å la deg kjøpe nok alkohol til å bli åpenbart påvirka av alkohol.

Ja greit da så er det noe som heter oversjenking rent objektivt men, folk har et navn på alt så i praksis endrer ikke det noe.

Subjektivt ment med at det ikke er noe som heter oversjenking, menes det objektivt at oversjenking er i at man selv drikker for mye og det er helt sin egen skyld om man lar seg oversjenke(lar seg selv drikke for mye). Det er ikke sjenkerens skyld at en person lar seg "drikke for mye"/"Oversjenkes"

Å drikke for mye = Å oversjenkes

i praksis.

Lenke til kommentar

For en fascinerende argumentasjon...

Det er uansett sånn at dette er jussforumet. Det er således ikke relevant hva du måtte mene om ordbruk, overskjenking er et begrep brukt i lovverket. Det relevante er dermed om dette er overskjenking, og eventuelt om overskjenkingen er relevant for ordensforstyrrelsen, eller noe annet...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kleskoder er helt vanlig, latterlig og bli sur fordi du blir nekta inngang når du går med grilldress på byen. Hadde heller ikke sluppet inn en person dersom jeg var i tvil om alderen, spesielt ikke om ID-en var i den tilstanden som du beskriver.

Er ikke kleskoder ofte her. Tenkte mer på at de ser an hvor dyre klær du har. Kommer du med sleik og d&g her, så går du rett in omtrent. Dvs at de ser på hvem som kan bruke mest penger inne på stedet.

Og jeg har aldri blitt sur for å ikke bli slipt inn. Jeg blir sur på folk som oppfører seg som idioter.

Som jeg sa, var det greit at han ikke var helt med på det legget jeg hadde, men oppførselen hans gjorde at jeg ikke gadd å gå inn selv etter å ha vist førerkortet mitt og fått tillatelse til å gå inn. Dette var basert på de andre tingene jeg nevnte. Jeg er på hils med dørvakten, og han hadde sluppet meg inn flere ganger før dette, så at han plutselig skulle oppføre seg som en tulling gjorde at jeg dreit i å finansiere arbeidsplassen hans. Det var altså ikke mitt leg som gjorde at jeg ble "sur", det var hans oppførsel som et utesteds ansikt utad.

Er ikke ofte jeg pleier å si dette men; les inlegget litt mer nøye før du kommenterer.

Lenke til kommentar

Dersom de bare har åpent mellom 0800 og 2000, kan ikke du dukke opp på kvelden og kreve å få komme inn på deres eiendom, hvor en mengde andre folk har sine fjernlager, for å få tilgang til det som tross alt er dine ting.

Har TS opplyst noe om at han var der etter at garderoben var stengt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...