AnonymDiskusjon Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Hei! Jeg har havnet i en relativt kjip situasjon. Nærmere bestemt mottatt et forelegg på 10 000 kroner. Jeg har skrevet ganske mye, for å belyse hele hendelsen så godt som mulig. Håper noen med peiling tar seg tid til å lese, og svare, evt. komme med gode råd! La meg fortelle om saken: Var ute på byn, plutselig befinner jeg meg utenfor utestedet, iført dressbukse og skjorte. Dette var om vinteren, så det var snø og minusgrader ute. Da jeg skulle inn igjen ble jeg nektet dette, noe jeg mistenker var fordi jeg var relativt full. Greit nok det, men både dressjakken og ytterjakken min var inne, så jeg lurte på om jeg i det minste kunne få hente de før jeg forlot stedet. Siden jeg ikke hadde garderobelapp kunne jeg ikke dette. Men kunne ikke en vakt bare fulgt meg inn, og så ut igjen tenkte jeg? Etter flere henvendelse, høflige sådan, ble tonen hos vakten styggere og styggere, og jeg ble etterhvert bare dyttet vekk og bedt om å holde kjeft. Full som jeg var kastet jeg mobilen min etter vakten, (heldligvis) uten å treffe. Så kom sjefen for stedet og skulle ordne opp. Diskuterte jakke-saken litt med han og, før han tilkalte politiet, som kom like etterpå. Jeg fortsatte å påstå at det ville være greit for meg å få jakkene mine før jeg stakk, men politiet kunne ikke hjelpe meg og gav meg et ultimatum: Enten godta et forelegg på 10 000 på stedet, eller komme meg ut av byen. Vel, urettferdig tenkte jeg, men valget var lett. Jeg gjorde det klart for dem at jeg skulle komme meg hjem. Politiet skulle videre, så de var så generøse at de kunne kjøre meg ut av sentrum. Så jeg satt meg inn i politibilen og vi kjørte. De slapp meg av etter 5 minutters kjøring. Så der stod jeg, i bare dressbukse og skjorte i minusgrader mens snøen lavet ned. Frustrert som jeg var begynte jeg å gå mot et busstopp for å komme meg hjem, men jeg presterte jo selvsagt å slenge ut noen mindre pene gloser, blant annet "sug meg" til den ene politimannen. Dette førte til at han kom etter meg og sa jeg skulle i arresten. Hele tiden hadde jeg forholdt meg rolig og så medgjørlig som mulig, noe jeg gjorde nå også, men likevel skulle politimannen sette håndjern på meg. Noe jeg ikke gadd å diskutere. Så ble jeg kastet i fyllearresten. Dagen derpå ble jeg avhørt, og sendt ut. Det som nå har skjedd er at jeg har fått et brev fra politiet, med dette nevnte forelegget på 10 000, noe jeg mener er ekstremt urimelig. En ting som også kan være verdt å nevne er at jeg er student, og har dermed ikke ekstremt god økonomi. I Brevet står det at jeg: - Kastet mobiltelefon på en annen person - Kom med en rasistisk kommentar til sjefen - Sa "sug meg" til offentlig tjenestemann. Og mine kommentarer til dette er: Mobilen: At jeg kastet mobilen etter vakten er jo en irrasjonell handling som jeg ikke kan påstå å være særlig stolt av, men, denne mobilen traff ingen, noe det påstås. Skjermen på mobilen var veldig knust ettersom den traff en steinvegg. Om den hadde truffet en annen person hadde den nok ikke vært så knust som den var, og hvorfor har jeg isåfall ikke fått med meg dette der og da, fått vite noe om dette etterpå, eller blitt anmeldt av den personen som skulle være truffet? Rasistisk kommentar: Jeg har aldri vært noen rasist eller lidd av fremmedhat, så at jeg skal ha kommet med en slik kommentar er ganske urealistisk i mine øyne. Jeg husker faktisk det meste fra denne kvelden. Syns det hadde vært fint med vitner, opptak eller lignende av denne påståtte kommentaren. Ellers kan det hende jeg har blitt forvekslet med en annen? Eller at dette er en påstand tatt ut ifra det blå. Kommentaren til politimannen: Ikke det smarteste jeg har sagt, men var frustrert og beruset. Likevel syns jeg det er unødvendig av politimannen å bli såpass provosert av dette at han kommer med håndjern og kaster meg i fyllearresten, noe som igjen ender med nevnte forelegg. En annen ting jeg lurer på er jo om det er forsvarlig å sende en godt beruset person iført kun dressbukse og skjorte ut i vinternatten? Om du har lest helt til nå, og har tenkt å komme med noen konstruktive svar: på forhånd takk! Anonym poster: f74629da97f11caa0fe143a5afda50c1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Skjellsord mot politiet er forulempning mot offentlig tjenestemann, noe som selvfølgelig straffes. Tror ikke du har noe god sak på akkurat dette. 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg myhken Skrevet 28. januar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 28. januar 2013 Høres ut som om du har fått det du fortjener. Kaste mobil etter en person og så skjelle ut politiet som bare gjør jobben sin gir jo slike reaksjoner. At du er student og har dårlig økonomi betyr jo ikke at du kan oppføre deg som en idiot på byen og tro du slipper unna. Kjip lærepenge, men neste gang drikker du kanskje mindre, så du ikke blir stoppet overstadig beruset i døren, og da hadde du neppe hivd en mobil etter vakten eller skjelt ut politiet heller. Så det er ikke noe overreaksjon i det hele tatt etter min mening. 10 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Her er det desverre ikkje så mykje å ta tak då dei faktiske forhold er dekkande for å forsvare bota. Det einaste er at du nok kan gå etter utestaden for brudd på "Forskrift om omsetning av alkoholholdig drikk mv." Der står det blant anna: § 4-1. Personer som er åpenbart påvirket av rusmidler må ikke gis adgang til skjenkestedet. Dersom en person som er åpenbart påvirket av rusmidler befinner seg på skjenkestedet, har bevillingshaver plikt til å sørge for at vedkommende forlater stedet. Bevillingshaver har plikt til å sørge for at personer som trenger det, får nødvendig bistand. § 4-2. Det må ikke skjenkes alkoholholdig drikk til person som er åpenbart påvirket av rusmidler, eller skjenkes på en slik måte at vedkommende må antas å bli åpenbart påvirket. Sitter flere personer sammen og en eller flere av dem er åpenbart påvirket av rusmidler, må det ikke serveres alkoholholdig drikk til noen av dem før den eller de påvirkede er fjernet. Så det er mulig du kan gå etter uteplassen for å ha oversjenka deg og deretter etterlatt deg ute med for lite klær. Det uteplassen skal gjere i slike tilfeller er å bestille deg i ein taxi (forutsatt at ein taxisjåfør vil ta deg med) eller kontakte politiet slik at du får sove trygt i fyllearresten. Det er også mulig at politiet har gjort seg skyldig i noke liknande dersom dei berre dumpa deg av utanfor sentrum, då skulle dei heller ha kjørt deg rett i fyllearresten eller heilt heim. Men dette blir ein uavhengig sak. Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Det er sjelden en god idé å bli så full at du ikke husker selv hva du har gjort og sagt. Og du har nok ikke noen sak heller med mindre du kan trylle frem flere vitner som kan fortelle at politiet lyver. Selv da vil nok en rett f.eks ta politimennenes vitnemål over deres fordi de er dine venner. Samt at du ville måtte betale de saksomkostningene også. Med mindre du har en skikkelig god sak vil jeg råde deg til å droppe det. Skjønner at du føler det urettferdig, og kanskje er det også det å gi et forelegg på 10k til en student, men er det ikke bedre å få saken ut av verden? Alternativet er at du føler deg så urettferdighet behandlet at du vil gå videre med det. Så forresten en nesten identisk episode her på "Nattpatruljen" (tror jeg det het?) i går på MAX 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Kaste folk ut i minusgrader uten at de får ta med seg yttertøyet sitt grenser til det uansvarlige synes nå jeg. Jeg er ingen festløve og er stort sett snill gutt, men noen kunne jo bare prøvd seg på å vise meg bort fra et sted uten at jeg fikk med meg alle eiendelene mine. Når det er sagt, så har nok TS ingen sak på de punktene han har fått forelegget for. Det at han ikke fikk med seg eiendelene sine er dog noe jeg ville forfulgt uavhengig av forelegget, uten at jeg vet om det ville nyttet. 5 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Jo, nei.. Hadde ingen store forhåpninger. Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke har opptrådt som noen engel her. Likevel føler jeg at det er en smule urettferdig da jeg faktisk var på vei hjem, da de famøse glosene forlot munnen min, at politimannen da skal hente meg inn igjen og sette meg i håndjern og hele pakken. Hadde dog et lite håp om at boten på noen måte kunne reduseres, for 10 000 står absolutt ikke i stil med overtredelsene i mine øyne. TS Anonym poster: 9ef7710aa4c2cf97313a0f710a0853f2 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Feil av utestedet å ikke hjelpe deg med å hente ut jakkene dine. Men når det gjelder mobiltelefonen, så kastet du den for å treffe. Om den traff eller ikke er ikke relevant. Og om den treffer en vegg eller bakken etter å ha truffet en person, så blir skjermen knust uansett så argumentet med at den er knust, derfor må den ha truffet en vegg, den holder ikke. Når det gjelder den påståtte rasistiske kommentaren, så kan det i kampens hete bli sagt ting man ikke husker, eller som blir oppfattet som rasistisk av motparten. Men det blir ord mot ord. Ellers er det en sterk reaksjon å bli kastet i arresten på grunn av kommentaren "sug meg", men det var vel siste dråpen som fikk begeret til å renne over, antakeligvis. 10.000 er kanskje vel mye, men da har du lært. Må innrømme at jeg ikke har veldig mye medfølelse med folk som drikker så mye at de ikke klarer å unngå klammerier med dørvakter og politiet. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Høres ut som om du har fått det du fortjener. Kaste mobil etter en person og så skjelle ut politiet som bare gjør jobben sin gir jo slike reaksjoner. At du er student og har dårlig økonomi betyr jo ikke at du kan oppføre deg som en idiot på byen og tro du slipper unna. Kjip lærepenge, men neste gang drikker du kanskje mindre, så du ikke blir stoppet overstadig beruset i døren, og da hadde du neppe hivd en mobil etter vakten eller skjelt ut politiet heller. Så det er ikke noe overreaksjon i det hele tatt etter min mening. Smarting du. Kaste mobil etter person: Enig, ikke noe sjakktrekk. Skjelle ut politiet: Hvor leser du det? Syns det er en vesentlig forskjell på å si "sug meg" og det å skjelle ut folk. Oppføre seg som en idiot på byen: Hvor tar du det i fra? Anonym poster: 9ef7710aa4c2cf97313a0f710a0853f2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Smarting du. Kaste mobil etter person: Enig, ikke noe sjakktrekk. Skjelle ut politiet: Hvor leser du det? Syns det er en vesentlig forskjell på å si "sug meg" og det å skjelle ut folk. Oppføre seg som en idiot på byen: Hvor tar du det i fra? Anonym poster: 9ef7710aa4c2cf97313a0f710a0853f2 Ikke bry deg om slike. Dette er standardsvar på forumet. Poenget du må ta utifra tråden er: -Utestedet kan ha behandlet deg ulovlig. -Politiet kan ha behandlet deg ulovlig. Du må selv vurdere hva du vil gå videre med, anbefaler å spørre noen du kjenner, advokat etc? Blir vanskelig for oss å vite hvordan du har oppført deg, da vi ikke kjenner deg. Et lite tips er å ikke si ting som "ja, jeg kastet telefonen, men jeg bommet så ingenting skjedde". Dette er ting som er irrelevant for saken og vil bare gjøre at politiet blir mindre interessert i å hjelpe deg. Alt i alt vil jeg påstå at du faktisk har en god sak, spesielt mtp. politiets behandling av deg. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Alt i alt vil jeg påstå at du faktisk har en god sak, spesielt mtp. politiets behandling av deg. Hva mener du politiet skulle gjort? Han hadde ikke jakkelapp så ordensvaktene ville ikke slippe han inn for å finne jakken sin. I tillegg har han kastet noe mot en av ordensvaktene og ifølge deres historie "kommet med rasistiske bemerkelser til sjefen". Det er utgangspunktet politiet har, de kan velge å stole på flere edru ordensvakter, eller TS som har drukket. Han får valget mellom forelegg og pålegg, i tillegg hjelper de han ut av byen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 De burde ikke slippe han av midt i "ødemarka". Hellet kjøre han hjem elns. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 De burde ikke slippe han av midt i "ødemarka". Hellet kjøre han hjem elns. Han måtte ha kommet seg hjem på egen hånd selv om de hadde latt han være igjen i byen. Politiet funker ikke som gratis taxi hjem, bare fordi vedkommende oppfører seg så tåpelig at han ikke kan være i nærheten av andre mennesker. 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) De burde ikke slippe han av midt i "ødemarka". Hellet kjøre han hjem elns. Ut av sentrum er ikke det samme som "ødemarka". Han hadde et busstopp i nærheten, og sikkert taxi rundt omkring også. Politiet har bedre ting å bruke tiden på enn å leke taxi. Endret 29. januar 2013 av Bergendahl 1 Lenke til kommentar
tNy Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Syntes 10.000,- var litt drøyt her. Men å gjøre seg vrang mot poltiet (selv bare drittslenging) er utrolig dumt. De tre siste gangene jeg har fått håndjern på meg har jeg fått bot på 8.000, det for vold, så at det er feil noe sted her, er det ingen tvil om. Desverre er det veldig lite man får gjort med det. Husk at det bare er noen tasteklikk på SI sine sider for å få delt opp betalingen, tror det minste beløpet man kan betale pr. mnd er 850,-. Får håpe du gjør det motsatte av meg, og faktisk lærer noe 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Han måtte ha kommet seg hjem på egen hånd selv om de hadde latt han være igjen i byen. Politiet funker ikke som gratis taxi hjem, bare fordi vedkommende oppfører seg så tåpelig at han ikke kan være i nærheten av andre mennesker. Ut av sentrum er ikke det samme som "ødemarka". Han hadde et busstopp i nærheten, og sikkert taxi rundt omkring også. Politiet har bedre ting å bruke tiden på enn å leke taxi. Såpass full og urasjonellt som trådstarter oppførte seg så burde han nok vært kjøyrt rett i fyllearresten for sin eigen beskyttelse. Slik som eg leser trådstarters innlegg (med forbehold om at det er ei korrekt gjenngivelse) så er det for meg innlysande at han ikkje var i stand til å ta vare på seg sjølv. Overstadig berusa, utan jakke og utan fungerande mobiltelefon(?) om vinteren er ein dårlig kombinasjon. Sjølv om politiet satte av trådstarter på ein bussholdeplass så kunne han ha sovna og bådratt seg hypotermi. Så enten så har politiet vurdert situasjonen slik at det trådstarter var rasjonell nok og at det ikkje var kaldt nok til å være farlig, eller så har politiet gjort ei feilvurdering. Korleis kom du deg eigentleg heim trådstarter? 3 Lenke til kommentar
Backslash Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Latterlig oppførsel av både dørvakten og politiet. Du burde absolutt ikke vedtat forelegget, om du ikke allerede har vært så dum at du har gjort det. Håper du har snakket så lite som mulig i avhøret med politiet. Ikke vedta, men la politiet forsøke å bevise det i en rettssak, om de da ikke dropper saken. Anmeld dørvakten for underslag og/eller forsøk på tyveri av jakken din med politifolkene som medvirkende. Lenke til kommentar
tNy Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Anmeld dørvakten for underslag og/eller forsøk på tyveri av jakken din med politifolkene som medvirkende. Tror du virkelig han kommer noen vei med det? Det er en grunn til at man får jakkelapp, hvordan kan de som følger han inn vite at han ikke knabber jakken til en annen gjest? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Dersom utestedet ikke har rutiner til å håndtere gjester som har mistet jakkelappen og dermed ser seg berettiget til å ikke utlevere folks eiendeler, så bør de avvikle garderobeordningen. Jakkelappen er ment å gjøre det enkelt å finne igjen jakken, det er ikke ment som en tyverisikring. Det vanlige er vel at garderobepersonalet spør om hvordan jakken ser ut, hva som evt. er i lommene, etc. slik at de forsikrer seg om at det faktisk er jakkens eier som ber om den. Hvis jeg leverer fra meg en jakke i en garderobe, så forventer jeg å få den med meg når jeg drar, enten jeg har jakkelapp eller ikke - og om jeg blir kastet ut eller ikke. Jeg er for all del enig i at alt tyder på at TS har oppført seg som en tulling og dermed har gjort seg fortjent til forelegget, men jeg finner det overraskende at så mange her i tråden ser ut til å mene at det dermed er helt greit å underslå jakka hans og sende ham ut i minusgrader i ei tynn skjorte. Endret 30. januar 2013 av henrikwl Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Dersom utestedet ikke har rutiner til å håndtere gjester som har mistet jakkelappen og dermed ser seg berettiget til å ikke utlevere folks eiendeler, så bør de avvikle garderobeordningen. Jakkelappen er ment å gjøre det enkelt å finne igjen jakken, det er ikke ment som en tyverisikring. Det vanlige er vel at garderobepersonalet spør om hvordan jakken ser ut, hva som evt. er i lommene, etc. slik at de forsikrer seg om at det faktisk er jakkens eier som ber om den. Hvis jeg leverer fra meg en jakke i en garderobe, så forventer jeg å få den med meg når jeg drar, enten jeg har jakkelapp eller ikke - og om jeg blir kastet ut eller ikke. Jeg er for all del enig i at alt tyder på at TS har oppført seg som en tulling og dermed har gjort seg fortjent til forelegget, men jeg finner det overraskende at så mange her i tråden ser ut til å mene at det dermed er helt greit å underslå jakka hans og sende ham ut i minusgrader i ei tynn skjorte. Nettopp det samme stusset jeg over - fristet til å tro at politi la opp til at ts skulle si noe dumt, for så å få en skjellig grunn til å arrestere ham. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå