Heika98 Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en ny laptop. Den skal brukes til lett gaming, skole og vanlig hverdagsbruk. Så langt har jeg tre altrenativer: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=771790 Letteste av alternativene mine som er 15,6" http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761880 Den aller tynneste, men har bare 1GB GPU http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=765228 Har litt mindre skjerm, 14", men er den aller letteste Alle maskinene har hybriddisk. Foresten, jeg har gitt med selv et budskjett på ca. 7000,- Jeg heller litt mot Lenovo Thinkpaden. Den er litt mindre, men muttern har en 14", og synes ikke den er for liten. Den er aller lettest, og har mini DisplayPort så det er lett å skaffe en mini DP til vga adapter. Og Thinkpad skal vist være ganske solide. Hvis ikke tror jeg at jeg går for Acern. Aller tynnest, og har akkurat nok usb innganger (trenger minimum 3 innganger). Som sagt, sen har bare 1GB GPU, men jeg tror det holder. Plus at jeg liker designet. Jeg vet ikke, men trenger jeg 2GB GPU for å spille Minecraft, N4S og Portal. Har egentlig aldri likt HP pcer, med speca så bra ut, så jeg har den som et alternativ. Kan skje jag kan bli positivt overasket. Kom gjerne med andre Endret 28. januar 2013 av Heika98 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Mengden grafikkminne sier NADA om grafikkytelse, 1Gb er mer enn nok så lange man ikke skal kjøre bilde på mange skjermer samtidig osv. Aceren har faktisk den kraftigste grafikkløsningen (GT640M). Dog ingen maskiner i denne prisklassen er rå gamer maskiner. Jeg syns likevel du bør vurdere denne maskinene også, til den prisen den har nå: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1361265 *Slank og lett design, liten til 14" å være *ok grafikk med GT630M *1600 x 900 oppløsning som er mer enn man stort sett får på billigmaskiner. *god batteritid. *Ellers ok specs. Om du vil ha mye ytelse OG god skjerm: http://www.dustinhome.no/product/5010656642/acer-aspire-v3-571g-ci7-2-2-8gb-500-gt730m-fhd-15-6-w8 GT730M grafikk, Quadcore intel CPU, FullHD IPS skjerm (har vondt for å tro at det er en IPS skjerm da disse stort sett bare fås i maskiner som er dobbelt så dyre, men står nå så). Leste litt tester på litt eldre versjoner av denne og det den får trekk på er touchpad og tastatur, verdt å ta med i beregningen. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Jeg er ikke ute etter en rå gaming pc. Jeg er ute etter en maskin som er grei til å spille Minecraft og Portal på, og som jeg kan bruke til skole. Jeg vil ikke ha en murstein av en pc å drasse på hver dag til skolen. En gaming pc hadde jeg tenkt å bygge en gang i sommer. Men, jeg er avhengig av vga da jeg bruker pc-en min til fremlegg, og det er så og si umulig å finne en HDMI til VGA adapter. Det er derimot lettere å finne en mini displayport til vga, noe som thinkpaden har. Men når jeg ser på dine forslag ser jeg jo st Samsung 7-serien er perfekt til mitt bruk. Men har den vga inngang? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 inngang har den ikke, men utgang har den, ved bruk av overgang. Les forøvrig test av den her med litt bilder og beskrivelser av porter osv: http://www.notebookcheck.net/Review-Update-Samsung-Series-7-700Z3C-S01-Notebook.78315.0.html Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 inngang har den ikke, men utgang har den, ved bruk av overgang. Les forøvrig test av den her med litt bilder og beskrivelser av porter osv: http://www.notebookcheck.net/Review-Update-Samsung-Series-7-700Z3C-S01-Notebook.78315.0.html Mad adapter mener du? Følger det med, eller må jeg kjøpe det? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Finner ingen info om det noen plass. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Jeg søkte litt og fant ut at den skal ha vta. Men den har ingen vga prot, så da må det komme en adaper. Den har mini hdmi, og i en brosjyre som kom med fatten sin 9 serie ser jeg at de selger mini hdmi til vga adaptere. EDIT: leste akkurat på elkjop.no at det følger med VGA adapter i pakken. Endret 29. januar 2013 av Heika98 Lenke til kommentar
sunnySR Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Jeg søkte litt og fant ut at den skal ha vta. Men den har ingen vga prot, så da må det komme en adaper. Den har mini hdmi, og i en brosjyre som kom med fatten sin 9 serie ser jeg at de selger mini hdmi til vga adaptere. EDIT: leste akkurat på elkjop.no at det følger med VGA adapter i pakken. Hei Heika98. Ville bare nevne at jeg har denne samsungen og er kjempe fornøyd. Bruker maskinen hver dag på skolen og den er enkel og ta med seg på skolen siden den er så lett og tar ikke mye plass i sekken. Trenger heller ikke ta med strømkabelen fordi batteriet holder en hel dag, på en ladning holder maskinen i ca 8-9 timer ved vanlig office bruk. Maskinen funker også greit til gaming, Bruker å game litt BF3 og css. Den kjører faktisk BF3 ganke så bra. Kan kjøre spillet i full oppløsning (1600x900) men da med alt på low og da ligger jeg på 35 fps. Ikke fantastisk bra, men bra med tanke på at maskinen er så liten og kompakt. Satt også inn en 256gb SSD harddisk nå jeg fikk den og da ble den helt kongebra. Har veldig bra score i opplevelsesinndeksen. Kan jo bare nevne at på en skala fra 1-7,9 får min maskin dette: Prosessor: 7,1 RAM 7,5 Grafikk 6,7 Spillgrafikk 6,7 Harddisk 7,9. Det eneste jeg synes er litt dårlig med maskinen er at nettverkskortet har litt dårlig rekkevidde. Skjermen synes jeg har litt dårlig kontraster, synes fargene er litt utvasket, men er ikke noe stort problem. Ser at de selger maskinen til 5995,- på elkjøp noe som er en bra pris. den koster jo rundt 8000 på andre butikker. Endret 30. januar 2013 av sunnySR Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 30. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2013 Ja, det er jo fint du er fornøyd med den. Men jeg tror at jeg ikke kjøper pc nå. Fattern overtalte meg til å heller oppgradere den gamle laptopen min, så jeg har mere å bruke til å bygge gaming pc. Jeg får holde ut med den jeg har, og heller spare litt, og kanskje kjøpe Mac en gang til neste år. Forresten, jeg har oppgradert til Windows 8, og har litt problemer med Minecraft. Når jeg prøver å kjøre Minecraft kommer det opp "... failed to find an accelated OpenGL mode". Noen ideer om hvordan jeg kan fikse det. Og ja, jeg har de nyeste driverne. Går det kanskje å laste ned noe som fikser det? Det er OpenGL på maskinen, alle andre spill virker og det er en fil som heter OpenGL i system32 mappa. Jeg er 90% sikker på at problemet ligger i Minecraft. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Hvilken driver har du lagt inn? opengl32.dll er bare støtte for OpenGL 1.1 og er ikke tilstrekkelig for å kjøre Minecraft. Btw, Aspire V3-571G ser ut som et bra kjøp. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 (endret) Hvilken driver har du lagt inn? opengl32.dll er bare støtte for OpenGL 1.1 og er ikke tilstrekkelig for å kjøre Minecraft. Btw, Aspire V3-571G ser ut som et bra kjøp. Jeg har ikke lagt inn noen OpenGL. Det ble installert en verson da jeg installerte driverne på pc-en. Hvilken opengl skal jeg ha da, og hvor finner jeg det? Aspire V3-571G er sikkert en fin pc, men jeg skulle ha en tynnere og lettere Laptop. Har en kompis med den forrige verson av den, den er kanskje 1-2 mm tynnere og veier nesten akkurat det samme. Endret 31. januar 2013 av Heika98 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Jeg har ikke lagt inn noen OpenGL. Det ble installert en verson da jeg installerte driverne på pc-en. Hvilken opengl skal jeg ha da, og hvor finner jeg det? Aspire V3-571G er sikkert en fin pc, men jeg skulle ha en tynnere og lettere Laptop. Har en kompis med den forrige verson av den, den er kanskje 1-2 mm tynnere og veier nesten akkurat det samme. Last ned GPU Caps Viewer, ta print screen og legg ut bildet her. Det forteller meg alt jeg trenger om driveren din Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 Last ned GPU Caps Viewer, ta print screen og legg ut bildet her. Det forteller meg alt jeg trenger om driveren din Ok, skal prøve å få gjort det etter skolen i morgen. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 3. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) Last ned GPU Caps Viewer, ta print screen og legg ut bildet her. Det forteller meg alt jeg trenger om driveren din Jeg har installert GPU Caps Viewer, men jeg finner den ikke på maskinen. Jeg skulle ha gjort det tidliger, men jeg fikk litt problemer med nettet. Jeg er opptatt med noe anner akkurat nå, men jeg kan forske mer med det i morgen. Hvilken informasjon er det du trenger som driveren min? Kanskje jeg vet hva det er. Kan jeg ta OpenGL fra en annen maskin og legge den på min egen? Eller kan jeg laste ned den rette versonen, i såfall, hvilken? Endret 3. februar 2013 av Heika98 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Jeg har installert GPU Caps Viewer, men jeg finner den ikke på maskinen. Jeg skulle ha gjort det tidliger, men jeg fikk litt problemer med nettet. Jeg er opptatt med noe anner akkurat nå, men jeg kan forske mer med det i morgen. Hvilken informasjon er det du trenger som driveren min? Kanskje jeg vet hva det er. Kan jeg ta OpenGL fra en annen maskin og legge den på min egen? Eller kan jeg laste ned den rette versonen, i såfall, hvilken? Det enkleste er kanskje å laste ned og pakke ut Zip-filen. Det beste er om du trykker på Print Screen, limer inn i paint og poster bildet. Hvis det blir for tungvindt så skriv ned i det minste driverversjon og OpenGL-versjon, samt skjermkort-modell. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 Det enkleste er kanskje å laste ned og pakke ut Zip-filen. Det beste er om du trykker på Print Screen, limer inn i paint og poster bildet. Hvis det blir for tungvindt så skriv ned i det minste driverversjon og OpenGL-versjon, samt skjermkort-modell. Hei, sorry at det tok litt tid. Har hatt mye å gjøre. Jeg prøvde å laste ned Zip-filen, men jeg kom bare til en error kode. Er ikke sikker på hviken driverversjon du mener, men derverversjonen til mitt ATI radeon HD 4570 mobility skjermkort versjon 1,1. Når jeg trykker på "oppdater driver" kommer det opp en "Windows basic display driver". Er det noe å satse på å prøve å installere? Jeg er ikke sikker på hvilken versjon av OpenGL jeg har. Tror det er 1,1 eller 1,4 men det er bare noe jeg jetter siden det er de versjonene Minecraft ikke vil virke med. Igjen, beklager, jeg skulle ha gjort dette tidligere. Men dette har vært en uvanlig travel uke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå