Delvis Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Hørte nettopp innslaget i Dagsrevyen. Det skal også opp til debatt i Aktuelt. "Kvinner bekymrer seg syke" Ja det forundrer meg ikke, for denne utviklingen har jeg sett tydelig de senere tider. Det som skjer, det er at kvinner myldrer rundt på kjøpesenter osv i hopetall hele dagen. Opptar en masse plass i trafikken og er i veien overalt. De har penger ser man, sikkert fra tryd og sykemeldinger. Ja de var fra 80 % til 165 % mer fravær enn menn, og går mye mer til lege og klager seg. Det er nok en trend, og de lærer fort av hverandre om dette. De konkurrerer nå med utlendingene om hvem som tyner trygdekassen her i samfunnet. 1 Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Det er sikkert partihierarkiet som fabrikkert denne :nei2: Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Det er jo først og fremst synd for de kvinnene det gjelder. Samtidig så er det kanskje på tide at man slutter å klage over at kvinner i snitt tjener mindre enn menn, i forskjellige stillinger? Det virker jo ganske naturlig all den tid kvinner har så mye høyere sykefravær. En ting er i allefall sikkert, noen kommer til å skylde på menn 3 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Det er jo først og fremst synd for de kvinnene det gjelder. Samtidig så er det kanskje på tide at man slutter å klage over at kvinner i snitt tjener mindre enn menn, i forskjellige stillinger? Det virker jo ganske naturlig all den tid kvinner har så mye høyere sykefravær. Pøh.. er det ikke kvinnene som absolutt skulle ut av sin husmor-tilværelse og "ut i jobb og realisere seg selv"? Realisere at de er noen sutrehøner ja. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Jeg registrerer at de som har tallene sier de ikke har noen god forklaring. Da er det godt å vite at de har internett til å forklare det for dem... Det er en tydelig utvikling at menn bidrar mer "i heimen" etc, alikevel øker forskjellene i sykefravær. Det er ikke lett å forklare. Geir Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Ja jeg er overbevist at det er en trend kvinnene har lagt seg til, mer enn at de er så syke. Vi vet jo hvordan kvinner skvaldrer seg i mellom, og så utvikler de en fellesmentalitet for hvordan de går til lege og klager seg. De har jo i tillegg en naturgitt forutsetning til å gjøre det også mer enn menn. En kvinne har på en annen måte "lov å ynke og klage" om den minste ting. Og så pludrer de om det til andre kvinner, og så vil de gjøre det samme. Få seg sykemelding og gå på kjøpesenter og cafe med de andre "syke" kvinnene. Der er slik det er. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 er det ikke kvinnene som absolutt skulle ut av sin husmor-tilværelse og "ut i jobb og realisere seg selv"? Tror ikke det var noe massivt krav fra den jevne husmoren i Norge om dette. Var vel heller et krav fra en liten, men høylytt feministisk elite + kombinasjon at man etterhvert nærmest er avhengig av to lønnsinntekter for å ha råd til "hus og bil" Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Tror ikke det var noe massivt krav fra den jevne husmoren i Norge om dette. Var vel heller et krav fra en liten, men høylytt feministisk elite + kombinasjon at man etterhvert nærmest er avhengig av to lønnsinntekter for å ha råd til "hus og bil" Jo det er sant nok. Men svakt av den massive del av husmødre å ikke protestere mer, hvis de ønsket holde på det de hadde. Nå skal ikke alle greies over kam sjøsagt, noen av dem har det sikkert ondt. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Menn har skylda. Ifølge "forskerne"...som kan sikkert spore sine aner til en fascistisk femininstorganisasjon. Propaganda fra ende til annen får å tåkelegge noen fysikalske forskjeller mellom kjønn. Spesielt når en vet at menn jobber mer enn kvinner i snitt. Svin er et dekkende ord for slike "forskere". 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Det er jo først og fremst synd for de kvinnene det gjelder. Samtidig så er det kanskje på tide at man slutter å klage over at kvinner i snitt tjener mindre enn menn, i forskjellige stillinger? Det virker jo ganske naturlig all den tid kvinner har så mye høyere sykefravær. En ting er i allefall sikkert, noen kommer til å skylde på menn Det er jo det professoren legger opp til. Professor Ulla-Britt Lilleaas ved universitetet i Agder forsker på menn og kvinners helseatferd. Hennes forskning bekrefter også at kvinner oftere enn menn fremdeles tar det «emosjonelle ansvaret» i familien, og at likestillinga kanskje ikke har kommet så langt som vi trodde. Hun skylder på mangel på likestilling, og som regel er det vi menn som gruppe som får skylden når kvinner mener at de ikke har fått nok likestilling. Men at kvinner er mer emosjonelle har ingenting med likestilling å gjøre. Det skyldes rett og slett at kvinner og menn er forskjellige. Det hadde vært interessant å se statistikk på hvordan sykefraværet har utviklet seg over tid og om man kan kople det til likestillingsdebatten. Min teori er at det er mer akseptabelt for kvinner å være bort fra jobben på grunn av offerrollen de har fått. Det er jo naturlig at ledere rundt om i landet vegrer seg for å sanksjonere kvinner som er mye borte fra jobb, for slike saker har en tendens til å bli blåst opp i media. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Det er jo det professoren legger opp til. Hun skylder på mangel på likestilling, og som regel er det vi menn som gruppe som får skylden når kvinner mener at de ikke har fått nok likestilling. Men at kvinner er mer emosjonelle har ingenting med likestilling å gjøre. Det skyldes rett og slett at kvinner og menn er forskjellige. Det hadde vært interessant å se statistikk på hvordan sykefraværet har utviklet seg over tid og om man kan kople det til likestillingsdebatten. Min teori er at det er mer akseptabelt for kvinner å være bort fra jobben på grunn av offerrollen de har fått. Det er jo naturlig at ledere rundt om i landet vegrer seg for å sanksjonere kvinner som er mye borte fra jobb, for slike saker har en tendens til å bli blåst opp i media. Fulgte debatten på tv i sted og ifølge den så har sykefraværet hos kvinner gått opp, også i forhold til menn, samtidig som menn stadig tar mer ansvar hjemme. Ett par i panelet prøvde å snakke om både ansvar hjemme, og at kvinner hadde tyngre yrker enn menn(?!), men det ble sagt innledningsvis at rapportene viser at kvinner har mye høyere fravær enn menn i samme yrker. Det ble også påstått av en at menn i helsevesenet ikke har like harde jobbe som kvinner, og mye mindre belastning, selv om jeg har problemer med å tro dette. Huitfeldt skal ha for at hun var en av få som turte å pirke borti elefanten, ved å nevne at det kanskje kunne være en viss sammenheng med innstilling til jobben osv. uten at noen turte eller ville gå særlig mer inn på dette. Eller skyldte man på både deltid og mye forskjellig og det virket ikke akkurat som de var helt bekvemme med situasjonen. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Det var på Aktuelt på NRK i kveld? Jeg tror at jeg fant innslaget, men det blir visst ikke tilgjengelig på nett før i morgen. http://tv.nrk.no/serie/aktuelt-tv/nnfa50012913/29-01-2013 Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Det er en tydelig utvikling at menn bidrar mer "i heimen" etc, alikevel øker forskjellene i sykefravær. Det er ikke lett å forklare. Det er her ubalansen ligger. Jeg husker det var en artikkel i VG for bare noen uker siden (et par måneder?), hvor det fremgikk at norske menn allerede i 2002 hadde gått forbi kvinner i samlet arbeidsmengde og aktivitet per dag både på jobb OG hjemme. En forsker pekte også på at kvinnene hadde en tendens til bare å telle typisk kvinnearbeid som husarbeid - ikke typisk mannsarbeid (reparasjoner, vedlikehold, bil, PC og mye annet rart). For meg er det hvertfall noe som skurrer når kvinner vil ha like mye penger som menn selv om halvparten av dem jobber deltid, de vil at menn skal delta like mye på hjemmefronten og med barna, de er syke støtt og stadig uten noen åpenbar medisinsk forklaring OG de lever lengre enn oss... Dette er ikke likestilling i mine øyne. Hvor mye er et leveår verdt? Kvinner har vel fem år mer enn oss mennesker med mye testosteron. Og hvordan skulle samfunnet gått rundt om vi plutselig FIKK likestilling hvor menn og kvinner jobbet like lite? 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Der er slik det er. Jamen da så! Takk for opplysningen! Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Ja jeg er overbevist at det er en trend kvinnene har lagt seg til, mer enn at de er så syke. Vi vet jo hvordan kvinner skvaldrer seg i mellom, og så utvikler de en fellesmentalitet for hvordan de går til lege og klager seg. De har jo i tillegg en naturgitt forutsetning til å gjøre det også mer enn menn. En kvinne har på en annen måte "lov å ynke og klage" om den minste ting. Og så pludrer de om det til andre kvinner, og så vil de gjøre det samme. Få seg sykemelding og gå på kjøpesenter og cafe med de andre "syke" kvinnene. Der er slik det er. Det er kanskje rent historisk sett ikke så veldig rart at kvinner har etablert en slik flokkmentalitet, på samme måte som mange andre tidligere "annenrangs borgere" - altså mennesker som på en eller annen måte blir/har blitt sett ned på. Jeg tror kvinner kan møte på mange problemer i hverdagen som menn ikke nødvendigvis møter på. Det kommer helt an på hvilken holdning og mentalitet den enkelte kvinne har. Men se bare på idealbildene som skapes overfor kvinnene da, og all objektifiseringen som kan gjøre folk syke. Den holdningen vi har til kvinnelig seksualitet, og ikke minst det falske bildet veldig mange menn har av kvinner, kan være med på å gjøre kvinner syke. Det er ikke det minste rart. Samfunnet vi lever i i dag, GJØR folk syke. Jeg synes egentlig det er rarere at vi ikke går hardere ut mot de som faktisk påfører seg selv livsstilssykdommer istedenfor - disse er ofte i større grad selvforskyldt enn de psykiske problemene som kanskje spesielt kvinner ofte har. Endret 30. januar 2013 av Lime Canes Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 30. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2013 Vil ikke si at kvinner har noe mindre falskt bilde av menn. Deres oppfatning av hva men er/bør være er jo helt pling i bollen ofte. Vil heller ikke si de blir sett mer ned på, snarere tvert i mot (untatt hos muslimer) Nå mener jeg at det helst bør en radikal systemendring til, som går mer på valgfrihet og deling av arbeid. Kombinert med at man får betalt for det man jobber (slik som i Usa) Men dette må skje globalt. For med rotteracet som er, blir vi nødt til å forsette for å henge med. Vi har god råd i Norge, men det er mange som skal ha uten å jobbe etterhvert. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Jeg tror kvinner kan møte på mange problemer i hverdagen som menn ikke nødvendigvis møter på. Det kommer helt an på hvilken holdning og mentalitet den enkelte kvinne har. Men se bare på idealbildene som skapes overfor kvinnene da, og all objektifiseringen som kan gjøre folk syke. Den holdningen vi har til kvinnelig seksualitet, og ikke minst det falske bildet veldig mange menn har av kvinner, kan være med på å gjøre kvinner syke. Det er ikke det minste rart. Samfunnet vi lever i i dag, GJØR folk syke. Hvilke problemer opplever kvinner i hverdagen? Og hvilket falskt bilde snakker du om? Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Idealkvinnen er et av de sterkeste mediebudskapene jeg kan komme på. Enten det er gjennom trash-tv, reklame, magasiner eller film. Skal liksom kvinner overholde slike krav? Det er ikke rart man blir psykisk utmattet i et såpass informasjonspreget samfunn. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 30. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2013 Idealkvinnen er et av de sterkeste mediebudskapene jeg kan komme på. Enten det er gjennom trash-tv, reklame, magasiner eller film. Skal liksom kvinner overholde slike krav? Det er ikke rart man blir psykisk utmattet i et såpass informasjonspreget samfunn. Så faktum er at kvinner likevel er det "svake kønn" også mentalt? kanskje det da burde legges opp til mer kursing for kvinner, som går på hvordan de ikke skal bry seg så mye om moter og reklamer slik menn stort sett klarer. Rett og slett lære være seg selv. Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Jeg vet ikke om det er et "faktum" eller ikke. Jeg vet bare at det ikke er rart at kvinner blir syke når de objektifiseres så mye som de gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå