sevs Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Hvis jeg selv bytter ut antennepluggen med to enkle ledninger, og lager en hjemmelaget adapter, kan jeg slippe å betale lisens da? Lenke til kommentar
Kluvert Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Hei Foreldrene har kjøpt en tv ikke så lenge siden MEN nå kom det et brev fra NRK at jeg har kjøpt og må betale lisensen. Elkjøp sier de har valgt feil navn i lista og jeg må ringe nrk. Men tror jeg vet hva nrk kommer til å svare. Og egentlig har ikke kjøpt den tv'en til og med på cresco avtalen står navnet til foreldrene.Kan jeg bare si at jeg ikke har tv'en at det er foreldre som har kjøpt den? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Kluvert: Bare si det som der er. NRK oppfordrer jo folk til å ta kontakt så snart som mulig hvis de oppdager feil og det har du tydeligvis gjort her. Du skal selvsagt ikke lastes for feil som ikke du har begått. Om det er elkjøp eller NRK som har gjort en feil får de ta opp seg i mellom hvis de skulle være uenige. De skal i hvert fall ikke skyve problemet over på deg. Og ja, de har mulighet til å trekke utsendte krav, men det må sikkert godkjennes av en avdelingsleder eller noe sånt. Lakeien på bunnen vil sikkert slippe å ta det opp med avdelingsleder og bare forsøke å skyve problemet over til deg. Si tydelig i fra hvis det skjer. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Snart må du vel plombere vekk RJ45 porten også 2 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Hvis jeg selv bytter ut antennepluggen med to enkle ledninger, og lager en hjemmelaget adapter, kan jeg slippe å betale lisens da? Nei. Godkjent verksted må gjøre det. Hvorvidt det bør gå greit å fikse plomberinga/erstatte selve antenneenheten på hovedkortet blir en annen sak. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Synes det er synd at så mange ønsker å droppe støtten til NRK. Uten krinken ville landet vårt synke både i IQ og kultur. Men det er vel en del av den nye samfunnsutviklingen, hvor egosentriske holdninger er MYE viktigere enn fellesskapet. Minner meg om en fortelling fra et cruiseskip på vestlandet for 50 år siden. "En av de lokale fikk komme ombord og kunne etterpå fortelle. Aldri hadde han sett så god mat, men samtidig hadde han aldri hørt noen sutre så mye over maten heller." Det er vel der vi er nå? Hvorfor er det egosentrisk å ikke betale lisens når man ikke ser på TV? Og jeg stiller meg tvilende til at jeg ikke kan ha ett rikt liv både kulturelt og intellektuelt uten TV-sendinger. Er virkelig TV så kritisk viktig for dannelsen? Jeg føler ikke akkurat jeg går glipp av noe stort. AtW Jeppers, den var god. Uten NRK vil landet synke i IQ og kultur!! Ojameien, det er vel verre å miste NRK enn skolene da, NRK bidrar jo til økt IQ... Hva skjer om vi mister TV3 og TV2 da, går tilbake til steinalderen da tror jeg. TV er roten til alt godt og menneskets fremgang Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 NRK er bare svada med korte innslag av "liksom-hjerneføde" som påberoper seg å gi noe vitenskapelig. Skal verden bli mer intelligent så trenger man heller en mer lignende N, history channel og Discovery. Selvsagt, litt fjærning av søppel der også. Ønsker man å heve "IQ-nivået", så fjerner man sporenstraks Disney-channel. 3 Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Sendte akkurat den malen som var postet tidligere. Venter spent på svar. Lenke til kommentar
Madrigal Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 (endret) Da er dekoderen pakket bort, og jeg vil si opp lisensen min. Men neste termin begynner på mandag, og jeg får helt sikkert ikke svar innen da. Har jeg likevel mitt på rene når jeg sender inn oppsigelsen min i dag, eller må jeg regne med å betale for neste termin? Og et annet spørsmål. I hw.nos artikkel er det nevnt at dvd-utstyr kan utløse avgiften. Gjelder dette også ps3 da den har bluray-spiller, eller har jeg misforstått? Endret 28. juni 2013 av Madrigal Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 (endret) PS3 har ingen TV-mottager. Avgiften gjelder kun utstyr som kan ta imot TV-signaler via antenne. Enten parabol, kabel-TV eller vanlig bakkenett. Edit: Men hvis/når staten får det som de vil så vil også utstyr som kan motta TV-sendinger via internett bli lisenspliktig. Da må man betale lisens på PS3 også siden den har internettleser. Endret 28. juni 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
sevs Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Kan dette bety lisens på mobiltelefoner, som allerede har blodpris? Betyr det også ingen mer youtube-titting? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Sånn som jeg har forstått det vil det bli lisens på alt som kan ta inn NRK-nettTV. Dvs. alt utstyr med nettleser. Deriblandt smarttelefoner. Selv synes jeg hele greia virker så bort i natta at jeg ikke kan se for meg at det blir innført. Men etter de fikk inn DLD og den nye antipiratloven så er det ingenting som overrasker meg lengre. 1 Lenke til kommentar
sevs Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Det betyr faen meg lisens på Nintendo Wii og den gamle nokiaen i skuffen, samt modem, iptelefon, tilkoblingskabler... Hvorfor ikke innføre jævla lisenspisset i skatten? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 NRK er bare svada med korte innslag av "liksom-hjerneføde" som påberoper seg å gi noe vitenskapelig. Skal verden bli mer intelligent så trenger man heller en mer lignende N, history channel og Discovery. Selvsagt, litt fjærning av søppel der også. Ønsker man å heve "IQ-nivået", så fjerner man sporenstraks Disney-channel. Snakker vi om samme History Channel som sender konspirasjoner om at aliens lagde pyramidene? Bra innskudd ... "Ironisk" nok er den beste TV-en den man finner gjennom statlige kanaler (NRK, BBC, osv). Det sagt skulle jeg gjerne sett at lisensen ble bakt inn i skattepengene slik at studenter (derav meg selv, selvfølgelig) ikke blir så hardt rammet. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 NRK har da som regel en drøss med hjernedød materie. Å vite hva visse folk tror er da faktisk nyttig kunnskap, i forhold til det å vite hva kjendiser spiser til frokost. 1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Spesielt artig at du snakker om påberopt vitenskapelige program da NRK i dag sender finalen for forsker Grand Prix f.eks. I tillegg til gode foredrag her og nå. Jeg tror faktisk de har sendt et intervju med Abelprisvinneren fra 2010 også. Det at du mener at konspirasjonsteorier er nyttig kunnskap sier vel mer om hva du anser som vitenskap enn noe annet. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 (endret) Wow, hva det går ann å lire av seg. 1. Jeg presiserte klart at også Discovery og history channel etc. Har litt søppel de også. Allikevel sammenligner du kanskje en av de få ytterpunktene på hver kanal. 2. Problemet til NRK er at de satser på et alt for stort publikum, som gjør at selv ikke de få innslagene av vitenskap blir lile opplysende som naturfag på barneskolenivå. Nå vet jeg ikke hvordan intervjuet foregår, men ser for meg at jeg lærer omtrent nada mer om vitenskap. At man kan plukke opp en idee eller vane til en kar av mange gjør ikke meg eller deg noe smartere. 3. Jeg sa det var nyttig kunnskap i forhold til å vite hva kjendiser spiser til frokost. Du skjønner forskjellen, ikke sant? Uansett. Det kan være nyttig å vite hvordan visse andre tenker, og tenke selv. Man trenger ikke sluke det rått, noe sjeldent slike kanaler fremstiller det. På samme måte som at det kan være nyttig å lære om religioner, selv om det ikke baserer seg på vitenskap. Jeg forholder meg til viktig vitenskap og korrekt vitenskapelige metoder. Jeg tror ikke på konspirasjoner, og du er en douchebag som har fått det for seg at du skal fremstille meg som en idiot basert på ville konklusjoner. NRK er ikke værst i klassen, som sagt før, men har FOR mye hjernedødt materiale. Samt at de få lærerike programmene er alt for overfladiske og grunnleggende. Endret 29. juni 2013 av Andrull Lenke til kommentar
cptCory Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Er det noen som fulgt artikklene og hatt suksess enda ? Sist jeg sjekka med lisensavdelingen fikk jeg beskjed om at det ikke hjalp å fjerne antenne modulen. Måtte betale lisens uansett. Så man må sikkert ta noen runder med lisens avdelinga før de gir seg uansett om man følger artikkelen.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå