Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Eg har vurdert å kvitte meg med lisensen. Ser nesten aldri på TV og i dei fleste tilfelle finn eg det på nettet.

 

Eg bur i burettslag der ein kabel-TV-pakke frå Canal Digital er inkludert i husleiga. Eg vil ikkje kunne unngå å betale for abonnementet. Internett går over kabel og, men signalet blir splitta ved vegguttaket.

 

Planen er å spørje CD om eg kan returnere dekoderen og bruke det som bevis på at eg ikkje tar inn noko TV-signal. Nokon som har prøvd dette eller trur det vil fungere? Eg har altså ikkje tenkt å lure meg unna, eg vil kvitte meg med tilgang til TV-kanalar og spare 4500 i året (har ein ekstrapakke på abonnementet). Eg har i tillegg eit antenneuttak i veggen som sikkert får inn NRK, men då får heller NRK plombere TV-en om dei absolutt vil.

 

Er det eventuelt nok å seie at eg har pakka ned og vekk dekoderen? Eg veit andre har gjort det med TV-apparat og liknande som ikkje er i bruk.

 

Ut frå forskriften burde det vere nok å pakke den ned.

 

§ 9. Mottaker ikke i bruk

 

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

 

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg sendte et brev til NRK hvor jeg erklerte at jeg ikke hadde mottager i bruk. Dette var ikke godt nok og jeg fikk tilsendt et skjema som jeg må fylle ut og sende inn hvor det står NØYAKTIG det samme. Litt annen formulering men akkurat den samme informasjonen.

 

I tillegg er det ganske vagt hva de legger i "mottager ikke i bruk". Mener de mottagerdelen i selve TV-en? Mener de hele TV-en? Og med den eviglange saksbehandlingstida (nesten 2 måneder) komer jeg til å plombere TV-en i morra for så å håpe de får behandla saken før 1. juli. Koster meg 500,- men er bedre enn å betale over 1000,- på "ingenting".

Lenke til kommentar

Jeg sendte et brev til NRK hvor jeg erklerte at jeg ikke hadde mottager i bruk. Dette var ikke godt nok og jeg fikk tilsendt et skjema som jeg må fylle ut og sende inn hvor det står NØYAKTIG det samme. Litt annen formulering men akkurat den samme informasjonen.

 

I tillegg er det ganske vagt hva de legger i "mottager ikke i bruk". Mener de mottagerdelen i selve TV-en? Mener de hele TV-en? Og med den eviglange saksbehandlingstida (nesten 2 måneder) komer jeg til å plombere TV-en i morra for så å håpe de får behandla saken før 1. juli. Koster meg 500,- men er bedre enn å betale over 1000,- på "ingenting".

 

Det trenger du ikke. De skal stoppe innbetaling av lisens under saksgang. Jeg sendte en mail tilbake når de sendte meg det skjemaet og lurte på hva som var nødvendig med det. Det fikk jeg aldri svar på, men etter noen uker kom det en mail hvor de erklærte at jeg var tatt av lista.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.diskusjon...

 

Jeg brukte i hovedsak dette oppsettet men skrev den litt om slik at den passet min situasjon. Andre her har vel brukt den og.

De godtok ikke den da jeg prøvde. Fikk et eget skjema jeg måtte fylle ut og sende inn. Samme innhold bare annen formulering. Jeg stoler ikke ett sekund på de folka så jeg tar ingen sjanser og får heller TV-en plombert så det ikke skal være noen tvil.

 

I samme slengen som jeg allerede har den på verksted så ba jeg de fikse et par andre problemer med den, så det blir egentlig ikke så ille uansett.

Lenke til kommentar

Det står ingenting i forskriften om at du må fylle ut et eget skjema. Det står bare at det skal meldes skriftlig inn og det har du gjort. Det beror bare på hvor trangsynt saksbehandler du møter på. Prøv igjen så møter du forhåpentligvis på en som kan jobben sin.

Lenke til kommentar

Til dere som lurer, kontrollører som kommer på døren er nesten utelukket stikkontroller, hvis de har beskjed fra selger eller kanal-leverandør at du besitter mottaker så sender de ikke kontrollør, da sender de bare regning.

 

Men hvis det først står en kontrollør på døren og NRK har ingen bevis for at du eier mottaker (altså kjøpsbevis eller kanalpakker fra RiskTV, C.D., Viasat osv) så har de ingen juridisk makt til å kreve tilgang til ditt hus. Det er NRKs bevisbyrde å bevise at du har en mottaker i bruk, det er ikke ditt ansvar å bevise at du ikke bruker TV! Selv om en kontrollør skulle traske inn i hagen din og ta et bilde så er ikke det et gyldig bevis. Så du har ingen plikt til å slippe kontrollører inn i ditt hus, men hvis de kommer så gjør følgende:

- Sørg for å skrive ned fullt navn på kontrollør (husk at du selv ikke bør presentere deg)

- Konfronter kontrollør med lovverk (gjerne ha papir klart på forhånd)

- Hvis kontrollør truer med gebyrer hvis han ikke får komme inn så sørg for å ta opp denne trusselen. Dette er et brudd på § 330 av straffeloven og heter utpressing, og kan straffes med bøter eller inntil 3 års fengsel.

- Hvis kontrollør truer så anmeld kontrolløren, ikke hans/hennes arbeidsgiver. Saken vil mest sannsynlig bli henlagt men på et tidspunkt vil dette bli et problem for kontrolløren hvis mange nok gjør det.

 

Husk forresten å forklare rettighetene og håndtering av dette til samboer/ektefelle osv., slik at vedkommende ikke slipper inn kontrollør når du selv er borte.

 

Jeg vil minne om at studenter som overtar TV fra foreldre er lisenspliktige, og i studentboliger er det fort gjort at noen slipper en kontrollør inn. Kontrollører kan være sleipe nok til å oppsøke nettopp slike steder.

 

Merk: Hvis du faktisk har en mottaker i bruk men ikke betaler lisens så er det et lovbrudd. Selv om jeg fraråder folk å slippe inn kontrollør (pga. brudd på personvern og trusler), så oppfordrer jeg likevel folk til å følge loven og betale lisens hvis de bruker mottaker.

 

Dette er så viktig at jeg må sitere det så flere får lest det:

3: Ta TV-en på verksted

 

Er du så en av de mange som må betale? I så fall bærer det avsted til verkstedet – så snart du har kvittet deg med dekoderboksen din.

Det er nemlig mottaker-delen som er lisensbelagt, og ikke selve TV-skjermen. Dermed er det slik at du kan deaktivere mottakeren, og samtidig fjerne lisenskravet.

Betingelsen er at dette gjennomføres på et autorisert TV-verksted. Da setter verkstedet en plombering på antenneinngangen, noe som effektivt gjør TV-en til en fancy dataskjerm.

Dette er helt feil, men dessverre vanlig bøllefremferd fra NRK lisensavdelingen. Kravet er at man må gi NRK adgang til å plombere, dersom NRK vil. Vel og merke på NRKs regning. Bøllefremferden er når de forsøker å skyve den regningen over på kunden og utsette lisensfritaket til plomberingen er utført. Her er det forskriften sier om saken:

 

9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Praksisen til NRK lisensavdelingen vil jeg kalle utpressing. Man må jo nærmest være jurist for å se at de bløffer i kortene og forsøker å belaste kunder tusenvis av kroner uberettiget. Jeg ser ikke store forskjeller på dette og organisert svindel.

 

Dere har betalt for å få herpet tven til ingen nytte. Råd til alle andre: Les forskriften grundig og vær trygg på dine rettigheter, plikter og krav når du tar kontakt med NRK så slipper du også å bli lurt.

Simen1 har selvsagt 100% riktig juridisk sett, de utnytter folks uvitenhet eller latskap til utpressing.

Jeg ble selv offer for dette etter nylig kjøp av TV, og derfor fikk lisenskrav. Det var ikke tilstrekkelig med en erklæring (slik loven sier), jeg inviterte faktisk de hjem for å plombere fjernsynet, men det nektet de selvsagt. Det eneste de godtok var attest fra sertifisert TV-reparatør. Jeg hadde ikke tid eller ressurser til å føre en kostbar sak mot de så jeg bukket dessverre under og fikk plombert den. Det interessante i kranglene med de så leste jeg opp paragrafene men de stiller seg over norsk lov og påstår de får tolke det slik som de selv vil. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte gjerne føre sak mot de, og at jeg kom til å tape.

 

Jeg håper virkelig at noen snart gjennomfører et "massesøksmål" mot NRK, får med noen dyktige advokater og får den riktige mediedekningen. (TV-dekning blir derimot ironisk nok vanskelig!)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...