Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Nei, enveisvinduer fins ikke, men man kan bruke en del teknikker for å gjøre det vanskelig å se gjennom vinduet den ene veien, men ikke den andre. F.eks sørge for så mye lys og refleksjoner på den ene siden at det blir vanskelig å se hva som er på den mørke siden. Ellers så er det jo mulig å emulere vinduer ved hjelp av kamera og skjerm. Da blir det ekte enveis synlighet, men å kalle det vindu er å trekke begrepet litt langt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men fins det slike speil greier du ser i slike politi serier der de bad copsene står å myser bak å tenker, å han der, han skal vi gi den elektriske stolen, hes a child raper, omgomgomgomg?

 

Men om det fins slike speil, så koster vel også det en nyre eller to.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men fins det slike speil greier du ser i slike politi serier der de bad copsene står å myser bak å tenker, å han der, han skal vi gi den elektriske stolen, hes a child raper, omgomgomgomg?

 

Men om det fins slike speil, så koster vel også det en nyre eller to.

Finnes slike, men hvis du har sterkt lys på i rommet på baksiden av speilet og slår av lyset i forhørsrommet vil du se gjennom. Og det kan jo ligne litt på situasjonen hvor du har på lys og TV inne og det er mørkt ute.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Enveisvinduer? Fra Star Trek eller CSI? :p

 

Selvfølgelig finnes slike vinduer du finner de i biler som har sorte ruter, og de som sitter inne i bilen kan lett se ut, mens folk på utsiden av bilen kan ikke se lett inn. For eksempel limousiner har slike vinduer. Eller kan de bruke slike vinduer en finner i butikken, der det er et helt vanlig vindu på kontorsiden, mens på butikksiden så ser vinduet ut som et speil, altså de på kontoret kan enkelt se ut i butikken, mens kundene bare ser seg selv i speilet.

 

Å nekte for at disse vinduene eksisterer er bare tull.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Det er jo litt idiotisk at bare antenneinngangen plomberes så lenge man kan koble til en dekoder via Scart eller HDMI, tror ikke NRK har tenkt på det.

Jo det har de tenkt på! For det er "mottagerutstyret" som er lisenspliktig. Ikke nødvendigvis TV-en. Har man en satelittmottager er det den som er lisenspliktig. Har man en Riks-TV-tuner så er det den som er lisenspliktig. Har du et TV-kort i PC-en så er det det som er lisenspliktig. Osv osv osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Å nekte for at disse vinduene eksisterer er bare tull.

Jeg nekter ikke for at sånne vinduer eksisterer, men de er ikke enveisvinduer. Man kan se begge veier gjennom de. Teknikken går i hovedsak ut på at observatører på den lyse siden vanskelig kan se gjennom vinduet grunnet refleksjoner. Men det forutsetter altså at observatøren er på den lyse siden. Hvis du har tenkt til å hindre NRKs lisenskontrollører å se inn etter at det har blitt mørkt ute så feiler altså hele prinsippet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg nekter ikke for at sånne vinduer eksisterer, men de er ikke enveisvinduer. Man kan se begge veier gjennom de. Teknikken går i hovedsak ut på at observatører på den lyse siden vanskelig kan se gjennom vinduet grunnet refleksjoner. Men det forutsetter altså at observatøren er på den lyse siden. Hvis du har tenkt til å hindre NRKs lisenskontrollører å se inn etter at det har blitt mørkt ute så feiler altså hele prinsippet.

 

Jeg vet utmerket hvordan disse fungerer. At jeg brukte ordet "enveisvindu", var bare min måte å forsøke å beskrive det på. Vell, hva er det man skal se ut etter for når det er blitt mørkt? Da er det frem med gardinene eller persienne. Alt dette har jeg tenkt på. Dersom du vil gjøre det ytterligere vanskeligere skaff deg gjerde og port, slik at kontrollørene ikke kan tråkke i hagen og gå helt inntil vinduet.

 

Hvis de er fattig derimot, så kan de ommøblere stuen slik at du ikke kan se TVen gjennom vinduet fra utsiden. Fordi den er plassert i en "blindsone".

 

Problem solved :)

Lenke til kommentar

http://science.howstuffworks.com/question421.htm

 

How does a piece of glass manage to reflect light from one side while remaining clear on the other?

The secret is that it doesn't.

 

The answer lies in the lighting of the two rooms. The room in which the glass looks like a mirror is kept very brightly lit, so that there is plenty of light to reflect back from the mirror's surface. The other room, in which the glass looks like a window, is kept dark

 

Det er også et sølvbelegg på glasset for å forsterke effekten.

Lenke til kommentar

Kontrolløren har ingen autorisasjon på å kunne gå inn på din eiendom for å kunne kontrollere om du har en tv eller ikke. Så jeg er redd for at det stopper der.

 

Dersom han kan se inn i stuen din, så skaff deg gardiner eller persienner. Eller eventuelt skift vinduene slik at du bare kan se ut men ikke inn.

 

Gardiner og persienner hjelper bare delvis, som flere allerede har påpekt.

 

Og å bytte vinduer til noen med dyre spesialglass for å slippe TV-lisensen, fremstår for meg som et rimelig tåpelig forslag. Så store kostnader for en til sammenligning liten avgift...

 

Dessuten kjenner vi rettsystemet i Norge. Ulovlig fremskaffede bevis blir godtatt i norsk rettvesen så lenge man ikke er i tvil om at lovbruddet faktisk har skjedd. Er det tuklet med bevisene, og det derved kan settes spørsmålstegn ved om de beviser et faktisk lovbrudd, er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Vell, for meg handler det ikke om å spare penger, det er prinsippet. Stenge igjen vinduet med gardiner eller persienner det hjelper garantert, dersom du vet hvordan du skal montere gardiner og persienner.

 

Lite hint: Gardinene må dekke hele vindusposten. Ha gjerne persienner i tillegg inni i vindusposten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå bor jeg hjemme med mine foreldre som betaler lisens, så det er ikke store faren for meg nå.

 

Men når jeg flytter ut etterhvert har jeg selvsagt ingen planer om å betale lisensen, jeg tenker vel at det som lønner seg er å nekte kontrollører adgang først som sist slik at det ikke blir sendt noen krav?

Men dersom tv blir observert igjennom vinduet, det er vel ganske vanskelig å se fra utsiden av vinduet om tv-en er plombert?

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hva er greia med lisens for dvd-spillere? Hvorfor skal jeg kaste den? Det er da slettes ingen mottaker! Skal jeg kaste laptopene mine også? Skal jeg betale lisens for cd-spillere? Hva med platespilleren min?

 

 

Hvordan skal jeg få den gode gamle nintendoen min til å fungere på en plombert tv? Må jeg betale lisens for den også?

 

Og det med å sende inn bilde til NRK: Man kan jo bare ta et bilde eller to fra nett?

 

TV-lisens hører 50-tallet til. Vi lever i 2013, og da synes jeg NRK heller kan tilby PRODUKTER. Som f.eks. bredbånd & telefoni.

Endret av sevs
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Nei, de har ingen hjemmel til å kreve noe sånt ut fra forskriften om fjernsynsmottakere. Det de HAR krav på har de allerede fått skriftlig fra deg. Epost er en like juridisk gyldig skrift som papir.

 

Det du har fått er vanlig trenerings-taktikk. De prøver å slite deg ut fremfor å gjøre jobben de skal gjøre. Du har egentlig gjort din del av jobben og kan egentlig trekke deg tilbake og vente på statens innkrevingssentral og banke i bordet med utskriften av eposten for å få de til å trekke kravet. Men jeg vil fraråde det. Kontakt de igjen med samme brev, få nytt saksnr og håp å treffe på en bedre saksbehandler. Fortsett sånn noen ganger og hvis det ikke fører frem, bare be de å vise til juridisk hjemmel for kravene sine. De kan selvsagt ikke svare. Da trumfer du med forskriften og ber de gjøre jobben sin. Når ikke dette heller frem, ta kontakt med media og fortell historien din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...