Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen

Anbefalte innlegg

Var laang tråd dette og har bare lest delvis.
Men, jeg lurer på om hva som plomberes. Kan det være antenneinngangen ? Eller den analoge delen ?
HDMI skal vi jo bruke til Pc.
Og - er det signaler der ute som er analoge lenger ?
Jeg veit ikke det en gang, men trur ikke det.......
Er jeg på jordet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Martinsen: Du kan skrive at TV-en er solgt til ukjent kjøper, eller lyve og si at den er levert til elretur. Ærlighet kan provosere lisensavdelingen til å plage deg mer, mens løgnen vil de nok forstå bedre.

Finnipinni: Det er mottakerdelen NRK kan ønske adgang til å plombere. Det er i praksis antenneinntaket i TV-en. HDMI har ingen mottakerdel. Innenfor antenneinntaket er det en tuner-del som kan ta i mot analoge signaler eller digitale (via CAM og dekoderkort).

De som får tv-signalet sitt via HDMI bruker ikke mottakerdelen i TV-en, men en mottakerdel (evt. med dekoderkort etc) i en ekstern boks. PVR eller bare dekoder for kabel, fiber eller parabol. Hvis man skal plombere slike løsninger må man altså plombere PVR-boksen, fiberboksen eller parabolboksen.

Lenke til kommentar

Her får du leke katt og mus, etter beste evne Martinsen K. Regn med at NrK en dag kommer på døren, men du behøver ikke slippe de innenfor. Men, så er det kanskje værre å få alle i husstanden til å avlegge samme forklaring at du ikke har TV lengre.

Så får lisensfotfolket spørre far din istedet. Så får han redegjøre for EL-returer eller hva det måtte være som frister å bruke som forklaring.

EL-retur må jo være blant en av de mest naturlige forklaringene. Utover andre mulige varianter, som krever en del mer, selv om flere mener NrK ikke har krav på å vite mere fra deg. Men, det må jo virke troverdig nok.

Å selge den på Finn.no der forsøker nok NrK seg igjen med uthalingsbrevdialog.

Å gi den bort følger vel i samme sporet.

EL-retur og den er ute av denne verdenen, så sant ingen skrotnisse har tatt den til sin odel og eie. :wee: (som jo også kan skje, uten din viten)

Tviler på at NrK finner særlig mange slike "skrotnisse TV'er" i løpet av 5 år, som fremdeles er i bruk. Det finnes nok en liten promille mørketall der for NrK sin del.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hehe har informert samboeren om at hun ikke skal åpne døra til folk vi ikke kjenner. Nå må vi liste oss til ytterdøren og titte forsiktig gjennom kikkehullet hver gang det ringer på....føler det er verdt det :)

Det er ikke farlig å åpne for dem :)

De sier bare "hei, kommer fra NRK lisens, ser at du ikke står oppført med TV. Stemmer det virkelig, eller har du bare glemt å melde deg på?". Da svarer du "Hehe nei du, vi er den nye generasjonen vettu, vi har nok med internett vi. Ha en fin dag! :)"

That's it, det er ikke farlig og ikke nifst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner er om hvorfor TV'n absolutt skal plomberes? Jeg regner med at over 80% av norges befolkning (som mottar tv-signaler) mottar TV-signalene sine via en dekoder som går inn i HDMI-inngangen?

Da er jo "signalinngangen" forholdsvis ubrukelig i de fleste tilfeller, så hvorfor holder de fortsatt på denne måten å gjøre ting på?

Lenke til kommentar

Det står ingenting om plombering av TV-en, det står om plombering av mottakeren. For mange er en ekstern dekoder mottakeren, men TV-er med innebygd dekoder (CAM + kortplass) er også en mottaker. Har du to mottakere, f.eks både dekoderboks og tv med innebygd dekoder kan nrk kreve adgang til å plombere begge deler.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner er om hvorfor TV'n absolutt skal plomberes? Jeg regner med at over 80% av norges befolkning (som mottar tv-signaler) mottar TV-signalene sine via en dekoder som går inn i HDMI-inngangen?

Da er jo "signalinngangen" forholdsvis ubrukelig i de fleste tilfeller, så hvorfor holder de fortsatt på denne måten å gjøre ting på?

Som allerede nevnt i andre ordelag: For å lovlig slippe lisens må du sette bort/plombere ALLE mottakere - det innebærer både TV'n, paraboltuneren, GETboxen og tv-kortet ditt.

Lenke til kommentar

Nja. For å lovlig slippe lisens (noen av kriteriene) må du erklære at mottakeren er satt bort og gi adgang til plombering dersom NRK ønsker det. Det står ingenting om at man fysisk må plombere eller sette bort eller dokumentere dette. Erklæringen er nok. Å gi NRK adgang er nok.

Den hele og fulle fasiten på alle forskriftens formuleringer finnes her.

Lenke til kommentar

Uhm.. å erklære noe uten å faktisk gjøre det blir jo vasete, det er jo en form for svindel/løgn/lureri - som er grunnen til at jeg skrev lovlig slippe lisens. Om du erklærer det, men ikke gjør det og av en eller annen grunn blir oppdaget vil det selvsagt ikke holde i retten å si "jammen jeg erklærte det! Da trenger jeg ikke faktisk gjøre det!"

Lenke til kommentar

Du finner på en motsetning som ikke er der. At man erklærer noe betyr ikke at man ikke gjør det man erklærer, faktisk tvert om. Poenget mitt er bare at det er erklæringen og ikke den fysiske handlingen som juridisk utløser lisensfriheten. Man må selvsagt følge opp ord med handling, men det er ikke det som utløser lisensfriheten.

Tilsvarende for plombering. Det er å gi NRK adgang til plombering som utløser lisensfriheten, ikke den faktiske handlingen. Man er fortatt like lovlig lisensfri selv om NRK velger å ikke ønske denne adgangen, noe de står fritt til å velge i følge forskriften. Men man må selvsagt gi NRK en reell adgang dersom de ønsker det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig - Det er et mord som utløser fengselsstraff, ikke erklæringen om at du er skyldig i nevnte mord.

Erklæringen er bare et middel her, det er ikke den faktiske utløseren - det er en nødvendighet for å underrette NRK om at du har utført det som utløser lisensfritaket.

Lenke til kommentar

Du kan jo lese hvordan forskriften/fasiten formulerer det:

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Ja, mottakeren må settes bort, men det må erklæres eller så er det ikke gyldig. Erklæringen er altså utløsende.

Adgang til plombering er ikke et krav. Det står tydelig at NRK kan ønske adgang, men i det ligger det også implisitt at de kan velge å ikke ønske adgang. Det er altså NRKs valg som er utløsende for om man må gi denne adgangen eller ikke.

Merk at her kan NRK velge om de vil ha adgang til antenneinntaket eller mottakeren eller begge deler. Det er ingen automatikk i at de må velge sistnevnte alternativ.

Men hva ligger juridisk i det å gi noen adgang? Jeg mener bestemt det betyr at adgang er å slippe noen fysisk til både med tanke på låste dører/porter og lede vedkommende til der utstyret står. Hvis mottaker eller antenneinntak er innelåst i for eksempel en bod, må lisenshaver åpne dette for å gi adgang til der plomberingen eventuelt kan utføres. Lisenshaveren må også tillate at vedkommende utfører plomberingen, hvis vedkommende ønsker det. NRKs representant kan også velge å ikke benytte seg av adgangen til annet enn kontroll uten at lisensfritaket oppheved av den grunn.

Det er ingen krav til at plombering må være utført for å få lisensfritak. Kun at NRK skal ha adgang til det dersom de ønsker. NRK (deres representant) kan når som helst velge å ikke benytte seg av adgangen uten at det opphever lisensfritaket. Det kan for eksempel være overflødig bruk av tid og penger på steder uten dekning, eller anses som et for kostnadskrevende inngrep. Dette skjønnet skal utøves av NRK lisensavdelingen i følge siste setning i paragraf 9.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Du kan jo lese hvordan forskriften/fasiten formulerer det:

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Kjenner paragrafen godt, og det endrer ingenting. Det er bortsettingen som lovlig gir fritak, ikke erklæringen. Erklæringen er bare et nødvendig middel.

Ang. plomberingen er vi enige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...