Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller bør eg sende inn en henvendelse via den siden, med samme innhold der eg skriver at nrk kan få komme og plombere?

Nei, ikke nevn det. Det kan bare fremprovosere en avvising.

Hmmm... Sitat fra ditt forslag til mail:

Dersom NRK ønsker det kan dere etter nærmere avtale sende en autorisert person til å utføre plombering i henhold til §9.

Så det er allerede litt seint....

Lenke til kommentar

Har prøvd å sende mange epost ut i fra det Simen1 har sagt, men NRK forsetter med å henvise til masse tull og sier jeg må betale. Til slutt så innså jeg at det enkleste er bare å si at du ikke bruker TVen lenger og at den er pakket ned, dette gjorde jeg i slutten av desember.

Nå fikk jeg to nye brev fra NRK hvor en var en giro på 1400kr og en annen hvor det sto "Vi viser til melding mottat 09.01.2015 der du opplyser at du heller pakker ned din fjernsynsmotakker, enn å betale for noe du aldri kommer til å bruke." Bare fordi de er så jævla treige og ikke mottok meldingen før 9 januar kan de vel ikke si at jeg jeg skal betale for perioden 01.01.2015-30.06.2015...

Og er virkelig avgiften på 1400kr for et HALVT år? etter ett år vil dette være dyrere enn det selve TVen kostet...

Endret av Sitoy
Lenke til kommentar

Eg sendte:

Hei,

Jeg viser til Forskrifter om fjernsynsmottagere § 9 og vil melde om at mine fjernsynsmottakere ikke lenger er i bruk. De vil ikke bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet, iht. § 6.

Inneværende termin er betalt som normalt.
Jeg ber om bekreftelse på at e-posten er mottatt og at jeg er fjernet frå lisensregisteret.
Lisensnummer: #
Mvh
Lenke til kommentar

Spurte medietilsynet om dette med plombering:

Viser til din e-post.

For å fritas for betaling av kringkastingsavgift, må mottakeren plomberes eller fjernes, jf. forskrifter om fjernsynsmottakere § 9 fjerde ledd. Medietilsynet bemerker at bestemmelsen forstås slik at NRKL avgjør muligheten for plombering av tven og hvilke vilkår som må oppfylles for godkjenning av dette. Det kan ikke utledes av bestemmelsen at NRKL har en plikt til å utføre selve plomberingen. Tilsynet gjør videre oppmerksom på at det er vanlig praksis at eier av fjernsynsmottakeren selv sørger for at mottakeren plomberes, og at dette bekreftes av autorisert forhandler. Dersom plombering eller fjerning av mottakerdelen ikke fjernes, vil det være krav om betaling av kringkastingsavgift når apparatet brukes og det ikke er satt bort.

Lenke til kommentar

Medietilsynet - NRK lisensavdelingens lange arm, mener selvsagt det samme som NRK lisensavdelingen. Disse to jobber samkjørt. De forstår forskriften på sin egen skrudde måte og det de skriver der er ikke prøvd for retten fordi NRK lisensavdelingen er "godkjenningsorgan" for saker som skal inn i Medietilsynet og man frasier seg retten til å ta saken til retten hvis man søker NRK om å få videreføre saken til Medietilsynet. Medietilsynet er altså siste ankeinstans hvis man velger den veien. Utrolig rolleblanding at NRK lisensavdelingen får være godkjenningsorgan for om saker får tas videre dit. Norge - den siste sovjetstat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bor nå i en ganske stor leilighet, men pga. studiestart til høsten skal jeg flytte til en liten hybel. Derfor har jeg ikke plass til TV'n min.

Jeg har betalt kringkastingsavgiften for først halvår 2015. Også har jeg et GET-abonnement som jeg kommer til å si opp når jeg flytter i Juli. Planen er å overføre TV'n til mamma mens jeg studerer så den kan stå der og hun har den i sitt navn.

Det jeg lurer på er om jeg kan sende mail allerede nå og si ifra at mamma overtar TV'n min og at jeg vil si opp kringkastingsavgiften, selv om jeg ikke overfører den før i Juli? Jeg har jo betalt avgiften frem til 1. august. Hvis det ikke er lov så kan de jo finne ut at jeg har GET-abonnement.

Lenke til kommentar

Viser til din e-post.

For å fritas for betaling av kringkastingsavgift, må mottakeren plomberes eller fjernes, jf. forskrifter om fjernsynsmottakere § 9 fjerde ledd. Medietilsynet bemerker at bestemmelsen forstås slik at NRKL avgjør muligheten for plombering av tven og hvilke vilkår som må oppfylles for godkjenning av dette. Det kan ikke utledes av bestemmelsen at NRKL har en plikt til å utføre selve plomberingen. Tilsynet gjør videre oppmerksom på at det er vanlig praksis at eier av fjernsynsmottakeren selv sørger for at mottakeren plomberes, og at dette bekreftes av autorisert forhandler. Dersom plombering eller fjerning av mottakerdelen ikke fjernes, vil det være krav om betaling av kringkastingsavgift når apparatet brukes og det ikke er satt bort.

Medietilsynet - NRK lisensavdelingens lange arm, mener selvsagt det samme som NRK lisensavdelingen. Disse to jobber samkjørt. De forstår forskriften på sin egen skrudde måte og det de skriver der er ikke prøvd for retten fordi NRK lisensavdelingen er "godkjenningsorgan" for saker som skal inn i Medietilsynet og man frasier seg retten til å ta saken til retten hvis man søker NRK om å få videreføre saken til Medietilsynet. Medietilsynet er altså siste ankeinstans hvis man velger den veien. Utrolig rolleblanding at NRK lisensavdelingen får være godkjenningsorgan for om saker får tas videre dit. Norge - den siste sovjetstat.

Håper noen tar NRK til retten på hvem som skal organisere/koste plombering. Paragrafen er krystallklar, så jeg er ikke i tvil om hva en nøytral dommer vil komme til.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor dere fortsatt klager over det der. NRK har anledning til å plombere om dere setter den bort. De kan ikke kreve at dere plomberer den selv, når dere skriver at den er satt bort og ikke i bruk. Skriv den ikke er i bruk og satt bort. Henvis til rett lovparagraf. Ikke noe mer.

Alternativet er å enten ende opp her og sutre eller å faktisk ta dem til retten.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor dere fortsatt klager over det der. NRK har anledning til å plombere om dere setter den bort. De kan ikke kreve at dere plomberer den selv, når dere skriver at den er satt bort og ikke i bruk. Skriv den ikke er i bruk og satt bort. Henvis til rett lovparagraf. Ikke noe mer.

Vel, hva om man vil bruke TV'n som monitor, altså ikke sette den bort, og heller ikke vil lyve?

Lenke til kommentar

Vel, hva om man vil bruke TV'n som monitor, altså ikke sette den bort, og heller ikke vil lyve?

Ta dem for retten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ta dem for retten.

Exactly :)

Viser til din e-post.

Håper noen tar NRK til retten på hvem som skal organisere/koste plombering. Paragrafen er krystallklar, så jeg er ikke i tvil om hva en nøytral dommer vil komme til.

Lenke til kommentar

Dersom mange nok går inn i butikken hos en TV-forhandler og gjør seg svært interessert i dagens moderne TV-apparater, for så å avslutte besøket med å fortelle forhandler at det blir uaktuellt å kjøpe TV dersom de ikke på forhånd tar både den ekstra kostnaden, og jobben med å plombere apparatet. Samt at de også går god for at bilde på skjermen ikke forringes av inngrepet.

Da hadde kanskje vi forbrukere til slutt hatt noe å stille opp med mot et så tungrodd byråkrati som vi har med NrK forplantet dypt inn i lovverket.

Alternativet er å egenimportere TV gjerne på en "europa-tur" over grensen selv. Evt. få den tilsendt uten at tollen kontakter NrK og forkludrer det hele for en. Da kan man få tak i moderne TV, selvsagt har den TV-mottaker. Og det er ikke helt greit og det der..

Eller man går for andre løsninger enn TV. Om mange nok hadde orket, så kunne man fått påvirket TV-produsentene til å slutte å lage TV'er og lage noe som er kompatibelt med norsk lovverk, slik at man kan bruke det som monitor helt lisensfritt.

Men, det er nok en ønskedrøm alt dette.

Det beste er vel at noen som ivrer for det selv går inn i politikken, og rydder opp i den gamle NrK-dinosauren. Prinsippet om TV-mottaker er gått ut på dato for leeeeeeenge siden. Og deler av folket ønsker å kunne benytte en monitor, og få tak i en slik monitor på Lefdal, Elkjøp, you-name-it. Uten å måtte tenke på forskjellene om den kommer med eller uten TV-mottaker.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hei folkens!

Jeg er i gang med prosessen angående oppsigelse av lisens. Har nå fått brev i posten som heter "oppsigelse av lisens" hvor de ber meg fylle ut:

1. Mottakerutstyret er overdratt til:

Her skal jeg fylle ut info om ny eier

2. Andre grunner til oppsigelse:

Tv'n er solgt. Info om ny eier ønsker jeg ikke å sende inn da det ikke er min jobb å si fra til NRK. Dessuten kjenner jeg ikke vedkommende og har ingen personlig informasjon om denne personen uansett.

Skal jeg bare skrive under på punkt 2 som jeg har gjort via mail til de før, at tv'n er solgt og at jeg ikke ønsker å betale for neste periode? Vil det holde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...