G Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 (endret) Nå har jeg ikke kilden på hånden for øyeblikket, men jeg mener bestemt at NRK's interne regler forhindrer kontrolløren fra å i det hele tatt be om å komme inn. Jeg har selv hatt kontrollør på døren 4 ganger, 2 i blokk og 2 i enebolig, og sagt som sant er at jeg ikke har TV i bruk - ingen av gangene har de bedt om eller hintet om å komme inn - det er en myte.Jeg vet om to bekjente som har hatt lisenskontrollører på døren som har bedt om å komme inn. Mulig de interne reglene forbyr det, men det er ikke alle som følger dem. Hos meg så kom de i "tospann". Altså det var 2 menn som kom på døren på kveldstid. Jeg fortalte dem at jeg ikke hadde TV, så da spurte jeg med et lurt glis om de ville komme inn å ettersjekke. Da fikk jeg kontant svar, at det ikke var nødvendig. Endret 19. desember 2014 av G Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Eg er litt interressert i den biten i formuleringen som sier at eg må sette bort og ikke ta i bruk komponentene med mottaker. Da sliter eg litt med å forstå at eg skal kunne bruke tv skjermen min med uplombert mottaker i stua? Ihht disse paragrafene vi snakker om her...? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Eg er litt interressert i den biten i formuleringen som sier at eg må sette bort og ikke ta i bruk komponentene med mottaker. Da sliter eg litt med å forstå at eg skal kunne bruke tv skjermen min med uplombert mottaker i stua? Ihht disse paragrafene vi snakker om her...? Det kan du naturligvis ikke (i følge NRK sin tolkning). Endret 12. februar 2015 av Sexylubb1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Og da er man jo like langt. Da må man jo få tv plombert..... Simen? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Og da er man jo like langt. Da må man jo få tv plombert..... Simen? Du slipper betale lisens og har kanskje god samvittighet om du tolker loven slik Simen gjør det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Du har to muligheter: 1. Lese forskriften grundig 2. La lisensavdelingen være mellommann og tolke forskriften for deg, og naivt stole på at de ikke har en vridd tolkning. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Det er nettopp det Simen. I forskriften står det rett ut at mottaker må settes bort..... Da får jo ikke eg brukt den? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Det som skiller en TV fra en skjerm er mottakeren. Mottakeren er altså en del av en TV, ikke hele TVen. Det er med andre ord kun mottakeren du må sette bort og ikke hele TV-en. "Settes bort" er mildt sagt et tåkete begrep. Hva ligger i det? Fysisk flytting av mottakeren? Må det være et loft, kott, bod eller garasje? Eller menes det bare ikke tilkoblet og klar til bruk? Hensikten med formuleringen var nok fra gammelt av at tyvtittere som lar TV-en stå i stua, koblet til antenne og strøm, ikke skulle kunne hevde at mottakeren er satt bort når de egentlig bare har slått av TV-en. Det er nok den gamle hensikten fra den tiden der skjerm-delen av TV-en ikke hadde noe bruksområde ut over å se TV (via mottakeren). I moderne tid må vi nok tolke forskriften på en mer moderne måte. Skjermdelen av TV-en bør kunne brukes selv om ikke mottakeren er i bruk. Man bør altså slippe å fysisk sette bort mottakeren, men for at det skal være troverdig at mottakeren ikke er i bruk må det ikke være noen antennekabel koblet til. Det bør heller ikke være noen fysisk antenne som enkelt kan kobles til. En plombering kan også være en god måte å gi det troverdighet. Merk at lisenskontrollørene ikke går inn i hus for å fysisk kontrollere dette så det handler om tillit og samvittighet. Derfor er også forskriften formulert sånn at du må erklære at mottakeren er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk. Det står ingen steder i forskriften at tilliten skal erstattes med håndfaste bevis med bilder, kvittering fra plomberingsverksted, bilder av at tv-en står i et kott eller lignende. Endret 16. februar 2015 av Simen1 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Er det noen mulighet for at sittende regjering en gang kanskje dersom de får en periode til med gjenvalg vil kunne legge det over skatteseddelen eller noe sånn? Slik at nordmenn med god samvittighet kan få oppdatert "TV-apparat parken sin" .. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Da sender eg mail, bruker Simen sitt forslag, så får vi se hva de svarer. Blir en prøveperiode med kun streaming. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Tror jeg har nevnt det før, men når jeg fikk kontrollør på døra fortale jeg han at jeg brukte ikke dekoderen fra Canal Digital og den stod i boden (noe som stemmer). Han sa seg fornøyd nok med det, selv om jeg tror han kunne se at jeg hadde TV når jeg åpnet inngangsdøra. Så "sette bort" kan tydeligvis fungere. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Er den gamle, analoge reise-TVen som jeg bruker som skjerm til Amiga 500´en lisenspliktig, nå som NRK ikke sender analogt lengre? Den ble brukt som TV på hytta inntil det analoge bakkenettet ble skrudd av. Nå brukes den en gang i skuddåret for å spille Robocod og Pang!. Lisensen blir uansett betalt, men jeg spør i nysgjerrighet. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Nå er det fortsatt mulig å få inn analoge signaler fra f.eks Coax (kabel-TV) (i hvert fall de steder jeg kjenner til). At man kan argumentere for at det i området det gjelder er mulig. Aldri vært borti dette bakkenettet så mange snakker om. Vært kabel-TV alle steder jeg har bodd siden jeg ble født. Endret 16. februar 2015 av Andrull Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Angående mailen eg sendte. Ser på nett at lisens skal sies opp via denne nettsiden: http://www.nrk.no/lisens/skjema---oppsigelse-1.11508479 Lurte litt på å gjøre det, men likte ikke formuleringen som er på slutten der: Jeg bekrefter at jeg ikke har fjernsynsmottaker eller annet mottakerutstyr i bruk, og at NRK Lisensavdelinga vil bli underrettet så snart jeg tar slikt utstyr i bruk igjen. Ved å bekrefte oppsigelsen vil jeg bli gjenstand for kontroll om fjernsynsmottaker er i bruk, jfr. Forskrifter om fjernsynsmottakere § 10. Her sliter eg jo litt om eg ikke plomberer tv? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Forskrift om fjernsynsmottakere brukar utelukkande "fjernsynsmottaker". Eg ville tolka det som at du kan bruke eit TV-apparat så lenge du ikkje brukar mottakaren. NRK tolkar det annleis. Om det noko gang har gått til noko rettsvesen veit eg ikkje, men iht. sånn NRK definerer det, så kan du ikkje bruke eit uplombert TV-apparat, uavhengig av om du brukar mottakaren eller ei. Endret 17. februar 2015 av Zeph Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Da nøyer eg med den mailen eg skreiv. Da har eg spilt med åpne kort om at tv ikke er plombert. Har god tid til å kverulere, for så å evt bare plombere tv og slenge bekreftelsen i trynet på folkene innen 1 juli. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Plombering meiner eg i alle fall NRK skal ta seg av. Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak. Endret 17. februar 2015 av Zeph Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Riktig. Har ikke hørt noe fra den mailen enda, men forventer ikke akkurat kjapp behandlingstid her akkurat Eller bør eg sende inn en henvendelse via den siden, med samme innhold der eg skriver at nrk kan få komme og plombere? Endret 17. februar 2015 av Jotun Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Her sliter eg jo litt om eg ikke plomberer tv? Kontrollene er basert på tillit. De kommer ikke innenfor dørstokken og forskriften krever ingen dokumentasjon på plombering. Kun din personlige erklering om at det er utført. Eller bør eg sende inn en henvendelse via den siden, med samme innhold der eg skriver at nrk kan få komme og plombere? Nei, ikke nevn det. Det kan bare fremprovosere en avvising. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå