Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen

Anbefalte innlegg

Å si at du har kjøpt ny TV vil naturligvis aldri fri deg fra lisens - da er du jo fortsatt like pliktig.

Man får alltid ny lisens når man kjøper den i butikk, derfor er det bare å si hver gang at du har solgt den.

Edit: Var ikke dette en guide tråd for å slippe lisens, da?

Det er ikke noe som heter "ny lisens", en lisens er knyttet til person og husstand - så dersom du sender melding til NRK at "jeg har kjøpt ny TV og solgt den gamle" fortsetter bare lisensen å tuste og gå uten opphold.

NRK driter i om du har en gammel kassetv eller den hotteste fra samsung, eller begge - så lenge du innrømmer å ha en eller annen mottaker løper lisensen som vanlig.

Du måtte sagt "jeg har solgt TV'n" og kjøpt den nye under et annet navn, uten å melde fra.

Sant, skal oppdatere innlegget mitt. Skriver at jeg har solgt den nye tv'er og dermed ikke har noen tv'er i huset. De krediterer hvertfall lisensen da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å si at du har kjøpt ny TV vil naturligvis aldri fri deg fra lisens - da er du jo fortsatt like pliktig.

Man får alltid ny lisens når man kjøper den i butikk, derfor er det bare å si hver gang at du har solgt den.

Det er ikke noe som heter "ny lisens", en lisens er knyttet til person og husstand - så dersom du sender melding til NRK at "jeg har kjøpt ny TV og solgt den gamle" fortsetter bare lisensen å tuste og gå uten opphold.

NRK driter i om du har en gammel kassetv eller den hotteste fra samsung, eller begge - så lenge du innrømmer å ha en eller annen mottaker løper lisensen som vanlig.

Du måtte sagt "jeg har solgt TV'n" og kjøpt den nye under et annet navn, uten å melde fra.

Sant, skal oppdatere innlegget mitt. Skriver at jeg har solgt den nye tv'er og dermed ikke har noen tv'er i huset. De krediterer hvertfall lisensen da.

Nix,

du får desverre aldri kredit fra NRK - de opererer etter "betalt er betalt"-prinsippet, og faktisk også "forfalt er forfalt" - det eneste du får til er å slippe neste terminregning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nix,

du får desverre aldri kredit fra NRK - de opererer etter "betalt er betalt"-prinsippet, og faktisk også "forfalt er forfalt" - det eneste du får til er å slippe neste terminregning.

Joda. Jeg har fått ny regning i posten hver gang jeg har kjøpt tv. Da sender jeg mail å skriver at jeg har solgt tv'en og ikke har noen tv. Da stopper de regningen og krediterer den som er sendt ut.

Denne gangen har gjorde de faktisk som du skrev, og prøvde seg med at den allerede var sendt ut og at jeg kunne slippe neste.

Men da skrev jeg ny mail om at jeg aldri hadde hatt noe slags tv, og fikk kreditert den som var sendt ut også.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Hvis du fikk dem til å tro du aldri hadde hatt TV så er det jo naturlig at de sender kreditnota - de har tydeligvis dårlig historikk da, hvis de går på den løgnen når de har i arkivet fra deg at du har eid og solgt TV'er før..

Tydeligvis. :)

Men har ikke akkurat dårlig samvittighet.

Er det forresten noen slags straff for dette? Er ikke det værste som kan skje at jeg må betale lisens fremover?

Kan vel ikke bli etterfakturert for mange år, om de finner ut av det om noen år?

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Den er i bruk inntil du har meddelt NrK skriftlig at du har satt bort mottakeren.

Det sier forskriftene, så det er grei skuring.

Lovlydig, så skal du selvfølgelig stoppe å benytte deg av mottakerdelen, og helst slutte å se på NrK.

Og det er poenget mitt. Mottakerdelen er ikke definert. Det er spesielt viktig at den ikke er definert, siden det analoge bakkenettet gikk ned.

Så for øyeblikket er forskriftene ubrukelige og utdaterte, intil noen faktisk tar til vett og drar NRK for retten. Og da får man endelig noe å bite it.

Lenke til kommentar

Er det forresten noen slags straff for dette? Er ikke det værste som kan skje at jeg må betale lisens fremover?

Kan vel ikke bli etterfakturert for mange år, om de finner ut av det om noen år?

§ 3.Tilleggsavgift

a) Den som ikke har betalt kringkastingsavgiften ved forfall,

b) den som har meldt fra at kringkastingskortet (lisensen) ikke ønskes fornyet, men likevel bruker eller har mottaker oppsatt uten å løse nytt kort,

c) den som har mottaker uten å være registrert i NRK,

d) den som bruker eller har oppsatt mottaker som ikke etter forskriftene går inn under kringkastingskortet hans/hennes,

e) den som unnlater å gi slik melding som er nevnt i § 6

kan foruten den ordinære avgift pålegges å betale tilleggsavgift.

Dette gjelder selv om krav på kringkastingsavgiften ikke er mottatt av årsaker som ikke skyldes NRK. Tilleggsavgiften fastsettes av Stortinget

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

§ 3.Tilleggsavgift

a) Den som ikke har betalt kringkastingsavgiften ved forfall,

b) den som har meldt fra at kringkastingskortet (lisensen) ikke ønskes fornyet, men likevel bruker eller har mottaker oppsatt uten å løse nytt kort,

c) den som har mottaker uten å være registrert i NRK,

d) den som bruker eller har oppsatt mottaker som ikke etter forskriftene går inn under kringkastingskortet hans/hennes,

e) den som unnlater å gi slik melding som er nevnt i § 6

kan foruten den ordinære avgift pålegges å betale tilleggsavgift.

Dette gjelder selv om krav på kringkastingsavgiften ikke er mottatt av årsaker som ikke skyldes NRK. Tilleggsavgiften fastsettes av Stortinget

Takk for info, 180kr var jo ikke så ille.

De kan jo ikke bevise at jeg har hatt tv fra før heller, så de kan jo umulig tilbakedatere når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar

De kan jo ikke bevise at jeg har hatt tv fra før heller, så de kan jo umulig tilbakedatere når jeg tenker meg om.

Hvis du har en tv av eksakt samme modell som du påstod at du hadde solgt rett etter at du kjøpte den, så kan de nok trygt fakturere deg for hele perioden fra forhandleren sendte inn melding om at du hadde kjøpt den.
Lenke til kommentar

Hvis du har en tv av eksakt samme modell som du påstod at du hadde solgt rett etter at du kjøpte den, så kan de nok trygt fakturere deg for hele perioden fra forhandleren sendte inn melding om at du hadde kjøpt den.

Har aldri sett noen tilfeller av dette. Prøvde å google litt.

De som kommer på døren og ikke får slippe inn går jo bare igjen. Så er jo ikke så mye de kan gjøre virker det som.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager skal NRK vite hvilken TV-modell du fysisk har stående i stua? De slipper jo ikke inn døra.

Det er 2 måter NRK kan avgjøre at du er lisenspliktig på:

- De får melding fra en forhandler/leverandør

- Du sier det selv, uoppfordret eller på forespørsel (eks. når kontrolløren er på døra)

Det er ingen tilfeller hvor NRK faktisk er inne i stua di og ser en eventuell TV med egne øyne. De har heller aldri brydd seg om hvilken modell du har, det er bare TV eller ikke TV som gjelder.

Lenke til kommentar

Det er ingen tilfeller hvor NRK faktisk er inne i stua di og ser en eventuell TV med egne øyne. De har heller aldri brydd seg om hvilken modell du har, det er bare TV eller ikke TV som gjelder.

Du antar at alle lukker døren for lisenskontrollørene.

At de ikke har noen rett til å komme inn og se hva du har av mottaksutstyr hindrer dem ikke i å prøve, det finnes lisenskontrollører som kan få den mest iherdige dørselger til å virke litt tam.

Hvis de får dokumentasjon på hvilken tv-modell Nikkor har, så må han nok være forberedt på å få faktura for flere år. Hvorvidt de klarer å oppdrive den dokumentasjonen eller ikke er en annen sak.

Lenke til kommentar

At de ikke har noen rett til å komme inn og se hva du har av mottaksutstyr hindrer dem ikke i å prøve, det finnes lisenskontrollører som kan få den mest iherdige dørselger til å virke litt tam.

Nå har jeg ikke kilden på hånden for øyeblikket, men jeg mener bestemt at NRK's interne regler forhindrer kontrolløren fra å i det hele tatt be om å komme inn. Jeg har selv hatt kontrollør på døren 4 ganger, 2 i blokk og 2 i enebolig, og sagt som sant er at jeg ikke har TV i bruk - ingen av gangene har de bedt om eller hintet om å komme inn - det er en myte.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke kilden på hånden for øyeblikket, men jeg mener bestemt at NRK's interne regler forhindrer kontrolløren fra å i det hele tatt be om å komme inn. Jeg har selv hatt kontrollør på døren 4 ganger, 2 i blokk og 2 i enebolig, og sagt som sant er at jeg ikke har TV i bruk - ingen av gangene har de bedt om eller hintet om å komme inn - det er en myte.

Hva er en myte? At det finnes kontrollører som prøver seg? Neppe. Jeg har førstehånds opplevd kontrollører som fabrikerer informasjon for å få deg inn i registeret feks.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vet om to bekjente som har hatt lisenskontrollører på døren som har bedt om å komme inn.

Mulig de interne reglene forbyr det, men det er ikke alle som følger dem.

Lenke til kommentar

Hva er en myte? At det finnes kontrollører som prøver seg? Neppe. Jeg har førstehånds opplevd kontrollører som fabrikerer informasjon for å få deg inn i registeret feks.

AtW

Myten jeg siktet til er at lisenskontrolløren (ber om å) kommer inn i stua. Finnes jo alltid unntak, men de skal ikke, kan ikke og må ikke inn. De skal ringe på og snakke med deg, deretter gå. Peilebilene er jo også en myte mange trodde på.
Lenke til kommentar

Hvem som helst kan be om å få komme inn, men de har ingen rett til å komme inn.

Som sagt kan jeg ikke finne igjen kilden da det er mange år siden jeg hørte det, men jeg har klart for meg at de ikke skal be om å komme inn. Er jo ikke dermed sagt at ingen bryter reglene. Hvis noen vil kan de jo ringe Nrk og bekrefte.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...