Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen

Anbefalte innlegg

Hadde man med mottaker ment hele apparatet måtte man altså gitt NRK adgang til å plombere hele apparatet, ikke bare mottakerdelen. Se for deg sponplate som dekker hele skjermen og plomber som hindrer eieren å ta den av. Det skjønner de fleste er en feiltolkning av forskriften.

Er det slik plombering av moped fungerer? Jeg ser for meg en sponplate som dekker hele mopeden og plomber som hindrer eieren å ta den av. Klart det er en feiltolkning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

Kan du ikke slutte å skrive NRK som NrK? Det blir bare feil. Firmaet heter Norsk rikskringkasting AS og i kortform heter det NRK med store bokstaver. :)

Det har ikke fallt deg inn at det kan ha en litt gjemt betydning?

For eksempel at de "ikke er så stor Riks-k.." lengre? :wee:

Man må jo ha lov til å plage dem litt tilbake.

NrK har plaget meg ved å sende sine kontrollører på døren jeg bodde tidligere. :)

Det var gøy det .. :roll:

Endret av G
Lenke til kommentar

TV-apparat/skjerm og TV-mottaker er ikke det samme. Mottakeren er en del av TV-apparatet/skjermen, nærmere bestemt den delen som prinsipielt skiller apparatet/skjermen fra å være annen type skjerm (PC-skjerm, filmfremviser, digital fotoramme etc).

Ikke for at jeg liker å gi NrK en hjelpende hånd. Men NrK kan finne på å si at det går strøm gjennom mottakerkretsene, og slik definere seg til at den "jo er i bruk". :hm:

Jeg er på ditt parti, men jeg har inntrykk av at du liker å få litt sånn småting å bryne deg på. :xmas:

Lenke til kommentar

TV-apparat/skjerm og TV-mottaker er ikke det samme. Mottakeren er en del av TV-apparatet/skjermen, nærmere bestemt den delen som prinsipielt skiller apparatet/skjermen fra å være annen type skjerm (PC-skjerm, filmfremviser, digital fotoramme etc).

Epler og pærer er ikke det samme, men begge er frukt. Jeg finner ingenting i forskriften som støtter din tolkning.

I første paragraf står det blant annet at «for videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift». Hvis man med fjernsynsmottaker mener (apparater med) tuner- eller mottakerdel, hvorfor må det spesifiseres at videospiller med dette også er avgiftspliktig?

Problemet med å sette presedens er at det like gjerne kan slå andre veien. Da sitter man med skjegget i postkassa. Hvis det likevel skulle gå riktig vei, ville flere si opp sin lisens og NRK vil øke kringkastingsavgiften eller finne en annen måte å finansieres på for å opprettholde inntektene. Førstnevnte løsning er utvilsomt ikke rettferdig. Spørsmålet blir dermed hvorfor det er ønskelig å bruke tid og krefter på dette, i stedet for en annen og bedre løsning.

Kanskje fordi det fantes en gang i tiden en del filmutleiebedrifter (videosjapper) som lånte ut både film og videospiller en gang i tiden da videospillere var dyre og ikke så utbredt.

Disse utleieavspillerene hadde ingen tunerdel, slik som brorparten av de videospillere selges/ble solgt inntil for en kort stund siden har/hadde.

Kan det hende det er derfor denne setningen har blitt så rar som den har blitt?

Lenke til kommentar

Kan ikke Høyre gjøre nytte for seg, og endre reglene for lisens?

De endrer jo mye rart, hvorfor kan de ikke innføre litt høyrepolitikk i NRK-debatten?

De kjemper jo alltid for privatisering, men ikke der det faktisk er nødvendig.

Det kan bli en stor sak, men det avhenger helt av vinklingen.

Hvis en privatperson som har satt bort mottakeren, men likevel får urettmessige krav fra NRK går til TV2 hjelper deg, så kan det hende at saken løser seg slik den burde, litt raskere enn ellers. Så er saken over.

Det skal mye til at saken utvikler seg til en sak om selve lisensordningen og definisjonen på "mottaker". Men det kan skje.

NRK har også råd til mange advokater, så det er naivt å tro at saken blir kortvarig.

Det hjelper ikke alltid å ha rett i retten.

Hvorfor skal "alltid" folk komme å si "men, da går jeg og sier i fra til TV2 hjelper deg".

Jeg var med i en urettferdig konflikt, og en av partene i saken som delte syn og side som meg selv, kom med den elendige kommentaren om "TV2 hjelper deg". Det kan ha vært litt dårlig for inntrykket man ga.

Det var ikke i en rettsak, men i en annen sak der flertallet har bestemmelsesmyndighet, men ikke noen lovmessig autoritet, annet enn at forsamlingen representerte hvordan man tar hånd om fellesskapet ve og vel. Enkeltperson kunne tatt det til retten og overprøvd flertallets dømming. Selv om vi syntes vi hadde en sterk sak, så ville en rettsak kostet mye. Feilen var at vi kunne lagt fram saken på en bedre måte. Vi var nok uerfarne alle sammen. Da kunne vi kanskje fått flertallet til å avsette lederen for "gruppen".

Lenke til kommentar

En monitor har ikke mottakerdel og er dermed ikke en fjernsynsmottaker. Et fjernsyn med mottakerdel er derimot en fjernsynsmottaker.

Spør en "autorisert TV reparatør". De vet nøyaktig hvilke deler de må "ta kål på" for å få TV-apparatet godkjent som plombert !!

Så enkelt er det, og det er da ikke vits å sortere dette dypere, annet enn ved en rettskjennelse. NrK virker ikke å være uenige i at det faktisk dreier seg om tunerdelen, og slike spesielle innganger som lar en utvide apparatet med bakkenettstøtte direkte i apparatet. Må selvsagt ofte nok handles separat, da TV-produsenten ikke vet nøyaktig hvilken utvidelse du behøver, om du ønsker deg å benytte deg av den tilnærmingen til "bakkenettadgang". :closedeyes:

TV-reparatøren fortalte meg at enkelte TV-apparatmodeller er umulige å få godkjent plombert, pga. måten apparatene er bygget på. Dessverre stiller det seg slik. Det koster sikkert mindre å kjøpe en ny Public Display i laveste prisleie, framfor å forsøke å få noen til å bygge den riktige elektronikken for deg, for å bevare disse "spesielle TV'ene" som monitor kun (plombert TV).

Endret av G
Lenke til kommentar

Ved å nappe ut antennekabelen, for eksempel.

Hvis du skal være skikkelig avansert, kan du jo sette en teip over.

Det er en unødvendig kostnad å frakte hele skjermen til et verksted, og be dem ødelegge apparatet ved å fjerne mottakerdelen.

Da er jo apparatet verdt mindre på bruktmarkedet, og ubrukelig hvis du skulle ønske å bli NRK-kunde i fremtiden.

Det holder ikke. TV-apparatet må destrueres tilstrekkelig og på "riktig måte", for at NrK vil godkjenne plomberingen. TV-reparatørene vil heller ikke utføre forkvaklede plomberinger som ikke er tilstrekkelige. TV-reparatørene vet nøyaktig hvilke innganger de må klippe av. Lodde litt her og der, og vips ferdig plombert.

Den der teipbit-tilnærmingen din er til å le av. Sorry :omg:

Endret av G
Lenke til kommentar

Så det er antennekabelen som er mottakerdelen? Eller sitter mottakerdelen fortsatt i fjernsynet?

TV-reparatørene vil klippe av og lodde litt for antenneinngangen ja. Men det er ikke det eneste de gjør. De er også og tukler med den der metallplate/folie innpakkede elektronikken på hovedkortet. Pluss kanskje en del andre småting som jeg ikke har snappet til meg kunnskapen om.

Men du kan ikke sette den bort uten videre, slik forskriften krever.

Men du kan ødelegge den for videre bruk. Altså plombert. Enkelt og greit, slik det gjøres.

Jeg vet ikke hvordan de definerer «satt bort», men jeg tviler på at det inkluderer «sitter fortsatt i fjernsynet».

Helt riktig. Men, du kan med NrK sin skriftlige midlertidige (vel og merke) velsignelsegodkjent en bortsetting i henhold til det loven sier. Det fordrer galant ordføring. Og litt felles gjenstridighet mellom deg som part og NrK som motpart.

Ljåmannen tar skammelig feil.

Men, Ljåmannen er inne på et godt spor:

Hva er definisjonen av "satt bort"?

Mottakerdelen er dessverre ikke et kretskort som du lett kan ta ut med klips og hurtigkontakter selv.

Det er at dette er noe NrK forvalter og definerer på sitt eget forgodtbefinnende. De har gitt TV-reparatørene instrukser om hvordan det skal gjøres for å bli en godkjent plombering.

Nå kan jeg lite om historikk for hva TV-reparatørene har måttet stri med overfor NrK. Men, jeg tipper at dersom NrK føler seg "truet" (altså i forhold til lisenspengene), så kan de sikkert finne på et nytt sprell, som er vanskelig nok å få utført, uten at TV-reparatørene har noe særlig de skulle ha sagt.

Så TV-eiere og TV-reparatører seiler i samme båt sånn sett. Det er kun en lovoverprøvelse som kan ta fra NrK, eventuellt tilkjenne NrK større rettigheter enn hva de selv tror de forvalter (altså NrK).

NRK blir stadig mindre relevant, og det gjelder de andre kanalene også.

Det kan man vel neppe si før lovteksten er fjernet i disfavør NrK. Lovteksten står seg til Dovre faller, om ikke politikerne vil noe annet (lovutformerne vil det). Da hjelper det lite hva du og jeg synes om det, om folket fortsetter å godta NrK avgifter og fortsetter å stemme på politikere uten ryggrad.

At enkelte av oss er i stand til å omgå mottaker hjelper lite brorparten av "de lidende betalerne", hvor sikkert noen av dem er sure og bitre, mens andre er likegyldige blant dem.

Noen godtar jo nesten omtrent alt som bestemmes, her til lands. Har respekt for autoriteter og slikt.

Jommen fikk vi noe nytt å tenke på dere, når Politi fikk adgang til å bære våpen. Det er jo en seier for autoritetsnivået de representerer. :green:

Endret av G
Lenke til kommentar

Men du kan ikke sette den bort uten videre, slik forskriften krever.

Kan du virkelig påstå at den er i bruk, vis du mangler f.eks antenne til den?

Den er i bruk inntil du har meddelt NrK skriftlig at du har satt bort mottakeren. Ellers vil du få faktura i posten.

Du har i prinsippet bare noen få lovlige valg, så lenge NrK får forvalte loven på sin måte. Alt du kan gjøre er å meddele NrK skriftlig dersom du har blitt lagt til i lisensregisteret, om at du på lovlig vis ønsker å bli tatt ut av lisensregisteret.

Plombering er nevnt i lovparagrafen, så det er en mulighet. Men NrK står fremdeles fritt til å tyrannisere oss bittelitt, på den mest utspekulerte og "sadistiske" måten.

1. Lisenskontrollører, en vits. Men for enkelte en skremmende nok opplevelse, til at de innrømmer synd og ber om tilgivelse. Så fortsetter disse "stakkarane" å betale lisens videre. NrK er fornøyd. TV-eier er litt rystet av å bli tatt på senga. De kom en sen kveld til meg i 18 - 19 tiden. For meg gikk det bra, fordi jeg visste hvor lav myndighet disse kontrollørene har.

2. De gjør alt i sin makt til å finne feilformuleringer i din "utmeldings-henvendelse". Noen er svakere enn andre, og godtar kanskje "avslaget". NrK beholder stønaden fra deg og er blide og fornøyde. Mens, andre viser til hva lovparagrafen gir oss rett til å forlange av NrK.

Lovlydig, så skal du selvfølgelig stoppe å benytte deg av mottakerdelen, og helst slutte å se på NrK. Men, det er NrK sin egen feil at de legger sendingsopptak ukryptert og uten passord på sin nettside. Det kan de ikke klandre oss seere for. :D

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor er det snakk om plombering?

Det trenger ikke å være snakk om plombering, snakk med Simen1, og han finner løsningen for deg (står forresten masse om det på diskusjon.no allerede, med Simen1 i spissen). Men, du er litt bedre sikret mot å bli plaget av NrK mere, dersom du selv går for plomberingsløsningen. For fører de deg opp igjen da i lisensregisteret så må de ha en god begrunnelse.

Et slik usikkerhetsmoment for de med plomberte TV-apparater, er dersom loven for en gangs skyld skulle bli endret på. Da kan det skje både innstramminger som er i disfavør plomberte apparatbrukere eller at politikerne tar til vettet og enten fjerner NrK-støtten fra lovgivningen, samt "også / eller lar være" å gi NrK støtte på andre vis, f.eks. gjennom skattebetalerne.

Endret av G
Lenke til kommentar

TV-apparatet må destrueres tilstrekkelig og på "riktig måte", for at NrK vil godkjenne plomberingen.

Nå ble jeg nysgjerrig. I hvilken lov eller forskrift står det at NRK har godkjenningsmyndighet for plombering? Og hvilke lover og forskrifter følger de når de skal behandle slike godkjenningssøknader? Hva er kriteriene for godkjent og hvor finner jeg de?

TV-reparatørene vil klippe av og lodde litt for antenneinngangen ja. Men det er ikke det eneste de gjør. De er også og tukler med den der metallplate/folie innpakkede elektronikken på hovedkortet. Pluss kanskje en del andre småting som jeg ikke har snappet til meg kunnskapen om.

Det er nettopp den plateinnpakkede elektronikken som er mottakeren (tuner-delen). Antenneinngangen går rett i denne boksen. Plombering av tuneren er så vidt jeg vet kun å sette den ut av spill. Det kan for eksempel gjøres ved å lodde sammen de to lederne i antennepluggen. Det er overflødig/herverk å herpe noe mer.

Men du kan ødelegge den for videre bruk. Altså plombert. Enkelt og greit, slik det gjøres.

Det må ikke være ødelagt. Bare satt ut av spill. Det bør være reverserbart.

Men, du kan med NrK sin skriftlige midlertidige (vel og merke) velsignelsegodkjent en bortsetting i henhold til det loven sier. Det fordrer galant ordføring. Og litt felles gjenstridighet mellom deg som part og NrK som motpart.

Igjen, hvor står det at man må ha NRK sin godkjenning? For å få godkjenning må man vel sende inn en søknad først, det står det ingenting om i forskriften om fjernsynsmottakere. Der står det tydelig at man skal sende melding om mottaker ikke i bruk. Ingenting om søknad eller at NRK har rett til å underkjenne meldingen/søknaden hvis de vil eller etter hvilke kriterier. Det hele er basert på tillit, ikke søknader, kontroller eller godkjenninger.

Det er at dette er noe NrK forvalter og definerer på sitt eget forgodtbefinnende. De har gitt TV-reparatørene instrukser om hvordan det skal gjøres for å bli en godkjent plombering.

Interessant. Hvor har du disse opplysningene fra og hvor kan jeg finne denne instruksen? Og nok en gang, hvor i alle dager står det at NRK har rett til å godkjenne/underkjenne plombering?

Nå kan jeg lite om historikk for hva TV-reparatørene har måttet stri med overfor NrK. Men, jeg tipper at dersom NrK føler seg "truet" (altså i forhold til lisenspengene), så kan de sikkert finne på et nytt sprell, som er vanskelig nok å få utført, uten at TV-reparatørene har noe særlig de skulle ha sagt.

NRK kan sikkert bryte lover, forskrifter og politikernes intensjoner i fleng (det har vi mange eksempler på), men innenfor lovens rammer har de ikke mye spillerom. De skal i teorien forholde seg til de gjeldende lover og forskrifter. Gjør de ikke det kan de risikere rettsak, bøter osv. NRK har heller ingen politisk myndighet. De kan ikke utforme de forskriftene og lovene de skal følge. De må pent innrette seg etter det politikerne vedtar. Som den 5. statsmakt har de riktignok en del innflytelse på folkemening og politikk, men de kommer raskt i habilitetsproblemer og undergraver egen troverdighet om de forsøker å presse frem politiske endringer i sin favør. Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ellers, hva er egentelig et "autorisert verksted", finnes det en liste noen plass?

Autorisasjon betyr egentlig bare at det er ansatte med fagbrev innen tv/radio-reparatør-faget og at bedriften har minst én person med mesterbrev i samme fag, samt at bedriften er medlem i hovedorganisasjonen for deres fagfelt. Det er hovedsaklig for brannsikkerhet og forsikring at man benytter autoriserte verksteder. Jeg kan se for meg søksmålet dersom en bolig brenner ned på grunn av en TV NRK har plombert med uautoriserte personer og forsikringsselskapet nekter oppgjør. Akkurat samme grunn til at man ikke mekker røropplegg og membran på badet selv.
Lenke til kommentar

Å si at du har kjøpt ny TV vil naturligvis aldri fri deg fra lisens - da er du jo fortsatt like pliktig.

Man får alltid ny lisens når man kjøper den i butikk, derfor er det bare å si hver gang at du har solgt den.

Edit: Var ikke dette en guide tråd for å slippe lisens, da?

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Ellers, hva er egentelig et "autorisert verksted", finnes det en liste noen plass?

Autorisasjon betyr egentlig bare at det er ansatte med fagbrev innen tv/radio-reparatør-faget og at bedriften har minst én person med mesterbrev i samme fag, samt at bedriften er medlem i hovedorganisasjonen for deres fagfelt. Det er hovedsaklig for brannsikkerhet og forsikring at man benytter autoriserte verksteder. Jeg kan se for meg søksmålet dersom en bolig brenner ned på grunn av en TV NRK har plombert med uautoriserte personer og forsikringsselskapet nekter oppgjør. Akkurat samme grunn til at man ikke mekker røropplegg og membran på badet selv.

Hva med en TV man plomberer selv? Hva slags hjemmel har NRK til å kreve at det gjøres av et "autorisert verksted"?

AtW

Lenke til kommentar

NRK har ingen hjemmel til å kreve at kunden selv plomberer med autorisert verksted. Kunden kan velge når som helst å plombere apparatet. Om han gjør det uautorisert eller autorisert er kun interessant for forsirkingsselskapet. Hensikten er vanligvis at kunden vil unngå lisensavgift og dermed opplyse NRK om plomberingen, men det er i teorien ingenting i veien for å plombere et apparat uten å opplyse NRK om det. Uansett om NRK blir opplyst eller ikke så er autorisasjonen kun interessant for kunden og forsikringsselskapet. Kunden bør også ha interesse av autorisert arbeid for å ikke bryte garantivilkår.

________

NRK kan kreve adgang til plombering. Dersom NRK benytter seg av adgangen så mener jeg kunden kan kreve autorisert personell av brannsikkerhetsgrunner og garantigrunner. NRK bør også ha interesse av at reparatøren er autorisert så de har sine forsikringer i orden dersom det skulle skje noe med TV-en i ettertid, f.eks brann. Benytter NRK uautorisert reparatør og kunden går med på det, så kan NRK måtte dekke kostnader for følgeskader selv. Det kan bli dyrt om huset brenner ned og ennå verre om NRKs lite smarte valg gjør at noen omkommer.

Lenke til kommentar

Å si at du har kjøpt ny TV vil naturligvis aldri fri deg fra lisens - da er du jo fortsatt like pliktig.

Man får alltid ny lisens når man kjøper den i butikk, derfor er det bare å si hver gang at du har solgt den.

Edit: Var ikke dette en guide tråd for å slippe lisens, da?

Det er ikke noe som heter "ny lisens", en lisens er knyttet til person og husstand - så dersom du sender melding til NRK at "jeg har kjøpt ny TV og solgt den gamle" fortsetter bare lisensen å tuste og gå uten opphold.

NRK driter i om du har en gammel kassetv eller den hotteste fra samsung, eller begge - så lenge du innrømmer å ha en eller annen mottaker løper lisensen som vanlig.

Du måtte sagt "jeg har solgt TV'n" og kjøpt den nye under et annet navn, uten å melde fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...