Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å plombere kan man gjøre med en teipbit. Lisenskontrolløren kan inspisere om plomben er brutt.

Det er unødvendig å skade apparatet og forringe verdien av det for evt. bruktsalg, eller om du skulle ønske å bli NRK-kunde i fremtiden.

NRK kan utvikle egne plombe-klistermerker som lett kan inspiseres for brudd.

Så når lisensmannen ringer på døra og du har brutt forseglingen fordi du en eller annen dag ville benytte TVen din som fjernsynsmottaker, vil du slippe han inn og godta å få tilsendt krav om kringkastingsavgift?

Lenke til kommentar

Selvsagt skal kunden ringe inn og si fra den dagen han bryter forseglingen, ikke vente til kontrolløren kommer.

Bryter du forseglingen, er den ikke plombert lengre. En lisenskontrollør har som jobb å kontrollere at reglene har vært fulgt.

Poenget er at en plombe ikke bør innebære permanent ødeleggelse av apparatet. Noen liker å selge ting brukt før de går i stykker, og noen kan tenke seg å bli NRK-kunde senere.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Jeg håper du tar denne saken videre, for alles skyld - i mine øyne er paragrafen krystallklar - du skal gi NRK adgang til å plombere om de ønsker det - de må ta jobben og kostnaden.

Skulle det vært som de påstår måtte det heller stått " Dersom nrk ønsker det plikter eier å plombere mottakeren". Enten får de forholde seg til paragrafen, eller så får de endre den - de kan ikke bare påstå den betyr noe helt annet enn det det faktisk står.

Jeg syntes det du sa her var et veldig godt poeng og sendte det som svar tilbake til NRK.

Lenke til kommentar

Selvsagt skal kunden ringe inn og si fra den dagen han bryter forseglingen, ikke vente til kontrolløren kommer.

Bryter du forseglingen, er den ikke plombert lengre. En lisenskontrollør har som jobb å kontrollere at reglene har vært fulgt.

Det er ikke noe krav til at mottakeren skal være plombert i forskriften. Den sier bare at NRK skal ha adgang til å plombere. Kravet for å melde inn mottakeren igjen er at det tas i bruk, ikke at plomben er brutt. I teorien bør man ha det juridiske på det tørre hvis man har brutt plomben men mottakeren ikke er tatt i bruk. Med andre ord er lisensen basert på tillit og ikke på kontroll av plomber.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det ligger i formuleringen.

Videospiller med fjernsynsmottakerdel. Om videospilleren har VGA-inngang, inngang for smalfilm eller hva det måtte være er irrelevant for lisensen. Jeg synes det står krystallklart i forskriften og ikke til å misforstå.

Videospiller med mottakerdel er avgiftspliktig. Hva er det som får deg til å påstå at fjernsyn med mottakerdel ikke er det? Det gir ikke mening for meg.

Lenke til kommentar

Videospiller med mottakerdel er avgiftspliktig.

Videospiller uten mottakerdel er ikke avgiftspliktig.

Fjernsyn med mottakerdel er avgiftspliktig.

Fjernsyn uten mottakerdel er ikke avgiftspliktig.

Det er mottakerdelen som utløser lisensplikt, ikke hva resten av apparatet måtte ha av funksjonalitet.

§ 1.Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

Det er også mottakerdelen som må settes bort og gis adgang til plombering hvis man vil slippe lisensen.

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Presiseringene om farge eller sort/hvitt henger igjen fra gammelt av, da disse hadde ulik lisenspris. Det var også en egen radiolisens før i tida. Disse formuleringene kunne med fordel vært fjernet i en modernisering.

Hadde man med mottaker ment hele apparatet måtte man altså gitt NRK adgang til å plombere hele apparatet, ikke bare mottakerdelen. Se for deg sponplate som dekker hele skjermen og plomber som hindrer eieren å ta den av. Det skjønner de fleste er en feiltolkning av forskriften.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det snakk om plombering?

Jeg skjønner det fra før av med det analoge bakkenettet hvor "alle" kunne hente inn signaler ved hjelp av en antenne, men slik jeg forstår det i dag med det digitale bakkenettet, så må man ha et abonnement et sted og et dekoderkort?

Da er det (bør det) være en smal sak å sjekke hvem som har aktive abonnement hos de ulike tv-tilbyderne (de plikter å sende lister til nrk).

Eller er det slik at man kan ta inn signaler uten å være registrert noen steder?

Lenke til kommentar

Du kan ta inn signalet uten å være registrert.

Det går på det samme som Riks-TV. Betalende kunder med programkort får tilgang til flere kanaler. ALLE får tilgang til NRK helt gratis.

Nyttig for TVen på hytta, hvis du bare nøyer deg med NRK-kanalene.

Så NRK-kanalene er ukrypterte?

Jeg har en relativt ny TV, hva trenger jeg for å kun se NRK?

Antenne + .. ?

Lenke til kommentar

Du trenger antenne som støtter Riks-TV. En gammel antenne som støttet TV2 kan brukes, har jeg hørt. Hvis ikke, må du ha ny. Det finnes flere ulike typer. Noen slipper billig unna med en liten, innendørs bordantenne. Andre må ha en utendørsantenne på veggen. Selges over alt, som Expert, Elkjøp osv...

TVen må støtte det også. Riks-TV har en liste over støttede modeller.

NRK-kanalene sendes ukryptert, og kan mottas gratis.

Vil du ha de krypterte kanalene, må du kjøpe et programkort fra Riks-TV.

Programkortet settes inn i en ekstern dekoder (får dem slengt etter deg på Finn.no) eller en CAM-modul som passer inn i TV-apparatet. Det er på størrelse med programkortet (som et kredittkort), men litt tykkere.

Programkortet passer inn i CAM-modulen, som passer inn i TVen.

1200472548484_88.jpg

Det trenger du ikke hvis du nøyer deg med NRK.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det distribueres analogt via coax ("kabel-TV"), over alt jeg har bodd de siste årene i trøndelag og de plasser jeg har bodd/vært i akershus.

Aldri bodd i boretslag. Analoge signaler i lufta hadde jeg en formening om bestefar brukte en gang for 20 år siden elns. Var ikke stabile greier og håpløst. Ikke overrasket over at det er stengt. ^^

Men nei, er ikke parabol elns. :)

Edit: Akkurat der jeg bor nå så er det vel og merke fiber til sentralen, og nett via det jeg tror er en annen coaxtilkobling som går rett i modemet. Men tror ikke det har noe med de analoge kanalene å gjøre.

Kunne selvsagt betalt for en digital mottar for å få bedre kvalitet og egen kanalpakke via det digitale nettet, men det blir litt for gammaldags for min del.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Du trenger antenne som støtter Riks-TV. En gammel antenne som støttet TV2 kan brukes, har jeg hørt. Hvis ikke, må du ha ny. Det finnes flere ulike typer. Noen slipper billig unna med en liten, innendørs bordantenne. Andre må ha en utendørsantenne på veggen. Selges over alt, som Expert, Elkjøp osv...

TVen må støtte det også. Riks-TV har en liste over støttede modeller.

NRK-kanalene sendes ukryptert, og kan mottas gratis.

Jeg fant dessverre ikke TVen min i listen over godkjente modeller, men det skader vel ikke å koble til den gamle TV-antennen min (brukte den sammen med Riks-TV boksen før i tiden, så den skulle nok fungere).

Ettersom jeg ikke skal bruke kanalkort, bør det ikke da fungere? Er Riks-TV-godkjenningen kun for programkortet eller vil bakkenettet "sjekke" om TVen min er godkjent på noen måte? (Det er vel ingen toveiskommunikasjon?)

Herregud så liten peiling jeg har på TV...

Lenke til kommentar

Er det jeg har gjort i alle tider. Fungert over alt jeg har vært og bodd. Med mindre du kobler deg på digitale delen så har det ikke vært noe toveis kommunikasjon (knapt en).

På mitt forrige sted så måtte jeg mekke opp en forsterker til dette signalet, da det ble så dårlig kvalitet når det hadde blitt splittet til 5 andre TVer i huset (stort hus med forskjellige kollektiver), og ingen som gadd betale for noe digital TV.

På det forrige etter det stedet så var husene til huseier tilkoblet dette analoge "coax nettet" (i mangel på bedre ord), med en kabel som ble strukket ut av loftvinduet og over tak til neste. XD

Litt sånn " texas system" som alle bare kobler seg på gratis her i byn. :p

Det jeg prøver å si er at det er et kabelnett som ligger å slenger som man bare kan koble seg på.

Plugg inn -> scann etter kanaler og vips har du de vanligste kanalene i crap kvalitet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...