Simen1 Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Det kan ikke bli noen stor eller kostbar sak. Den krever minimalt forarbeid og uhyre lite debatt i retten. Det er nærmest bare å møte opp og banke hammeren. Men det blir litt søkt at NRKs største konkurrent skal være "nøytral part" i en slik sak. DET kan skape debatt om TV2 misbruker sin rolle til å presse hovedkonkurrenten og om det kan få konsekvenser for konsesjon, samarbeid med staten etc. Det er ikke akkurat rent spill. 1 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 TV-apparat/skjerm og TV-mottaker er ikke det samme. Mottakeren er en del av TV-apparatet/skjermen, nærmere bestemt den delen som prinsipielt skiller apparatet/skjermen fra å være annen type skjerm (PC-skjerm, filmfremviser, digital fotoramme etc). Epler og pærer er ikke det samme, men begge er frukt. Jeg finner ingenting i forskriften som støtter din tolkning. I første paragraf står det blant annet at «for videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift». Hvis man med fjernsynsmottaker mener (apparater med) tuner- eller mottakerdel, hvorfor må det spesifiseres at videospiller med dette også er avgiftspliktig? Problemet med å sette presedens er at det like gjerne kan slå andre veien. Da sitter man med skjegget i postkassa. Hvis det likevel skulle gå riktig vei, ville flere si opp sin lisens og NRK vil øke kringkastingsavgiften eller finne en annen måte å finansieres på for å opprettholde inntektene. Førstnevnte løsning er utvilsomt ikke rettferdig. Spørsmålet blir dermed hvorfor det er ønskelig å bruke tid og krefter på dette, i stedet for en annen og bedre løsning. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 (endret) Kan ikke Høyre gjøre nytte for seg, og endre reglene for lisens? De endrer jo mye rart, hvorfor kan de ikke innføre litt høyrepolitikk i NRK-debatten? De kjemper jo alltid for privatisering, men ikke der det faktisk er nødvendig. Det kan bli en stor sak, men det avhenger helt av vinklingen. Hvis en privatperson som har satt bort mottakeren, men likevel får urettmessige krav fra NRK går til TV2 hjelper deg, så kan det hende at saken løser seg slik den burde, litt raskere enn ellers. Så er saken over. Det skal mye til at saken utvikler seg til en sak om selve lisensordningen og definisjonen på "mottaker". Men det kan skje. NRK har også råd til mange advokater, så det er naivt å tro at saken blir kortvarig. Det hjelper ikke alltid å ha rett i retten. Endret 13. desember 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Det med videospiller er en unødvendig utdyping. De som utarbeidet forskriften må svare for hvorfor de tok med denne biten. Jeg vil tippe det var opplysning for de som ikke jobber med forskriften daglig. Forøvrig fint at du siterer at "tuner (mottakerdel)" må forstås som det samme og at mottakerdelen er en enhet som kan velges eller fravelges å bygge inn i videospillere tv-apparater og annet utstyr. Med andre ord at forskriften med tuneren/mottakeren mener en bestemt potensielt innebygget del og ikke hele apparatet. Presedens kan i teorien slå motsatt vei, men det har jeg svært liten tro på slik forskriften er formulert. Det er som sagt en liten sak og bør settes presedens for å unngå usikkerhet og villedende tolkninger som urimelig presser folk for penger. En statlig instans som bedriver ran på høylys dag. NRKs finansieringsmodell synes jeg er en helt annen debatt. Med den teknologiske utviklingen som skjer ligger det i kortene at den må endres. Jeg vil ha den over på statsbudsjettet, andre vil ha salg/reklamefinans, nedleggelse eller andre løsninger. Jeg synes vi bør diskutere det i en annen tråd. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 (endret) NRK er som et stort beist som man ikke helt vet hvor man skal starte å angripe. De ser vel heller at man snur blikket en annen vei, og heller lar beistet ligge i ro i grotta si, mens det vokter over nordmenns pengepung. Men når halve befolkningen står utenfor med brennende fakler og høygaffler så er det bare snakk om tid før ting snart skjer. Nå trenger vi bare en helt som tør å gå inn for å lokke beistet ut. Endret 13. desember 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Forøvrig fint at du siterer at "tuner (mottakerdel)" må forstås som det samme og at mottakerdelen er en enhet som kan velges eller fravelges å bygge inn i videospillere tv-apparater og annet utstyr. Med andre ord at forskriften med tuneren/mottakeren mener en bestemt potensielt innebygget del og ikke hele apparatet. Hvor finner du at det «må forstås som det samme»? Jeg antar du med dette mener at fjernsynsmottaker og mottakerdel skal forstås som det samme. Det er snakk om videospiller med mottakerdel, men ikke fjernsyn med mottakerdel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Det ligger i formuleringen. Videospiller med fjernsynsmottakerdel. Om videospilleren har VGA-inngang, inngang for smalfilm eller hva det måtte være er irrelevant for lisensen. Jeg synes det står krystallklart i forskriften og ikke til å misforstå. 1 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Og hvor står det «fjernsynsmottakerdel»? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 TV-apparat/skjerm og TV-mottaker er ikke det samme. Mottakeren er en del av TV-apparatet/skjermen, nærmere bestemt den delen som prinsipielt skiller apparatet/skjermen fra å være annen type skjerm (PC-skjerm, filmfremviser, digital fotoramme etc). Epler og pærer er ikke det samme, men begge er frukt. Jeg finner ingenting i forskriften som støtter din tolkning. I første paragraf står det blant annet at «for videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift». Hvis man med fjernsynsmottaker mener (apparater med) tuner- eller mottakerdel, hvorfor må det spesifiseres at videospiller med dette også er avgiftspliktig? Problemet med å sette presedens er at det like gjerne kan slå andre veien. Da sitter man med skjegget i postkassa. Hvis det likevel skulle gå riktig vei, ville flere si opp sin lisens og NRK vil øke kringkastingsavgiften eller finne en annen måte å finansieres på for å opprettholde inntektene. Førstnevnte løsning er utvilsomt ikke rettferdig. Spørsmålet blir dermed hvorfor det er ønskelig å bruke tid og krefter på dette, i stedet for en annen og bedre løsning. Jeg kan vanskelig tolke "fjernsynsmottaker" som noe særlig annet enn en tuner, når en monitor ikke er en fjernsynsmottaker, mens feks en dekoder er lisenspliktig. AtW 1 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 En monitor har ikke mottakerdel og er dermed ikke en fjernsynsmottaker. Et fjernsyn med mottakerdel er derimot en fjernsynsmottaker. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Mottakerdelen inni apparatet er en mottaker. Apparatet har andre innganger og funksjoner også, som SCART, nettilkobling og HDMI. Mottakeren er ikke nødvendigvis i bruk, selv om skjermen brukes daglig. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Du må gjerne forklare hvordan man skal sette bort mottakerdelen inni fjernsynet, slik at man fortsatt kan beholde fjernsynet uten å måtte betale lisens. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 (endret) Ved å nappe ut antennekabelen, for eksempel. Hvis du skal være skikkelig avansert, kan du jo sette en teip over. Det er en unødvendig kostnad å frakte hele skjermen til et verksted, og be dem ødelegge apparatet ved å fjerne mottakerdelen. Da er jo apparatet verdt mindre på bruktmarkedet, og ubrukelig hvis du skulle ønske å bli NRK-kunde i fremtiden. Endret 13. desember 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Så det er antennekabelen som er mottakerdelen? Eller sitter mottakerdelen fortsatt i fjernsynet? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Mottakerdelen er da fremdeles inni TV-apparatet, og der inne gjør den ingen skade. Du trenger ikke å bruke den. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Men du kan ikke sette den bort uten videre, slik forskriften krever. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Mottakerdelen er da ikke i bruk, selv om den fysisk står i stua. Hva er definisjonen av "satt bort"? Må det være et mørkt og kaldt loft eller kjeller? Mottakerdelen er dessverre ikke et kretskort som du lett kan ta ut med klips og hurtigkontakter selv. Fjerner du antennekabelen, får du uansett ikke brukt den. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Jeg vet ikke hvordan de definerer «satt bort», men jeg tviler på at det inkluderer «sitter fortsatt i fjernsynet». Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 (endret) En kan jo ikke sette bort hele apparatet, da får man jo ikke sett på DVD heller. NRK blir stadig mindre relevant, og det gjelder de andre kanalene også. Jeg orker ikke mer "Country jukebox", og hver gang det går en episode i en serie jeg følger, så er det den samme episoden som de sendte i går også av alle ting. Mine skjermer brukes til Youtube, stort sett. Endret 13. desember 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 (endret) Nettopp. Derfor må enten nrk eller man selv plombere. Om man har koblet opp utstyret eller ei står ikke som noe unntak. Endret 13. desember 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå