Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at de vil kreve meg for lisensen siden jeg ikke har levert TVen inn på et autorisert verksted og betalt for plombering av TVen. Til tross for at det ikke finnes noen lover eller forskrifter som sier at forbrukeren skal sørge for dette krever alikevel NRK penger for lisens om forbrukeren ikke gjør det.

Og det er problemet her. Ikke bare er det ukultur og rotløs håndtering av virkeligheten, men hvorfor skal jeg gidde å bruke tid og penger på å plombere TVen min når det står i forskriftene at NRK skal ha tilgang til å gjøre det. Jeg har ønsket NRK velkommen inn for å¨plombere TVen min, men dette vil de ikke og de ønsker heller ikke å betale for det. Og det er selvfølgelig uaktuelt at jeg skal gjøre det.

Skjønner fortsatt ikke hvorfor de krever at du skal plombere tven, hvis alt du har sagt er at du har tatt tven ut av bruk? Kan du ikke poste det første svaret til nrk da, der grunngir de sikkert hvorfor de fortsatt står på sitt.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske å ha sett noe sted at det er NRK som skal betale for plomberinga. Kun at de skal ha adgang til å plombere.

Riktig, men det står ikke noe sted hvor mye plomberingen må koste eller hvem som skal plombere. Kun at NRK skal gis denne adgangen. Hvordan de velger å bruke adgangen til å plombere er åpent for tolkning. Det mest naturlige er at de må avtale tid og sted for utførelse av plomberingen med eieren. Deretter at de bruker adgangen sin til det adgangen er ment for, altså til å plombere. Hvordan utførelsen skal skje får være opp til den som plomberer, men det bør ikke påføre eieren vesentlige ulemper, kun være det som er hensikten, plombering, uten nevneverdige andre bivirkninger. Hvis for eksempel plombereren ødelegger noe hos eieren, f.eks ødelegger parketten med isbrodder, knuser skjermen eller lager en brannfarlig løsning så bør det selvsagt rettes opp for plombereren sin regning. Andre forskrifter kommer inn når det kommer til hvem som kan utføre plombering. For eksempel kan man ikke bruke ufaglærte til å gjøre ting som kreves fagbrev for å utføre. Å åpne en TV for å gjøre arbeid på elektronikken er en typisk sånn ting. NRK må altså sørge for både plomberer og at denne utfører arbeidet forskriftsmessig og uten vesentlige ulemper eller skader på eiendommen til eieren.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Riktig, men det står ikke noe sted hvor mye plomberingen må koste eller hvem som skal plombere. Kun at NRK skal gis denne adgangen. Hvordan de velger å bruke adgangen til å plombere er åpent for tolkning. Det mest naturlige er at de må avtale tid og sted for utførelse av plomberingen med eieren. Deretter at de bruker adgangen sin til det adgangen er ment for, altså til å plombere. Hvordan utførelsen skal skje får være opp til den som plomberer, men det bør ikke påføre eieren vesentlige ulemper, kun være det som er hensikten, plombering, uten nevneverdige andre bivirkninger.

Hvis for eksempel plombereren ødelegger noe hos eieren, f.eks ødelegger parketten med isbrodder, knuser skjermen eller lager en brannfarlig løsning så bør det selvsagt rettes opp for plombereren sin regning. Andre forskrifter kommer inn når det kommer til hvem som kan utføre plombering. For eksempel kan man ikke bruke ufaglærte til å gjøre ting som kreves fagbrev for å utføre. Å åpne en TV for å gjøre arbeid på elektronikken er en typisk sånn ting. NRK må altså sørge for både plomberer og at denne utfører arbeidet forskriftsmessig og uten vesentlige ulemper eller skader på eiendommen til eieren.

Nå har hardware.no tatt seg bryet med å sjekke hva som er riktig tolkning

http://www.hardware.no/artikler/guide-slik-slipper-du-nrk-lisensen/116315

For å finne ut hva forskriften egentlig betyr har vi vært i kontakt med Monica Syrdal, partner i Advokatfirmaet Hjort, som har spesialkompetanse på blant annet media, kommunikasjon og teknologi.

– Har du TV-skjermen i stuen bør du nok derfor ha plombert den, for å sikre at du ikke kan bruke den som TV

Artikkelen tar sikte på å finne ut hva forskriften betyr i praksis og siden hardware.no har brukt fagfolk til dette, teller det nok atskillig mer enn hva ett forummedlem påstår her.

Til noen får en jurist med spesialkompetanse til å hevde det motsatte er nok den sikreste veien til å få fritak å få et verksted til å plombere TV-en.

Det går selvsagt an å ha flaks, men er målet å få fritak nytter det lite å pukke på sin rett og bruke synsing på forum som argument eller sin egen tolkning. Lovtolkning eller forskrifter er det jurister som har forutsetning for og ikke forumsmedlemmer.

Jeg har kun tatt med to sitater og det står mer i artikkelen om dette og konklusjonen er klar. Likevel er det greit for de som er interessert å lese den.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Da fikk jeg en representant for NRK på døra. Jeg har en TV, men den brukes kun til HTPC og er ikke koblet til dekoder. Når han spurte om jeg brukte TV så sa jeg at nei, jeg hadde ikke koblet til dekoderen, den ligger i boden (sant). Han spurte litt mer om jeg faktisk hadde TV, men unngikk å svare direkte på dette. Han ga seg og virket ikke som om det kom noe lisenskrav. Må vel vente et par måneder til før jeg kan være helt trygg menmen.

Lenke til kommentar

Ref innlegg #315:

Har fått svar fra Medietilsynet og har fått avslag på min klage/appell.

Jeg ønsker ikke å gi meg enda, og vurderer å gå videre med privat søksmål.

Er det noen som har noen tips?

Hvor begynner jeg, hvem betaler saksomkostninger dersom jeg får medhold, hva må jeg betale dersom ikke klagen vinner gjennom i rettsak etc?

Endret av IceBlitz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ref innlegg #315:

Hvor begynner jeg, hvem betaler saksomkostninger dersom jeg får medhold, hva må jeg betale dersom ikke klagen vinner gjennom i rettsak etc?

Kan du legge ut hva de skrev?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis alle som kan tenke seg å kaste 475 - 1600 kr ut vinduet, heller hadde sendt de til meg, så hadde jeg blitt veldig takknemmelig. De skulle fått velge mellom takkekort, en stor klem, etter to store poser twist. Garantert mye hyggeligere enn å kaste penger ut av vinduet. smile.png

Lisenspliktig.

Faktisk ikke. NRK Lisensavdelingen ville gjøre de avgiftspliktige, men ble stoppet ganske så momentant av Trond Giske da han satt som (kultur?)minister. Så inntil nye regler kommer, så er de faktisk unntatt.

Mener å huske at nettopp det at din bærbare kunne bli levert med tv-tuner, og det ikke ville være en god løsning å plombere disse da man ikke kunne åpne de uten å bryte produsentenes garantier, som var hovedårsaken til at dette ble avvist.

Ups, dette var visst en gammel sak, ser jeg nå... :-)

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Ref innlegg #315:

Det virker jo helt tilfeldig hvem de gir avslag til og ikke.

Jeg fikk avslag og har klaget, men ikke fått svar enda.

En kompis av meg fikk også avslag, sendte klage og de godtok oppsigelsen av kundeforholdet.

Vi har skrevet nøyaktig samme oppsigelse og klage, begge deler hentet i tråden her, så skal bli artig å se om jeg får avslag på klagen også der han fikk den godkjent.

Lenke til kommentar

Ref innlegg #315:

Bravo! Om det blir høye utgifter, så kunne du kanskje be om et bidrag fra dem som har lyst. Jeg kunne hvertfall tenke meg å bidra med et lite beløp for å få en skikkelig behandling av saken i rettsvesenet. Det er viktig med presedens!

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kjøpte tv og gav følgende beskjed(ordrett) til NRK(sammen med spørsmål om hva som skulle til for at jeg kunne bruke tv'en uten å være lisenspliktig):

Forøvrig vil TV-apparatet ikke bli tatt i bruk før vi er blitt enige om at jeg ikke er lisenspliktig.

Bang! Lisensregning i posten.

Forøvrig så fikk jeg svar der de iblant annet skriver

kabel, parabol, Riks TV eller annen mottakerteknologi, kan vedlagte skjema benyttes.
Vi vil med dette finne ut om din fjernsynsmottaker har avgiftspliktig dekoderteknologi (MPEG4/DVB-T). Dette innebærer at du kan ta inn fjernsynssignaler som ligger ukryptert i det digitale bakkenettet uten programabonnement eller annet tilleggsutstyr. Plikten til å betale kringkastingsavgift bortfaller ikke hvis du har dette
Mener NRK at antenne ikke er tilleggsutstyr?
Lenke til kommentar

Du har meldt til NRK lisensavdelingen at den lisenspliktige mottakeren ikke vil bli tatt i bruk i henhold til paragraf 9 i forskriften om fjernsynsmottakere. Du er derfor ikke lisenspliktig før du eventuelt tar i bruk apparatet, noe du må melde fra om. NRK forgriper seg nok en gang på lovlydige ikke lisenspliktige borgere. Du får bare kontakte de igjen og forklare situasjonen. De fleste saksbehandlerne er dessverre såpass tjukke i huet at de ikke kan jobben sin så du kommer neppe lengre, men det er jo lov å håpe. Om problemet vedvarer så kan du alltids anmelde de. Ikke til medietilsynet slik de vil for da frasier du deg muligheten til å anmelde de privatrettslig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis jeg selger TV'en og melder adresseflytting til mine foreldre. Vil jeg da slippe lisensavgift ?

Neida, NRK vil sende deg regninger fortsatt og om så ty til statens innkrevingssentral (trekke deg i lønn etc) for å få tak i pengene dine. De gir deg heller ikke oppskriften på hvordan du slipper ut av grepet deres. Men bla litt i denne tråden så finner du standardformularet for utmelding. Omformuler det litt så det passer deg så blir de nødt til å slippe deg.

Jeg sendte brev til NRK lisensavdelinga og spurte om jeg måtte betale lisens hvis jeg fjerna dekoderen. Det måtte jeg, slapp ikke unna var svaret jeg fikk... Møkkafolk!

Det er standardsvaret, uansett hva du skriver og om du er lisenspliktig eller ikke. Du må ikke spørre for da vet du hva svaret blir. Det er omtrent som å holde en banan forran nesa til en bavian og spørre om ikke du kan spise den selv. Du må bare lese deg opp på forskriften om fjernsynsmottakere selv og gi de konkret beskjed om hvordan ståa er og kreve ditt. Ingen spørsmål. Så gjentar du dette med 4-5 kundebehandlere og så retter NRK seg mirakuløst etter forskriften.

Kan en dra NrK inn for forliksrådet når man vet at man har rett svar. Og så kreve at de betaler de kr 800,- det koster å dra noen inn for forliksrådet?

Lenke til kommentar

Jeg hadde blitt forbanna, og ringt de og kjefta på de.

Hjelper det om man sender et søppelberg av brukt og utstyr med elde til NrK, rekommandert? Kan man bruke dem som EL-retur og så si at vi har donert apparatet til Lisensavdelingen i Mo-i-Rana ?

Endret av G
Lenke til kommentar

Noen som har noe å bidra med til saken?

Tenker ikke på penger, men informasjon om hva jeg må gjøre videre.

En eventuell kronerulling til rettsak er siste utvei.

Kan man feks få dekket sine saksomkostninger siden det er et offentlig organ som det bestrides et krav mot?

Du får spør om hvem som skal dekke saksomkostninger i den juridiske delen av forumet.

Ellers vil jeg anbefale deg "når" du får avslaget også fra Medietilsynet om å skrive en klage til Sivilombudsmannen.

Dersom Sivilombudsmannen mener du skal ha medhold, så pleier de offentlige innstansene å rette seg etter formaningen som kommer fra denne offentlige innstansen (Sivilombudsmannen). Om de ikke retter seg etter det Sivilombudsmannen befaler, noe de forøvrig KAN velge å gjøre (altså la være å rette seg etter), SÅ vil saken vekke stor oppsikt.

Vær klar over at alt som foregår i Sivilombudsmannens embete, blir fulgt med på av politikere på Stortinget. Det vil si at du får en mye bedre påvirking hos politikerne gjennom en klage og medhold fra dette embete, enn om du går mange andre veier for å påvirke politikerne.

Om la oss si at f.eks. Sivilombudsmannen gir medhold, så er det nok grunnlag for at en politiker kan foreslå lovendring. Dersom den offentlige innstansen i tillegg lar være å rette seg etter Sivilombudsmannens avgjørelse, så vil det bare være dessto større grunnlag for lovendring. Fordi da fungerer tydeligivis ikke de offentlige funksjonene etter deres hensikt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg nekter ikke for at sånne vinduer eksisterer, men de er ikke enveisvinduer. Man kan se begge veier gjennom de. Teknikken går i hovedsak ut på at observatører på den lyse siden vanskelig kan se gjennom vinduet grunnet refleksjoner. Men det forutsetter altså at observatøren er på den lyse siden. Hvis du har tenkt til å hindre NRKs lisenskontrollører å se inn etter at det har blitt mørkt ute så feiler altså hele prinsippet.

Jeg vet utmerket hvordan disse fungerer. At jeg brukte ordet "enveisvindu", var bare min måte å forsøke å beskrive det på. Vell, hva er det man skal se ut etter for når det er blitt mørkt? Da er det frem med gardinene eller persienne. Alt dette har jeg tenkt på. Dersom du vil gjøre det ytterligere vanskeligere skaff deg gjerde og port, slik at kontrollørene ikke kan tråkke i hagen og gå helt inntil vinduet.

Hvis de er fattig derimot, så kan de ommøblere stuen slik at du ikke kan se TVen gjennom vinduet fra utsiden. Fordi den er plassert i en "blindsone".

Problem solved smile.png

Finnes det ikke filmer av grått LCD, slik at man kan mørklegge vinduet ved å gi den en svak elektrisk puls ?

Det er vel enda mer praktisk enn gardin, om enn ikke like pent kanskje. Men hvor får man kjøpt dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...