Mannen med ljåen Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Hvordan ser det ut når man plomberer en TV? 1 Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Ifølge google ser det slik ut(plombering av antenne) Før: Etter: Edit: Hentet fra denne artikkelen: http://www.hardware.no/artikler/guide-slik-slipper-du-nrk-lisensen/116315/3 Endret 25. november 2013 av K_7 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Takk for svar. "plombering" i mitt hode, er slike små klips som sitter på brannslokningsapparatet, så man kan se at det ikke er brukt. Jeg trodde de "forseglet" antenneinngangen så lisenskontrolløren kunne sjekke at forseglingen er ubrutt, men at du når som helst kan bryte forseglingen om du vil bli NRK-kunde igjen. Skuffende at de gjør permanent skade på apparatene. Jeg har Amiga, Commodore Vic 20 og 64. I tillegg har jeg VHS videospiller uten SCART, kjøpt brukt for 15 år siden. Det hender jeg ser en av mine gamle videokassetter. Jeg har Ivo Caprino-filmer på kassett, og vil ikke miste muligheten til å se å dem. Antenneinngangen brukes til flere ting enn bare TV-titting. Ikke et stort problem i nettopp vårt tilfelle. Apparatet brukes til TV-titting, og lisensen blir betalt. Men jeg er prinsippiellt imot at man må fjerne en nyttig inngang for å slippe lisensen. Endret 25. november 2013 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 To spørsmål relatert til lisensen: Hva kommer bota på om NRK finner ut av at du ikke har plombert tven eller betalt lisens? Fant heller ikke et klart svar på om det er lovlig å plombere tven selv eller om en trenger kvitteringbevis fra et verksted? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Hvordan vil du bevise at den er plombert, hvis du har plombert den selv? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Hvordan vil du bevise at den er plombert, hvis du har plombert den selv? Invitere lisensmannen inn for å sjekke det? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Høres dyrt ut. Han skal jo ha "lønn". Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Han kan jo ta det når det passer. Når han alikevel er ute for å ta snylterne i samme nabolag. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Jeg har de siste årene brukt tv som skjerm til HTPC. Det har ikke vært brukt som mottaker i det hele tatt, kun netflix og spilling på pc. Jeg sendte epost til NRK etter malen lagt ut tidligere i tråden og fikk følgende svar i fra NRK. "KRINGKASTINGSAVGIFTVi viser til melding mottatt 14.12.2013 angående oppsigelse av lisens i forbindelse med at du ikke benytter fjernsynsmottaker til mottak av fjernsynssignaler.Ifølge Forskrifter om fjernsynsmottakere plikter alle som har fjernsynsmottaker å betale kringkastingsavgift. Dette gjelder også for lånt eller leid mottaker.Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende. Mottaker uten tuner satt opp med kabel-tv eller parabol er betalingspliktig.Ved overgang til digitalt bakkenett skiller man mellom mulighet til å ta inn fjernsynsendinger og ønske om det. Mottakerutstyr som gir mulighet til å ta inn fjernsynssignaler er avgiftspliktig, uavhengig av hvilke kanaler man har tilgang til, hvilke program en velger å se på, eller om mottakeren benyttes til annet formål.Ifølge mottatte opplysninger har din fjernsynsmottaker avgiftspliktig dekoderteknologi (MPEG4/DVB-T). Dette innebærer at du kan ta inn fjernsynssignaler som ligger ukryptert i det digitale bakkenettet uten programabonnement eller annet tilleggsutstyr. Plikten til å betale kringkastingsavgift bortfaller derfor ikke i dette tilfellet.Vi gjør oppmerksom på at du kan få fjernsynet plombert hos et serviceverksted. Fjernsynet vil da ikke fungere som en fjernsynsmottaker og heller ikke være lisenspliktig. Du må selv få fjernsynsmottakeren plombert og sende oss dokumentasjon på at jobben er utført fra et autorisert verksted. Dette er akseptert forvaltningspraksis av Medietilsynet som er klageinstans for vedtak fattet av NRK Lisensavdelingen.Vi opprettholder derfor vårt krav om kringkastingsavgift.Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere som finnes på baksiden av våre brev og www.nrk.no/lisensMed hilsen NORSK RIKSKRINGKASTING AS Paragraf 9 sier jo følgende: § 9. Mottaker ikke i brukNår mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte. Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift. Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6. Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak. Jeg tolker jo paragrafen dit at det er nok å gi NRK tilgang til å plombere, noe jeg også gjorde i min oppsigelse av lisensavtalen. Jeg har jo ellers fulgt paragrafen og gitt beskjed om at mottaker ikke er i bruk til å ta inn lisenspliktig materiale. Hva sier dere, kan de avfeie det så lett å tvinge folk til å betale lisens selv når de ikke har mottaker i bruk? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Det er NRK sin måte å tolke regelverket på ja. Med mindre du tar det videre er det samme svar alle andre får. Feilen mange her gjør er fortsatt at dere prøver å fortelle NRK at den lille pluggen bakpå skjermen deres ikke er i bruk. Det gir NRK beng i siden de tolker hele monitoren deres som en mottaker. Gi NRK minst mulig informasjon. Skriv et brev der dere gir beskjed om at mottakeren er satt bort og ikke noe mer enn det. 1 Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Det er ekstremt provoserende at de skal kunne ta seg betalt for at jeg bruker tv til netflix og spilling på xbox når jeg ikke bruker tv til å motta signaler for å se tv-sendinger. Det kan da umulig være slik lovverket er ment å fungere, og det burde holde i massevis at en ikke bruker apparatet som mottaker for å se tv. 2 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Jeg har de siste årene brukt tv som skjerm til HTPC. Det har ikke vært brukt som mottaker i det hele tatt, kun netflix og spilling på pc. Hva skrev du i oppsigelsen? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Jeg har bare brukt malen som har vært i denne tråden. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Jeg har bare brukt malen som har vært i denne tråden. I innlegget ditt før det forrige virker det som at du har opplyst dem om at du bruker den som pcskjerm. Malen her inne gir ikke noe slik info. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Takk for tips og motivasjon for å kjøre på. Godt å vite at noen kloke hoder står meg i ryggen med informasjon og kloke meninger om saken Her er klagen jeg har utformet og sendt. Vedlagt i klagen ligger ALL mailhistorikk med datoer etc. Klage på vedtak fra NRK vedr kringskastingsavgift Hei! Jeg påberoper meg herved retten til å klage på NRK sitt vedtak om å kreve meg for kringkastingsavgift. Kort fortalt har saken hatt følgende hendelsesforløp: 1. 23.06.2013 sendte jeg en mail til NRK for å informere om at jeg på det tidspunktet hadde sagt opp mitt TV abonnement i sin helhet og kvittet meg med dekoder/mottaker slik at jeg ikke hadde noen forutsetninger for å få inn TV kanaler på normalt vis. Jeg ba NRK med dette om å kreditere/makulere kravet om kringkastingsavgift for kommende periode. 2. 05.07.2013 skriver jeg på nytt til NRK da jeg enda ikke har fått svar, hvor jeg etterlyser respons på min henvendelse. 3. 29.07.2013 får jeg mitt første svar fra NRK. Jeg blir forbauset over deres svar da det bestrider forskrifter og er uten rot i virkeligheten. Kravet ble opprettholdt og jeg ble bedt om å få antenneuttaket på min TV plombert hos autorisert verksted med dokumentasjon for arbeidet. Dette måtte jeg så sende inn til dem. Notat: Det var og er fortsatt fullstendig uaktuelt at jeg skal betale for å få antenneuttaket på min TV plombert, på min regning og på eget ansvar om å skaffe dokumentasjon på at dette gjøres i henhold til NRK's ønsker. I henhold til Forskrift om fjernsynsmottakere §9 ligger ansvaret for plombering helt og holdent hos NRK, inkl kostnadene/metodene for å gjøre dette. Det er ikke nevnt noen plass i forskriftene eller i norsk lov om at forbruker må stå til ansvar for plombering av TV apparat, hverken for arbeidet eller kostnadene. Dette hviler derfor helt og holdent på NRK som aktør og lisensinnkrever. 4. 29.07.2013 svarer jeg (altså samme dag) og motsier meg kravet på bakgrunn av ovennevnte forskrifter og siterer forskriften blant annet. 5. 04.10.2013 får jeg svar fra NRK igjen hvor det nevnes at NRK av praktiske årsaker ikke plomberer TV apparater. NRK påstår at de har lagt krav om at forbrukere selv plomberer TV apparatet sitt i mange år, og at dette er en praksis godkjent av Medietilsynet. Denne påstanden stiller jeg meg svært nysgjerrig til da Medietilsynet ikke har lov til å fatte slike praksiser når forskriftene/lovene om emnet er av helt annen betydning. 6. 04.10.2013 svarer jeg (igjen samme dag) med at jeg fortsatt tvister kravet da de fakturerer meg uten grunnlag og uten en eneste forskrift eller lov å støtte seg til. 7. 13.11.2013 får jeg svar om at kravet opprettholdes og at jeg må klage kravet videre til Medietilsynet dersom jeg fortsatt er uenig. Med bakgrunn i hendelsesforløpet og forskriftene rundt emnet bestrider jeg kravet om å betale kringkastingsavgift. Jeg ser det som urettferdig å måtte betale en avgift når jeg ikke har abonnement eller interesse av å se på TV kanaler, i tillegg til at jeg har fulgt NRK's krav om å informere dem tidsnok og at jeg har handlet i henhold til alle forskrifter. NRK har ikke lov til å kreve inn dette beløpet sålenge forskriftene er så klare på området som de er, om at NRK skal ha adgang til å plombere TVen om de ønsker. Ønsker at kravet frafalles med øyeblikkelig virkning og at jeg fjernes fra lisensregisteret. Se vedlagte mailhistorikk for fullstendig oversikt over saksgang. Siterer meg selv så det er lettere å forstå innlegget mitt nedenfor: Nå har jeg fått svar fra NRK på ovenstående, siterte klage. De nekter fremdeles å ettergi og sender klagen videre til Medietilsynet. Med dette antar jeg at de erfaringsmessig er sikre nok på at de vil få medhold. Hvis Medietilsynet gir NRK medhold, hvordan kan jeg forfølge saken videre? Om de skulle få medhold blir jeg faktisk lei meg. NRK har ingen lover eller forskrifter på sin side i denne saken, de bare slenger uberettigede fakturaer etter meg og hvis de vinner gjennom en meklingsinstans i en slik sak er dette faktisk et eksempel på at NRK og Medietilsynet IKKE følger norsk lov. Hvordan kan man noensinne godta noe slikt? Et mini-Nord-Korea-styre i en offentlig instans? Helt forferdelig dette. Jeg er ikke rik nok til å slenge ut titusener til privat søksmål/rettergang da jeg har en normal økonomi. Så hvordan kan jeg eventuelt gå videre med dette? Hvis rettsak er eneste utvei ser jeg to muligheter: 1. Jeg gir meg, betaler fakturaen og får TV-en min plombert 2. De som er interesserte sponser med kronerulling. Altså feks 200kr hver eller tilsvarende nok til å dekke sluttsummen fordelt på antall sponere. Hvorfor dette vil kunne være interessant for andre enn meg har med presedens å gjøre. Om vi skulle vunnet en slik sak ville vi få satt en endelig presedens som gjør at NRK ikke kan kreve inn avgiften lengre uten å selv sørge for plombering av TVen, enten via betalt plombering hos verksted eller at de sender ut egne folk for å gjøre dette. Dette er et så betent emne for nordmenn, så sålenge dette får rettergang i en norsk rettsal vil det fort få mediedekning, og om en kjennelse i vårt favør blir vedtatt vil man få en nasjonal presedens får tilsvarende saker. Noen som har noe å bidra med til saken? Tenker ikke på penger, men informasjon om hva jeg må gjøre videre. En eventuell kronerulling til rettsak er siste utvei. Kan man feks få dekket sine saksomkostninger siden det er et offentlig organ som det bestrides et krav mot? Lenke til kommentar
icefighter35 Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Siterer meg selv så det er lettere å forstå innlegget mitt nedenfor: Nå har jeg fått svar fra NRK på ovenstående, siterte klage. De nekter fremdeles å ettergi og sender klagen videre til Medietilsynet. Med dette antar jeg at de erfaringsmessig er sikre nok på at de vil få medhold. Hvis Medietilsynet gir NRK medhold, hvordan kan jeg forfølge saken videre? Om de skulle få medhold blir jeg faktisk lei meg. NRK har ingen lover eller forskrifter på sin side i denne saken, de bare slenger uberettigede fakturaer etter meg og hvis de vinner gjennom en meklingsinstans i en slik sak er dette faktisk et eksempel på at NRK og Medietilsynet IKKE følger norsk lov. Hvordan kan man noensinne godta noe slikt? Et mini-Nord-Korea-styre i en offentlig instans? Helt forferdelig dette. Jeg er ikke rik nok til å slenge ut titusener til privat søksmål/rettergang da jeg har en normal økonomi. Så hvordan kan jeg eventuelt gå videre med dette? Hvis rettsak er eneste utvei ser jeg to muligheter: 1. Jeg gir meg, betaler fakturaen og får TV-en min plombert 2. De som er interesserte sponser med kronerulling. Altså feks 200kr hver eller tilsvarende nok til å dekke sluttsummen fordelt på antall sponere. Hvorfor dette vil kunne være interessant for andre enn meg har med presedens å gjøre. Om vi skulle vunnet en slik sak ville vi få satt en endelig presedens som gjør at NRK ikke kan kreve inn avgiften lengre uten å selv sørge for plombering av TVen, enten via betalt plombering hos verksted eller at de sender ut egne folk for å gjøre dette. Dette er et så betent emne for nordmenn, så sålenge dette får rettergang i en norsk rettsal vil det fort få mediedekning, og om en kjennelse i vårt favør blir vedtatt vil man få en nasjonal presedens får tilsvarende saker. Noen som har noe å bidra med til saken? Tenker ikke på penger, men informasjon om hva jeg må gjøre videre. En eventuell kronerulling til rettsak er siste utvei. Kan man feks få dekket sine saksomkostninger siden det er et offentlig organ som det bestrides et krav mot? Kan du ikke copy og paste nrk svaret etter første email hvor du sa opp lisensen din . Rart at de fortsatt skal ha de stygge penga sine når du har vært ute i god tid og fulgt prosedyren for oppsigelse.(før den nye terminen starta) Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Kan du ikke copy og paste nrk svaret etter første email hvor du sa opp lisensen din . Rart at de fortsatt skal ha de stygge penga sine når du har vært ute i god tid og fulgt prosedyren for oppsigelse.(før den nye terminen starta) Problemet er at de vil kreve meg for lisensen siden jeg ikke har levert TVen inn på et autorisert verksted og betalt for plombering av TVen. Til tross for at det ikke finnes noen lover eller forskrifter som sier at forbrukeren skal sørge for dette krever alikevel NRK penger for lisens om forbrukeren ikke gjør det. Og det er problemet her. Ikke bare er det ukultur og rotløs håndtering av virkeligheten, men hvorfor skal jeg gidde å bruke tid og penger på å plombere TVen min når det står i forskriftene at NRK skal ha tilgang til å gjøre det. Jeg har ønsket NRK velkommen inn for å¨plombere TVen min, men dette vil de ikke og de ønsker heller ikke å betale for det. Og det er selvfølgelig uaktuelt at jeg skal gjøre det. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Jeg kan ikke huske å ha sett noe sted at det er NRK som skal betale for plomberinga. Kun at de skal ha adgang til å plombere. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Har du erklært at mottakeren er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 (endret) Ja, og så lenge de har adgang til å plombere og velger å utføre plombering så er det deres valg, noe de selv må stå for. Hele styret med tv i norge er rett og slett idiotisk. En betaler dyrt for tv, og en må pokker meg betale avgift årlig uavhengig av hva en bruker tv til. Hvorfor skal en som kjøper tv til kinorommet hvor det kun brukes til å se filmer eller spilling måtte betale lisens til nrk? Det er like idiotisk at en skal måtte plombere tv og dermed miste både garanti og mulighet til å få igjen en ok sum dersom en ønsker selge det på ett senere tidspunkt. Etter plombering må en vel bytte hovedkort i tv for å få det til original tilstand igjen, noe som vi forbrukere må stå for. Nei, har en betalt for tv som en ikke bruker som mottaker så burde ikke nrk ha noe som helst de skulle ha sagt. De burde ihvertfall ikke kunne kreve at vi skal "ødelegge" tv for all tid. Det må da være i nrk sin interesse at en hver husstand har mottaker tilgjengelig dersom de på ett senere tidspunkt ønsker å bruke den igjen. Neste gang jeg skal ha nytt tv så håper jeg der finnes ett bra utvalg av rene skjermer i 55" og større til samme pris en får tv i samme størrelse for. Om jeg da skulle ønske å ha mottaker igjen så er veien kort for å hente inn en dekoder fra viasat eller canaldigital som kan kobles til via hdmi. Endret 23. desember 2013 av svortevik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå