Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svar at du har gjort alt som de har krav på i henhold til forskriften og at du forventer at NRK lisensavdelingen følger forskriften, nøyaktig slik den er utformet.

Alternativt gi opp å prate for døve ører og send en klage til medietilsynet.

På sidelinjen går det kanskje også an å undersøke med konkurransetilsynet om hva de mener om NRK lisensavdelingens praksis. Jeg vil i beste fall kalle det å ikke gjøre jobben de er satt til å forvalte. I verste fall utpressing og misbruk av sin posisjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk nettopp svar fra NRK igjen nå.

Vi viser til melding mottatt 18.09.2013 angående oppsigelse av lisens i forbindelse med at du ikke benytter fjernsynsmottaker til mottak av fjernsynssignaler.
Ifølge Forskrifter om fjernsynsmottakere plikter alle som har fjernsynsmottaker å betale kringkastingsavgift. Dette gjelder også for lånt eller leid mottaker.
Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende. Mottaker uten tuner satt opp med kabel-tv eller parabol er betalingspliktig.
Ved overgang til digitalt bakkenett skiller man mellom mulighet til å ta inn fjernsynsendinger og ønsket om det. Mottakerutstyr som gir mulighet til å ta inn fjernsynssignaler er avgiftspliktig, uavhengig av hvilke kanaler man har tilgang til, hvilke program en velger å se på, eller om mottakeren benyttes til annet formål.
Ifølge mottatte opplysninger har din fjernsynsmottaker avgiftspliktig dekoderteknologi (MPEG4/DVB-T). Dette innebærer at du kan ta inn fjernsynssignaler som ligger ukryptert i det digitale bakkenettet uten programabonnement eller annet tilleggsutstyr. Plikten til å betale kringkastingsavgift bortfaller derfor ikke i dette tilfellet.
Vi gjør oppmerksom på at du kan få fjernsynet plombert hos et serviceverksted. Fjernsynet vil da ikke fungere som en fjernsynsmottaker og heller ikke være lisenspliktig. Du må selv få fjernsynsmottakeren plombert og sende oss dokumentasjon på at jobben er utført fra et autorisert verksted. Dette er akseptert forvaltningspraksis av Medietilsynet som er klageinstans for vedtak fattet av NRK Lisensavdelingen.
Vi opprettholder derfor vårt krav om kringkastingsavgift. Ny giro vil bli sendt.
Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere som finnes på baksiden av våre brev og www.nrk.no/lisens

Vet ikke helt hvordan jeg skal svare på denne.

Min forrige mail var:

Hei

Viser til melding mottat 17.09.2013.
Henviser igjen til §9:
Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner.
I min første mail til dere viser jeg til denne forskriften og sier klart ifra at mottaker ikke lenger er i bruk.
Videre i §9 står det:
Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.
Ettersom jeg fortsatt ønsker å beholde fjernsynsmottakeren da det er mulig jeg vil benytte meg av TV tilbudet på et senere tidspunkt, så ble dere informert om at mottakeren var satt bort og den vil ikke bli tatt i bruk før NRK er underrettet om dette. Dette ble NRK også informert om i min første mail.
Til slutt i §9 står det:
Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.
Dersom NRK ikke stoler på at fjernsynsmottakeren min ikke er i bruk så gir jeg dere full tilgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak(dog jeg ser helst at antenneinntaket forblir uplombert, ettersom jeg er leietaker).

Noen forslag til hva jeg kan argumentere med for å slippe unna avgiften?

Satan å frekke de er.

De gjorde det samme med meg.

Men det driter du bare i.

Skriv tilbake at du bestrider kravet da denne praksisen strider imot Norsk lov og at du aldri under noen omstendigheter kommer til å betale fakturaen om ikke det offisielle lovverket endres til at brukeren må stå ansvarlig for plombering.

Jeg gjorde det og har ikke hørt noe fra dem enda.

Dersom vi lever i et demokrati der lover følges vil du ALDRI oppleve å tape en eventuell stevning på bakgrunn av det de ønsker å fakturere deg.

NRK er drittsekker, de virker nesten som et ondt statsorgan som ikke vil følge sin egen stat sine lover. Så du må bare aldri gi deg. Aldri!

Lenke til kommentar

NRK har nå behandlet saken min på nytt, og de står fortsatt på sitt, så nå har de omsider oversendt saken til Medietilsynet. Jeg har fått svar fra dem om at jeg kan forvente en behandlingstid på opptil tre måneder.

Se her for tidligere saksgang.

Lenke til kommentar

Glimrende zfc. Jeg er spent på svaret derfra.

IceBlitz: Litt flisespikking, men det er en forskrift de må innrette seg etter, ikke en lov. Forskrifter er juridisk svakere enn lover, selv om begge deler finnes på lovdata.no

Vel, da har vi FORSKRIFTENE på vår side. NRK har ikke, og NRK har heller ingen lover på sin side i denne saken, så da kan vel medietilsynet juridisk sett IKKE støtte oppunder NRK sine krav vel? Det ville jo bli diktatur. Om forskrifter skal stoppe NRK sin forferdelige og umoralske praksis men at de alikevel skal få grønt lys fra en høyere instans ville dette være helt grusomt syntes nå jeg da. Det ville bety at forskrifter ikke har noen juridisk innflytelse overhodet. For når NRK ikke har en eneste måleenhet på sin side juridisk sett, mens forbrukeren har det, så kan ikke NRK vinne en slik sak om forskriftene har juridisk tyngde, uansett størrelse.

Har ikke fått svar enda selv på min etter at de gav blaffen i min mail med forskrifter, men om det blir tatt opp i medietilsynet og NRK får grønt lys kommer jeg til å ta det videre i tingretten. Jeg kommer ALDRI til å gi meg, og kommer aldri til å betale NRK en eneste krone. Merker jeg blir rød i trynet av irritasjon over det ondsinnede statsorganet altså...

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Jeg har jo en nyere tv som kan motta signaler fra bakkenettet. Og selv om mottakeren ikke er i bruk så er den fremdeles festet til selve skjermen, så per definisjon så er jo ikke mottakeren satt bort. Det blir jo flisespikking, men det er sikkert noe NRK kommer til å henge seg opp i.

Det skal sies at jeg hadde en tuner, men den er gitt tilbake til huseier.

Lenke til kommentar

Vel, da har vi FORSKRIFTENE på vår side. NRK har ikke, og NRK har heller ingen lover på sin side i denne saken, så da kan vel medietilsynet juridisk sett IKKE støtte oppunder NRK sine krav vel? Det ville jo bli diktatur. Om forskrifter skal stoppe NRK sin forferdelige og umoralske praksis men at de alikevel skal få grønt lys fra en høyere instans ville dette være helt grusomt syntes nå jeg da.

Har ikke fått svar enda selv på min etter at de gav blaffen i min mail med forskrifter, men om det blir tatt opp i medietilsynet og NRK får grønt lys kommer jeg til å ta det videre i tingretten. Jeg kommer ALDRI til å gi meg, og kommer aldri til å betale NRK en eneste krone. Merker jeg blir rød i trynet av irritasjon over det ondsinnede statsorganet altså...

Rart at ikke Forbrukerombudet tar tak i disse sakene. Har selv blitt jevnlig plaget av NRK ved at de har sendt meg regninger og kommet på døren min. Dette til tross for at jeg aldri har kjøpt tv eller vært kunde hos NRK. Sist gang påstod han fra NRK at jeg måtte betale fordi alle "måtte" jo ha tv... litt pussig i grunnen siden jeg kjøpte monitor isteden for tv rett og slett for å slippe å ha noe med dem å gjøre. Har heller ingen andre mottagere som kan ta imot tv signaler. Trenger jo ikke tv når jeg har internett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg svar på klagen min igjen.

Hva i alle dager er dette for noe?

NRK sin oppførsel er skremmende og fullstendig gal.

Hva bør jeg gjøre videre nå?

Det er ikke snakk om at jeg noen gang kommer til å betale lisensen.

Jeg sa opp alle TV abonnementer, kvittet meg med mottaker/dekoder og informerte NRK om dette FØR de sendte ut lisensen for ny periode. Alikevel mener det at JEG skal få TV-en plombert av autorisert verksted selv om de ikke har en eneste forskrift eller lov de kan støtte seg mot om dette.

Må jeg klage det inn til Medietilsynet eller skal jeg vente til saken blir tatt opp for behandling pga manglende betaling?

KRINGKASTINGSAVGIFT

Vi viser til melding mottatt 04.10.2013, samt tidligere korrespondanse angående krav på kringkastingsavgift og plombering av fjernsynsmottaker.

I melding mottatt 24.06.2013 ble vi orientert om at du hadde kvittet deg med dekoder og at du nå kun sto igjen med fjernsynsapparatet som betalingspliktig mottaker. Du ønsket derfor at NRK Lisensavdelingen skulle foreta plombering av denne, for at du skulle unngå lisensplikt.

I vårt svar den 29.07.2013 ble du orientert om at fritak for avgift kun innvilges dersom servicerapport fra autorisert verksted som dokumenterer utført plombering av fjernsynsmottakeren sendes NRK.

I ditt svar 29.07.2013 hevder du at det finnes ingen lovforslag som sier at kunden skal betale verkstedregning for å plombere TV apparatet. Og du mener dette må betales av NRK.

Den 04.10.2013 informerte NRK Lisensavdelingen om ”at eier av mottaker selv kan få plombert mottakerutstyr, og at dette må dokumenteres av autorisert forhandler for å gjøres gjeldende. Dette har vært forvaltningspraksis i mange år, og har blitt akseptert av Medietilsynet som er klageinstans for vedtak fattet av NRK Lisensavdelingen.”

Dette er ifølge ditt svar den 04.10.2013 ikke en avgjørelse du vil akseptere. Du skriver også at du vil stille opp i forliksrådet/brukerklagenemda dersom vi ønsker å stevne deg.

Etter å ha gjennomgått din sak på nytt, kan vi ikke finne nye opplysninger som tilsier at kravet skal frafalles. Lisensen løper videre på forskriftsmessig måte.

Til orientering kan NRKs vedtak påklages til Medietilsynet, se vedlegg.

Med hilsen

NORSK RIKSKRINGKASTING AS

T. Kristiansen Saksbehandler

Lenke til kommentar

Lisensavdelingen mistolker desperat i deres favør, også uttalelser fra medietilsynet er jeg oberbevist om. Jeg tror ikke saken er så avgjort i Medietilsynet som lisensavdelingen vil innbille oss.

Medietilsynet er uansett rette ankeinstans, før man eventuelt går til sivilt søksmål. Hvis medietilsynet ikke følger forskriften de heller er det den eneste juridiske veien videre.

PS. Det kan være vel verdt å bruke den makten man har tilgjengelig via avisene og media. Det gjør det vesentlig vanskeligere for lisensavdelingen og medietilsynet å ta feile avgjørelser. Åpenbart forskriftstridige avgjørelser vil skape ramaskrik og oppvask, kanskje ved at disse kalles inn til kulturdepartementet for å forklare seg. Noe som kan føre til at vedtaket ditt trekkes og praksisen blir korrigert med pressen som vitner og formidlere til hele folket.

Det vil også sette fortgang i den politiske prosessen med å avvikle lisensavgiften.

Dessverre mye styr for deg, men så har du også en unik mulighet til å gjøre Norge til et bedre land å bo og leve i. Din sak kan endre mye for millioner av innbyggere!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for tips og motivasjon for å kjøre på. Godt å vite at noen kloke hoder står meg i ryggen med informasjon og kloke meninger om saken :)

Her er klagen jeg har utformet og sendt. Vedlagt i klagen ligger ALL mailhistorikk med datoer etc.

Klage på vedtak fra NRK vedr kringskastingsavgift

Hei!

Jeg påberoper meg herved retten til å klage på NRK sitt vedtak om å kreve meg for kringkastingsavgift.

Kort fortalt har saken hatt følgende hendelsesforløp:

1. 23.06.2013 sendte jeg en mail til NRK for å informere om at jeg på det tidspunktet hadde sagt opp mitt TV abonnement i sin helhet og kvittet meg med dekoder/mottaker slik at jeg ikke hadde noen forutsetninger for å få inn TV kanaler på normalt vis. Jeg ba NRK med dette om å kreditere/makulere kravet om kringkastingsavgift for kommende periode.

2. 05.07.2013 skriver jeg på nytt til NRK da jeg enda ikke har fått svar, hvor jeg etterlyser respons på min henvendelse.

3. 29.07.2013 får jeg mitt første svar fra NRK. Jeg blir forbauset over deres svar da det bestrider forskrifter og er uten rot i virkeligheten. Kravet ble opprettholdt og jeg ble bedt om å få antenneuttaket på min TV plombert hos autorisert verksted med dokumentasjon for arbeidet. Dette måtte jeg så sende inn til dem.

Notat: Det var og er fortsatt fullstendig uaktuelt at jeg skal betale for å få antenneuttaket på min TV plombert, på min regning og på eget ansvar om å skaffe dokumentasjon på at dette gjøres i henhold til NRK's ønsker. I henhold til Forskrift om fjernsynsmottakere §9 ligger ansvaret for plombering helt og holdent hos NRK, inkl kostnadene/metodene for å gjøre dette. Det er ikke nevnt noen plass i forskriftene eller i norsk lov om at forbruker må stå til ansvar for plombering av TV apparat, hverken for arbeidet eller kostnadene.

Dette hviler derfor helt og holdent på NRK som aktør og lisensinnkrever.

4. 29.07.2013 svarer jeg (altså samme dag) og motsier meg kravet på bakgrunn av ovennevnte forskrifter og siterer forskriften blant annet.

5. 04.10.2013 får jeg svar fra NRK igjen hvor det nevnes at NRK av praktiske årsaker ikke plomberer TV apparater. NRK påstår at de har lagt krav om at forbrukere selv plomberer TV apparatet sitt i mange år, og at dette er en praksis godkjent av Medietilsynet. Denne påstanden stiller jeg meg svært nysgjerrig til da Medietilsynet ikke har lov til å fatte slike praksiser når forskriftene/lovene om emnet er av helt annen betydning.

6. 04.10.2013 svarer jeg (igjen samme dag) med at jeg fortsatt tvister kravet da de fakturerer meg uten grunnlag og uten en eneste forskrift eller lov å støtte seg til.

7. 13.11.2013 får jeg svar om at kravet opprettholdes og at jeg må klage kravet videre til Medietilsynet dersom jeg fortsatt er uenig.

Med bakgrunn i hendelsesforløpet og forskriftene rundt emnet bestrider jeg kravet om å betale kringkastingsavgift.

Jeg ser det som urettferdig å måtte betale en avgift når jeg ikke har abonnement eller interesse av å se på TV kanaler, i tillegg til at jeg har fulgt NRK's krav om å informere dem tidsnok og at jeg har handlet i henhold til alle forskrifter.

NRK har ikke lov til å kreve inn dette beløpet sålenge forskriftene er så klare på området som de er, om at NRK skal ha adgang til å plombere TVen om de ønsker.

Ønsker at kravet frafalles med øyeblikkelig virkning og at jeg fjernes fra lisensregisteret.

Se vedlagte mailhistorikk for fullstendig oversikt over saksgang.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ja. Men hele greia er jo helt patetisk.

At NRK skal ha klagen og se på den før de sender den til medietilsynet er jo helt bak mål.

Lukter kommunisme dette her, alt skal kontrolleres og alt skal gå i favør av NRK.

Skal vedde på de gjør dette fordi det er mange som ikke orker å sende inn klager. Så drar de det heeel til siste liten til de får en klage som skal til medietilsynet før de eventuelt gidder å ettergi.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan godt være at NRK nå makser fristen de har til å "se over" klagen, og så gir de deg mehold siste dag før de måtte sende den videre. Blir ikke overrasket hvis denne klagen aldri når medietilsynet nei.

Tror nok det fort blir tilfelle ja. Men kanskje ikke hvis de har noen som følger med på nettet og vet at dette har blitt en sak på et forum med mindre de er helt sikker på at han får medhold.

Lenke til kommentar

Måtte bare registrere meg her og henge meg på diskusjonen.

Kjøpte tv på elkjøp 22.07.13 og de har selvsagt sladra (og siden jeg ikke viste at man måtte betale flere lisenser p/husstand tenkte jeg ikke på at det var en mega tabbe å oppgi eget navn og adresse)

I den nrklovteksten dems på lovdata står det at man må melde fra før ny termin starter hvis man ikke ønsker å fortsette å bruke tvmottakeren(noe jeg såklart ikke ønsker da jeg ikke har antenne lagt opp engang, så er null stress å ikke bruke tven akkurat nå), men siden terminen var 22 dager inni fikk jeg jo ikke akkurat mulighet til å si fra meg eierskapet på den nye tven før 1 juli som var terminstart. Tviler på at de saksbehandlerne lar meg slippe å betale lisensen jeg har fått i postkassa, men kan de egentlig nekte? Siden terminen allerede hadde startet burde oppsigelses plikten først tre i kraft før første hele termin starter, eller er jeg bare sint og bitter med slik tenking?

Har allerede sendt en lang og kronglete email til svina, men dette er kun få dager siden så er sikkert halvveis inn i desember før det vanker noe svar. Første klage på lisens regninga (før jeg viste at det ikke var mer enn èn lisens p/husstand) tok dem hele 23 dager å besvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...