Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen

Anbefalte innlegg

Jeg har lest flere forumtråder som handler om at NRK krever at du selv betaler for å plombere apparatet.

Om jeg husker riktig, så er det helt vanlig at lisensmafiaen prøver seg på dette trikset.

Men det er i så fall de selv som skal betale.

Jeg er ikke så flink på det juridiske, Men jeg håper du klarer å komme deg løs fra kringkastningsmafiaen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen forslag på hvordan jeg skal komme meg unna uten å plombere tv'n?

Tja. Påpek at det heller ikke påfaller deg noen plikt til å foreta plombering, kun stille mottakeren til disposisjon hvis NRK skulle kreve det. Det som står om at plikten til å betale kringkastingsavgift opprettholdes hvis mottakeren ikke plomberes er rett og slett feil, og kundebehandleren har ikke noe hjemmel i Forskrifter om fjernsynsmottakere til å hevde det.

Fortsetter de å krangle så ville jeg tatt det opp med forbrukerrådet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min siste mail er behandlet av L. Olsen

Driver å skriver svar til de nå, her er det foreløpige utkastet:

Hei

Viser til melding mottat 17.09.2013.
Henviser igjen til §9:
Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner.
I min første mail til dere viser jeg til denne forskriften og sier klart ifra at mottaker ikke lenger er i bruk.
Videre i §9 står det:
Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.
Ettersom jeg fortsatt ønsker å beholde fjernsynsmottakeren da det er mulig jeg vil benytte meg av TV tilbudet på et senere tidspunkt, så ble dere informert om at mottakeren var satt bort og den vil ikke bli tatt i bruk før NRK er underrettet om dette. Dette ble NRK også informert om i min første mail.
Til slutt i §9 står det:
Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.
Dersom NRK ikke stoler på at fjernsynsmottakeren min ikke er i bruk så gir jeg dere full tilgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak(dog jeg ser helst at antenneinntaket forblir uplombert, ettersom jeg er leietaker).
Endret av Elgmos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Heisann, prøvde først å sende inn standardsvaret herfra, men etter litt om og men fikk jeg dette som svar fra NRK i dag:

Du e registrert med kjøp av Philips 46PFL8007T fra Elkjøp Norge AS den 04.06.2013.
Ifølge Forskrifter om fjernsynsmottakere plikter alle som har fjernsynsmottaker å betale
kringkastingsavgift. Dette gjelder også for lånt eller leid mottaker.
Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med
TV-kort/tuner og lignende. Mottaker uten tuner satt opp med kabel-tv eller parabol er betalingspliktig.
Ved overgang til digitalt bakkenett skiller man mellom mulighet til å ta inn fjernsynsendinger og ønske
om det. Mottakerutstyr som gir mulighet til å ta inn fjernsynssignaler er avgiftspliktig, uavhengig av
hvilke kanaler man har tilgang til, hvilke program en velger å se på, eller om mottakeren benyttes til annet
formål.
Ifølge mottatte opplysninger har din fjernsynsmottaker avgiftspliktig dekoderteknologi (MPEG4/DVB-T).
Dette innebærer at du kan ta inn fjernsynssignaler som ligger ukryptert i det digitale bakkenettet uten
programabonnement eller annet tilleggsutstyr. Plikten til å betale kringkastingsavgift bortfaller derfor
ikke i dette tilfellet.
Vi gjør oppmerksom på at du kan få fjernsynet plombert hos et serviceverksted. Fjernsynet vil da ikke
fungere som en fjernsynsmottaker og heller ikke være lisenspliktig. Du må selv få fjernsynsmottakeren
plombert og sende oss dokumentasjon på at jobben er utført fra et autorisert verksted. Dette er akseptert
forvaltningspraksis av Medietilsynet som er klageinstans for vedtak fattet av NRK Lisensavdelingen.
Vi opprettholder derfor vårt krav om kringkastingsavgift. Ny giro vil bli sendt.
Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere som finnes på baksiden av våre brev
og www.nrk.no/lisens

Kommer jeg noe videre herfra egentlig, med tanke på at de skriver "akseptert forvaltningspraksis", eller er det bare å prøve og prøve til jeg når en kundebehandler som ikke tolker paragrafene ut på viddene?
Lenke til kommentar

Svaret betyr at lisensavdelingen har mottatt, men ikke lest/forstått brevet ditt. Du har kommet til en kundebehandler som ikke gjør jobben sin, muligens på grunn av "støtte" fra feile vedtak hos medietilsynet. Prøv på nytt og se om du treffer en kundebehandler som gjør jobben sin.

1. Lisensavdelingen har ingen rett til å kreve plombering. Ref. forskriften de SKAL følge.

2. Medietilsynet har ingen rett til å gjøre vedtak som strider mot forskriften de SKAL følge.

3. Eventuelle framtidige endringer av forskriften vil neppe få tilbakevirkende kraft.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg måtte også prøve to ganger med lisensavdelingen. Første gangen fikk jeg blangt avslag. Neste gang skrev jeg dette og alt gikk greit selv om de brukte 3 måneder på å svare.

Hei,
Jeg har nå satt min mottaker bort og vil ikke betale lisens lenger.
Jeg referer her til §9 i Forskrifter om fjernsynsmottakere:
§ 9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).
Lenke til kommentar

Akkurat hva skrev du til dem?

Jeg brukte formuleringen herfra, men de klarte å si opp en annen persons lisens i første omgang (manglet lisensnummer, ville være tidlig ute, de tok vel første og beste med samme navn som meg). Sendte deretter en mail for at de skulle ordne opp i det, og svaret på det var det jeg postet her.

Prøver meg på nytt, hadde dog vært fint om de var litt raskere med svarene sine.

Lenke til kommentar

Fikk nettopp svar fra NRK igjen nå.

Vi viser til melding mottatt 18.09.2013 angående oppsigelse av lisens i forbindelse med at du ikke benytter fjernsynsmottaker til mottak av fjernsynssignaler.
Ifølge Forskrifter om fjernsynsmottakere plikter alle som har fjernsynsmottaker å betale kringkastingsavgift. Dette gjelder også for lånt eller leid mottaker.
Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende. Mottaker uten tuner satt opp med kabel-tv eller parabol er betalingspliktig.
Ved overgang til digitalt bakkenett skiller man mellom mulighet til å ta inn fjernsynsendinger og ønsket om det. Mottakerutstyr som gir mulighet til å ta inn fjernsynssignaler er avgiftspliktig, uavhengig av hvilke kanaler man har tilgang til, hvilke program en velger å se på, eller om mottakeren benyttes til annet formål.
Ifølge mottatte opplysninger har din fjernsynsmottaker avgiftspliktig dekoderteknologi (MPEG4/DVB-T). Dette innebærer at du kan ta inn fjernsynssignaler som ligger ukryptert i det digitale bakkenettet uten programabonnement eller annet tilleggsutstyr. Plikten til å betale kringkastingsavgift bortfaller derfor ikke i dette tilfellet.
Vi gjør oppmerksom på at du kan få fjernsynet plombert hos et serviceverksted. Fjernsynet vil da ikke fungere som en fjernsynsmottaker og heller ikke være lisenspliktig. Du må selv få fjernsynsmottakeren plombert og sende oss dokumentasjon på at jobben er utført fra et autorisert verksted. Dette er akseptert forvaltningspraksis av Medietilsynet som er klageinstans for vedtak fattet av NRK Lisensavdelingen.
Vi opprettholder derfor vårt krav om kringkastingsavgift. Ny giro vil bli sendt.
Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere som finnes på baksiden av våre brev og www.nrk.no/lisens

Vet ikke helt hvordan jeg skal svare på denne.

Min forrige mail var:

Hei

Viser til melding mottat 17.09.2013.
Henviser igjen til §9:
Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner.
I min første mail til dere viser jeg til denne forskriften og sier klart ifra at mottaker ikke lenger er i bruk.
Videre i §9 står det:
Ettersom jeg fortsatt ønsker å beholde fjernsynsmottakeren da det er mulig jeg vil benytte meg av TV tilbudet på et senere tidspunkt, så ble dere informert om at mottakeren var satt bort og den vil ikke bli tatt i bruk før NRK er underrettet om dette. Dette ble NRK også informert om i min første mail.
Til slutt i §9 står det:
Dersom NRK ikke stoler på at fjernsynsmottakeren min ikke er i bruk så gir jeg dere full tilgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak(dog jeg ser helst at antenneinntaket forblir uplombert, ettersom jeg er leietaker).

Noen forslag til hva jeg kan argumentere med for å slippe unna avgiften?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...