Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nå to måneder siden jeg fikk siste svar fra NRK så jeg regner med det er gått i orden. Jeg har riktignok ikke fått noen bekreftelse på at jeg er tatt ut ifra lisensregisteret, men det kan være siden jeg ikke ba om bekreftelse i den siste mailen.

Endret av Elgmos
Lenke til kommentar

Hmm. Var på telefonen med enda en saksbehandler just, og hun hevdet bastant at det er TV'en i seg selv som er lisenspliktig, og om jeg i det hele tatt hadde en TV så måtte jeg betale lisens.

Og at om TV'en skal plomberes, så må jeg betale selv.

Endret av Northern
Lenke til kommentar

Hmm. Var på telefonen med enda en saksbehandler just, og hun hevdet bastant at det er TV'en i seg selv som er lisenspliktig, og om jeg i det hele tatt hadde en TV så måtte jeg betale lisens.

Og at om TV'en skal plomberes, så må jeg betale selv.

Det er selve fjernsynsmottakeren som er lisenspliktig, ikke monitoren(TV skjermen) i seg selv. Men har du kortleser integrert i TV'en, så er den plutselig en mottaker.

Så lenge du må koble eksternt utstyr til Tv skjermen for å kunne motta TV signaler, er ikke TV'en i seg selv en mottaker.

Lenke til kommentar

Ikke troll wingeer! Det er jo påpekt ørten ganger i tråden at det er dokumenterbart FEIL.

FOR 1980-10-23 nr 8798: Forskrifter om fjernsynsmottakere § 9. Mottaker ikke i bruk

Om du fortsatt mener noe annet så bør du komme med rimelig god dokumentasjon for å kumme motsi forskriften på troverdig måte.

My bad.

Leser man loven riktig hvis man tolker det dithen at selv om mottakeren ikke er i bruk kan NRK kreve at du dokumenterer at den er plombert?

Lenke til kommentar

Nei, du trenger ikke tolke, bare lese det som står der.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Det står ingen plasser at NRK kan KREVE dokumentasjon

Det står ingen plasser at DU skal være ansvarlig for dokumentasjon

Det står ingen plasser at plomberingen må DOKUMENTERES

Det står ingen plasser at plomberingen må UTFØRES

Det står ingen plasser at monitordelen av TVen eller andre ikke-mottaker deler av TVen er lisenspliktig. Monitordelen kan fint benyttes uten å ha tvmottakeren (analog tuner eller digital dekoder) i bruk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan sikkert lese selv. Det er ikke nødvendig å innføre et unødvendig fortolknings eller forklarings-mellomledd.

Apropos forklaring så venter jeg i spenning på om du finner noe som støtter påstanden i ditt innlegg 265.

Dersom du anvender deg av dine egne råd vil du se at jeg skrev "my bad"; I.e. jeg trakk meg på den påstanden.

Setningen:

"Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak." er i beste fall enormt upresis og/eller kryptisk og etterlater nødvendigvis spørsmål til fortolkningen og implikasjonene av substansen den prøver å formidle. Hva menes med "adgang"? Hva er betydningen av "Dersom NRK ønsker det (...)" og i hvilke sammenhenger må det sees? Dersom du ikke enser disse problemene har jeg heller ikke noe videre ønske om å lese dine nedlatende innlegg; Det kan du spare både deg og meg for.

Lenke til kommentar

Det har vært snakk om å innføre lisens på PC og nettbrett.

Söta bror har visst allerede gjort dette.

Hva er situasjonen i Norge, nå som de blå styrer?

Jeg fant en artikkel som sa at de ikke vil selge NRK til private. Men vil de utvide lisensen til å omfatte IT-utstyr? Eller vil de ta ondet ved roten, og fjerne NRK sin nett-tjeneste, så IT-utstyr ikke kan regnes som mottakerutstyr?

Noen som vet?

Jeg kan klare meg uten TV, men PC må jeg ha.

Lenke til kommentar

Det er for så vidt logisk med tanke på at kriteriet for å betale lisens er at du har moglegheita til å ta inn NRK, som du finn gratis på Internett. Det hadde blitt oppstandelse i kommentarfeltene på nettavisene om det hadde blitt gjennomført.

Har dei borgerlege partia uttalt seg på området?

Lenke til kommentar

Det er nå to måneder siden jeg fikk siste svar fra NRK så jeg regner med det er gått i orden. Jeg har riktignok ikke fått noen bekreftelse på at jeg er tatt ut ifra lisensregisteret, men det kan være siden jeg ikke ba om bekreftelse i den siste mailen.

Skulle ikke ha sagt det, fikk svar fra nrk nå.

KRINGKASTINGSAVGIFT

Vi viser til melding mottatt 29.07.2013 samt tidligere henvendelser der du informerer om at din TV kun blir brukt som mediestasjon, og ikke er tilkoblet bakke nettet.
Du henviser også til §9 og ber NRK Lisensavdelingen etter nærmere avtale å sende en autorisert person til å utføre plombering.
Av praktiske grunner foretar NRK Lisensavdelingen ikke plombering av fjernsynsmottakere. Det påhviler for øvrig NRK Lisensavdelingen ingen plikt til å foreta plombering. Når du som sender NRK Lisensavdelingen oppsigelse i henhold til § 9, selv ikke får foretatt plombering av fjernsynsmottaker, og NRK lisensavdelingen ikke foretar plombering, er konsekvensen at plikten til å betale kringkastingsavgift opprettholdes.
På bakgrunn av ovenstående vil din lisens stå uendret. Ny giro vil bli sendt.

Noen forslag på hvordan jeg skal komme meg unna uten å plombere tv'n?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...