Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du tror at siden det ikke står noe om kostnadene i forskriften gjør at NRK skal påta seg kostnadene er du naiv.

Rent praktisk - hvorfor betale for å miste inntekter? Det er mer logisk å betale for å slippe fremtidige utgifter.

I tillegg er vel praksis slik at eier av apparatet plomberer dette på et verksted og får en attest på at dette er gjort.

Så kan man begynne å diskutere jus og hva som ligger i en forskrift.

Lenke til kommentar

Hvis du tror at siden det ikke står noe om kostnadene i forskriften gjør at NRK skal påta seg kostnadene er du naiv.

Rent praktisk - hvorfor betale for å miste inntekter? Det er mer logisk å betale for å slippe fremtidige utgifter.

I tillegg er vel praksis slik at eier av apparatet plomberer dette på et verksted og får en attest på at dette er gjort.

Så kan man begynne å diskutere jus og hva som ligger i en forskrift.

NRK kan være så praktiske de bare vil, de må allikevel forholde seg til loven.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

NRK kan være så praktiske de bare vil, de må allikevel forholde seg til loven.

AtW

Ja, eller forskriften som det er i dette tilfelle. Og det er ingen tvil om hva som står i forskriften.

Ber deg om å lese mitt innlegg 238 og 240.

Så hva går ditt argument ut på?

Lenke til kommentar

Ja, eller forskriften som det er i dette tilfelle. Og det er ingen tvil om hva som står i forskriften.

Ber deg om å lese mitt innlegg 238 og 240.

Så hva går ditt argument ut på?

At det står i forskriften svart på hvitt "Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak."

Noe som rent språklig vanskelig kan tolkes annerledes enn at NRK kan få lov til å plombere apparatet ditt om de vil. Men det skjer jo mye rart i retten, så det må jo ikke være sånn juridisk, men det er sånn jeg tolker det ihvertfall.

AtW

Lenke til kommentar

Ja, akkurat hva det betyr kan vi diskutere. Og det kan være lett å si at det betyr at hvis NRK vil kan de komme hjem til personen og plombere. NRK vil nok hevde at dette må den som eier mottaker gjøre selv og at det vil være urimelig at NRK skal reise hjem til de som ikke ønsker å betale lisens.

Hva som er juridisk riktig vet ikke jeg, men jeg vet litt om hvordan forskjellige offentlig tilsyn svarer. Og det har jeg skrevet i et av de innleggene jeg refererer til.

Det jeg sa innledningsvis er at det er svært tvilsomt om klagen fører frem og det tror jeg fortsatt. Men ingenting er umulig.

Lenke til kommentar

Det eneste kravet til tv-eieren som jeg kan tolke ut fra setningen er at man må gi NRK tillatelse til å plombere apparatet eller antenneinntaket. Altså stille apparatet eller antenneinntaket til disposisjon på en eller annen måte, selvsagt etter nærmere avtale om tid og sted (det er jo ingen fullmakt for NRK til å ta seg inn i huset når som helst). Hvorvidt NRK velger å bruke tillatelsen får være opp til NRK. Dersom de velger å benytte seg av den må nok plomberingen utføres innen rimelighetens grenser. Altså kan de neppe kreve noen langvarig (ukesvis) prosess og neppe pålegge forbrukeren kostnader i forbindelse med hverken frakt eller selve benyttelsen av tillatelsen (plomberingen). Rimelighetens grenser sier meg også at plomberingen må utføres av kompetent personell (godkjent svakstrømselektronikkreparatører. Innleid eller egne ansatte.) så man ikke skal sitte igjen med et brannfarlig apparat. Apparatet bør heller ikke få nevneverdige estetiske skader. Apparatet må heller ikke plomberes på en irreversibel måte. Det er urimelig å anta at eieren aldri vil benytte mottakeren igjen. Av-plombering bør altså være mulig, og denne kostnaden bør sees på som en del av plomberingsretten de har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH

Kan ihvertfall bekrefte at det fungerer fint å sende inn standardbrevet. Tok "noen" uker før svaret kom ("kan" ha noe å gjøre med mengden henvendelser via denne tråden), men jeg fikk da svar nå for kort tid siden om at lisensen var avsluttet.

Lenke til kommentar

Kan ihvertfall bekrefte at det fungerer fint å sende inn standardbrevet. Tok "noen" uker før svaret kom ("kan" ha noe å gjøre med mengden henvendelser via denne tråden), men jeg fikk da svar nå for kort tid siden om at lisensen var avsluttet.

Trodde det funket for meg og, helt til jeg mottok en e-post i dag hvor de krevde å få inn et skjema.

Fikk beskjed per telefon for over en måned siden at jeg bare skulle se bort fra giroen jeg hadde mottatt. De samarbeider tydeligvis ikke innad i NRK.

Endret av Northern
Lenke til kommentar

Trodde det funket for meg og, helt til jeg mottok en e-post i dag hvor de krevde å få inn et skjema.

Fikk beskjed per telefon for over en måned siden at jeg bare skulle se bort fra giroen jeg hadde mottatt. De samarbeider tydeligvis ikke innad i NRK.

Berre svar tilbake at du har oversendt all nødvendig informasjon og at skjemaet er overflødig. Det som eventuelt står av tilleggsinformasjon på skjemaet er ikkje relevant for saken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH

Gratulerer! Sendte du bare std mail fra tråden?

Stemmer, kun standardmeldingen.

Forventet å måtte vise til paragrafer og gi svarfrist til de tilbake, men det gikk helt flott uten noe slikt surr.

Nå skal det sies at jeg har en legitim grunn, og fint kunne hostet opp den om det hadde blitt noe ytterligere tull, men slapp heldigvis å kaste bort mer tid på de.

Ikke uventet. Regner med det kommer ann på den enkelte saksbehandleren.

Enkelte har vel behandlet flere av standardsvarene herfra (og gir beng i å bruke mer tid på oss enn nødvendig, hehe) enn andre, som fortsatt forholder seg til NRK's penga-skal-inn-policy.

Endret av Slettet-45jaQkrH
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg fikk dessverre ikke noe nyttige svar av de to jussorgansiasjonene jeg kontaktet. De var derimot begge enige at bestemmelsen om plombering er både misvisende og urimelig.

Jeg har nå skrevet brev til Medietilsynet, og håper at dette vil føre fram. Her er brevet:

Se her for tidligere korrespondanse.

Skjedde det noe mer her? Fått svar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...