Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som fulgt artikklene og hatt suksess enda ?

Ikke jeg. Artikkelen anbefaler en dyr og totalt unødvendig plombering. Jeg har meldt ut et selskap, to private lisenser og medvirket til at en rekke andre har meldt ut med suksess. Uten plombering.

 

Sist jeg sjekka med lisensavdelingen fikk jeg beskjed om at det ikke hjalp å fjerne antenne modulen. Måtte betale lisens uansett. Så man må sikkert ta noen runder med lisens avdelinga før de gir seg uansett om man følger artikkelen....

Hva førstelinje support hos lisensavdelingen mener er på ingen måte en fasit. Ofte det stikk motsatte. De troller, lyver, trenerer, utpresser og lurer.

 

Det er forskriften om fjernsynsmottakere som er fasiten og den må også NRK rette seg inn etter hvis man bare påpeker mange nok ganger hva som står der. Bla noen sider tilbake i tråden for å finne standard utmeldingsbrev, uten plombering.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow, hva det går ann å lire av seg.

 

1. Jeg presiserte klart at også Discovery og history channel etc. Har litt søppel de også. Allikevel sammenligner du kanskje en av de få ytterpunktene på hver kanal.

 

2. Problemet til NRK er at de satser på et alt for stort publikum, som gjør at selv ikke de få innslagene av vitenskap blir lile opplysende som naturfag på barneskolenivå. Nå vet jeg ikke hvordan intervjuet foregår, men ser for meg at jeg lærer omtrent nada mer om vitenskap. At man kan plukke opp en idee eller vane til en kar av mange gjør ikke meg eller deg noe smartere.

 

3. Jeg sa det var nyttig kunnskap i forhold til å vite hva kjendiser spiser til frokost. Du skjønner forskjellen, ikke sant?

Uansett. Det kan være nyttig å vite hvordan visse andre tenker, og tenke selv. Man trenger ikke sluke det rått, noe sjeldent slike kanaler fremstiller det. På samme måte som at det kan være nyttig å lære om religioner, selv om det ikke baserer seg på vitenskap.

 

Jeg forholder meg til viktig vitenskap og korrekt vitenskapelige metoder. Jeg tror ikke på konspirasjoner, og du er en douchebag som har fått det for seg at du skal fremstille meg som en idiot basert på ville konklusjoner.

 

NRK er ikke værst i klassen, som sagt før, men har FOR mye hjernedødt materiale. Samt at de få lærerike programmene er alt for overfladiske og grunnleggende.

1. Jevnt over har begge kanalene dårlig kildekritisk arbeid (uavhengig av program) og fremstiller det de legger frem på en måte som skal være appelerende til den som velger å se på. Selvfølgelig vil det være slik når man skal drive underholdning, men det betyr at man velger vekk vitenskap til fordel for å underholde (grunnet at en ønsker seere => tjene penger => holde kanalen i live). NRK har derimot ikke disse kravene og kan ha mer fokus på vitenskapen og lage "kjedeligere" program, som er mer korrekte.

I.e. kanalene du nevner er et dårlig medium for å tilegne seg noe annet enn kvasivitenskap/populærvitenskap og argumentet ditt faller på sin egen grunn.

 

2. Det kan være at de satser på et stort publikum, men mitt inntrykk er at de har programmer i de fleste spektrum. Hvermannsen vil ikke nødvendigvis lære så mye om algebraisk geometri av å se på programmet, men de som faktisk er interesserte vil kanskje plukke opp en del mer og det vil være inspirerende og motiverende. Spesielt interessant er det å få høre hvordan hodene til disse menneskene fungerer.

Skal man bli smartere bør man uansett begynne med å skru av TV-en og heller plukke opp en bok. Rett verktøy til jobben, osv.

 

3. Her plukker du vel selv ytterpunkter, gjør du ikke?

 

Beklager det sleivsparket, det var umodent. Poenget mitt er derimot at NRK fremstiller bedre vitenskap enn kanalene som sender populærvitenskap. De har riktig nok noen programmer som er bedre enn andre, men jevnt over se hva jeg skrev i punkt 1. Det er mye appell til at det skal være underholdende på bekostning av det vitenskapelige bak.

 

TV generelt har for mye hjernedødt materiale. Det blir litt som å stemme mellom en "douche" og en "turd".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH

Sendt inn standardeposten (takk Simen1) nå helt på tampen av fristen, fikk autosvaret deres i retur (Mye å gjøre, lisens stoppet i mellomtiden, svar kommer etc). Mottager er pent lagret i boden. Flytter uansett ut av landet om kort tid, men ikke pokker om jeg gidder å betale lengre enn nødvendig. Da får det heller bli tv (netflix, tv2 & hbo, ikke nrk nei) via pc/nettbrett etc i mellomtiden, hmf...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Først sendte jeg det som stod her, da fikk jeg mail å sendte skriftlig skjema, da svarte at jeg trengte ikke gjøre det og ba dem avslutte lisensen før jeg dro på ferie. Det fikk jeg ikke svar på og er jeg kommet hjem fra ferien og finner regning i postkassa og det brevet i eposten...

Er det for seint å få gjort noe med det nå?

Av alt utstyr har vi 2 tv'er i bruk alt annet har blitt kastet eller gitt bort til shalam..

 

KRINGKASTINGSAVGIFT

 

Vi viser til melding mottatt **.**.2013 der du ønsker å si opp din lisens, samt tidligere korrespondanse.

 

Vi gjør oppmerksom på at du er registrert med 4 fjernsynsmottakere. 1 fjernsynsmottaker anskaffet

 

(dato) fra Elkjøp, 1 fjernsynsmottaker anskaffet (dato)fra Expert, 1 fjernsynsmottaker anskaffet (dato) fra Expert , og 1 fjernsynsmottaker anskaffet (dato) hos Elkjøp.

 

Kringkastingsavgiften er en offentlig avgift som fastsettes av Stortinget hvert år. Den årlige avgiften deles i to terminer med terminstart 1. januar og 1. juli. Avgiften forfaller til betaling 31. januar og 31. juli. Etter

forfall påløper tilleggsavgift.

 

I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker i bruk betale

 

kringkastingsavgift. Dette gjelder også for lånt eller leid mottaker.

 

Plikten å betale kringkastingsavgiften påvirkes ikke av lokale seerforhold, hvilke kanaler man har tilgang til eller hvilke kanaler/program en velger å se på. Med fjernsynsmottaker menes blant annet fjernsyn,

 

DVD med tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende. Kort sagt alle tekniske innretninger som kan ta i mot fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte.

 

NRK Lisensavdelingen er ikke leverandør av en vare eller en tjeneste, men er innkrever av kringkastingsavgiften som er en offentlig avgift på lik linje med andre skatter og avgifter.

 

Kringkastingsavgiften er forbundet med det å ha fjernsynsmottaker i bruk. Den er ikke en betaling til NRK for de kanaler man har tilgang til.

 

Lisensen følger person den er registrert på uavhengig av adressen fjernsynsmottakeren til enhver tid er i bruk på. Privatpersoner kan ha flere mottakere på samme lisens når mottakerne brukes av lisenshaveren

selv, ektefelle/samboer og hjemmeboende barn som fullt ut forsørges av lisenshaver.

 

Lisensen løper videre på forskriftsmessig måte.

 

Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere, som finnes på baksiden av våre brev

 

og www.nrk.no/lisens

 

Ved henvendelse ber vi om å få oppgitt vår referanse.

 

Med hilsen

 

NORSK RIKSKRINGKASTING AS

Endret av alik
Lenke til kommentar

Ikke betal den. De svarer ikke på din informasjonsmelding om at ingen tunere er i bruk. Dersom regningen går til inkasso bare informerer du inkassobyrået om at du er uenig i kravet og refererer til ditt brev sendt lisensavdelingen den xx.xx.xx hvor du informerer om at du ikke lengre er lisenspliktig. Det at de velger å fortsatt sende regninger til deg har ikke noe med gyldigheten av kravet å gjøre.

Lenke til kommentar

Først sendte jeg det som stod her, da fikk jeg mail å sendte skriftlig skjema, da svarte at jeg trengte ikke gjøre det og ba dem avslutte lisensen før jeg dro på ferie. Det fikk jeg ikke svar på og er jeg kommet hjem fra ferien og finner regning i postkassa og det brevet i eposten...

Er det for seint å få gjort noe med det nå?

Av alt utstyr har vi 2 tv'er i bruk alt annet har blitt kastet eller gitt bort til shalam..

 

Skrev du i mailen du sendte først at utstyret ikke var i bruk og fikk du svar fra dem om at lisensinnbetalingen ble frøset mens saken ble gjennomgått?

Lenke til kommentar

Ikke betal den. De svarer ikke på din informasjonsmelding om at ingen tunere er i bruk. Dersom regningen går til inkasso bare informerer du inkassobyrået om at du er uenig i kravet og refererer til ditt brev sendt lisensavdelingen den xx.xx.xx hvor du informerer om at du ikke lengre er lisenspliktig. Det at de velger å fortsatt sende regninger til deg har ikke noe med gyldigheten av kravet å gjøre.

 

Ikke det litt skummelt å vente helt til det kommer inkasso? Har selvfølgelig ikke tenkt å betale for noe jeg aldri bruker uanset men er det noe mere jeg kan sende til NRK for at de selv fjerner regninga og avslutter lisensen? At det går ann å være så frekke......

Lenke til kommentar

Skrev du i mailen du sendte først at utstyret ikke var i bruk og fikk du svar fra dem om at lisensinnbetalingen ble frøset mens saken ble gjennomgått?

Først sendte jeg standardeposten som er skrevet av simen1 her i tråden.

Da fikk jeg svar at jeg måtte sende inn skjema.

Da svarte jeg at jeg ikke ser poeng i det da i min første mail står det mer enn i deres skjema.

Og ba dem igjen å avslutte lisensen ved å legge til IGJEN standardeposten.

Og ja det stod at lisensinnbetalingen ble frøset mens saken blir gjennomgått.

Endret av alik
Lenke til kommentar

Du får i så fall svare på den mailen og spørre dem om hvorfor de mener lisensen løper forskriftsmessig når du har opplyst dem om at dine mottakere ikke lenger er i bruk (jeg håper virkelig du endret ordlyden i standardmeldingen til flertall, altså at den gjaldt for alle dine mottakere) og de har ignorert dette.

 

Så kan du jo vise til lovteksten der det står at ditt eneste ansvar er å opplyse om at mottakerne ikke lengre er i bruk og ingenting annet (§9) og opplyse dem om at de kan tørke seg i ræva med §1 som de siterer i sin svarmail. (Ikke skriv tørke seg i ræva - min erfaring er at det lønner seg å holde seg på sak og ha en vennlig men bestemt tone).

 

Om det er smart eller ikke å la være å betale lisensen kan jeg ikke svare om. Det eneste jeg kan svare på er at i følge foreskriften så har de ingen plikt til å returnere innbetalt lisens, så det kan jo være at du har kommet over en regelrytter som har gjort det til sitt korstog å sørge for å dra inn litt ekstra penger fra akkurat deg.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det for seint å opplyse de om resten nå? Resten ligger glemt på taket og disse kan de gjerne få helt gratis. Først og fremst VHS spilleren.

Og hva hvis man har kastet de gamle mottakere? Må jeg be om kvittering av shalam? Eller av søppelplassen?

Endret av alik
Lenke til kommentar

Alle fjernsynsmottagere var enten tidligere avskaffet eller ikke i bruk fra før termin started 01.07.2013 som er grunnlag for at jeg betrakter mitt kundeforhold til dere som avsluttet. Jeg ber om bekreftelse på at krav for termin 01.07.2013-01.01.2014 bortfaller og at jeg er fjernet fra lisensregisteret. Bekreftelsen ønskes snarest mulig og senest innen 19.07.2013.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Beklager om det allerede er diskutert og jeg gikk glipp av det, men er det sikkert at "mottaker ikke er i bruk" hvis man faktisk bruker TV-en opp mot PC, Playstation osv., men altså ikke bruker selve TV-mottakeren til hverken NRK eller andre kanaler? Apparatet som inneholder mottakeren er jo da i bruk, mens mottakeren ikke er det. Det virker jo som en potensiell gråsone.

 

Jeg syns også det er veldig rart at artikkelen nevner at en gammel DVD-spiller kan utløse avgiftsplikt. Det har vel aldri vært vanlig med mottakere i DVD-spillere, eller husker jeg feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forskriften er det skrevet klart "mottakeren" og ikke "tv-apparatet". Årsakene til akkurat den formuleringen kan være mange, men jeg kan ikke se at det skulle være noen gråsone.

 

Det stemmer. DVD-spillere inneholder svært sjeldent tv-mottakere (kun DVD-spillere med opptaksmulighet), men de finnes. Jeg har aldri hørt om DVD-spillere med digitalt mottak. Lisensplikten utløses ikke bare av å ha analog mottaker. Det forutsetter også at man er tilknyttet kabeltv-nett eller har satelittmottaker som fortsatt distribuerer analoge signaler. Har man analog mottaker og ikke tilgang på analoge signaler så er selvsagt ikke mottakeren i bruk. VHS-spillere har som regel (alltid?) analog mottaker. Jeg har aldri hørt om Bluray-spillere som har hverken analog eller digital mottaker.

 

Huff, det ble mye tekst her. Forskriften sier det egentlig kortfattet og klart: Du må ha mottaker og den må være i bruk. Først da kan lisensplikten utløses (med en rekke andre forbehold som står i lovteksten).

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før vi kan ferdigbehandle din oppsigelse ber vi deg opplyse om hva som har skjedd med mottakerutstyr dersom det ikke lenger er i bruk.

 

Dette er det siste svaret jeg fikk den 20 Juni. Jeg svarte samme dag at den kun koples til pc og brukes til film og spill. Siden har jeg ikke hørt noe så jeg skrev i dag at de burde gjøre jobben sin og få fortgang i oppsigelsen min. Jeg skrev også at det burde gå like fort å fjerne meg fra lisensinnkrevinga som det er å plassere meg der, hehe.

Det er tydelig at de haler ut tida så mye som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...