Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Angstdempende og muskelavslappende effekt - Benzodiazepiner

Cooky

Anbefalte innlegg

Jeg vet fra før (er ganske sikker på) at Sobril er det svakeste når det kommer til omtrent alt av effekter lovlige benzodiazepiner i Norge (angst, uro, beroligende og muskelavslappende effekt) gir.

Dersom man ser på maksdoseringen som er oppgitt på de forskjellige benzodiazepinene som er oppgitt på felleskatalogen, og tar denne maksdoseringen som er oppgitt, og har enten null eller liten toleranse for benzoer:

- Hvilket benzodiazepin vil ha best/sterkest angstdempende effekt?

- Hvor sterk muskelavslappende effekt har Xanor? Og er det xanor som har sterkest/best angstdempende effekt ved maksiumdosering?

- Hvilke benzodiazepiner har svakest og sterkest muskelavslappende effekt? Gjerne gi meg en rangeringsliste.

- Hvor sterk angstdempende/beroligende effekt har Rivotril i forhold til de andre benzodiazepinene oppgitt litt lengre nede på siden?

Det er følgende medikamenter jeg tenker på når det kommer til benzo's:

- Sobril, Alopam

- Valium, vival, stesolid

- Rivotril

- Xanor

Norske pålitelige kilder er alltid velkomne! :)

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valium, Vival, Stesolid er relativt snille medisiner bivirkningsmessig (min erfaring på meg). Og lite toksikologiske, som det heter. Har brukt Stesolid (raskere virkning enn Vival) i flere tiår uten å måtte øke dosen. Tar det mot spenninger/muskelkramper og gjør at jeg stort sett kan holde meg unna smertestillende som hadde vært mye værre.

Min teori er at alt kan potensielt være vanedannnede (psykisk avhengighet) - så vær forsiktig uansett.

Men hva som kan virke best i din situasjon er jo ikke så lett å si. I tillegg må slike medisiner aldri bli en sovepute.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...