Gjest Slettet+56132 Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Velkommen, Jeg tar nå R1 og Fysikk 1 på dagtid som privatist over et halvt år, men jeg har ingen seriøs 1T bakgrund, bare 1YP matematikk. Jeg har tatt et lite innføringskurs til matematikk R1, og jeg kan grunnleggende regning med fortegn, brøk, faktorisering, likninger, kvadratsetninger, og andregradsformelen. Jeg har en IQ på 121 ifølge illvit.no, noe som da må bety at det er mulig for meg å forstå matematikk R1. Jeg henger med fortsatt i matematikk R1, men regnetempoet mitt er tregt. Neste vi kommer til er polynomdivisjon og da kan det være at jeg detter ut. Undervisningen er kritikkverdig, hun går lynraskt igjennom, og forventer at vi tar det med en gang. Det er kun 3 timer og 10 minutter med undervisning i R1 i uken over 12-13 uker. Begynte i uke 4, og slutter i første uken i mai. Ingen undervisning i vinterferien eller påsken. Jeg har litt lyst til å fortsette læretiden, og eventuelt ta et ingeniør studie med tresemesterordning eller med ett årig forkurs med kun matematikk og fysikk, der jeg tar fritak i alle andre fag. Jeg ser at det er kanskje nødvendig å ta R1, R2 og Fysikk 1 over et helt år med full undervisning, enn med simpel undervisning på en privatskole. Er dette mulig å gjennomføre R1 med noenlunde god karakter uten 1T? Noen andre her på forumet som har tatt R1 uten 1T, og som er gjennomsnittlig intelligent? Alle innspill er velkomne, men hold tråden saklig Endret 28. januar 2013 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Den IQ-testen tror jeg du kan ta med en klype salt. Jeg tok den for noen år siden, og endte vel på rundt 145. Litt over gjennomsnittlig glup er jeg kanskje, men det må da være grenser. Angående R1, så tok jeg teoretisk matte for yrkesfag og deretter R1. Jeg måtte i tillegg ta praktiske matte for påbygg, fordi jeg ikke hadde nok timer. Yrkesfag har vel bare tre av de fem timene som studieforberedende har, så man må fylle på litt om man vil ha generell studiekompetanse. Det er for øvrig ikke supervanskelig, men jeg kan glede deg med at det blir betydelig vanskeligere enn polynomdivisjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Poenget med den IQ testen er at den viser at jeg er gjennomsnittlig intelligent, og ikke for dum. Jeg regner selvsagt med at polynomdivisjon og de andre første delene vil sikkert være det som vil være "lettest" på eksamen, mens resten blir veldig vanskelig. Jeg føler meg litt tunglært og dum, og samtidig regnetempoet er lavt. Det jeg tenker er at jeg må enten ha skikkelig fullstendig undervisning fra start, ellers må jeg ha det inn med teskje. Og det er bare et ettårig forkurs med kun matematikk og fysikk som vil gi meg "skikkelig fullstendig undervisning fra start", og kanskje tresemesterordning også, men jeg tror at tresemesterordning ikke er så mye bedre enn det opplegget jeg har nå. Mulig at dette er bare innkjøringsproblemer for meg der jeg må stille meg om fra praktisk orientert til teoretisk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Idag gikk vi gjennom et halvt kapittel på 3 timer og 10 minutt og må gjøre 70 oppgaver til neste torsdag i R1. Dette er algebra kapittel 2 i "Matematikk R1" fra Aschehoug. Dette virker meget håpløst, har veldig lyst til å abdisere, og heller gå for et forkurs der jeg får full undervisning på full tid. Jeg vil også ta fritak i alle andre fag enn matematikk, for å redusere belastningen. Jeg har allerede generell studiekompetanse, og kan fint fullføre Fysikk 1 kurset. Dermed gjenstår kun matematikk. Noen flere innspill her? Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Jeg har en kompis som gikk på et R1 privatistkurs på dagtid akkurat som deg, og endte med en toer. Han mente det gikk for fort, og at de hadde for lite tid til å lære et helt semester på 3-4 måneder med så få timer i uken. Selvfølgelig så varier det fra person til person, og du kan sikkert gjøre det bra hvis du jobber ved siden av kurset. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Helt enig med deg, og jeg er ikke akkurat høy intelligent, til å lære det umiddelbart. Jeg trenger tid til å la det modne, jeg greier ikke å behandler enorme mengder med drepende kjedelig teori på kort tid. Læreren kommer gjerne med et eksempel som hun går lynraskt igjennom og forventer at vi har forstått det. Det virker som om læreren stresser når hun underviser for å kunne rekke gjennom pensum i tide. Jeg tror jeg kommer til å drite oppi R1, men jeg vil da gi Fysikk 1 full oppmerksomhet og greier gjerne 4 eller 5 i karakter. Jeg er redd for det at jeg ville ha endt opp med en toer i R1, spesielt etter når jeg har sett på eksamens løsningsforslag, og det forventes ekstremt mye for å oppnå en god karakter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå