Bjerknez Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Jeg er ute etter en skikkelig skjerm til fotoredigering/visning og har sett meg ut noen modeller fra Eizo og Ultrasharp serien til Dell. Poenget er å få en best mulig skjerm til maks 10.000,- Enklest mulig kallibrering er et must. Skjermen må være 27" og ha en oppløsning på 2560x1440. Setter pris på noen gode innspill her Endret 28. januar 2013 av BjerkneZ Lenke til kommentar
arthon Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Det beste du kan gjøre er å ta utgangspunktet i en Dell Ultrasharp 27" og så søke rundt på nettet og se om du finner tester hvor den sammenliknes med tilsvarende skjermer fra Eizo, Nec og Asus. Dell skjermene er fabrikk kalibrert. Hvis du vil ha bedre farge gjengivelse må du investere i kalibrerings utstyr. Men jeg er ikke sikker på at det er verdt det, da fabrikk kalibreringen er ganske bra i utgangspunktet. Over tid så vil det selvfølgelig forandre seg. Min erfaring med en Ultrasharp 24" er at brightness bør skrus ned til 30-50% nivået. Dette var et råd jeg fant på internet. Dell skjermene er utrolig solid bygget (ramme, fot osv.) Om det er verdt å betale kr.2000 for nyeste modell i forhold til utgående modell med nedsatt pris er også noe du må sjekke med sammenliknings tester. Vurder også om det er verdt å legge mye penger i en skjerm nå da 4K/8megapiksel skjermer vil komme på markedet om ikke så lenge. Ganske dyre i begynnelsen men vil fort falle i pris. 50" 4K TVr til kr.10,000.- er allerede på vei inn i butikkene i USA, som et eksempel på prisnivået på 4K skjermer ved lanserings tidspunktet. Endret 29. januar 2013 av arthon Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Det største problemet jeg har nå med min nåværende skjerm er at jeg føler at lysstyrken ikke er lik oppe og nede. Slik har den sikkert alltid vert, så det er sikkert bare meg som blir mer og mer kresen....? Joda, jeg har hørt veldig mye om Dell UltraSharp og spesiellt modellene U2711 og U2713H. Men når jeg først kjøper en skjerm så vil jeg ha noe skikkelig og kanskje dra på litt ekstra. Jeg har faktisk Eizo CG276 i tankene, selv om denne koster rundt 20.000,-. Men denne kallibrerer seg selv helt automatisk samt at jeg muligens er sikret det beste man kan få av skjermer i skrivende stund til den prisen. Nå skal jeg riktignok bli temmelig overbevist før jeg går for toppmodellen til Eizo, men uansett så tror jeg at jeg vil satse litt høyere enn Dell UltraSharp. Foto er noe jeg kommer til å fortsette med og da kan jeg like godt dra på litt. Dog har jeg også sett på Eizo FlexScan SX2762W som i skrivende stund koster 9.990,- på komplett. Det skal vist i følge rykter også følge med kallibreringsutstyr (Spyder 2.0?) til denne skjermen. Spørsmålet mitt er HVA som gjør toppmodellen til Eizo omtrent dobbelt så dyr som denne. Bortsett fra den automatiske kalibreringen.... ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Det er en i fotoklubben som har en slik selvjusterende Eizo skjerm; han er meget fornøyd med den. Ulempen er at det meste annet blir bare bæsj i forhold Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Det er en i fotoklubben som har en slik selvjusterende Eizo skjerm; han er meget fornøyd med den. Ulempen er at det meste annet blir bare bæsj i forhold Hehe, ja det er vel med det som med mye annet er jeg redd Men 20-lapper er MYE penger! Men hvis toppmodellen er SÅ mye bedre enn Eizo SX2762W til 9.990,- så er den verdt og vurdere... Menneh.... jeg venter også på X100s og da ryker det 10-lapper til.... Uff... foto er dyrt men morsomt Lenke til kommentar
arthon Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Uten at du ser Eizo og Dell skjermen ved siden av hverandre så er det umulig å avgjøre om Eizo skjermen er verdt 14000.- mer. Erfaringsmessig fra TVr og andre skjermer fra High-End segmentet så betaler du gjerne flere hundre prosent for 10% bedre kvalitet. Eizo er en pro skjerm med pro kvalitet for dem som er avhengig av best mulig farge gjengiving for design og trykk. Jeg vil påstå at Eizo skjermen er overpriset i forhold til tilsvarende skjermer. Dette er en foretnings politikk Eizo har levet lenge på. Den beste Dell skjermen til nesten 25% av prisen med en X-rite i1 Display Pro kalibrering for å sjekke at fabrikk kalibreringen holder seg over tid er en mye bedre investerin enn Eizo skjermen. X-rite i1 Display Pro er også regnet som et bedre kalibrerings verktøy enn Spyder verktøyet som følger med Eizo skjermen. Du får to typer X-rite i1 Display Pro pakker. 1; i1 Display Pro sensoren med X-Rite standard kalibrering software. 2; i1Display sensoren solgt i en pakke med CalMan's CalPC™ avanserte sofware fra SpectraCal. Eizo skjermen er overkill for ditt bruk. En Dell skjerm vil være en åpenbaring i forhold til den Samsung skjermen du har nå. Endret 29. januar 2013 av arthon 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Jeg klarte ikke å dy meg, så jeg ringte Eizo i dag og spurte om forskjeller og hva dem rådet en foto entusiast å velge En ting er vertfall sikkert. Han skulle ikke selge meg den dyreste skjermen, men var virkelig hjelpsom. Dog kunne han ikke gi 100% riktig annbeaflning da han ikke viste hvor "kresen" jeg var. Dette sa han selv. Men det jeg fikk ut av samtalen var vertfall at man betaler ekstremt mye for den innebyggede kallibratoren. ColorEdge CG modellene er som sagt den dyreste modellen dem har til grafikere og CX er modellen under. Den ENESTE forskjellen på CG og CX modellene er at førstnevnte har innebygget kallibrator. Ellers er dem i følge han identiske. CX modellen koster også 8.000,- mindre enn CG modellen i samme størrelse. Siden jeg må betale 8.000,- for innebygget kalibrator så dropper jeg denne, siden dette var den eneste forskjellen. Så spurte jeg om FlexScan modellene og dette er modellen han annbefalte en entusiast som meg. Ikke like "raffinert" som modellene i ColorEdge serien, men en knallgod skjerm som overgår "vanlige" pc-skjermer med flere hakk. Jeg kikket også litt på EV-serien til Eizo og jeg ble fortalt at dette var en skjerm mer beregnet for kontorbruk. Han anbefalte ikke en foto entusiast denne skjermen. Jeg var så frekk og spurte om han hadde noe å si når det gjald Dell sin UltraSharp serie og det hadde han ikke lyst til å svare på. Fair enough Så da tror jeg at jeg skal ta en nermere kikk på ColorEdge CX modellen. Den samme skjermen med de samme egenskapene som toppmodellen, men denne koster i skrivende stund 12.000,- hos Dustin.no. En langt hyggeligere sum, selv om det allikevel er nor dyrt Jeg fikk vertfall et veldig godt førsteinntrykk når jeg snakket med dem. Endret 29. januar 2013 av BjerkneZ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Jeg tror en CX vil være et greit alternativ for deg - tror du blir sittende og lure på om det var riktig valg, hvis du kjøper en FlexScan. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Ahh... jeg flakker veldig frem og tilbake her nå altså... Det ene øyeblikket vil jeg spare 7.000,- og gå for en Dell, men i andre øyeblikket vil jeg kline til med Eizo ColorEdge. Flexscan blir nok ikke aktuell uansett tror jeg. Da går jeg nok heller for en Dell U2713H... tror jeg... Lekte litt med tanken på 2stk. Dell U2713H, men usikker på om jeg har plass på skrivebordet.... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Du får to typer X-rite i1 Display Pro pakker. 1; i1 Display Pro sensoren med X-Rite standard kalibrering software. 2; i1Display sensoren solgt i en pakke med CalMan's CalPC™ avanserte sofware fra SpectraCal. Kan du gi meg en direkte link i norsk nettbutikk som har disse to pakkene? Hvilken av dem er den beste? Kan se ut som om fornuften sniker seg på her og gjør at jeg igjen vurderer Dell U2713H.... EDIT: Er det denne jeg bør kjøpe? http://www.dustinhome.no/product/5010601442/x-rite-i1-display-pro/#intcmp=searchProvider_AutoComplete Endret 29. januar 2013 av BjerkneZ Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Jeg har bare positive ting og si om dustinhome.no greie kundebehandlere som virkelig prøver og hjelpe deg samt veldig bra retur/reklamsaasjon system. Har kjøpt dell fra dem noen ganger og de har gode priser på dem. Edit, var ikke så gal pris på Enzo heller. Endret 29. januar 2013 av Nautica Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Lekte litt med tanken på 2stk. Dell U2713H, men usikker på om jeg har plass på skrivebordet.... Jeg har toskjermsløsning hjemme, tre på kontoret og jeg synes tre er et bedre alternativ enn to da man kan ha en god hovedskjerm i midten og to dårligere på siden. Da slipper man skjøten midt foran og kan satse litt mer penger på en god hovedskjerm. Du kan da eventulet bruke din gamle skjerm på siden til div annet, evenutelt fylle opp på andre siden med en ekstra skjerm som ikke koster all verden. Når det gjelder hovedskjermen har jeg ikke noe fasitsvar. Jeg sitter selv og vurderer ny hovedskjerm da de jeg har (helt greie IPS-skjermer) begynner å bli gamle. Jeg vurderer i utgangspunktet 30-tommere med 27-tommere som et mulig rimeligere alternativ. Men som Arton skrev litt lenger oppe på siden er det en viss utvikling for tiden fordi 4K er på vei inn. De er imidlertid helt uaktuelle pga pris i øyeblikket. Men en (ca) 30-tommer 4K-skjerm burde ikke være stort dyrere å produsere enn en "vanlig" 30-tommer så lenge arealet er omtrent det samme og volumet kommer opp. Hvor lang tid det vil ta er det store spørsmålet, er redd et er snakk om år. Eizo lager ikke 30-tommere lenger så der er 27-tommer største. Gitt samme størrelse ville Eizo kommet høyt på ønskelisten, men usikker på om jeg vil gå ned i størrlese for å få Eizo. Det jeg gjerne skulle hatt var 10-bits farger og mulighet for å kalibrere vha LUTen i skjermen i steden for i skjermkortet. Dette har Eizos toppmodeller, men usikker på om det funker uten den innebygde kalbibreringsenheten. Det finnes andre skjermer også med disse mulighetene, men slikt er ofte ganske tynt dokumentert så det blir litt sjansespill å finne ut om det virker før man kjøper. Uansett, Eizos toppmodell er for dyrt for mitt behov så for meg blir merkostnaden for høy. Den virkelig store overgangen i bildekvalitet er fra TN til IPS eller andre høykvalitets-paneler så jeg tror at Eizos "mellomklasse" eller Dell/HP (og sikkert andre) er bedre valg for avanserte amatører enn Eizos toppmodller eller NEC's tilsvarende. Endret 29. januar 2013 av seriksen Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Jeg er nok ikke helt vant med å jobbe med fler skjermer samtidig, men jeg er enig med deg angående bruk av tre skjermer siden man da får en hovedskjerm rett forran seg uten den kanten. Men for min del tror jeg nok kanskje det holder med en I skrivende stund står det mellom Eizo CX270 og Dell U2713H Eizokoster omtrent dobbelt så mye og er usikker på om det er verdt det... Lenke til kommentar
arthon Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Kan du gi meg en direkte link i norsk nettbutikk som har disse to pakkene? Hvilken av dem er den beste? Kan se ut som om fornuften sniker seg på her og gjør at jeg igjen vurderer Dell U2713H.... EDIT: Er det denne jeg bør kjøpe? http://www.dustinhom...er_AutoComplete Japan foto ser ut til å ha den billigere; http://www.japanphot...photo_prisguide Skal du ha SpectraCal software må du kjøpe det direkte fra dem. Du kan kjøpe den software pakken senere. Endret 29. januar 2013 av arthon Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Trenger jeg den SpectraCal softwaren? Edit: Kan denne også brukes på Eizo CX 270? Endret 29. januar 2013 av BjerkneZ Lenke til kommentar
arthon Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 I skrivende stund står det mellom Eizo CX270 og Dell U2713H Eizokoster omtrent dobbelt så mye og er usikker på om det er verdt det... Kjøp Dell skjermen og heller bruk en tusenlapp på ColorChecker Passport hvis du virkelig ønsker å "leke med farger". http://www.youtube.com/watch?v=Q89NW8jtn_8 http://www.youtube.com/watch?v=H5rW74-zCQ0 http://www.youtube.com/watch?v=QuIUlf3VnGc 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Takk for den Men det dukker opp en del klager på Dell sin AntiGlare coating... Noen som kan forklare dette? Lenke til kommentar
arthon Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Har du en link til slike klager så er det jo letter å uttale seg. Jeg er veldig fornøyd med min Dell 24". Har ikke en gang tenkt på at den har anti-glare coating, bare at den er helt matt. Ingen skjermer er helt matte hvis man har en lampe over eller bak seg som skinner på skjermen. Har du i1 Display Pro stående ved siden av skjermen så regulerer den lys-nivået på skjermen ettersom lyset i rommet skifter. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Tenker på det jeg så i denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=r_RCYtplefA Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Har heller ingen problemer med min. har en lampe "sparepære" som lyser på rett skjermen, den gir dog ikke direkte speiling til mine øyner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå