Gå til innhold

Lønn hvis jeg starter i Mai?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hæ?

Den der må du nesten utdype litt.

Feriepenger er lønn du opptjente forrige år.

Når du får lønn er forskjellig praksis. Vi har lønn den 25. hvor de siste dagene i måneden forskuddsbetales.

Timelønn er som regel etterskuddsvis.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at man som regel enten i Mai eller Juni får utbetalt feriepenger som er opptjent fra forrige år, og ikke en vanlig månedslønn.

Så hvis man ikke får månedslønn, er det da vits å starte i ny jobb den måneden?

Lenke til kommentar

Har aldri hørt at feriepenger utbetales i mai, mest vanlig er enten juni eller begynnelsen av juli. Tenker også at feriepenger opptjent i gamle jobben kan du få etterbetalt etter endt arbeidsforhold.

Du får selvsagt ordinær lønn for de månedene du jobber i nye jobben, dvs vanlig lønn for mai og juni hvis dere har utbetaling for hele måneden og ikke måneden etter (les: mai-lønn i juni)

Lenke til kommentar

La oss si et firma i Juni betaler ut feriepenger og ikke månedslønn til ansatte. Ansatte har 25 feriedager dette året de kan bruke når som helst.

Så kommer en student, han har ikke opptjent noe feriepenger. Han får tilbud om å starte 1 Juni. Han får da altså ingen lønn denne måneden heller ikke feriepenger. Så hvorfor ikke da heller begynne i Juli istede? Jeg tenker om man begynner i Juni at man jobber i en måned gratis.

Lenke til kommentar

Hei

Er det noe vits å jobbe i Mai på en ny jobb? Altså, jeg har jo ingen lønn den måneden bortsett fra feriepenger fra forrige år.

Så om jeg begynner i Mai eller i Juni gir meg jo ikke mer penger?

Mange gir kun feriepenger i mai, men har du ikke opptjent fullt feriepenger får du feriepenge + lønn, mot mindre ferie.

Har du ikke feriepenger i det hele tatt får du full lønn om du ikke tar ut ferie.

Jeg hadde kun 1 uke opptjent ferie, men tok 3 uker ferie, i mai fikk jeg dermed 2 uker lønn(en uke opptjent og en uke jeg ikke tok ferie).

Man jobber ikke gratis, har du hørt om folk som ikke får lønn pga ikke opparbeidet ferie er det fordi dem tar ut 4 uker ferie og dermed blir trekt for de 4 ukene mot at man ikke blir trekt når man faktisk har ferie.

Ingen jobber gratis.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at man som regel enten i Mai eller Juni får utbetalt feriepenger som er opptjent fra forrige år, og ikke en vanlig månedslønn.

Så hvis man ikke får månedslønn, er det da vits å starte i ny jobb den måneden?

Du tenker feil... man utbetaler feriepenger som er opptjent året før og trekker en månedslønn + litt av neste månedslønn, totalt 25 dager.

Man trekker lønn på grunn av at den ansatte har tatt eller skal ta 25 dager ferie, hvis du ikke vil ha ferie dette året trekkes du ikke.

Lenke til kommentar

Den skal komme på neste lønning.

Er det problemer må studenten ta det opp med sjefen, det kan ha skjedd noe feil ett eller annet sted.

Om studenten starter i juni får studenten lønn for juni, denne blir gjerne betalt i juli.

Er på ingen måte slik at man en måned jobber gratis.

Lenke til kommentar

La oss si et firma i Juni betaler ut feriepenger og ikke månedslønn til ansatte. Ansatte har 25 feriedager dette året de kan bruke når som helst.

Så kommer en student, han har ikke opptjent noe feriepenger. Han får tilbud om å starte 1 Juni. Han får da altså ingen lønn denne måneden heller ikke feriepenger. Så hvorfor ikke da heller begynne i Juli istede? Jeg tenker om man begynner i Juni at man jobber i en måned gratis.

Klart han får lønn for de dagene han jobber. Grunnen til at man får feriepenger er for å kompensere for de dagene man er på ferie.

Edit: det er bare om vedkommende ikke har opptjent feriepenger i fjor, og i tillegg tar ut ferie at man risikerer å ikke få noe.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Men man har jo rett på 25 dager ferie vel i følge ferieloven? Så om han begynner i Juli får han 14.5 feriedager det året. Altså 7*25/12, men blir han så trukket i lønn de månedene han tar dem ut?

Så prinsippet er at begynner man før eller i Juni, får man ikke vanlig lønn i Juni. Og får da x*25/12 feriedager (x er antall mnd igjen av året da du begynner). Begynner man etter Juni vil har man ikke blitt trukket 1 mnd i lønn og blir dermed trukket lønn i de månedene du tar ferie?

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver kan ikke kreve at du tar ubetalt ferie, personlig måtte jeg informere om hvor mange dager ferie jeg ville ta ut i fjor, og ble trukket for de dagene ut over betalt ferie. Ville jeg ha mer ferie måtte jeg sagt ifra og hadde blitt trukket for det.

Hvor mye ferie og dermed hvor mye man blir trekt avtales mellom arbeidsgiver og arbeidstaker om man ikke har fullt opparbeidet ferie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...