MrHumbugh Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Hei, jeg var og tok teoriprøven i dag hvor jeg fikk ett spørsmål jeg stussa litt over. Spørsmålet lyder som følger: "Hva betyr det at en BLÅ lampe i instrumentpanelet lyser?" husker ikke alle svaralternativene men jeg husker at jeg svarte at det betydde at Fjernlysene var på. Fikk jo ikke no fasit på dette, men hva tror/vet dere? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Såvidt jeg vet er det ingen andre blå lamper i instrumentpanelet enn den for fjernlys. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Joda. I følge ECE regulativ 121, dersom en bil har lampe som indikerer motortemperatur skal lampen være blå ved nedre visning, og rød ved øvre. Det er såvidt jeg kan se den eneste indikatoren annen enn fjernlys som skal være blå. Jeg har sett dette på nyere Subaru. Kilde: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/R121r1e.pdf 5.2.9. When fitted each control that regulates a system function over a continuousrange shall have identification provided for the limits of the adjustment range of any such function. If colour coding is used to identify the limits of the adjustment range of a temperature function, the hot limit shall be identified by the colour red and the cold limit by the colour blue. If the status or limit of a function is shown by an indicator separated from and not adjacent to the control for that function, both the control and the indicator must be independently identified in compliance with paragraph 5.1.3. 2 Lenke til kommentar
SLi Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Tror ikke den prøven er så teknisk, gxi. Det at han svarte fjerlys er vel da helt rett Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Det er nok rett ja, for de andre alternativene var nok definitivt feil. Det trenger ikke nødendigvis å stå "at det betyr", men at "det kan bety" i en eller annen form for at det skal være rett. Men for å være helt klar på det, så betyr ikke "en blå lampe" definitivt fjernlys lengre, men det gjorde det før. Jeg svarte på posten over bare for å oppklare at det definitivt finnes to forskjellige funksjoner en blå lampe i istrumentpanelet kan bety. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå