Appelsiin Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Halla folkens! Har lagd excel fil til Arbeidskrav 6. Bare å rope ut viss man lurer på noe! Ligger både vedlagt i xlsx fil og link til Google Drive. https://docs.google....cXc&usp=sharing Hvordnan fant du ut antall timer(2.950) i oppg. 1? Lenke til kommentar
Simennzz Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 Hvordnan fant du ut antall timer(2.950) i oppg. 1? Hei! For å regne ut antall timer, så så jeg først på hvor mange som var ferdigproduserte. I oppgaven er det 1.400, og det tar 2 timer i T1 for å lage hvert produkt. Da kan vi si at de bruker 2 * 1.400 = 2.800 timer. Men i tillegg, så var det 100 varer som det ble starter produksjon på, men som aldri ble ferdigprodusert. Dette er også kalt varer i arbeid. I oppgaveteksten står det at de er 75% ferdige i T1. Da kan vi si at (2 * 0,75) * 100 = 150 Altså de bruker 75% av 2 timer i T1 på VIA, og det er 100 varer, som gir oss 150 timer. 2.800 + 150 = 2.950 timer Lenke til kommentar
Appelsiin Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Hei! For å regne ut antall timer, så så jeg først på hvor mange som var ferdigproduserte. I oppgaven er det 1.400, og det tar 2 timer i T1 for å lage hvert produkt. Da kan vi si at de bruker 2 * 1.400 = 2.800 timer. Men i tillegg, så var det 100 varer som det ble starter produksjon på, men som aldri ble ferdigprodusert. Dette er også kalt varer i arbeid. I oppgaveteksten står det at de er 75% ferdige i T1. Da kan vi si at (2 * 0,75) * 100 = 150 Altså de bruker 75% av 2 timer i T1 på VIA, og det er 100 varer, som gir oss 150 timer. 2.800 + 150 = 2.950 timer Takk for hjelpen:) Lenke til kommentar
Riverolf Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Hei. Oppg 3. Hvorfra får man 182 i realisert timesats? Lenke til kommentar
Pjutor Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Hei. Oppg 3. Hvorfra får man 182 i realisert timesats? Lønnskostnader realisert / Antall timer realisert 523 250 / 2875 = 182 Lenke til kommentar
Riverolf Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Hei. Oppg 6. Der skal man ta inntekt - avskrivninger - Renter. Hvorfra regner man rentene fra ? Lenke til kommentar
Larso88 Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Halla folkens! Har lagd excel fil til Arbeidskrav 6. Bare å rope ut viss man lurer på noe! Ligger både vedlagt i xlsx fil og link til Google Drive. https://docs.google....cXc&usp=sharing Imponerende Simennzz! Du burde undervise! 1 Lenke til kommentar
Studenter2013 Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Hei! Takk for denne tråden! Noen som vet hvor man finner det berømte formelarket læreren til stadighet henviser til? Og er dette lov til å ta med på eksamen? Lenke til kommentar
exez Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Hei dere glupinger! Dere kan jo helt sikkert hjelpe meg med noen oppgaver i Finans og Økonomistyring I? Klarte ikke finne noen tråd, og spør heller her for (nesten garantert) å få hjelp 1: En bedrift produserer bare ett produkt og har følgende selvkostkalkyle per enhet av produktet: Salgspris 100.000 Direkte material 36.000 Direkte lønn 30.000 Indirekte variable kostnader 10.000 Indirekte faste kostnader 12.000 Selvkost 88.000 Fortjeneste 12.000 Kalkylen er basert på en normal produksjon (= salg) på 1.000 enheter per periode. De faste kostnadene er driftsuavhengige innenfor produksjonskapasiteten på 1.500 enheter. For kommende periode antar bedriften at produksjon og salg vil bli 1.300 enheter. Beregn budsjettert resultat (overskudd/underskudd). 2: En bedrift selger varer for kr 200.000 inkl. mva på kreditt. Bruttofortjenesten ved salget er 40%. Hvilke regnskapsmessige virkninger har transaksjonen? (avkryssningsoppgave, får bare 60% rett!) Ordinært resultat før skattekostnad øker med kr 64.000. Ordinært resultat før skattekostnad øker med kr 200.000. Kontantbeholdningen øker med kr 200.000. Kontantbeholdningen øker med kr 125.000. Varelageret reduseres med kr 96.000. Varelageret reduseres med kr 200.000. Kundefordringer øker med kr 184.000. Kundefordringer øker med kr 200.000. Skyldig mva (netto) øker med kr 50.000. Skyldig mva (netto) øker med kr 40.000. 3: Bedriften Wire AS betalte i 20x1 diverse driftskostnader med kr 1.325.000 inkl. mva. Ved inngangen til året 20x1 hadde bedriften ubetalte diverse driftskostnader for kr 87.500 inkl. mva. Ved utgangen av året 20x1 hadde bedriften ubetalte diverse driftskostnader for kr 50.000 inkl. mva. Hvilket beløp ble diverse driftskostnader ført med i resultatregnskapet for 20x1? og siste: En brukt maskin ble solgt tidlig i oktober 20x9. Salgsbeløpet var kr 312.500 inkl. mva. Maskinen ble kjøpt i begynnelsen av 20x6. Anskaffelseskost var kr 600.000 ekskl. mva. Antatt levetid på kjøpstidspunktet var fem år, og antatt utrangeringsverdi ved utløpet av levetiden ble anslått til kr 40.000. Beregn regnskapsmessig tap/gevinst ved salget. Håper på raskt svar og god hjelp! På forhånd; takk Lenke til kommentar
_begynner Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Hei folkens. Arbeidskrav 7. Er det noen som er ferdig med oppgave 3? Lenke til kommentar
Bjarne.Aarsheim Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Ønsker hjelp med oppgave 3 og oppgave 5 i Arbeidskrav 7. I oppgave 5 følger jeg formel og får 400, men det stemmer ikke.. Oppgave 3 forstår jeg egentlig veldig lite av, håper noen har peiling. Takker på forhånd! Lenke til kommentar
_begynner Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 (endret) Ahg, tusen takk oppgave 5 se fasit til lignende oppgave i arbeidskrav 6. Der er det pris på tomta eller noe lignende. (20*1,05)/(0,1-0,05)=420 oppgave 3 De lurer oss med masse unyttig informasjon. Vi plukker det som vi kan finne av den: Forventede variable kostnader=reell inntekt-kalkulert DB. Vi får 1039500. Videre (se som et eksempel på det som er gitt i oppgave 1 i samme arbeidskravet) forstår vi at vi fikk totale kostnader, men de inneholder administrativ del -10% av alle kostnader. Sammen blir totale kostnader 110% eller 1,1. Så mye trenger vi ikke. Så det som vi trenger er TK/(1,1)=1039500/(1,1)=945000. Etterpå fikser vi endringer i lagerbeholdning: 945000-30000+70000=985000. Endret 14. april 2013 av _begynner Lenke til kommentar
Simennzz Skrevet 14. april 2013 Forfatter Del Skrevet 14. april 2013 Hei! Vedlagt ligger arbeidskrav 7 fasit i .xlsx fil for åpning i Microsoft Excel, i tillegg til opplastet fil på Google Drive. https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0ApccMMLhw4w4dGpOTXZTdk14Z2t4NmMta2VtWnVNNWc&usp=sharing Arbeidskrav 7.xlsx Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 (endret) ... Endret 14. april 2013 av Eksboks Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Noen som vet hvor tidligere matte eksamen ligger? Lenke til kommentar
Tiffynipi Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Hei Simennzz, kan du forklare meg litt nøye hvorfor du gjorde sånn i opp 3 ??? takk på forhånd Lenke til kommentar
Simennzz Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 Hei Simennzz, kan du forklare meg litt nøye hvorfor du gjorde sånn i opp 3 ??? takk på forhånd Det kan jeg! Denne oppgaven er egentlig veldig enkel, man burde bare fase ut det som er overflødig informasjon. Vi har oppgitt hva det kalkulerte dekningsbidraget er, og hva inntekten er, så vi kan begynne med det og finne ut hva de totale variable kostnadene er. SI - VK = DB, vi snur om på denne, og får at VK = SI - DB 1.400.000 - 360.500 = 1.039.500 Da har vi de totale variable kostnadene. Men i oppgaven, så spør de etter periodens variable tilvirkningskostnader (standardkost), og da må vi fjerne kostnaden for salgs og administrasjonsavdelingen. Vi har oppgitt at den er på 10%. Da må vi ta 1.039.500 / (1 + 0,10) = 945.000. Så til slutt, trenger vi bare korrigere for varer i arbeid, og ferdigvarer. 945.000 - 30.000 + 70.000 = 985.000 Lenke til kommentar
Eivindaa89 Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Hei, Kan noen fortelle meg hvilke kapittel oppgave 4 og 5 er tatt fra, og hvilke formel som er brukt? Lenke til kommentar
eirjar Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Noen som kan hjelpe? Hvordan skal man regne ut spart skatt pga. renter og gebyrer? Fasit: År 0 1 2 3 Restlån 60 000 40 000 20 000 0 Relevante kontantstrømmer: Lån 60 000 Avdrag -20 000 -20 000 -20 000 Renter av restlån -3 000 -2 000 -1 000 Etableringsgebyr -500 Betalingsgebyr -50 -50 -50 Spart skatt pga renter og gebyrer 1 597,5 922,5 472,5 Netto kontantstrøm etter skatt 59 500 -21 452,5 -21 127,5 -20 577,5 Spart skatt på etableringsgebyr er tatt hensyn til på tidspunkt 1. Internrenten blir 3,06 %. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå