tinimini Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Hei. Er det noen som har en grei forklaring på dette smp? Forklar hva som menes med det effisente settet av investeringsmuligheter (effisientlinjen) og tegn en figur som viser dette settet (denne linjen). Lenke til kommentar
Simennzz Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 Når man skal regne ut nåverdi og internrente, kan man på eksamen bare regne det ut ved hjelp av kalkulator, og skrive på besvarelsen at jeg fikk dette svaret av å bruke kalkulatoren, eller må man også vise utregningene hvordan man kom fram til det svaret? Går fint og bruke kalkulator, så lenge du skriver at du har brukt kalkulator. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Hei. Er det noen som har en grei forklaring på dette smp? Forklar hva som menes med det effisente settet av investeringsmuligheter (effisientlinjen) og tegn en figur som viser dette settet (denne linjen). Husk at eksamener fra 2010 er litt utdatert pensum.Jeg ville ikke brukt energi på å lære meg akkurat det svaret der med mindre du kan alt annet som har vært på eksamen de siste 2 årene + arbeidskravene fra i år. Lenke til kommentar
lilleape Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Hei, noen som har gjort oppgave 18, eksamen 23.11.2010? Åssen kom de frem til internrenten på 79,6%? og oppgave 19, eksamen 08.06.2011 ) Hvordan finner man verdi per enhet for varer i arbeid? skjønner ikke hvor tallet 2150 kom fra Lenke til kommentar
Simennzz Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 Gjorde tilfeldigvis den eksamenen nå. Du finner frem til KS 0: -180, 1: 211.52, 2: 200,76 Så taster du bare dette inn i CF menyen på kalkulatoren, trykker IRR + CPT, så får du 79,60% Lenke til kommentar
lilleape Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Men hva er avkastningkravet? Gjorde tilfeldigvis den eksamenen nå. Du finner frem til KS 0: -180, 1: 211.52, 2: 200,76 Så taster du bare dette inn i CF menyen på kalkulatoren, trykker IRR + CPT, så får du 79,60% Lenke til kommentar
Simennzz Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Du trenger ikke vite avkastningskravet for å regne ut IRR. IRR er det avkastningskravet som gir en nåverdi på 0. Endret 2. juni 2013 av Simennzz Lenke til kommentar
lilleape Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Du trenger ikke vite avkastningskravet for å regne ut IRR. IRR er det avkastningskravet som gir en nåverdi på 0. Ok takk Lenke til kommentar
tinimini Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Husk at eksamener fra 2010 er litt utdatert pensum. Jeg ville ikke brukt energi på å lære meg akkurat det svaret der med mindre du kan alt annet som har vært på eksamen de siste 2 årene + arbeidskravene fra i år. Takk for svar :-) Lenke til kommentar
m3h1 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 hei.Kunne noen hjelpe meg med oppgave 24 og 25 fra 24.11.11.sliter veldig med denne oppgaven. I tillegg til det skulle jeg spørre oppgave 23 fra samme eksamenssette,hvordan finner man effektive årsrente. Jeg fant jo halvårsrente som er 3,24 ved å regne hele oppgaven. men skjønner ikke hvordan får man effektive årsrente = 6,58 Lenke til kommentar
TS93 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Når dere skal forklare diversifisering i del 3, hvilke figurer bruker dere? På del I ved spørsmål: "Hvordan settes kostnadsstandardene i et standardkostsystem?", forklarer dere de ulike komponentene som må settes ved direkte materialkostnad, direkte lønn og indirekte FK/VK eller forklarer dere hvor tallene kommer fra? bump hei.Kunne noen hjelpe meg med oppgave 24 og 25 fra 24.11.11.sliter veldig med denne oppgaven. I tillegg til det skulle jeg spørre oppgave 23 fra samme eksamenssette,hvordan finner man effektive årsrente. Jeg fant jo halvårsrente som er 3,24 ved å regne hele oppgaven. men skjønner ikke hvordan får man effektive årsrente = 6,58 Det regnes ut ved følgende formel: (1+halvårsrente)^2-1 Endret 2. juni 2013 av TS93 Lenke til kommentar
m3h1 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 bump Det regnes ut ved følgende formel: (1+halvårsrente)^2-1 tusen takk Har noen gjort oppgave 24 og 25 fra 24.11.11? Det haade vært til stort hjelp hvis noen kunne forklare. takk på forhånd Lenke til kommentar
tinimini Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 tusen takk Har noen gjort oppgave 24 og 25 fra 24.11.11? Det haade vært til stort hjelp hvis noen kunne forklare. takk på forhånd Hva er det du lurer på i oppgaven? :-) Lenke til kommentar
m3h1 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Hva er det du lurer på i oppgaven? :-) jeg skjønte egentlig ikke hvordan denne oppgaven er bygd opp,altså selve prinsippen.Jeg satt 2 timer med den igår men skjønte ikke noe. Lenke til kommentar
tinimini Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 jeg skjønte egentlig ikke hvordan denne oppgaven er bygd opp,altså selve prinsippen.Jeg satt 2 timer med den igår men skjønte ikke noe. Oppsett: 24. Investert KS før renter og skatt -skattemessige avs =Driftsr fs -skatt =Res es +Avs = KS TK 25. KS TK (Bruk KS fra forrige oppgave) +Lån -Avdrag -renter +spart skatt (0,28*renten) = KS EK Lenke til kommentar
doffen87 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Hei, noen her som har et enkelt svar til oppgave 15 eksamenssett 08.06.2011? Lenke til kommentar
gaffel1 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Går fint og bruke kalkulator, så lenge du skriver at du har brukt kalkulator. Man må vel ikke skrive hvilke knapper man har trykt på? Holder det å skrive svaret man har fått og at man fikk det av å bruke kalkulatoren? Lenke til kommentar
Simennzz Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 Man må vel ikke skrive hvilke knapper man har trykt på? Holder det å skrive svaret man har fått og at man fikk det av å bruke kalkulatoren? Det holder ja Lenke til kommentar
tinimini Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Hei. Er det noen som kan hjelpe med oppgave 12.eksamen 08.06.11. Hvordan man kommer man fram til den produktkombinasjonen som gir størst totalt DB ved regning? Altså med ligninger. Lenke til kommentar
Simennzz Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 Hei. Er det noen som kan hjelpe med oppgave 12.eksamen 08.06.11. Hvordan man kommer man fram til den produktkombinasjonen som gir størst totalt DB ved regning? Altså med ligninger. Hvorfor vil du regne det med ligninger når du allerede har tegnet grafen i oppgave 11? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå