tim2k7 Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Hei, noen som har gjort oppgave 18, eksamen 23.11.2010? Åssen kom de frem til internrenten på 79,6%? og oppgave 19, eksamen 08.06.2011 ) Hvordan finner man verdi per enhet for varer i arbeid? skjønner ikke hvor tallet 2150 kom fra har problemer med den selv Lenke til kommentar
tim2k7 Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 har problemer med den selv har funnet det ut tror jeg 1250 + 900 = 2150 så er det 3050 kommer fra 1800 + 1250 = 3050 Lenke til kommentar
m3h1 Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Hei.Kunne noen være snill og bare dele besvarelsen på teori oppgaver.Det pleier å komme en del teori oppgaver også. Lenke til kommentar
lilleape Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 har funnet det ut tror jeg 1250 + 900 = 2150 så er det 3050 kommer fra 1800 + 1250 = 3050 hvor fikk du 900 fra? Lenke til kommentar
wilzoo Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Begynner å angre på at jeg tok dette som valgfag nå. Hadde eksamen i Praktisk økonomi- og virksomhetsstyring i går og nå skal jeg lære meg hele pensumet i faget her til mandag, hadde kanskje fordel å hatt mer enn 20 % oppmøte i forelesningen og kjenner jeg. Jaja, blir en gudsforlatt helg! Lenke til kommentar
tim2k7 Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 hvor fikk du 900 fra? beholdningsendring på produksjonstid Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Helt i orden.. Du er vel ikke tilfeldigvis en reser på ISO bidragslinje? Sitter fast på opp 13 fra 08.06.2011 Gruer meg veldig jeg å, håper jeg har litt flaks og får det jeg kan best:) er absolutt ikke stødig nok på alt:/ Vanskelig oppgave det der, så håper vi slipper en slik oppgave. Men jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan. ISO-bidragslinje er veldig lett hvertfall Du skal finne to punkter (et på X-aksen og et på Y-aksen) som har likt dekningsbidrag. Det du gjør er bare å velge et tilfeldig punkt på enten X eller Y-aksen, la oss si Y=3000 og X=0 på denne oppgaven. Så må du spørre deg selv hva dekningsbidraget for Y er når Y=3000 og X=0. DBx er jo så klart 0, DBy blir 1,2 mill (3000 * 400). Neste punkt du må finne er nå X har DB på 1,2 mill. Siden DB pr enhet X er 1200 så blir det X=1000. Du tegner derfor en strek som går fra 3000 på Y-aksen til 1000 på X-aksen og du har ISO-bidragslinjen. Den skal du parallellforskyve og det siste krysningspunktet den passerer er punktet med høyest dekningsbidrag. Siden det i denne oppgaven var ganske vanskelig å se hvilket punkt den passerte først brukte jeg en annen framgangsmåte. Krysningspunktene består jo av 2 linjer som krysser hverandre. Disse linjene har et uttrykk. F.eks. TV.avd.1: 4,8x+2y=12000 og TV.avd.2: 3x+6y=15000. Sett disse ligningene lik 0, altså flytt 12000 og 15000 over på venstre side og sett ligningene lik hverandre: 4,8x+2y-1200=3x+6y-15000 og løs den med hensyn på y. Sett deretter y inn i en av de andre ligningene og du finner x, deretter finner du y. Da bruker du disse tallene til å regne ut TDB. Nå var ikke dette punktet det punktet med størst DB, men skjæringspunktet mellom TV.avd.1 og spesialmaskin: Likningen for spesialmaskin er: 0,5x=1000 -> x=2000. Så da vet du hva X er med en gang. Sett X inn i likningen for TV1: 4,8*2000 + 2y = 15000 -> y=1200. Dette punktet hadde størst DB. Lenke til kommentar
Hannahh Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Vanskelig oppgave det der, så håper vi slipper en slik oppgave. Men jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan. ISO-bidragslinje er veldig lett hvertfall Du skal finne to punkter (et på X-aksen og et på Y-aksen) som har likt dekningsbidrag. Det du gjør er bare å velge et tilfeldig punkt på enten X eller Y-aksen, la oss si Y=3000 og X=0 på denne oppgaven. Så må du spørre deg selv hva dekningsbidraget for Y er når Y=3000 og X=0. DBx er jo så klart 0, DBy blir 1,2 mill (3000 * 400). Neste punkt du må finne er nå X har DB på 1,2 mill. Siden DB pr enhet X er 1200 så blir det X=1000. Du tegner derfor en strek som går fra 3000 på Y-aksen til 1000 på X-aksen og du har ISO-bidragslinjen. Den skal du parallellforskyve og det siste krysningspunktet den passerer er punktet med høyest dekningsbidrag. Siden det i denne oppgaven var ganske vanskelig å se hvilket punkt den passerte først brukte jeg en annen framgangsmåte. Krysningspunktene består jo av 2 linjer som krysser hverandre. Disse linjene har et uttrykk. F.eks. TV.avd.1: 4,8x+2y=12000 og TV.avd.2: 3x+6y=15000. Sett disse ligningene lik 0, altså flytt 12000 og 15000 over på venstre side og sett ligningene lik hverandre: 4,8x+2y-1200=3x+6y-15000 og løs den med hensyn på y. Sett deretter y inn i en av de andre ligningene og du finner x, deretter finner du y. Da bruker du disse tallene til å regne ut TDB. Nå var ikke dette punktet det punktet med størst DB, men skjæringspunktet mellom TV.avd.1 og spesialmaskin: Likningen for spesialmaskin er: 0,5x=1000 -> x=2000. Så da vet du hva X er med en gang. Sett X inn i likningen for TV1: 4,8*2000 + 2y = 15000 -> y=1200. Dette punktet hadde størst DB. Tusen takk. dette hjalp masse:) Akkurat det jeg trengte, enkel og oversiktlig! Eneste problemet mitt er at tydeligvis etter matte eksamen så har jeg dytta ut all matte kunnskap i hjernen for å fa plass til økonomistyring. Jeg får nemlig helt feil tall for x og y i ligningen. Jeg regner nemlig ikke med at svaret er x=1842 og y=1579.. Kunne du sagt hva du fikk som x og y? så skal jeg ikke plage deg mer:) Lenke til kommentar
Bjarne.Aarsheim Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Markedsverdien på egenkapitalen i AKANTUS AS er på 12 mill kr, mens den bokførte (= regnskapsmessige) egenkapitalen er på 4 mill kr. Gjelden er på 22 mill kr. målt ved både markedsverdier og ved regnskapsmessige verdier. Selskapets gjeldsbeta er 0,2, mens egenkapitalbetaen er 1,5. Forventet avkastning på markedsporteføljen er 14 %, den risikofrie renten er 8 %, og skattesatsen er 28 %. Hva er selskapets totalkapitalkostnad etter skatt? Noen som vet hvordan man gjør denne? Har sett på fasiten men er så mange formler jeg aldri har sett før, så sliter litt.. Vår eksamen 2011 Lenke til kommentar
Simennzz Skrevet 1. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2013 Trodde vi hadde eksamen på onsdag jeg fant ut det var på mandag nå, må kanskje begynne og øve! Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Tusen takk. dette hjalp masse:) Akkurat det jeg trengte, enkel og oversiktlig! Eneste problemet mitt er at tydeligvis etter matte eksamen så har jeg dytta ut all matte kunnskap i hjernen for å fa plass til økonomistyring. Jeg får nemlig helt feil tall for x og y i ligningen. Jeg regner nemlig ikke med at svaret er x=1842 og y=1579.. Kunne du sagt hva du fikk som x og y? så skal jeg ikke plage deg mer:) Da har jeg gode nyheter x=1842 og y=1579 er korrekt i krysningspunktet mellom TV.avd.1 og TV.avd.2 Men om du ganger dette opp med DB pr enhet så er det lavere enn krysningspunktet mellom spesialmaskin og TV1. Så du må regne ut det punktet også. Ligningen for spesialmaskin inneholder bare én ukjent, derfor mye enklere. Men i utgangspunktet uten en heeelt nøyaktig ISO-bidragslinje så må du regne ut begge punktene og velge det som har størst dekningsbidrag. Lenke til kommentar
Hannahh Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Da har jeg gode nyheter x=1842 og y=1579 er korrekt i krysningspunktet mellom TV.avd.1 og TV.avd.2 Men om du ganger dette opp med DB pr enhet så er det lavere enn krysningspunktet mellom spesialmaskin og TV1. Så du må regne ut det punktet også. Ligningen for spesialmaskin inneholder bare én ukjent, derfor mye enklere. Men i utgangspunktet uten en heeelt nøyaktig ISO-bidragslinje så må du regne ut begge punktene og velge det som har størst dekningsbidrag. Hahaha, så bra. nå ble jeg glad:) Da er ISO bidragslinje på plass i hodet, håper vi får om det da.. Tusen takk for hjelpen:) Lenke til kommentar
funlight1 Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Markedsverdien på egenkapitalen i AKANTUS AS er på 12 mill kr, mens den bokførte (= regnskapsmessige) egenkapitalen er på 4 mill kr. Gjelden er på 22 mill kr. målt ved både markedsverdier og ved regnskapsmessige verdier. Selskapets gjeldsbeta er 0,2, mens egenkapitalbetaen er 1,5. Forventet avkastning på markedsporteføljen er 14 %, den risikofrie renten er 8 %, og skattesatsen er 28 %. Hva er selskapets totalkapitalkostnad etter skatt? Noen som vet hvordan man gjør denne? Har sett på fasiten men er så mange formler jeg aldri har sett før, så sliter litt.. Vår eksamen 2011 Dette er egentlig veldig enkelt. Her må du finne avkastningen på egenkapitalen og gjelden ved hjelp av KVM, og deretter sette dette inn i wacc-formelen. Feks: rEK = 0,08 * 0,72 + 1,5 * (0,14 - (0,08*0,72) Så gjør du det samme med gjelden og deretter setter du inn i wacc. Lenke til kommentar
Bjarne.Aarsheim Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Dette er egentlig veldig enkelt. Her må du finne avkastningen på egenkapitalen og gjelden ved hjelp av KVM, og deretter sette dette inn i wacc-formelen. Feks: rEK = 0,08 * 0,72 + 1,5 * (0,14 - (0,08*0,72) Så gjør du det samme med gjelden og deretter setter du inn i wacc. Takker! forstod det nå. Var ikke så galt alikavel! Sliter forsåvidt med denne oppgaven og: Opplysningene nedenfor danner utgangspunkt for oppgave 19 og oppgave 20: Et selskap planlegger å investere i nytt produksjonsutstyr. Salgsinntekten antas å bli kr 10 000 000 per år. Variable kostnader forventes å bli kr 2 000 000 per år. Faste betalbare kostnader (ikke inkludert avskrivninger og renter) er kr 600 000 per år. Investeringen vil medføre avskrivninger per år på kr 500 000. Selskapet har delvis finansiert investeringen med gjeld, totalt 50 mill kroner til årlig rente 6 %, med faste årlige avdrag og med endelig forfall om 20 år. Selskapets skattesats er 30 %. Arbeidskapitalen antas ved utgangen av hvert år å utgjøre 10% av omsetningen samme år. De får en skatt på -1.215.000 som jeg ikke helt forstår hvor kommer ifra. Hva regnes skatt ut av på kontantstrøm til egenkapital? Lenke til kommentar
m3h1 Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Dette er egentlig veldig enkelt. Her må du finne avkastningen på egenkapitalen og gjelden ved hjelp av KVM, og deretter sette dette inn i wacc-formelen. Feks: rEK = 0,08 * 0,72 + 1,5 * (0,14 - (0,08*0,72) Så gjør du det samme med gjelden og deretter setter du inn i wacc. Jeg prøvde den selv men fikk wacc= 0,0976 (som er feil i følge fasit). Når de regner ut re og rg så tar de ikke med skatt.Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal se bort fra skatt når skatt er oppgitt i oppgaven. Lenke til kommentar
funlight1 Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Takker! forstod det nå. Var ikke så galt alikavel! Sliter forsåvidt med denne oppgaven og: Opplysningene nedenfor danner utgangspunkt for oppgave 19 og oppgave 20: Et selskap planlegger å investere i nytt produksjonsutstyr. Salgsinntekten antas å bli kr 10 000 000 per år. Variable kostnader forventes å bli kr 2 000 000 per år. Faste betalbare kostnader (ikke inkludert avskrivninger og renter) er kr 600 000 per år. Investeringen vil medføre avskrivninger per år på kr 500 000. Selskapet har delvis finansiert investeringen med gjeld, totalt 50 mill kroner til årlig rente 6 %, med faste årlige avdrag og med endelig forfall om 20 år. Selskapets skattesats er 30 %. Arbeidskapitalen antas ved utgangen av hvert år å utgjøre 10% av omsetningen samme år. De får en skatt på -1.215.000 som jeg ikke helt forstår hvor kommer ifra. Hva regnes skatt ut av på kontantstrøm til egenkapital? Skulle man finne KS til totalkapitalen og i denne oppgaven? Da har du vel funnet KS til TK, og da kan du plusse på sparte skattekostnader fra renter. Altså : Salgsinnt - Bet. kostnader - AVS = Res f.s - Skatt (res.f.s *0,3) = Res e.s + AVS = KS TK - Avdrag - Renter + Spart skatt (0,3 * renter) = KS EK Skatten regnes ut fra res. f.s + den sparte skatten fra rentene. Har ikke hele oppgaven foran meg nå, men tror det blir sånn. Jeg synes det er greiest å regne ut KS TK først siden da slipper man å blande skyldig skatt og skattefradraget. I de fleste oppgaver skal man jo også lage kontantstrøm til totalkapitalen. Håper du forstod det nå =) Lenke til kommentar
ohyeahhhhh Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Hei Noen som vet hvordan man regner om det er mest lønnsomt å produsere selv eller å kjøpe fra en ekstern leverandør? sliter litt med å skjønne hvem tall som er relevante og hvem man skal se bort i fra? noen som har noen tips? Lenke til kommentar
TS93 Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Når dere skal forklare diversifisering i del 3, hvilke figurer bruker dere? På del I ved spørsmål: "Hvordan settes kostnadsstandardene i et standardkostsystem?", forklarer dere de ulike komponentene som må settes ved direkte materialkostnad, direkte lønn og indirekte FK/VK eller forklarer dere hvor tallene kommer fra? Lenke til kommentar
LeLiLa Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 (endret) Slettet. Endret 1. juni 2013 av LeLiLa Lenke til kommentar
gaffel1 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Når man skal regne ut nåverdi og internrente, kan man på eksamen bare regne det ut ved hjelp av kalkulator, og skrive på besvarelsen at jeg fikk dette svaret av å bruke kalkulatoren, eller må man også vise utregningene hvordan man kom fram til det svaret? Endret 2. juni 2013 av gaffel1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå