Gå til innhold

The Elder Scrolls: Online diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

banner-elder-scrolls-online.jpg

 

 

Det vi vet så langt om The Elder Scrolls: Online - av Sponx @ www.elderscrolls.no

Tenkte det kunne være greit å lage en liten liste om det vi vet så langt om The Elder Scrolls:Online, slik at det blir mye enklere for folk å finne ut av hva de bør forvente av spillet. Kommer til å oppdatere denne så fort jeg kommer over noe ny informasjon. Husk også at spillet fortsatt er i utviklingsfasen, og det er mye som kan endre seg innen vi får prøvet ut spillet.

 

Allianser og raser

Det finnes tre forskjellige raser man kan bli medlem av i The Elder Scrolls: Online, hver allianse med tre forskjellige raser som man kan spille som.

Den første er Aldmeri Dominion, som består av Altmer (High Elves), Bosmer (Dark Elves), og Kahjiit.

Så har vi Daggerfall Covenant, som består av to menneskelige raser, Breton og Redguards, og Orcs.

Til slutt har vi Ebonheart Pact, en allianse mellom Dunmer (Dark Elves), Argonians og de menneskelige Nords.

Informasjon om de forskjellige alliansene og rasene kan man finne her.

 

Verdenen og litt historie

The Elder Scrolls: Online foregår i en fiksjonell verden kalt Nirn, på kontinentet Tamriel, 1000 år før hendelsene vi går i gjennom i Skyrim. Morag Bal, en Daedric prins har satt ut på et oppdrag som til slutt vil føre til at Oblivion vil konsumere hele Tamriel om ingen stopper ham, og gjøre verdenen om til et mørkt, endeløst mareritt, det er her vi som spillere kommer inn. Alt dette foregår i midten av kontinentet, Cyrodiil, og det er dette som har fått de tre alliansene til å danne seg.

 

Combat systemet

Combat systemet vil fungere som i tidligere Elder Scrolls spill, med venstre museklikk som angrep, og høyre museklikk for å blokkere. I tillegg til dette vil det være en liten hotbar med forskjellige skills som er forskjellige for hver class. Under kamp kan man også bygge noe som heter "Finesse", som man kan bruke på såkalte Ultimate abilities, som er mye kraftigere enn dine vanlige angrep og abilities.

 

Man har Stamina, Magicka og Health. Stamina brukes når man sprinter og ved bruk av store, harde angrep. Magicka brukes til spells og abilities. Health er vel ganske selvforklarende.

 

fda6853b84552cff9f.jpg

 

Finesse

I The Elder Scrolls: Online så blir man belønnet for å være flink i kamp. Når man blokkerer et angrep så vil dette sette motstanderen midlertidlig ut av spill, og man kan svare med et større angrep enn hva man kunne gjort ellers. Jo mer aktiv man er i kamp ved å blokkere, hoppe unna angrep og svare med større angrep jo mer finesse vil en få, dette kan igjen brukes på å utløse kraftige angrep som fort kan snu en kamp til ditt favør. Det er dette som vil skille mellom gode og dårligere spillere.

 

Synergi

Det er ofte vært snakk om hvordan forskjellige angrep kan synergere med hverandre i spillet. Det eksempelet som har blitt trukket frem mest handler om at en person kan helle ut en dam av olje over fienden, og en annen spiller kan sette fyr på dette ved bruk av sine spells. Dette er også noe som NPC's gjør i spillet, som gjør at man hele tiden må være på vakt og holde seg aktiv og fokusert i spillet.

 

Serveren

Det vil kun være en gigantisk server i The Elder Scrolls: Online, det er altså slutt på dette med å måtte velge mellom en server for å spille med guilden din, og en annen server for å kunne spille med venner, eller å måtte vente fordi den serveren du vil inn på er full. I stedet for vil alle være på en gigantisk server, der i mot så vil alle være delt inn i forskjellige "distrikter" på serveren, det er snakk om at man vil få noen spørsmål når man lager karakteren sin, der man må svare på hva slags spillestil man har. Liker du solo PvE vil du bli slengt inn sammen med andre personer som også liker solo PvE, liker du å spille PvP i store grupper vil du bli slengt inn sammen med andre personer som liker det samme. Serveren vil også prioritere guilds og venner slik at det aldri vil være noe problem å spille sammen med vennene dine.

 

Classes

Hittil har vi fått vite om 4 forskjellige type classes, Dragonknight, Templar, Sorcerer og Warden.

Det spesielle med TES:O er at det ikke finnes noen restriksjoner på hva enhver class kan bruke, du kan være en Dragonknight kledd i lær og bruke en staff, eller du kan være en Sorcerer kledd i full plate og bruke et tohånds sverd. Den eneste forskjellen vi vet om er at forskjellige classes vil ha forskjellige spells og abilities.

 

Når det kommer til skills, fungerer spillet veldig likt som andre Elder Scrolls spill, slik at man øker sine skills ved å bruke de. Man øker to-hånds skillen sin ved å bruke to-hånds våpen. Det vil også være mulig å makse ut absolutt alle skills i spillet, dette er ikke nødvendig, men hjelper til å gjøre karakteren din mye mer tilpasningsdyktig, og gir deg mulighet til å hoppe inn i hvilken som helst rolle når du måtte trenge det.

 

Den classen vi har mest informasjon om for øyeblikket er Dragon Knight. For en liten stund siden fikk en del pressefolk komme til Zenimax Online sine kontorer, og fikk prøve spillet en liten stund som en Dragon Knight. Dette er det vi vet om denne classen, og vil kanskje gi en liten pekepinn om hva vi kan forvente av abilities, og det ser ut at forskjellige abilities vil fungere veldig bra med hverandre:

 

Fiery Reach

Dette er en ability som drar fienden din mot deg, slik at det vil være lettvint å kunne komme rett opp i ansiktet på fienden din om du er en melee spiller.

 

Slam

Denne slår ned fienden, og setter de ut av spill for en liten periode. De som har prøvd spillet sier at denne flyter godt sammen med Fiery Reach, der man først trekker fienden til seg, før man slår den rett ned.

 

Spiked Armor

Denne abilitien gir deg en kort buff som gir deg økt motstand mot angrep, i tillegg til å gjøre skade på enhver fiende som gjør fysisk skade på deg.

 

Ultimate: Dragon Armor

Dette er en ultimate ability som vil bruke opp alle finesse poengene du har samlet opp, og gir deg en kort buff der hele karakteren din tar fyr, huden blir til lava og enhver fiende som står nær deg tar skade over tid.

Det finnes ingen cooldown på abilities, men de bruker magicka og stamina, eller finesse for ultimates. Dette åpner opp for mye interessant spilling, og gjør at en må passe på sine magicka og stamina levels slik at man ikke bruker alt på en gang og er totalt nyttesløst resten av kampen.

 

Crafting

Hittil er det ikke mye vi vet om crafting, annet enn at det garantert vil være med i spillet, og at det vil være utrolig mange forskjellige oppskrifter og ting vi kan lage.

 

b248a553a0ae995d21.jpg

 

PvP

Alle tre alliansene vil slåss for kontroll over et gigantisk område i midten av Tamriel, kalt Cyrodiil. Dette vil på mange måter være veldig likt RvR i Darke Age of Camelot og WvWvW i Guild Wars 2. Det vi vet hittil som er en stor forskjell fra spesielt GW2, er at om man ødelegger en vegg på et keep, så vil ikke denne veggen automatisk komme opp igjen etter at man har tatt over keepet. Dette gjør det mulig for mye taktisk spilling, og man kan for eksempel ligge i lur og vente på at en allianse ødelegger en vegg, dreper motstanderene inne i keepet for så og ta over det, før man stormer inn og tar kverken på de gjenværende fiendene, som definitivt vil være i mindretall etter å ha slåss mot de originale eierne av keepet. Den beste spilleren i en allianse som tar over hovedbyen i Cyrodiil vil bli kronet keiser. Akkurat hva dette vil si er det ikke mye informasjon om ennå.

 

Cyrodiil vil bli delt opp i flere campaigns, disse kan best forklares som flere små servere, tenk WoW Battlegrounds, eller sPvP servere i GW2, bare uendelig ganger større. Det blir hovedsaklig gjort sånn slik at det skal være lettere å balansere de tre alliansene, slik at det ikke vil være ubalansert ved at en allianse har en mye større spillerbase enn de to andre.

 

Det vil ikke være mulig å gå til de andre alliansene sine soner, og dette vil derfor bety ingen World-PvP utenom Cyrodiil.

 

PvE

Det vil være mye end-game PvE i spillet, og vi vet hittil at det vil være raids, hardcore dungeons og en del ting som vil gi grupper en utfordring ute i den åpne verdenen. Questing vil fungere veldig likt som de ellers har gjort i MMO's, og spillet utnytter dette "phasing" systemet som gjør det mulig for fysiske endringer i verdenen etter at man har gjort et quest. Det blir også sagt at det vil være mulig å gjøre som man gjør i tidligere Elder Scrolls spill, at man ikke nødvendigvis trenger å følge en spesifik retning når det gjelder questing, men at man kan gjøre det man føler for uten at det vil hindre din karakters utvikling. Et eksempel som har blitt brukt her, er at man kan gå til et helt tilfeldig sted, drepe en haug med necromancers, og et spøkelse vil komme frem og gi deg belønning for det du gjorde, uten at du hadde noen quest til å begynne med.

 

5479c3d757cbf36c97.jpg

 

Reise gjennom verdenen

Det vil være mounts i spillet, og det vil også være fast travel, i likhet med waypoints i Guild Wars 2, eller Fast Travel systemet i Skyrim. Man utforsker såkalte "Wayshrines", og disse kan brukes når som helst etter man har utforsket de, for å teleportere dit med en gang, disse brukes også som ressurection shrines.

 

Leveling

Det vi har fått vite når det gjelder leveling i spillet er at max level er 50, og det vil ta cirka 125-150 timer totalt for å nå max level. Når man går opp i level så fungerer det veldig likt som i Skyrim, du får 15 poeng du kan velge å bruke på Magicka, Stamina eller Health. Du vil også kunne få passive abilities når du har lagt inn et visst antall poeng i de forskjellige valgmulighetene. For eksempel i Health for Dragon Knight vil du få passive abilities som:

 

Iron Hide (passive) - Brace blocks an additional 10% damage

Dragon Blood (passive) - increase healing received by 10%

Consuming Fangs (passive) - hitting target with a fully charged heavy attack heals you for 3 points

Scaled Armor (passive) - increases spell resistance by 80

Heart of a Dragon - after activating an ultimate ability, health regeneration is increased by 20% for 6 seconds

Deep Breath (passive) - gain 63 point damage shield for 6 seconds when your health is reduced to below 20%

 

Guilds

Vi vet ikke stort mye om detaljene på hvordan guildsystemet vil fungere i TES:O, vi vet at det vil være mulig å bli medlem av flere guilds samtidig, men utenom det er det ikke stort mye informasjon ute.

Men vi vet at Zenimax, utviklerene av spillet, har hatt lange diskusjoner med noen av de største og mest kjente guildene fra andre store MMO's om hvordan guildsystemet bør være i spillet.

 

Når det kommer til Guilds som folk er kjent med fra tidligere Elder Scrolls spill, så vet vi at det vil være 4 guilds i ES:O, disse er Dark Brotherhood, Thieves Guild, Fighter's Guild og Mage's Guild. Ikke stort er kjent om disse ennå, men vi vet at for å joine Fighter's Guild må man ødelegge "Dark Anchors", dette er gigantiske klør som Molag Bal har sent til Tamriel, for å prøve å dra verdenen inn i Oblivion. For å bli medlem i Mage's Guild må man finne såkalte "Lore Books" rundt om i verdenen, det eneste vi vet om disse er at det er bøker som kan finnes i de travleste byer, eller i de mest øde hulene.

 

User Interface

UI'en i The Elder Scrolls:Online er veldig minimalistisk, utenom en 6-button hotbar og minimap, og en simpel liten menu-bar, så finnes det ingenting på skjermen din, noe som gjør at du fokuserer mye mer på selve spillet enn på user interfacen din.

 

Snapshot+2+%2812-19-2012+10-09+PM%29.png

 

Perspektiv

Spillet er hovedsaklig designet for tredjeperson-perspektiv, men det vil være mulig å gå inn i førsteperson også.

 

Betalingsmodell

Det har ikke kommet noen informasjon om hva slags betalingsmodell spillet kommer til å ha, men det vil nok mest antakelig ha et Buy-to-Play (GW2) eller Pay-to-Play (WoW) system.

Som sagt, så vil det skje en del endringer i denne tråden etter hvert som jeg kommer over mer informasjon. Så, sett i gang! Still spørsmål, diskuter de forskjellige elementene i spillet eller kom med mer informasjon om det er noe dere har som jeg ikke har dekket her ennå.

 

Nyttige linker:

Elder Scrolls Norge - http://elderscrolls.no/

Elder Scrolls Online - http://elderscrollsonline.com

Elder Scrolls Online Beta signup - http://signup.elderscrollsonline.com/

 

Diskuter! :wee:

Endret av Toseki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...