Soho Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Hei Har et skjermkort som kjører på 128 mb. I bios står aparture på 64. Spm er da, blir det noe forskjell i ytelse om man stiller aparture opp til 128?. Og hva betyr den innstillingen egentlig? Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Har litt å si på ytelsen, kommer an på hvor mye ram du har totalt.... Kan godt stille det opp på 128 om du har 256mb ram eller mer..... Lenke til kommentar
Kina bill Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Denne innstillingen forteller (litt lett forklart) hvor mye ram på hovedkortet skjermkortet skal få lov til å bruke eller gjøre nytte av. Denne innstillingen er egentlig i en stor gråsone. Noen sier denne skal være dobbelt så stor som ram'en på grafikk kortet. Andre sier det ikke har så mye å si. Har selv sett motstridende tester på nettet. Noen viser at aparture innstillingen egentlig har lite å si, andre tester viser en viss ytelsesøkning. Men... så har du dette med mange bekker små. Kan du få en liten ytelsesøkning av dette, sammen med eksempelvis overklokking av grafikkort og cpu, småkvasse innstillinger i bios osv osv, så har du plutselig fått en markant økning i ytelsen totalt. Uansett, om du har mye ram på moboet ditt (512+), så kan du gjerne sette denne opp. Det skader i alle fall ikke. Rune. Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Denne innstillingen forteller (litt lett forklart) hvor mye ram på hovedkortet skjermkortet skal få lov til å bruke eller gjøre nytte av. Rune. Dette er nok feil ! Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 AGP aparture size er hvor mye minne skjermkortet kan låne av internminnet, står den på 64 så er det 64MB den kan låne om det er behov for det. Du som har 128MB på ditt skjermkort trenger ikke mer enn 64... Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 AGP aparture size er hvor mye minne skjermkortet kan låne av internminnet, står den på 64 så er det 64MB den kan låne om det er behov for det. Du som har 128MB på ditt skjermkort trenger ikke mer enn 64... Nei ! Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 AGP aparture size er hvor mye minne skjermkortet kan låne av internminnet, står den på 64 så er det 64MB den kan låne om det er behov for det. Du som har 128MB på ditt skjermkort trenger ikke mer enn 64... Nei ! Kan du komme med litt mer enn "NEI!"? eller klarer du ikke å fortelle hvorfor det ikke stemmer? Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Hør på "Kina bill" og "Falcon_", AGP Aperture Size er hvor mye av internminnet i maskinen skjermkortet kan låne hvis det trenger det. Skjermkortene begynner å få så mye RAM nå, at det stort sett er unødvendig, men det er anbefalt å sette det på 128/64 MB for å være på den sikkre siden. Har litt å si på ytelsen,Har veldig lite å si for ytelsen. kommer an på hvor mye ram du har totalt....RAM totalt på skjermkortet eller i systemet?Kan godt stille det opp på 128 om du har 256mb ram eller mer.....256MB på skjermkortet eller i systemet? Upresist... Og når du sier at andre tar feil bør du: 1. være sikker på at de tar feil 2. gi en grunn til hvorfor de tar feil Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Nå er det mange år siden jeg sjekket opp hva Aperture Size betyr, alle sa at det var som dere sier "hvor mye skjermkort kan låne fra intern minne" Men det er ikke slik etter det jeg forstod. Jeg forstod det slik at Aperture Size er innstilling for hvor mye data som blir sendt til apg porten i slengen. Det er jo bare å prøve med et skjermkort med lite minne på, stille opp og se hva som skjer..... Blir ikke mye bedre. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Har testet litt med forskjellige Aperture Size på 64, 128 og 256. Jo mer eg økte an jo dårligere ble ytelsen. Målt i 3Dmark03. Har ikkje nøyaktige tall. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Her er en test av AGP Aperture Size. Den gir veldig varierende resultater alt etter hva som testes og hvor høyt den er satt. Jeg tror det ikke er noe fasitsvar. Man må prøve seg fram til man finner noe som fungerer bra. Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Nå er det mange år siden jeg sjekket opp hva Aperture Size betyr, alle sa at det var som dere sier "hvor mye skjermkort kan låne fra intern minne" Men det er ikke slik etter det jeg forstod. Jeg forstod det slik at Aperture Size er innstilling for hvor mye data som blir sendt til apg porten i slengen. Da tror jeg du på sjekke en gang til hva "AGP Aperture Size" betyr. Lenke til kommentar
bambam Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 www.whatis.com / www.google.com Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Har litt å si på ytelsen, kommer an på hvor mye ram du har totalt.... Kan godt stille det opp på 128 om du har 256mb ram eller mer..... HELT feil Om du har 256 mb minne og setter aperture på 128 mb så beslaglegger du 128 mb systemminn for å "backe up" skjermkortet. Det vil da si du sitter igjen med 128 mb system minne som vil resultere i massiv lagg i spill pga lite minne. Har du 256 mb ram må du ABSOLUTT ikke sette aperture på mere enn max 64 mb. Har du et kort med 128 mb ram trenger du ikke mere enn 64 mb elelr max 128 mb aperture. Men husk en ting: Systemminnet er utrolig mye tregere, så det hjelper uansett ikke mye. Grafikkort: 380MHz (760"MHz" effektivt) DDR-ram med 256bit gir: 24,3 GigaByte/s. Systemminnet: 200MHz (PC3200) dual DDR-ram (dvs. 2x64bit) gir: 6,4 GigaByte/s. Her er hastigheten basert på Radeon 9800 pro 128 mb sin minnehastighet og pc3200 hastighet systemminne i dual Så OM det blir knapp med minne på skjermkortet i krevende oppgaver som f.eks 3d-krevende spill og må lånem inne fra systemet, vil ytelsen allikavel bli sterkt redusert, men det hadde vært værre om kortet ikke hadde noenting å hente da selvfølgelig. Tenk på det :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå