Gå til innhold

Liquicity

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Schecter syn sign custom gitar som jeg kjøpte for ca tre år siden. Denne har jeg ikke byttet strenger på enda (med unntak av E og B-strengen som har blitt bendt til skogs). Med forbehold om feil tror jeg medfølgende strenger var 52 hybrid.

Jeg spiller ganske variert og anser meg selv fortsatt som noob da det dessverre ikke har blitt mer enn sporadisk spilling. Lamb of God, As I Lay Dying, Guns n Roses, Iron Maiden er noe av det jeg spiller. Liker også å spille ballader og pene soloer samt "akustisk".

Jeg ønsker en mer lettspilt gitar, hvor jeg kan spille Hotel California uten at strengen ryker på første bend. Altså ønsker jeg strenger jeg både kan bende lettere med, og høyere med. Om jeg ikke tar feil får jeg dette ved å velge tynnere strenger?

Jeg ønsker også muligheten til å stemme gitaren i drop-d og spille metal - hvordan vil tynnere strenger påvirke dette?

Om noen kan være vennlig og hjelpe meg litt med dette, hvilke muligheter, hva som passe og forskjellen på strengestørrelse og hybridstrenger og hvordan dette påvirker forskjellige spillestiler hadde det vært flott! På forhånd takk.

Morten

Endret av Liquicity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett på Elexir

.09 eller .10

Elexir er litt dyrere strenger, men de er teflonbehandlet. Dvs at de ikke er så motakelige for svette og dritt fra fingrene som andre strenger. Med andre ord er levetiden mye lengre.

Skal ikke være umulig å stemme gitaren ned med .09 eller .10 i tykkelse. Jeg bruker for det meste .10, da har jeg en gitar som jeg kan brue til mye rart (Hard rock, blues etc.)!

Hva mener du foresten med "hybridstrenger"? Jeg har spillt gitar i 10 år snart, og det er et begrep jeg aldri kan komme på at jeg har hørt før....

Når det gjelder tynnere strenger brukes disse ofte i metall, fordi at de er mer sammarbeidsvillige når man skal stemme gitaren langt ned. Men her snakker vi metal som er soppas hardt at man må stemme gitaren kansje 2 - 3 heltoner ned!! Da kan man trygt bruke .08 i tykkelse.

Men skal man ha en allround gitar gå for .09 og ALDRi stem gitaren lengre ned enn maks en heltone. Alt annet er for EMO-kids.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg brukte Elixir på min gamle gitar, men husker ikke hvordan disse var... Antar jeg spør fordi jeg lurer på forskjellen på alle typene (stainless steel, nickelwound, coated nickel, cobalt, nanowe osv) og hvilken spillestil de passer best til. Har vært på både gitarhuset.no og sound1.com og det står det samme på alle strengene - "very good, is nice!". Jeg antar noen strenger har egenskaper som passer bedre til ting andre strenger ikke fungerer like godt på. Strengestørrelse er også en ting...

De strengene jeg har nå er såkalt hybrid, eller "skinny top heavy bottom" om du vil. At de øverste er tykkere (i stedet for 09-42 har de størrelse 09-46). Dette er Ernie Ball strenger som jeg syns virker veldig solide og god, jeg ønsker bare en mer lettspilt gitar og antar jeg da trenger tynnere strenger.

På grunn av havet av muligheter hadde det dermed vært fint å bli dyttet i riktig retning. Størrelse og "spillbarhet" er en ting, men lyd og kvalitet er også viktige elementer.

Jeg regner med det blir Elixir eller Ernie Ball, men hvilken størrelse? Jeg koser meg for tiden med Hotel California og røk b-strengen på første bend her om dagen. Vil det, for en noob som meg, da være risikabelt med 09 så jeg burde gå for 10, eller vil 09 være lettere å bende så dette ikke er noe problem? Jeg har ganske godt gehør, og selv om jeg kjente jeg måtte ta i var jeg dum nok til anta at strengen kunne bendes dit taben ville så jeg gjorde det, og dermed røyk den :)

Og hva med hybrid? Ettersom jeg ofte har gitaren i drop-d, vil da vær en fordel med tykkere strenger? Eller gir ikke dette noe annet enn bedre lyd?

Jeg innser jeg stiller mange dumme spørsmål, men det er vel bedre å lære litt om emnet enn å "ta en sjanse" hver eneste gang man må ha nye strenger... :)

Lenke til kommentar

Altså. Om du er i tvil, hvorfor ikke kjøpe strenger i forskjellige størrelser og prøve deg fram?

Det er ikke kritisk for lyden på noen måte. Det er alt etter hva man liker best selv. Jeg begynte å spille med .11 strenger. Er alt etter hva du liker best selv.

Hybridstrenger er ikke noe som heter, ernine ball har en type strenger som heter hybrid slinky, og disse er lettspillte.

Når det gjelder størrelsen vil jeg anbefale å velge en størrelse som rekker fra halsen til broen ;)

Og skal du ha en lettspillt gitar anbefaler jeg deg å teste ut en luftgitar! ;)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner det går veldig mye på personlige preferanser, jeg trodde bare det var noe fakta inne i bildet også, angående alle de forskjellige typene, hvilke egenskaper disse har og hvilke fordeler de har. Men det er greit, strenger er ikke akkurat dyrt, og ei heller særlig tidkrevende å bytte, så jeg kan kjøpe de jeg anser som aktuelle og prøve alle sammen. Kjapt siste spørsmål: Har strenger en form for holdbarhetsdato? Blir de svekket over tid eller kan jeg kjøpe 5 pakker nå, grave frem igjen den siste om 8 år og montere de uten at de på noen måte er svekket sammenlignet med når jeg kjøpte dem?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner det går veldig mye på personlige preferanser, jeg trodde bare det var noe fakta inne i bildet også, angående alle de forskjellige typene, hvilke egenskaper disse har og hvilke fordeler de har. Men det er greit, strenger er ikke akkurat dyrt, og ei heller særlig tidkrevende å bytte, så jeg kan kjøpe de jeg anser som aktuelle og prøve alle sammen. Kjapt siste spørsmål: Har strenger en form for holdbarhetsdato? Blir de svekket over tid eller kan jeg kjøpe 5 pakker nå, grave frem igjen den siste om 8 år og montere de uten at de på noen måte er svekket sammenlignet med når jeg kjøpte dem?

Ja, jeg ville nesten anbefalt deg å gjøre dette. Såklart, alle strenger er på en eller annen måte forskjellige å spille på. Men fremdeles mener jeg at dette er smak og behag. Jeg har prøv en del forskjellige strengtyper ogpp igjennom, og Hybrid Slinky med Ernine Ball, er gode strenger å spille med, det er og flott lyd i dem.

Største forskjellen jeg har merket med strenger, er forskjellen mellom Elexir strenger, og alle andre strenger på markedet. Samt forskjellen mellom nylon og stålstrenger heheheh....

Så har man såklart også strenger som er dårlige å spille på, med elendig klang i. Men dette er ofte billige strenger som ligger oppi svære bøtter til 15 kr pakken....

Ernine Ball Hybrid Slinky er ett godt alternativ for deg.

Sett bort fra Elexir, så er dette de strengene jeg spiller mest med.

Men siden du har så mange tanker om gitarstrenger ville jeg egentlig anbefale deg å bare prøve deg frem for du ser selv best hva du liker. Men husk det at skal man bli god på gitar så er det bortkastet tid å gjøre seg opp så alt for mange tanker om strengene. For hver time du sitter å tenker på hvilke strenger du skal buke, taper du en time med øving... :huh:

Når det kommer til holdbarhetsdato så kommer det først an på hvor mye du spiller. Dersom du spiller noen timer hver dag, så varer vanlige strenger vanlig vis ca. en måned før du bør bytte... Men dette kjenner du. Når strengene blir "fettete" og mister klangen sin, da er det på høy tid å bytte.

Som nevnt tidligere er Elexir strenger behandlet med tefflon. Dette vil si at de ikke tar til seg svette og dritt fra hendene på samme måte som andre strengtyper. Altså; disse strengene varer mye lengere enn vanlige stålstrenger før de mister klangen sin.

Jeg vil også anbefale deg å bytte alle strengene når du først bytter. Ikke bytte en og en streng. Dersom en streng ryker, bytter du alle (med mindre den ryker etter bare noen dager).

Om strengene ligger i pakken sin har dem ikke noen eksakt holdbarhetsdato. Du kan begynne å regne holdbarhetsdatoen fra dagen du setter på strengene og spenner dem opp.

Også, hvordan er det om jeg bytter til en annen strengestørrelse? Må det justeres noe på gitaren?

Dersom du går en størrelse ned/opp fra den størrelsen som orginalt står på gitaren, så skal det ikke være nødvendig å gjøre noen innstillinger på selve gitaren. Du kan sikkert også trygt øke to størrelser oppover uten at det behøves å gjøre noen instillinger.

Av personlig erfaring ville ikke jeg ha anbefalt deg å gå så alt for mange størrelser ned. Men jeg er jeg sterk i fingrene, så jeg trives ikke med å spille med for tynne strenger.

Dersom strengene blir for store, kan de dette ut av nut'en opp med halsen. Men dette merker du med en gang.

Endret av Skipstrixxy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og når det kommer til feks (som du nevner) stainless steel, nickelwound, coated nickel, cobalt, nanowe osv.. Da er dette måtene strengene er behandlet på under produksjon. Set sier seg litt selv.

Stainless steel, er da rustrfitt stål uten annen behandling. Dette kan slite ut båndene på gitaren din litt fortere enn foreksempel coated nickel strenger...

Coated Nickel strenger er behandlet med Nickel, og sliter da ikke ut båndene på gitaren din like fort. Men siden du ikke spiller gig 340 dager i året, så er ikke dette noe å tenke på... heheheh!!!

Og om du hadde spillt gig 340 dager i året, så hadde det heller ikke vert noe å tenke på, da du gjerne ville ha hatt en egen gitarteknikker som hadde byttet bånd på gitaren for deg.... Så...

Og når det kommer til lydforskjeller på disse, så er det ofte klarere lyd på stålstrenger, mens lyden i Nickel strenger ofte kan oppfattes som varmere.

Mulig at også stålstrenger er litt mere ømfientlig for "fingerstøy" enn hva Nickel strenger er... Men her er man igjen også inne på det tekniske nivået til gitaristen som spiller.

En god gitarist kan få en gitar med de dårligste strengene til å hørest konge ut. Så personlig tror jeg ikke at dette er noe du bør tenke på i det heletatt..

Du får bare prøve deg frem.. Jeg er sikker på du finner noe som passer for deg og din stil! :w00t:

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Takk for oppklarende svar!

Bare så det er sagt, jeg fant en gammel reservestreng hjemme, så jeg har en spillbar gitar mens jeg tenker og maser om all mulig info... :)

Da bestiller jeg ett sett Elixir og ett par Ernie Ball sett så får vi se. Jeg er noe usikker på størrelsen jeg har nå, men jeg tror som sagt det er hybrid slinky 10 og jeg kommer ikke til å gå lenger ned. Men jeg kommer til å gå fra hybrid til .10 standard - vil jeg da måte justere noe på gitaren? Tre av strengene vil vel da være opptil flere størrelser mindre?

Jeg kommer til å bytte alle strengene samtidig - eneste grunnen til at jeg ikke har gjort det nå, er fordi det fulgte med en ekstra både e og b-streng på sist strengesett jeg kjøpte og det var alt jeg hadde ettersom jeg har utsatt kjøp for å prøve å bli klok på hva jeg vil ha...

I tillegg til dette med overgang hybrid til standard og evt. justering av (hva?) gitar, er det en kjapp ting jeg vil få bekreftet/avkreftet: må eller bør man bytte en og en streng på floyd rose, eller kan man uten problemer fjerne alle strengene før man begynner å montere? Ikke at det første er noe som helst problem, men hvis jeg trygt kan fjerne alle strengene vil det bli betydelig lettere å rengjøre gitaren :)

Takker igjen for informative svar!

Endret av Liquicity
Lenke til kommentar

Takk for oppklarende svar!

Bare så det er sagt, jeg fant en gammel reservestreng hjemme, så jeg har en spillbar gitar mens jeg tenker og maser om all mulig info... :)

Da bestiller jeg ett sett Elixir og ett par Ernie Ball sett så får vi se. Jeg er noe usikker på størrelsen jeg har nå, men jeg tror som sagt det er hybrid slinky 10 og jeg kommer ikke til å gå lenger ned. Men jeg kommer til å gå fra hybrid til .10 standard - vil jeg da måte justere noe på gitaren? Tre av strengene vil vel da være opptil flere størrelser mindre?

Jeg kommer til å bytte alle strengene samtidig - eneste grunnen til at jeg ikke har gjort det nå, er fordi det fulgte med en ekstra både e og b-streng på sist strengesett jeg kjøpte og det var alt jeg hadde ettersom jeg har utsatt kjøp for å prøve å bli klok på hva jeg vil ha...

I tillegg til dette med overgang hybrid til standard og evt. justering av (hva?) gitar, er det en kjapp ting jeg vil få bekreftet/avkreftet: må eller bør man bytte en og en streng på floyd rose, eller kan man uten problemer fjerne alle strengene før man begynner å montere? Ikke at det første er noe som helst problem, men hvis jeg trygt kan fjerne alle strengene vil det bli betydelig lettere å rengjøre gitaren :)

Takker igjen for informative svar!

Off, å bytte strenger på floydrose kan være et helvete. Glad jeg kun har en gitar med floyd heheh...

Dersom du strammer strengene for mye vil bruen sprette opp. Jeg brukte mange timer på å finne en teknikk på dette de første gangene jeg gjorde det.

Dersom du skal bytte strenger på floyd rose, vil jeg anbefale å bytte en-og en streng.

https://www.youtube.com/watch?v=vNNAVzS3cS4&list=FLzyrxAzAJHlK8zFLt9NbPEA

Sjekk ut denne du! Veldig god måte å "låse" floyd rose på, slik at du kan herje med den så mye du vill mens du setter på nye strenger.

Jeg fatter fremdeles ikke hva du mener med "overgang fra hybrid til standard" ?? Hybrid er et navn på en type strenger som Ernine Ball produserer. Men det er ikke noen forskjell på disse i forhold til alle andre gitarstrenger som finnes i verden....

Bruk størrelse .10 du og se videoen som jeg linket til.

Om du fjerner alle strengene på en Floyd Rose gitar, uten å låse floyd rosen førs, vil du hate livet ditt en god stund.

Forøverig, denne videoen viser kun låsing og stemming. Men ikke noe problem å bytte en og en streng med samme teknikk. Husk å spenne ut strengene litt ekstra, å forbred deg på en god del stemming.

Det finnes også måter å stemme floyd rosen på uten å gjøre dette her, men jeg spiller så lite på floyd gitaren min at jeg ikke har satt meg inn i det.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar
Hybrid Slinky ( 009, 011, 016, 026w, 036, 046. )

Regular Slinky ( 010, 013, 017, 026w, 036, 046. )

Skinny top, heavy bottom (010, 013, 017, 030, 042, 052)

Jeg mener jeg har skinny top, heavy bottom - så hvis jeg bytter til regular slinky vil det vær forskjell i strengestørrelse på de tre øverste strengene. Størrelsen på Elixir tilsvarer regular slinky.

Med dette i bakhodet blir jeg meget skeptisk og redd når du sier bruen kan sprette opp... Men hvis jeg bytter en og en og stemmer opp dit den skal vil det vel gå greit? Eller kan det bli problemer dersom jeg ikke justerer gitaren til å passe til den nye størrelsen? Er det noen andre tips du kan komme med, når du sier teknikk?

Skal se videoen når jeg kommer hjem fra jobb.

Er det ikke litt motsigende å si jeg burde bytte en og en streng og samtidig si jeg kan herje så mye jeg vil om jeg låser rosen? Eller er det noe jeg ikke forstår her? :)

Endret av Liquicity
Lenke til kommentar

Jeg mener jeg har skinny top, heavy bottom - så hvis jeg bytter til regular slinky vil det vær forskjell i strengestørrelse på de tre øverste strengene. Størrelsen på Elixir tilsvarer regular slinky.

Med dette i bakhodet blir jeg meget skeptisk og redd når du sier bruen kan sprette opp... Men hvis jeg bytter en og en og stemmer opp dit den skal vil det vel gå greit? Eller kan det bli problemer dersom jeg ikke justerer gitaren til å passe til den nye størrelsen? Er det noen andre tips du kan komme med, når du sier teknikk?

Skal se videoen når jeg kommer hjem fra jobb.

Er det ikke litt motsigende å si jeg burde bytte en og en streng og samtidig si jeg kan herje så mye jeg vil om jeg låser rosen? Eller er det noe jeg ikke forstår her? :)

se på videoen jeg linka du.. Brua spretter ikke opp om du gjør det på samme måte som det blir gjort der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er ikke helt sikker, vil gjerne skylde på både "overivrig-het" og mangel på søvn, men selv om begge deler i stor grad stemmer er vel den harde sannhet at jeg ganske enkelt er tidenes tosk. Jeg låste ikke brua før jeg begynte, så det jeg antar har skjedd er at fjærene bak trekte den så langt tilbake at den på en eller annen måte spratt litt opp i framkant - vet ikke om det var dette du mente at brua kunne sprette opp? Den er i alle fall på slik måte nå, at selv om jeg justerer den til å være parallell med gitarkroppen er den ikke i riktig posisjon, den er "utenfor"...

Utrolig hva man lærer om systemet, bare dumt jeg "learning by doing" i stedet for å gjøre skikkelig research først. Uansett, noen som vet hvordan man justerer opp igjen dette? Jeg føler jeg har kastet bort helgen på googling og failing så nå er frustrasjonsnivået rimelig høyt - hjelper ikke at jeg ikke får spille heller :(

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker, vil gjerne skylde på både "overivrig-het" og mangel på søvn, men selv om begge deler i stor grad stemmer er vel den harde sannhet at jeg ganske enkelt er tidenes tosk. Jeg låste ikke brua før jeg begynte, så det jeg antar har skjedd er at fjærene bak trekte den så langt tilbake at den på en eller annen måte spratt litt opp i framkant - vet ikke om det var dette du mente at brua kunne sprette opp? Den er i alle fall på slik måte nå, at selv om jeg justerer den til å være parallell med gitarkroppen er den ikke i riktig posisjon, den er "utenfor"...

Utrolig hva man lærer om systemet, bare dumt jeg "learning by doing" i stedet for å gjøre skikkelig research først. Uansett, noen som vet hvordan man justerer opp igjen dette? Jeg føler jeg har kastet bort helgen på googling og failing så nå er frustrasjonsnivået rimelig høyt - hjelper ikke at jeg ikke får spille heller :(

Du får se på videoen jeg linka. Der legger han noen plekter bak selve stolen på brua, å slakker ut fjærene litt. På denne måten kan du sette brua tilbake i pososjon - for så å ta på strenger.

Når du er ferdig å stemme, strammer du sakte på fjærene igjen, til plekterene detter ut.......

Etter dette er det bare finstemmingen som gjenstår. Som jeg sa, kan være et helvete med floyd rose gitarer om man ikke gjør det skikkelig fra første stund når man skal bytte strenger.

LÅS brua, eller hold den nede med vib-armen...

Lenke til kommentar

Jeg forstår nå hvorfor jeg må låse brua, og hvorfor den ikke lenger er i posisjon. Men det han gjør i videoen er vel ikke lengre gjeldende når det ikke er snakk om samme utgangspunkt? Brua hans er i utgangspunktet i riktig posisjon, som er grunnen til at han låser den. Det er ikke min, så det er vel ingen grunn for meg til å låse den nå? Og jeg er har allerede satt på strenger, hadde vært flott om jeg slapp å forkaste disse også - ville i så fall vært andre settet jeg har kastet bort denne helgen :tease:

Fjærene bak justerer egentlig bare bakre del av brua, slik at du endrer pitch. Jeg må få endret framre del av brua ettersom den er for høy/utenfor gitarkroppen. Hvordan justerer man dette?

Also; er det noe som heter å justere strengehøyde på floyd rose, eller går dette innunder å posisjonere brua?

Takker for all hjelp :)

EDIT: http://whatchamagoo....-Rose-Parts.png - se "Pivot point"; virker som disse festene er for høy e.l.

EDIT2: Fant nettopp følgende link og virker som det ikke er noe problem at den er for høy, bare å justere med "pivot point"-skruene: http://www.ehow.com/how_4493382_adjust-action-floyd-rose-tremolo.html

Endret av Liquicity
Lenke til kommentar

Jeg forstår nå hvorfor jeg må låse brua, og hvorfor den ikke lenger er i posisjon. Men det han gjør i videoen er vel ikke lengre gjeldende når det ikke er snakk om samme utgangspunkt? Brua hans er i utgangspunktet i riktig posisjon, som er grunnen til at han låser den. Det er ikke min, så det er vel ingen grunn for meg til å låse den nå? Og jeg er har allerede satt på strenger, hadde vært flott om jeg slapp å forkaste disse også - ville i så fall vært andre settet jeg har kastet bort denne helgen :tease:

Fjærene bak justerer egentlig bare bakre del av brua, slik at du endrer pitch. Jeg må få endret framre del av brua ettersom den er for høy/utenfor gitarkroppen. Hvordan justerer man dette?

Also; er det noe som heter å justere strengehøyde på floyd rose, eller går dette innunder å posisjonere brua?

Takker for all hjelp :)

EDIT: http://whatchamagoo....-Rose-Parts.png - se "Pivot point"; virker som disse festene er for høy e.l.

EDIT2: Fant nettopp følgende link og virker som det ikke er noe problem at den er for høy, bare å justere med "pivot point"-skruene: http://www.ehow.com/...se-tremolo.html

Men ikke gjør dette så vanskelig for deg selv nå... Poenget mitt er at du må få brua tilbake i riktig posisjon, for så å låse den av, det er da ikke så vanskelig.

Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=P1c-7-VMY_w

det finnes forresten hundrevis av videoer på youtube som er til god hjelp for deg.

Som jeg sa, floyd rose gitarer kan være et helvete, om man ikke gjør det skikkelig.

Vet også at om man har god peiling på dette systemet, så greier man fint å stemme gitaren uten å låse bruen...

Jeg har kun en gitar med floyd rose på, så jeg har igrun ikke satt meg skikkelig inn i systemet. Når jeg stemmer denne gitaren bruker jeg oppsettet på første videoen jeg linket. Har aldri hatt noe problem med dette.

Men du må ta av strengene igjen, eller hvertfal slakke disse helt.... Så drar du floyden tilbake i riktig pososjon, og LÅSER denne. Er samme hvilken måte du gjør dette på. Du kan fint også holde floyden nede med Vib-armen. Men dette kan være noe kronglete, da du kun ha en hånd ledig til å gjøre andre justeringer...

Vil neten anbefale deg å skaffe deg en gitar med et vanlig oppsett. Man blir ikke god av å spille gitar, når man sitter hele helgen for å få på nye strenger.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar
Men du må ta av strengene igjen, eller hvertfal slakke disse helt.... Så drar du floyden tilbake i riktig pososjon, og LÅSER denne. Er samme hvilken måte du gjør dette på. Du kan fint også holde floyden nede med Vib-armen. Men dette kan være noe kronglete, da du kun ha en hånd ledig til å gjøre andre justeringer...

Vil neten anbefale deg å skaffe deg en gitar med et vanlig oppsett. Man blir ikke god av å spille gitar, når man sitter hele helgen for å få på nye strenger.

Og hvordan "drar" man den tilbake i riktig posisjon? Om jeg ikke er helt på jordet, virker det nå som om jeg må skru på disse såkalte pivot point skruene først, for å få frame del av brua i riktig posisjon, for så å regulere fjærene bak slik at brua havner i riktig posisjon. Yes? Så låser jeg brua, stemmer gitaren, fjerner "låsen" og regulerer fjærene til alt OK. Antar jeg må være litt forsiktig når jeg fjærner låsen, for på dette tidspunktet vil vel strengene dra hardere enn fjærene.

Jeg skal love deg jeg i helgen har tenkt tanken om gitar uten floyd rose, men faktum er at jeg elsker floyd rose - så lenge man slipper å gjøre noe som helst annet enn å spille :tease: Men, jeg har allerede lært mye (tror jeg selv i alle fall) så regner med neste strengeskifte kommer til å gå myyye bedre.

Når jeg engang får posisjonert rosen nå, og skal stemme gitaren - hvordan vet man at man er på riktig tune?.. Jeg har den nogenlunde stemt nå, men strengene er skikkelig løse. Men neste riktige tone er vel på 12. båndet, og strengen ryker lenge før jeg kommer dit. Det som også var interessant, er at EBG høres korrekt ut (sammenlignet med en annen gitar) mens DAE er feil - selv om alle stemmer overens på følgende måte:

guitar%20tuning%20digits.jpg

I don't even :tease:

Endret av Liquicity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...