Gå til innhold

[Løst] PC-skjerm eller TV


PelleP

Anbefalte innlegg

Min sønn har bursdag i morgen og skal få en ny skjerm, men jeg vet null om PC-skjermer så jeg er i desperat behovo for gode råd.

Pris: ca 2000:-

Til denne PC-en

 

Bruksområder i prioritert rekkefølge:

 

- Film

- Spill

- Bilderedigering

 

Guttens skrivebord er ikke så dypt, så skjermen bør nok ikke være overdrevetn stor? På den annen siden setter han seg litt unna når han ser på film.

Hva med å kjøpe en TV og bruke som skjerm, da får han TV i tillegg?

Endret av PelleP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg kunne skrevet en lang liste over hvorfor du ikke bør kjøpe en TV til PC-bruk, men..

 

TLDR: For ca. 2000 kr står du mellom en 22-24" TV, eller en 27" PC-skjerm. Valget burde være enkelt :)

 

Hvis du ønsker at han skal kunne se TV på den også så kommer det litt an på hvordan signalet leveres, men det finnes løsninger for det meste.

 

Edit: This just in: Eller du kan gi han 2 skjermer? :)http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=772332

Endret av Feh
Lenke til kommentar

TV er aldri en bra løsning for pc bruk, er som Feh skriver over her en lang liste hvorfor.

 

Om han ikke trenger en skjerm med HDMI inngang, dvs å koble til konsoll eller bluray spiller. Så ville jeg vurdert denne 24" skjermen ifra Dell.

 

Den har et IPS panel som gir ekstreme bra farger og har en innsynsvinkel som gjør at en ser bilde like klart ifra dem fleste vinkler. Den er bra til spill og er overlegen det meste i samme prisklasse til bildebehandling da den viser farger "korrekt".

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

TV er aldri en bra løsning for pc bruk, er som Feh skriver over her en lang liste hvorfor.

 

Om han ikke trenger en skjerm med HDMI inngang, dvs å koble til konsoll eller bluray spiller. Så ville jeg vurdert denne 24" skjermen ifra Dell.

 

Den har et IPS panel som gir ekstreme bra farger og har en innsynsvinkel som gjør at en ser bilde like klart ifra dem fleste vinkler. Den er bra til spill og er overlegen det meste i samme prisklasse til bildebehandling da den viser farger "korrekt".

Takk dere!

Jeg skal definitivt vurdere den skjermen og i hvert fall dropper jeg TV-alternativet.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg kunne skrevet en lang liste over hvorfor du ikke bør kjøpe en TV til PC-bruk, men..

 

TLDR: For ca. 2000 kr står du mellom en 22-24" TV, eller en 27" PC-skjerm. Valget burde være enkelt :)

 

Hvis du ønsker at han skal kunne se TV på den også så kommer det litt an på hvordan signalet leveres, men det finnes løsninger for det meste.

 

Edit: This just in: Eller du kan gi han 2 skjermer? :)http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=772332

Hvorfor er det så dårlig å bruke tv til pc spill? Kan dere gi noen grunner(mener ikke at det er feil, men har vurdert å bruke tv selv og setter da pris på å få vite hvorfor det ikke er en god ide) :)

Lenke til kommentar

Viktig før jeg skriver at vi her sammenligner monitorer og TVer i samme prisklasse. En TV til 10.000+ vil i tilfeller fungere greit nok, men jeg skal utdype på hvorfor ikke det heller lønner seg:

 

1. Responstid: Monitorer har typisk 2-5 ms responstid og 60+ Hz oppdateringsfrekvens. Begge deler er viktig for gaming. En TV har normalt 50 hz og mange skjermer har ikke engang noen oppgitt responstid. Høy responstid vil skape en "ghosting"-effekt når man spiller og ser på film og er i sekvenser med raske bevegelser. Mange nyere LED/LCD TVer har riktignok oppgitt 100 hz, men ofte er ikke dette "ekte" 100 Hz, samt at det hjelper lite hvis responstiden er høy.

 

2. Farger/klarhet: TVer er optimalisert for å vise bilder, ikke tekst. Å lese tekst på en TV kan være pain in the ass. Noen modeller (stort sett forbeholdt dyrere TVer) har dog "gaming-mode" som gjør bildet bedre egnet. PC-monitorer av en viss kaliber har også mye bedre funksjonalitet for å kalibrere bildet til det den er ment for: PC bruk og alt det måtte innebære.

 

3. Pikseltetthet: En PC-skjerm på 27" eller større har også høyere oppløsning for å kompensere for lavere pikseltetthet. Nå er vi riktignok opp på skjermer til 4k+, men de har da 2560x1440 pixler (evt. 2560x1600 i noen tilfeller). Bare du går over på en TV så liten som 32" så vil du, selv ved full HD 1920x1080 være lett i stand til å skille pikslene og oppleve at bildet er langt fra optimalt. På en 40" og videre opp blir det bare ytterligere evident. Mange billige TVer er ikke en gang full HD, men HD ready som innebærer 1280x720 pixler, den samme oppløsningen jeg hadde på en PC-skjerm for 6-7 år siden...

 

4. Justering: Få TVer har muligheten for tilt, høydejustering og noen har ikke en gang mulighet for å svinge. Mange PC-skjermer har mulighet for alle tre, noe som er alfa omega for min del hvertfall.

 

Min anbefalen er i alle tilfeller å kjøpe en PC-skjerm for det den er ment til, og et TV-kort hvis man ønsker dette i tillegg. Hvis man mot all formodning ikke skulle bry seg det minste om bildekvalitet og det eneste prinsippet som gjelder er "bigger is better" kan man sikkert kjøpe en TV. For mitt vedkommende har jeg en 24" til PC-en, med en HDMI kabel strukket til en 40" som står et par meter ved siden av når jeg skal se på film/TV.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Om han ikke trenger en skjerm med HDMI inngang, dvs å koble til konsoll eller bluray spiller. Så ville jeg vurdert denne 24" skjermen ifra Dell. Den har et IPS panel som gir ekstreme bra farger og har en innsynsvinkel som gjør at en ser bilde like klart ifra dem fleste vinkler. Den er bra til spill og er overlegen det meste i samme prisklasse til bildebehandling da den viser farger "korrekt".

Sikkert en bra skjerm, har bestillt den! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...